Dompparin kesäinen Road Trip 2010

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Kuulemma teltta pystyssä vetää menemään kohti Joensuuta. Alueen hätäkeskukset ruuhkautunut, kun ihmiset valittaa jostain perverssistä skootteristista.
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
Aikooko Domppari voittaa Tour de Kouvotslandian? :O
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Matkaraportti

Jaaha. Taitaa olla pienen matkarapon paikka.

Sunnuntai:
Alunperinhän mun piti lähteä matkaan vasta maanantaiaamuna, mutta tuo yöajelu kiinnosti, kun Malagutissa on pirun hyvät valot. Pitkät sekä lyhyet, niin pääsisi niitäkin käyttämään. Ajattelin lähteväni liikkelle 18:00 kieppeillä...kuvittelin ehiväni Asikkalaan.

Olin sopinut sunnuntaille ERÄÄN NAISYSTÄVÄN KANSSA tapaamisen, mutta hän ei viestiini tunnin sisään vastannut, joten ajattelin lähteä heti 15:00 kieppeillä. Olin jo skootterin selkään nousemassa, kun ajattelin vielä tarkistaa oliko hän vastannut. Olihan hän sitten yrittänyt soittaa, joten kävin kanssansa kolat juomassa ja ASENSIN HÄLLE VITTU KATTOVALAISIMENKIN SIINÄ 35 ASTEISESSA HYVIN SEKSIKKÄÄSSÄ KÄMPÄSSÄ! No lopulta pääsin "smoothieden" jälkeen jatkamaan kohti Asikkalaa ja kellohan olikin sopivasti jo 18:00.

Lähdin ajamaan tietä 222 kohti Auraa ja ajoinpa sitten lopulta risteyksen ohi, koska Auraan ast ei pitänyt mennä. Tulos 6 kilometriä turhaa ajoi.

Sieltä sitten Liedonperän ja Tarvaskylän kautta löysin lopulta Hämeen härkätien jota sitten jatkoinkin TODELLA pitkän aikaa.

Hämeen härkätie oli todella mukavaa ajettavaa. Mukavaa mutkittelyä näinkin hitaalle pelille. Alkumatkahan oli helppoa, joten siitä ei hirveästi kerrottavaa ole.

Tosiaan Lammissa olin siinä vähän ennen kello 1:00 yöllä. Yöajaminen oli kyllä mukavaa ja vauhdintuntu oli aivan eri kuin päivällä kun tiheiden metsien lomassa kylmille metsäteillä ajeli. Juu, siellä tuli kylmä. Takki ja pitkää housua piti päälle pukea. Lammi oli noin 200 km kieppeillä ja siinä oli jo 7h posoteltu menemään. Nukkumaan tarvi päästä, joten hylkäsin toiveet Asikkalaan pääsystä ja rupesin Lammista poistuessani kattelemaan telttapaikkaa.

Lopulta sellainen löytyi. Semmonen tasaisehkä horsmia täynnä oleva alue tien vieressä, johon sai myös skootterin kätevästi parkkiin. Siellä skootterin ajovalojen valokeilassa ähräsin telttaa pystyyn. Unohdin muuten matkasta yhden asian, hyttysmyrkyn, joten teltan pystyttäminen elukkaparvessa oli ihan vitun hieno kokemus!
Noin 15-20 min pystyttämiseen varmaan meni. Kello oli vähän vajaa 2:00 kun vedin teltan vetoketjut kiinni ja jäin ihmettelemään.
Teltta oli tiestä noin 10m päässä horsmien takana. Skootteri näkyi tielle. Illalla ei meinannut saada unta, kun metsistä kuului EPÄILYTTÄVIÄ ääniä. Joten laitoin kuulokeradion mölyämään yksinään täysille. Unta sain joskus 3 kieppeillä +5 tasoisesta makuupussista huolimatta palelin yöllä.

Maanantai:
Aamulla heräsin karmaisevaan traktorin ääneen, JOKA MÖYRYSI OHITSE noin 5m päästä. Leikkasi nimittäin niitä tienposken heinikkoja pois. Pelkäsin, että perkele päälle tulee. Kello oli 7:45. Teltta kasaan, kamat kasaan ja tien päälle 8:05 kohti Asikkalaa. Noin 1,5 km päässä yöpymispaikastani oli ajotien oikealla puolella aivan mahtava P-paikka. Ajetut nurtsit ja järvi 15m päässä. Vittu saatana, miten hieno telttapaikka olisi ollut. Hieno homma!

Ajoin siltä seisomalta ASikkalaan, josta löydetyn Seo-aseman baarin ovet olivat auki. Tunkkaisena sisään, jolloin vastaan tulee parrakas mies joka tomerasti toteaa että KIINNI! KIINNI! Remontoidaan. - Jaaha. Takas skootterin päälle ja etsimään jotain aamiaispaikkaa. Lopulta löysin leipomon, jossa oli myymälä/kahvila puoli ja kävin siellä vetää sämpylän, kahvin ja paskan pönttöön. Heti parani oli. S-marketistä kävin viel hakee dödöä, kun oli myös unohtunut ja suihkuttelin pihalle ja jatkoin matkaa kohti Sysmää, Hartolaa ja Kangasniemeä ja Pieksämäkeä.

Teit oli kapeita ja rajoitukset vaihteli 60-100 välillä. Piennarta ei ollut. Suurin osa autoilijoista toimi tosi hienosti, mutta yksi pitkä tankkirekka jäi mieleen. Vastaan tuli auto. Alue oli 80 tai 100. Tämä rekka ei hiljentänyt lainkaan ja piti tiukasti oman linjansa. Mä olin itte sen valkoisen viivan päällä, josta voi tippua jo sinne heikoille. Oltiin alamäessä, joten mullakin oli nopeutta 55 kieppeillä. Ainoo hetki, kun vähän säikäytti ja vilkuttelin sille pitkiä. Vaikka tilaa ei olisi, niin hiljentää VOI.

Pieksämäki-Joensuu välin päätin ajaa isoa kantatietä 23 pitkin. Täältä löytyi tosi esimerkillisiä kuljettajia. Mm. eräällä 80 alueella, jossa oli kapeampaa tietä, vastaan tuli auto ja perästä tuli pitkä rekka. Tämä joutui hiljentämään mun vauhtiin, koska mulla ei ollut tilaa enempää väistää. Hatun nosto. Henkilöautojen ohitukset oli luonnollisesti helpompia, mutta sieltäkin löytyi pari idioottia jotke veti aivan kyljen vierestä ohi, vaikkei vastaan ketään ollut tulossakaan

Kantatietä aoin ihan syystä, koska olin jo ajanut 7-8h putkeen ja halusin lopettaa matkan mahdollisimman nopeasti - siis pääsemällä perille. Joensuussa sompailin sitten siellä täällä, kun kartta oli huono. On paljon suurempi kaupunki, kuin mitä kuvittelinkaan. Onneks tota kaupunkiajoa on jo sen verran tullut treenattua, ettei siellä aivan pasmat sekaisin menty. Yks puhelu piti kouvolle ottaa, Utran läheltä ja hahmo lopulta löytyi.

Summasummarum:
Yöpyminen horsmien keskellä oli aika hirveää. Tarttis kattoo etukäteen vähän noi yöpymispaikat. Pikkuteiden ajo oli tosi mukavaa puuhaa, ainakin aluksi. Isot valta- ja kantatiet ei ole mopojen paikoja, vaikkei niillä ajoa ole kiellettykään. Maanantaina oli helvetin kuuma, eikä edes ajon ilmavirta tuntunut auttavan. Hiki virtasi silti. Ajoin hihattomalla paidalla, joten kädet on kuin asvalttimiehellä. Toki rasvasin itseni ennen matkaa hyvin. <3

Toi viimonen Varkaus-Joensuu pätkä oli kyllä melkoista jurnuttamista. Isohkoa (mutta kapeaa) tietä. 120 km. Päässä ei kyllä liikkunut loppuvaiheessa juuri mikään. Ajokin hallintakin meni hankalaksi ja seilaili vähän. Tuossa vaiheessa ajoi oli takana maanantaipäivältä jo 9-10 tuntia.

Sen tiedän, että täältä vielä Nurmuksen kautta Kajaaniin ajan, mutta todennäköisesti paluumatka menee sitten peräkärry-auto yhdistelmällä.

Jos matkasta haluis miellyttävämmän, niin se pitäis pilkkoa pienempiin etappeihin. Esim. Tuo Asikkala-Joensuu oli yli 400 km kaikkina keskustakierteilyineen. Se tekee lähes 12h ajoi päivässä. Joku kuutisen tuntia / päivä ois varmaan sopivampi. Mutta en halunnut yöpyä toista yötä enää teltassa, vaikka matkalla tulikin vastaan tosi kivannäköisiä parkkiksia.

Että tämmöstä. Tänään käydään ainakin ajamassa Tokmannin parkkipaikalla karttingia, helteessä, joten kuolema korjaa. Syömässäkin käydään, jos Kouvon eilinen vatsatauti on vaan hellittänyt.

Että.......joo. En ihan suoraan sanois, ettenkö tekis matkaa vielä joskus uusiksi, joissain asioissa viisaampana. Enemmän aikaa, useampi yöpyminen ja oikeasti niiden pikkuteiden ajoi. Lisäksi toi +++30c säässä ajaminenkaan ei ole mukavaa. Ei halunnu pysähtyä, koska minuutin sisään pysko 30 litraa hikeä niskasta. Mutta eipä se vesisateessakaan meno mukavaa ole, eikä varsinkaan vesisateisessa koleassa säässä yöpyminen.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Malagutista vielä sen verran, että posotteli menemään lämpötilasta huolimatta. Tasaisella rullaili mittarin mukaan 54-55. Alamäet noin 60 ja jyrkemmät ylämäestä 40-50. Loivissa ylämäissä ei vauhti edes tasaisen vauhdista pudonnut.

Penkki oli hyvä ja luulempa, että jos mopoista pitäis jotaijn merkkiä ja mallia matka-ajoon suositella, ni se ois toi.

Kulutus oli melko tasan 2 litraa / 100 km.
 
Ylös