Kuinka muuttaisit formulaviikonlopun kulkua?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niitä nuoria lupauksia varten on olemassa ne about kolmesataa pikkuformulaluokkaa, joita ei erota toisistaan suurennuslasillakaan.
Totta, mutta kyllähän GP2 on pitkälti lunastanut aseman "virallisena" F1 Feeder-luokkana. WSbR:stä nyt joitakin silloin tällöin eksyy.

Vaikka se sinällään olisikin jonkin verran mielenkiintoista nähdä joidenkin jo F1-kannuksensa hankkineiden kilpailevan nousevia lupauksia vastaan, niin ei se loppujen lopuksi kovin pitkälle ainakaan Glockin, Pantanon tai Brunin kohdalla jaksanut kantaa.

Lisäksi olisihan se hyvä saada niille varakuskeille myös kisakokemusta ykkösillä, jos puikkoihin saattaa kuitenkin yllättäen joutua. Saattaisi jopa johtaa kisakuskin vaihtoon joissain tapauksissa. Joku puolen tunnin sprintti ennen Grand Prixtä lämmittelynä. Ja mitä tulee CARTerin pointtin vain 12 autosta, niin kyllä yksi ykkönen kiinnostavuudeltaan kahta GP2:sta ihmisten mielissä vastaa. ;) (Mutta en siis missään tapauksessa olisi korvaamassa GP2-kisaa, vaan mielummin vaikka Porsche Cupin.)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Muuttaisin tasan sen verran, että warm up takaisin sunnuntaiaamuksi. Yhden kierroksen aika-ajosta pidän itsekin erityisesti jos toteutus suosii incar-kameraa, mutta kyllähän siinä CARTerin mainitsema ongelma on noin jännityksen rakentamisen suhteen.

Testikuskien leikkikisat tai leikkiaika-ajon sijoittaisin ennemmin virallisiin testisessioihin, joita voisi hyvin olla nelisen kappaletta kauden aikana. Pari kertaa kisaradoilla heti kisojen jälkeen ja lisäksi vaikka Portimaossa ja Paul Ricardilla parhaaksi katsottavana hetkenä. Kesto voisi hyvin olla kolme päivää per radanhinkkaustapahtuma.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tietysti sen viikonlopun voisi järjestää myös samalla tavalla kuin MotoGP viikonlopuissa, että GP2 vastaisi Motokakkosta ja GP3 125cctä. Näin molempien arvostus lisääntyisi. Kisamatkasta GP2 voisi ajaa vaikka 50% ja GP3 33% tai jtn vastaavaa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tietysti sen viikonlopun voisi järjestää myös samalla tavalla kuin MotoGP viikonlopuissa, että GP2 vastaisi Motokakkosta ja GP3 125cctä. Näin molempien arvostus lisääntyisi. Kisamatkasta GP2 voisi ajaa vaikka 50% ja GP3 33% tai jtn vastaavaa...
Tai kuten Le Mansissa, eli kaikki luokat ajaisivat samaan aikaan! :idea: :D

Tai sitten ei.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Minun mielestäni Monacon kisan pituus pitäisi palauttaa takaisin sinne sataan kierrokseen. Sillä saataisiin mukavasti korostettua Monacon historiallista perintöä Formuloissa ja blablabla. Pituus olis pikaisesti laskettuna max 2,5h, eli ei se niin hirveästi kuitenkaan pitenisi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Minun mielestäni Monacon kisan pituus pitäisi palauttaa takaisin sinne sataan kierrokseen. Sillä saataisiin mukavasti korostettua Monacon historiallista perintöä Formuloissa ja blablabla. Pituus olis pikaisesti laskettuna max 2,5h, eli ei se niin hirveästi kuitenkaan pitenisi.
Minun mielestäni Monacon saisi pudottaa kalenterista pois kokonaan. Tai lyhentää kisaa noin yhteen kierrokseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kisaformaatissa viilaamista?

Montezemolo avasi jälleen sanaisen arkkunsa ja tarttui tällä kertaa kisaformaattiin. Koska kisat ovat hänen mielestään liian pitkiä nuorelle yleisölle, niitä pitäisi ehkä lyhentää. Tai ehkä ajaa kahdessa osassa. Ehkä myös vähän illemmalla, että päivällä pääsee ulkoilemaan. Tai sitten ehkä pitäisi pitäytyä vanhassa.

Aika-ajoa rustattiin jokin aika sitten kovasti, kunnes nykyinen löytyi. Kisat sen sijaan ovat pysyneet vuosikymmenet samanlaisina, mitä nyt pari iltakisaa keinovaloin on saatu mukaan.

Olisiko aika keksiä jotain uutta? Mitä?

Itse olen sillä kannalla, että eri kisat ja aika-ajot voisivat hyvin olla formaatiltaan erilaisia. Omanlaisiaan. Muutenkin kuin pelkän kellonajan ja valaistuksen suhteen. Saatan myöhemmin pohtia millaisia formaatteja voisi tulla kyseeseen.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Kisat voisivat olla eri pituisia (siis kilometrimääriltään). Esim. Monacossa nykyisen tapaan lyhyempi kisa, ja noille nopeimmille radoille enemmän kierroksia. Niin että toi kisa-aika nousis siihen pariin tuntiin tai päälle. Ja maksimiajaksi kolme tuntia. Formaaatissa ei sinänsä ole mitään vikaa. Aikataulutkin on nyt ihan hyvät.

Ei missään nimessä kahta tai useampaa kisaa viikonloppuun.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Arvottaisiin vaikka 3 aika-ajoryhmää (vaikka vartin / ryhmä) viikko ennen kisaa ni ei tiedä keliä vielä, ja sitten 100 kilometrin c-, b- ja a-finaalit aikojen perusteella. Voittaja nousee aina ylemmän finaalin viimiseen ruutuun.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Minkähän takia Molo on niin huolissaan nuorison jaksamisesta ykkösiin? Jaksaa, jos jaksaa, jos ei jaksa, niin tokko se kiinnostus sitten niin korkealla onkaan ja ei kai silloin kisoja katsella, vaikka tulisivat kolmessa osassa.
Lyhentää nyt ei ainakaan tarvitse, kun välillä tuntuu, että kisa on liiankin nopeasti ohi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minkähän takia Molo on niin huolissaan nuorison jaksamisesta ykkösiin? Jaksaa, jos jaksaa, jos ei jaksa, niin tokko se kiinnostus sitten niin korkealla onkaan ja ei kai silloin kisoja katsella, vaikka tulisivat kolmessa osassa.
Tulevia Ferrarin ostajia. Tosin jos F1-katsojakunta on jonkin tutkimuksen mukaan ukkoutumassa, niin eiköhän se ole juuri tällä hetkellä sitä potentiaalisinta asiakaskuntaa Ferrarille. Viidenkympin villitys jne.
Lyhentää nyt ei ainakaan tarvitse, kun välillä tuntuu, että kisa on liiankin nopeasti ohi.
No nykyään actionia riittää koko ajaksi. Uudistuksia edeltäneen riviajeluaikakauden kisat, joissa tapahtumia oli vain varikolla olisi hyvin voinut lyhentää. Koko kisan olennaiset tapahtumat kun pystyi tiivistämään 20 minuutin koosteeseen.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Minkähän takia Molo on niin huolissaan nuorison jaksamisesta ykkösiin? Jaksaa, jos jaksaa, jos ei jaksa, niin tokko se kiinnostus sitten niin korkealla onkaan ja ei kai silloin kisoja katsella, vaikka tulisivat kolmessa osassa.
Lyhentää nyt ei ainakaan tarvitse, kun välillä tuntuu, että kisa on liiankin nopeasti ohi.
Samaa ihmettelin mikä on Monten huolen syy. Ei kahta (, ainakaan kolmea) eri lähtöä, eikä lyhyempiä myöskään, kiitos. Tietysti jos jotain järkeviä uudistuksia
tulee, en tuomitse etukäteen.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Oon nuori ja kyllä mä jaksan katsoa kisan. Ei tartte lyhentää kisoja ja jakaa kahtia.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Tulevia Ferrarin ostajia.
Joo, mutta kuten sanottu, että jos ei ykköset kiinnosta, niin ei siinä lyhemmät kisat luultavasti auta. Mua esimerkiksi ei kiinnosta vaikkapa Tanssii tähtien kanssa, enkä sitä katsoisi, vaikka tulisi viiden minuutin pätkissä/viikko.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pari kolme vaihtoehtoista (jo F1:ssä tai muualla käytettyäkin) aika-ajoformaattia:

1) Kaksi ryhmää, toiseen tallien parilliset, toiseen parittomat autot. Molemmilla ryhmillä 25 min. aika-ajo. Nopeimman ajan tehnyt paalulle ja hänen ryhmänsä muut järjestyksessä siihen taakse. Toisen ryhmän nopein paikalle kaksi ja muut jonoon tämän taakse.

2) Yksi kerrallaan aika-ajo, MM-pistejohtaja viimeisenä*. Vaatinee radanpuhdistussession ennen varsinaisen aika-ajon alkua. Soveltuu takuu-ilmastoihin (kuten Bahrain, Abu Dhabi). Vaihtelevan sään uhatessa voidaan muuttaa 1h / 12 kierrosta-formaatiksi.

3) Niin, tietysti 1h / 12 kierrosta-systeemiä voisi kokeilla jossain. Jos ei muuten, niin jotta huomataan miten tylsä se oli.

*) Aiemmin olisi ollut epäreilu, nykyään, kun ohittaminen on mahdollista eikä aika-ajovauhti välttämättä korreloi kisavauhdin kanssa, voidaan käyttää.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Mä oon pyöritellyt mielessäni tätä nykyistä systeemiä, jossa Q3:ssa ajettaisiin kierrokset vuorotellen. Nykyisessä ottaa päähän se, kun kaikki on vikalla minuutilla radalla, niin sitä näkee pari kokonaista kierrosta koko osion aikana. Loppu on sitten sitä, että kun ensimmäinen kokonainen kierros jonkun kuljettajan osalta on nähty, kamera on käytännössä lukittu lähtösuoran päähän ja vuorotellen näet suoralle tulevat autot ja niiden ajan ilman mitään hajua miten kierros on muuten mennyt.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Nykyinen aika-ajo formaatti on mielestäni paras koskaan. Tapahtumia koko tunnin ajaksi.
Kaksi kisaa ottaisi pois arvoa gp-voitoilta. Kisatkin ovat olleet viimeisen parin vuoden aikana viihdyttäviä. Usein jopa niin, että alun tapahtumien ja keskivaiheen tasaantumisen jälkeen nähdään vielä loppuhuipennus, kun erilaiset (rengas)taktiikat alkavat purra.
Vaihtelu voisi kuitenkin virkistää. Kahta kisaakin voisi ihan hyvin jossain kokeilla, mutta en halua sen kuitenkaan vakiintuvan. Nykyformaatti on mielestäni aika optimaalinen.

Montezemolon mielipiteille en yleensä anna kuin huumoriarvoa. Jotain piti sanoa kun kerta Monzassa ajetaan. Ehkä siellä on taustalla jotain tutkimusta, jota varmasti on tehty myös ykkösten seurannasta, mutta tulkinta nuorista on todennäköisesti aika suurpiirteinen yleistys(Voi olla myös täyttä roskaa).

Jossain Bahrainissa tai muussa asvalttiviidakossa voitaisiin kisa ajaa joskus eri suuntaan kuin aika-ajo tai muuta hulvatonta :alppu:
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Tulevia Ferrarin ostajia. Tosin jos F1-katsojakunta on jonkin tutkimuksen mukaan ukkoutumassa, niin eiköhän se ole juuri tällä hetkellä sitä potentiaalisinta asiakaskuntaa Ferrarille. Viidenkympin villitys jne.
Eikös kaikki kalliit autotkin suunnitella kohderyhmänä 20-35-vuotiaat, vaikka harvalla sellasella varaa kyseiseen mobiiliin olisikaan...

Tuohon systeemiin; lauantaiaamulla aika-ajot. Iltapäivällä/illalla tunnin mittainen kisa. Sunnuntaina toinen tunnin kisa, lähtöjärjestyksenä ekan kisan maaliintulojärjestys, kuitenkin kahdeksan ensimmäistä käännetyssä järjestyksessä. Keinovaloilla ajettavia kisoja lisää jos mahdollista ja muut niin myöhäiseen ajankohtaan kuin valoa riittää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Loppu on sitten sitä, että kun ensimmäinen kokonainen kierros jonkun kuljettajan osalta on nähty, kamera on käytännössä lukittu lähtösuoran päähän ja vuorotellen näet suoralle tulevat autot ja niiden ajan ilman mitään hajua miten kierros on muuten mennyt.
Ihan kiitettävästi nykyinen ohjaus on pyrkinyt ja kyennytkin seuraamaan aina kulloisenkin yrittäjän maalinylitystä. Se on parannus entiseen, mutta jättää tietysti suurimman osan kierrosta seuraamatta. Live timingista voi seurata sektoriaikoja, jos niikseen tulee, mutta sitten kuvan seuraaminen jää vähemmälle.

Nykyisessä tv-toteutuksessa ei ole paljon valittamista kun ajattelee vanhaa kuraa, mutta tosiaan yksi kerrallaan-systeemi mahdollistaisi paremmin koko kierrosten seuraamisen.
Nykyinen aika-ajo formaatti on mielestäni paras koskaan. Tapahtumia koko tunnin ajaksi.
Kaksi kisaa ottaisi pois arvoa gp-voitoilta. Kisatkin ovat olleet viimeisen parin vuoden aikana viihdyttäviä. Usein jopa niin, että alun tapahtumien ja keskivaiheen tasaantumisen jälkeen nähdään vielä loppuhuipennus, kun erilaiset (rengas)taktiikat alkavat purra.
Vaihtelu voisi kuitenkin virkistää. Kahta kisaakin voisi ihan hyvin jossain kokeilla, mutta en halua sen kuitenkaan vakiintuvan. Nykyformaatti on mielestäni aika optimaalinen.
Samaa mieltä. Ketjun avaukseni ei tarkoittanutkaan että mikään olisi pielessä.

Se on kyllä totta, että voiton merkitys vähenisi lähtöjen lisääntymisen myötä. Niiden merkitys on vähentynyt jo nyt kisojen määrän takia. Tuplalähdöistä tietysti jaettaisiin pienempiä pistemääriäkin ja tilastointi ja vertailu vanhoihin saavutuksiin kävisi entistä hankalammaksi.
Jossain Bahrainissa tai muussa asvalttiviidakossa voitaisiin kisa ajaa joskus eri suuntaan kuin aika-ajo tai muuta hulvatonta :alppu:
Mielenkiintoinen ajatus, mutta kai ajosuuntaa sentään pitäisi päästä testaamaan? Turva-alueet tietysti on poikkeuksetta suunniteltu vain tiettyä suuntaa varten (hiekka-aavikollakin).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös kaikki kalliit autotkin suunnitella kohderyhmänä 20-35-vuotiaat, vaikka harvalla sellasella varaa kyseiseen mobiiliin olisikaan...
Kenties, mutta niitä ostavat viisikymppiset, jotka haikailevat tuon aikaista nuoruuttaan. ;)
 
Ylös