Mihin sadekelin taidot perustuvat?

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Epäilen että useimmat hyvät sadekelin suoritukset selittää sadekelille sopiva ja hyvin säädetty auto. Mutta jos oletetaan, että kuskien välillä on selviä eroja sadekelin taidoissa, niin mihin nämä erot perustuvat?

Voiko olla esimerkiksi niin, että jotkut osaavat ajaa ikään kuin "irti radasta", jolloin auton käyttäytyminen on sen koko ajan luistellessa ennustettavampaa? Vastaavasti kuljettajat, joiden ajossa on rajuja pidon vaihteluita, olisivat sadekelillä huonompia.

Miksi joku on nopea kuivalla mutta ei sateella?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Epäilen että useimmat hyvät sadekelin suoritukset selittää sadekelille sopiva ja hyvin säädetty auto. Mutta jos oletetaan, että kuskien välillä on selviä eroja sadekelin taidoissa, niin mihin nämä erot perustuvat?

Voiko olla esimerkiksi niin, että jotkut osaavat ajaa ikään kuin "irti radasta", jolloin auton käyttäytyminen on sen koko ajan luistellessa ennustettavampaa? Vastaavasti kuljettajat, joiden ajossa on rajuja pidon vaihteluita, olisivat sadekelillä huonompia.

Miksi joku on nopea kuivalla mutta ei sateella?
Itsellä tulee mieleen, että ainakin ne joilla ajo on tarkkaa ja vaativat autoltaan veitsenterävää käytöstä, ovat kusessa sateella. Ne jotka ajavat pehmeämmin, laveammilla linjoilla, olisivat kotonaan liukkaalla pinnalla. Voin kyllä olla metsässä arvioni kanssa mutta näin sen näkisin.

Toinen asia mikä merkkaa on tietysti kokemus. Se joka on ajanut paljon sateessa, on paljon vahvemmilla kuin toinen joka on ajanut lähestulkoon pelkällä kuivalla radalla.

Nykyään kuljettajien erot sateella ovat kuitenkin merkittävästi pienempiä kuin esim. 10 vuotta sitten. Silloinhan esim Jacques Villeneuve pyöri aina pitkin radanreunuksia kun vähänkin satoi, eikä vauhtikaan ollut hääviä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Luotto autoon ja tuntuma pidon rajamailla liikkumiseen. Tärkeimpänä varmaan se, että pystyy ajamaan tasaisen varmoja kierroksia.

Toisilla ne tasaiset kierrokset tulee luonnostaan ja tuntuma vaan on kostealla radalla parempi kuin toisilla.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Kaasunhallnnan väittäisin olevan tärkein yksittäinen ominaisuus joka erottelee kuskeja toisistaan. Kurinalaisuus ja ja yliyrittämisen välttäminen kantavat jo pitkälle liukkaalla radalla. 20sek menetettyä aikaa spinneihin on jo kova urakka ajamalla saavuttaa joten tasaisuus on valttia.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ajolinjojen valinta on tärkeää sateella ne poikkeavat huomattavasti, kanttarien hyväksikäyttö, jarrutustapa jne.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Villeneuve käytti kaasupoljinta, jonka liikerata oli todella pieni. Samaten hän taisi jossain vaiheessa siirtää kaasun vasemmalle, jotta voisi hyödyntää oikean jalan paremman tunnon jarrutuksiin. Kumpikaan ei kuulosta voittoreseptiltä vesikelille.

Itse lähtisin varmaan etsimään vastausta autonhallinnasta, sellaiset Alesin kaltaiset reflekseihin ja kykyyn pelastaa mahdottomalta näyttäviäkin tilanteilta ajoaan perustavat ovat kuitenkin yleensä märällä erottuneet. Nykykuskeista tuohon luokkaan laskisin ehkä Sutilin. Lisäksi täytyy selvitä muuttuvien olosuhteiden kanssa ja olla joku tuntuma siihen, mistä kullakin radalla löytyy pitoa vesikelillä. Sileäksi hioutunut kuivan kelin ajolinjahan ei yleensä ole vastaus. Senna osasi tämän muita paremmin, nykykuskeista taas ainakin Alonso on välillä väläytellyt noiden erikoisten ajolinjojen suhteen.

Toinen asia mikä merkkaa on tietysti kokemus. Se joka on ajanut paljon sateessa, on paljon vahvemmilla kuin toinen joka on ajanut lähestulkoon pelkällä kuivalla radalla.
Olen jokseenkin samaa mieltä, mutta toisaalta kokemus näyttää kääntyvän joissain tapauksissa kuljettajaa vastaan ainakin vauhdin suhteen. Tai itse ainakin koen esimerkiksi Fisichellan ja Barrichellon erottuneen aikanaan huomattavasti selvemmin kuin mihin ovat viime vuosina pystyneet.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itse lähtisin varmaan etsimään vastausta autonhallinnasta, sellaiset Alesin kaltaiset reflekseihin ja kykyyn pelastaa mahdottomalta näyttäviäkin tilanteilta ajoaan perustavat ovat kuitenkin yleensä märällä erottuneet. Nykykuskeista tuohon luokkaan laskisin ehkä Sutilin. Lisäksi täytyy selvitä muuttuvien olosuhteiden kanssa ja olla joku tuntuma siihen, mistä kullakin radalla löytyy pitoa vesikelillä. Sileäksi hioutunut kuivan kelin ajolinjahan ei yleensä ole vastaus. Senna osasi tämän muita paremmin, nykykuskeista taas ainakin Alonso on välillä väläytellyt noiden erikoisten ajolinjojen suhteen.
Kyllähän Kimikin väläytteli erikoisia ajolinjoja mm. Fujissa 07 kun ohitti Coulthardin ulkoa paikassa jossa kukaan ei sitä aiemmin ollut hoksannut kokeilla.

Lewis Hamilton on nykykuskeista ehkä nopein sateella. Tämä saattaa johtua suurelta osin siitä, että McLaren on toiminut sadesäädöillä loistavasti verrattuna moneen kilpailijaan. Jenson Button on myös yleensä noussut esiin kun on alkanut satamaan. Alonso ei mielestäni ole erityisemmin loistanut sateella, joskaan ei ole yleensä ajanut huonostikaan ko. säässä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyllähän Kimikin väläytteli erikoisia ajolinjoja mm. Fujissa 07 kun ohitti Coulthardin ulkoa paikassa jossa kukaan ei sitä aiemmin ollut hoksannut kokeilla.
Olisi Kimiä voinut käyttää esimerkkinä myös autonhallinnasta, mutta jätin väliin kun en jaksaisi nähdä tämän muuttuvan Kimikeskusteluksi. Ei toimi näinkään näköjään.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Lewis Hamilton on nykykuskeista ehkä nopein sateella. Tämä saattaa johtua suurelta osin siitä, että McLaren on toiminut sadesäädöillä loistavasti verrattuna moneen kilpailijaan. Jenson Button on myös yleensä noussut esiin kun on alkanut satamaan. Alonso ei mielestäni ole erityisemmin loistanut sateella, joskaan ei ole yleensä ajanut huonostikaan ko. säässä.
Alonsolla vauhti on aina ollut hyvää sateella, mutta niitä isompia mällejäkin on ollut useita. Auto vaan lähtee totaalisesti lapasesta. Johtuiskohan tuo jotenkin äkkinäisestä ja epäjouhevasta, pakottavasta ajotyylistä?

Massan luokittelisin niihin kuskeihin, joilla autonhallinta on vähän heikompaa ja siksi joskus tulee pyörimistä, vaikkei vauhti mitään ihmeellistä sateessa ole.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Alonsolla vauhti on aina ollut hyvää sateella, mutta niitä isompia mällejäkin on ollut useita. Auto vaan lähtee totaalisesti lapasesta. Johtuiskohan tuo jotenkin äkkinäisestä ja epäjouhevasta, pakottavasta ajotyylistä?

Massan luokittelisin niihin kuskeihin, joilla autonhallinta on vähän heikompaa ja siksi joskus tulee pyörimistä, vaikkei vauhti mitään ihmeellistä sateessa ole.
Kivat postauslukemat sulla :D

Sori off-topic.

Alonsolta tosiaan puuttuu varmuutta sateella vaikka vauhti onkin kohdallaan. Siksi ei ihan sademestarin titteliä ansaitse.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itsellä tulee mieleen, että ainakin ne joilla ajo on tarkkaa ja vaativat autoltaan veitsenterävää käytöstä, ovat kusessa sateella. Ne jotka ajavat pehmeämmin, laveammilla linjoilla, olisivat kotonaan liukkaalla pinnalla. Voin kyllä olla metsässä arvioni kanssa mutta näin sen näkisin.
Ensimmäisenä tuli mieleen Senna ja Prost, jossa tilanne oli juuri päinvastoin.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Perstuntumaan.

Ja varmasti iänikuiseen ajotyyli/auton säädöt -jarnaan, josta esimerkkinä se miten hyvin saderenkaat pysyvät optimilämpötilassa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ensimmäisenä tuli mieleen Senna ja Prost, jossa tilanne oli juuri päinvastoin.
Njuu. Minusta ajotyyli sinällään ei juurikaan määritä sateella pärjäämistä. Kimi ja Button ovat hyviä ja minusta molemmat menevät tähän pehmeästi ajavien ryhmään, Jenson nyt ihan erityisesti. Toisaalta taas aiemmin valitsemani esimerkit Alesi ja Sutil ovat hyvinkin veitsenterällä ajotyylinsä suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Perstuntumaan.
Tähän minäkin eniten uskon. Olen joskus kuullut liukkaan kelin yhteydessä puhuttavan luutunnosta. Googlella sanasta tulee aika vähän osumia mutta se liittyy jotenkin hermotukseen, selkäytimen alimpien ristiluujaokkeitten tuntoaistiin, juurisegmenttien hermotusalueisiin ja sen semmoisiin. Joku anatomiaa tunteva jatkakoon.

Varmaankin sopeutumisen nopeus uusiin tilanteisiin vaikuttaa, koska toistoja poikkeavissa olosuhteissa on vähemmän.

Liukkaalla kelillä myös ammatikseen isoja autoja ajavissa on suuria eroja. Toiset eivät ole liukkaasta kelistä millänsäkään ja toisiin iskee heti 'hiutalekuume' jos vähänkään lunta tihuttaa. Ehkä se kuume taas johtuu siitä että eivät oikein tunne hallitsevansa ajoneuvoa sen luutunnon heikkouden takia.

Mulla rentous säilyy ja nautin ajamisesta liukkailla. Ja ajan kitkoilla.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Hyvä toikki. Villeneuven puolesta täytyy sanoa että vaikka mies olisi sateella ajanutkin niin (jos oikein muistan) niin hän siirtyi suoraan Indyistä missä ei sateella ajettu. Vai koskiko se vaan ovaaleja?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hyvä toikki. Villeneuven puolesta täytyy sanoa että vaikka mies olisi sateella ajanutkin niin (jos oikein muistan) niin hän siirtyi suoraan Indyistä missä ei sateella ajettu. Vai koskiko se vaan ovaaleja?
Koski vain ovaaleja. Villeneuve aloitti kisaamisen Euroopassa ja ajoi eri F3-sarjoja neljä vuotta, eli kokemuksen puutteesta kömpelyyden ei pitäisi johtua.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Tärkein tekijä on mun nähdäkseni se, että kuljettajalla täytyy olla 100 % luottamus tietysti autoonsa, mutta ennen kaikkea itseensä. Jos kuljettajalla on sadekelin kisassa koko ajan pieni, tai isomp,i epävarmuus tai pelko takaraivossa, niin hommasta ei tulee mitään.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Jos ajatellaan asiaa puhtaasti ajodynamiikan kannalta, sadekelihän aiheuttaa sen, että auton tasapaino (oli se sitten yli- tai aliohjaava) siirtyy yhä enemmän siihen suuntaan, mitä se kuivalla kelillä on - tavallaan potenssiin kaksi. Näin ollen voisi kuvitella, että luontaisesti auton hyvin hallitsevat ja vähemmänkin täydellisillä säädöillä ajamaan tottuneet kuskit pärjäävät.

Toki kokemuksellakin on varmasti suuri merkitys ja erityisesti ratakohtaisella sellaisella.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Uskoisin taitojen perustuvan oheisiin tekijöihin (suurin osa on jo mainittukin):

1. täysi luottamus autoon ja sen käyttäytymiseen ääritilanteissa
2. kyky lukea radan pinnan pito niin paikallisten ajolinjojen kuin koko radan pituuden osalta (esimerkiksi Spassa)
3. muita hieman paremmat refleksit
4. luonnostaan pehmeä ajotyyli ohjauksen ja kaasunkäytön suhteen
5. taito pitää auto pois sieltä mihin se ei sadekelillä kuulu (kanttarit, valkoiset viivat jne.)

Monesti tuntuu että hitaat/virheherkät sadekelin kuljettajat yrittävät ajaa kierroksen läpi tasaisesti pudotetulla nopeudella, ajaen siten monessa paikassa turhankin hiljaa ja vaikeissa paikoissa sitten liian kovaa (ja ulos). Sadekelin kisassa olisi mielenkiintoista saada ajat vaikka kymmeneltä sektorilta jotta näkisi missä se aika todella voitetaan/hävitään.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Tuodaan vielä omakin lusikka tähän soppaan.
Syitä on varmaan monia ja kun en ole formulakuski niin joudun vaan arvailemaan. Nämä ei ole missään tärkeysjärjestyksessä.

-Ajotyyli -> Toisten kuljettajien ajotyyli kärsii enemmän sateesta kuin toisten. Tämä muodostuu isoimmaksi ongelmaksi niille jotka eivät osaa muuttaa ajotyyliään vaan yrittävät puskea kuten kuivalla.

-Ajolinjat -> Jokainen tietää että sateella paras pito ja nopein linja ei aina ole sama kuin kuivalla. Osa kuljettajista jo maallikonkin silmin ajaa mutkissa eri linjaa kuin kuivan kelin optimilinja, osa ei. Yleensä nämä kaikkein parhaiten sateessa pärjäävät (Esim Hamilton) on juuri niitä jotka löytävät uusia nopeita linjoja radalta.

-Auto -> Varmasti osa autoista on helpompia hallita(ja nopeampia) sateella kuin toiset. Nopein auto kuivalla ei välttämättä ole sitä sateella, joten kuskinkin 'sadekelin taidot' heikkenee samassa suhteessa.
Tähän voi lisätä vielä taktiikan osuuden. Yksittäisiä sadekelin näytöksiä voi syntyä myös ennakoimalla sateen tulemisen muista talleista poikkeavilla säädöillä.

-Kokemus -> Tälle en paljoa arvoa anna sillä maalaisjärjen mukaan mitä enemmän F1 tason autolla on ajanut sateella sitä parempi sadekelin kuski pitäisi olla, mutta silti nuoret kuskit tulee ja pöllyttää mennen tullen kokeneemmat, juurikin sateella. Joten jostain muusta se sadekelin taito tulee kuin F1:llä ajamisesta sateella.

-Taito. -> Monesti sanotaan että sadekelillä parhaat erottuu. Tätäkään en oikein allekirjoita koska valtaosa kisoista ajetaan kuitenkin kuivalla joten tärkeämpää on olla maailman nopein kuivankelin kuski kuin nopein sadekelin kuski. Toki historia tuntee monta huippukuskia jotka sateella oli vielä normaaliakin parempia joten heidän tapauksessa on helppo sanoa että taito/lahjakkuus oli syy hyvään sadekelin vauhtiin, mutta aina näin ei ole. Pelkät "sadekelin specialistit" ovat valitettavasti väärässä asiassa hyviä niin kauan kuin valtaosa kisoista ajetaan kuivalla.
 
Ylös