Renngeist
Soldiers of Antisthenes
Niin, miten sinä ajoittaisit viikonlopun tilaisuudet, jotta tapahtuma saataisiin mielenkiintoisemmaksi?
Euroopassa ajettavissa kilpailuissa perjantai muutetaan vapaaksi testauspäiväksi. Moottorit tulevat omasta testauskiintiöstä, jokainen talli saisi ajattaa kolmea kuskia rajattomasti. Testausaikaa olisi vaikka kymmenestä neljään. Euroopan ulkopuolisissa kisoissa olisi "vain" 2x1h ja vain kisakuskeille. Näin saataisiin pidettyä kustannukset vielä kohtuullisella tasolla, mutta lisättyä mid-season testingiä ja helpotettua uusien kuljettajien sisäänajoa.
Lauantaiaamulla ajettaisiin 1h mittainen vapaa harjoitus, joka toimii aika-ajojen karsintakilpailuna. Kuljettajat järjestetään pareihin niin, että nopein saa vastaansa hitaimman jne. 107% sääntö täytetään tässä vaiheessa.
Iltapäivällä kello kaksi paikallista aikaa alkaisi pudotuspeli tyyppinen aika-ajo. Jos jostain syystä kuljettajan pari on estynyt tai karsiutunut, täytyy siitä huolimatta ajaa nopea kierros, jotta saadaan aika seuraavaa kierrosta varten Karsiutumisen uhkaa ei kuitenkaan ole. Tämän jälkeen parien voittajat ja tietty määrä nk. lucky losereita (yht. 16kpl) ajavat kahdeksassa parissa neljännesvälierät. Ennen tätä ja tässä vaiheessa tippuneet muodostavat aikojensa perusteella lähtöruudut 9-26. Sitten siirrytään puolivälieriin, jossa neljännesvälierien nopein kohtaa hitaimman jne. Häviäjät muodostavat lähtöruudut 5-8. Jatkavat avavat välierät ja niiden voittajat finaalin. Kaikki muut karsintaparit ovat vain yhden lentävän kierroksen mittaisia, mutta finaalissa olisi kaksi nopeaa käytettävissa.
Siirrytään sunnuntai aamuun. N. kello 11 ajetaan ihan muutaman kierroksen mittainen sprinttikilpailu, jonka voittaja saa vaikka x summan rahaa. Tähän kisaan voitaisiin lähteä käännetyssä lähtöjärjestyksessä, koska pisteitä ei jaeta, vaan palkintona on pelkkää mainetta ja kunniaa. Tietenkin osallistuminen on vapaaehtoista, koska auto voi aina hajota... Tämä kisa ei kuluttaisi kisamoottoreita.
Iltapäivän kilpailu säilyisi kutakuinkin nykymuotoisena, paitsi että startti aikaa voisi vapaasti siirtää siihen suuntaan mihin haluaa, eli keskikesällä Euroopassa voitaisiin ajella vaikka viideltä tai jopa kuudelta... Kilpailun pituuden pudottaminen puoleentoistatuntiin voi olla myös mahdollisuus, jos se lisäisi katsojamääriä...
Että sellainen. Kommenttia tästä ja omia variaatioita odotan.
Euroopassa ajettavissa kilpailuissa perjantai muutetaan vapaaksi testauspäiväksi. Moottorit tulevat omasta testauskiintiöstä, jokainen talli saisi ajattaa kolmea kuskia rajattomasti. Testausaikaa olisi vaikka kymmenestä neljään. Euroopan ulkopuolisissa kisoissa olisi "vain" 2x1h ja vain kisakuskeille. Näin saataisiin pidettyä kustannukset vielä kohtuullisella tasolla, mutta lisättyä mid-season testingiä ja helpotettua uusien kuljettajien sisäänajoa.
Lauantaiaamulla ajettaisiin 1h mittainen vapaa harjoitus, joka toimii aika-ajojen karsintakilpailuna. Kuljettajat järjestetään pareihin niin, että nopein saa vastaansa hitaimman jne. 107% sääntö täytetään tässä vaiheessa.
Iltapäivällä kello kaksi paikallista aikaa alkaisi pudotuspeli tyyppinen aika-ajo. Jos jostain syystä kuljettajan pari on estynyt tai karsiutunut, täytyy siitä huolimatta ajaa nopea kierros, jotta saadaan aika seuraavaa kierrosta varten Karsiutumisen uhkaa ei kuitenkaan ole. Tämän jälkeen parien voittajat ja tietty määrä nk. lucky losereita (yht. 16kpl) ajavat kahdeksassa parissa neljännesvälierät. Ennen tätä ja tässä vaiheessa tippuneet muodostavat aikojensa perusteella lähtöruudut 9-26. Sitten siirrytään puolivälieriin, jossa neljännesvälierien nopein kohtaa hitaimman jne. Häviäjät muodostavat lähtöruudut 5-8. Jatkavat avavat välierät ja niiden voittajat finaalin. Kaikki muut karsintaparit ovat vain yhden lentävän kierroksen mittaisia, mutta finaalissa olisi kaksi nopeaa käytettävissa.
Siirrytään sunnuntai aamuun. N. kello 11 ajetaan ihan muutaman kierroksen mittainen sprinttikilpailu, jonka voittaja saa vaikka x summan rahaa. Tähän kisaan voitaisiin lähteä käännetyssä lähtöjärjestyksessä, koska pisteitä ei jaeta, vaan palkintona on pelkkää mainetta ja kunniaa. Tietenkin osallistuminen on vapaaehtoista, koska auto voi aina hajota... Tämä kisa ei kuluttaisi kisamoottoreita.
Iltapäivän kilpailu säilyisi kutakuinkin nykymuotoisena, paitsi että startti aikaa voisi vapaasti siirtää siihen suuntaan mihin haluaa, eli keskikesällä Euroopassa voitaisiin ajella vaikka viideltä tai jopa kuudelta... Kilpailun pituuden pudottaminen puoleentoistatuntiin voi olla myös mahdollisuus, jos se lisäisi katsojamääriä...
Että sellainen. Kommenttia tästä ja omia variaatioita odotan.