Ajajan on harjoituksissa ja kilpailun aikana ajettava karttia harkiten niin, ettei synny onnettomuusvaaraa tai yhteentörmäystä toisen kilpailijan kanssa. Ajettaessa suoralta rinnakkain kaarteeseen, tulee molempien kuljettajien mahtua ajamaan rinnakkain myös kaarteen läpi. Kuljettaja voi valita vapaasti ajolinjansa vain silloin, kun kartit eivät miltään osiltaan ole rinnakkain.
Tämä on periaatteessa se Kari O. Sohlbergin Urheilukanavalla aikoinaan kertoma tulkinta, vaikkei Sohlberg erikseen maininnutkaan että tila pitää antaa myös mutkassa. Mutta loogistahan se on. Jos kerran osittain rinnalla olevalle pitää tila jättää, niin se koskee myös mutkia.
Käytännössä tätä ei kyllä sovelleta ykkösissä, eikä pikkuformuloissakaan, vaan esimerkiksi ulkokautta ohi yrittävän saa rangaistuksetta kiilata ulos (selvin esimerkki lienee Hocken Spitzkehre). On se tietysti hieman hankala nähdäkin kuinka rinnalla se toinen on, kun mutkassa on aika paljon muutakin tekemistä, eikä rinnalla oleva näy peileistäkään.
Mutta kilpailun parantamiseksi tuon tulkinnan suhteen pitäisi olla tiukempi. Jos edes epäilet, että kaverin eturengas saattaa olla rinnalla, niin jätä tila varmuuden vuoksi. Drive through kiilaamisista, niin kyllä ne vähitellen vähenisivät kartingia isommistakin luokista.
Niin, Silverstoneen. Alonso oli selvästi rinnalla tultaessa Valeen. Tuolla karting-säännöllä Kubica olisi syypää. (Tämä ei muuta sitä, etteikö Alonson olisi pitänyt antaa oikaisemalla saatua sijaa takaisin. Tuomarit vain olisivat sitten rankaisseet Kubicaa kiilauksesta.)