Oliko Ferrarin tallimääräys järkevä?

Oliko Ferrarin tallimääräys järkevä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    47

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Leikitään, että tallimääräyksiä ei ole nykysäännöissä kielletty ja Ferrari täten kaikin puolin vapaa tekemään kuljettajiensa kanssa kuten lystää. Onko tallin päätös nostaa Alonso Massan edelle perusteltavissa tallin edun kannalta?

Jos ajatellaan asiaa kuljettajien kilpailukyvyn kannalta, voi päätöstä perustella sillä, että Alonso on ollut tähän asti tallikaveriaan selvästi nopeampi. Ongelmana tässä perustelussa on, että hänen virheensä ja pari epäonnista sattumusta ovat pitäneet pistetilanteen varsin tasaisena ja piste-eron puolesta asiaa ei voi nähdä järkevänä. Massa kuitenkin näytti Hockenheimissa pystyvänsä jos ei aivan, niin ainakin hyvin likelle Alonson vauhtiin, eikä hän ole syyllistynyt yhtä pahoihin virheisiin kuin tallikaverinsa. Lisäksi voi käydä, kuten Ferrarille 1999, jolloin alkukauden tallimääräys vei Irvineltä pisteen, joka olisi voinut tehdä hänestä mestarin Schumacherin loukkaannuttua.

Lisäksi Ferrarin on tämän päätöksen jälkeen turha väittää kohtelevansa molempia kuljettajiaan tasapuolisesti. Nyt Massalle on täysin selvää, kenen eteen talli töitä tekee ja toisaalta on vaikea uskoa brassin henkisestikään kestävän näin raskasta päätöstä kovin hyvin. Jos kuskien voimasuhteet joskus muuttuvat, voi tämä maksaa myös tallille paljon.

Enzo Ferrarin aikaan tallin tapana oli jäädyttää tilanne kilpailun loppuosalla, mikäli tallilla oli kaksoisjohto riippumatta kuljettajien järjestyksestä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Itse olisin päättänyt tuolla tavalla mitä tänään tapahtui, pistetaulukon perusteella.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Äänestin EI. Fair Play mun mielestä tässä kohtaa kautta ei pitäs lähtee tolle linjalle,mutta kaiken kaikkiaan kysehän on tässäkin tapauksessa vain RAHASTA
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Äänestin EI. Fair Play mun mielestä tässä kohtaa kautta ei pitäs lähtee tolle linjalle,mutta kaiken kaikkiaan kysehän on tässäkin tapauksessa vain RAHASTA

Samaa mieltä, mutta täysin eri perustein. Alonsolla paremmat mahdollisuuden mestaruuteen, eli isoon tukkuun rahaa tiimin taskuihin.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ei. Siinä rikottiin olemassa olevia sääntöjä. (Edit: ai saatana, en lukenut toikin perusteluita...:D Enkä ole enää leikki-ikäinen...:eek:)
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
No leikitään sit...:mad:

Imagoasioiden puolesta ei ollut järkevä. (tallit, kuljettajat) Ei välttämättä myöskään tallikavereiden välien kannalta. Ja saattoipa tallin sisälle tulla muutakin skismaa.

Mestaruustaistoa ajatellen päätös oli varmaan ihan oikein ja järkevä. Ja ilmeisesti Alonso oli pätkän verran nopeampi.

Äänestän jaskaa...eli enpä osaa sanoa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Ehdoton EI tässä vaiheessa kautta.
Ei tallimääräys olisi JÄRKEVÄMPI siinä vaiheessa kautta, kun huomataan tämän tallimääräyksen käyttämättä jättämisen maksaneen mestaruuden?

Toki kolikolla on myös kääntöpuoli ja asiat voi ajatella myös Formulanomin spekuloimalla tavalla..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Leikitään, että tallimääräyksiä ei ole nykysäännöissä kielletty ja Ferrari täten kaikin puolin vapaa tekemään kuljettajiensa kanssa kuten lystää. Onko tallin päätös nostaa Alonso Massan edelle perusteltavissa tallin edun kannalta?
Oli. Monestakin syystä. Ei välttämätön, mutta perusteltavissa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Itse olisin päättänyt tuolla tavalla mitä tänään tapahtui, pistetaulukon perusteella.
Vaikka Ferrari pitäisi nykyisen tasonsa, niin en usko, että Massa siltikään olisi mestariksi nousemassa vaikka Alonso loukkaantuisi tm. Sen verta pitkä takamatka ehtinyt jo tulla.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kovalainen nieli tallimääräyksen

Heikki Kovalainen myönsi McLaren-tallin ilmoittaneen hänelle, että tallikaveri Lewis Hamilton täytyy päästää edelle Saksan GP:n 52. kierroksella. Kovalainen ei asiasta kuitenkaan purnannut.

- Minulle oli selvää, että Lewis oli siinä vaiheessa niin paljon nopeampi, etten olisi häntä montaa kierrosta pystynyt pitämään takanani muutenkaan. Lewisilla oli mahdollisuudet voittaa kisa, joten ei minulla ole siitä mitään valittamista. Täytyy vain saada omaa vauhtia paremmaksi. Se on ainoa oikea lääke, Kovalainen kommentoi MTV3:lle.

Viidenneksi sijoittuneella Kovalaisella oli Saksan GP:ssä aiemmista kisoista tuttu ongelma: hän ei saanut renkaitaan toimimaan kunnolla.

- Olisin varmaan saanut ajaa kilpaa, jos olisin pysynyt perässä. Vauhti vain oli huonoa. Ei oikein missään vaiheessa taas tuntunut siltä, että renkaat olisivat olleet sellaisessa kuosissa, että olisin voinut hyökätä enemmän. En oikein tiedä, mistä se johtuu. Onko se kiinni auton säädöistä vai mistä. Täytyy koittaa selvittää ongelmat ja jostainhan sen ratkaisun on löydyttävä. Ja kun se löytyy, niin sitten vauhtikin on parempaa, Kovalainen totesi.

(MTV3)
Onhan näitä tallimääräyksiä ollut aina mutta toteutettu matalammalla profiililla. 2008 Heikki päästi Hamiltonin edelle, joten miksei tästä sillon noussut hirveä kohu? Imago tosta Ferrarin tempusta kärsii, mutta pelillisesti järkevämpää:

- Vettel olisi saavuttanut Alonson kun Massa edessä tulppana
- Alonso ja Massa olisivat voineet kolaroida itsensä ulos kuten Red Bullit
- Alonso paremmassa asemassa MM-pisteissä
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Onhan näitä tallimääräyksiä ollut aina mutta toteutettu matalammalla profiililla. 2008 Heikki päästi Hamiltonin edelle, joten miksei tästä sillon noussut hirveä kohu? Imago tosta Ferrarin tempusta kärsii, mutta pelillisesti järkevämpää:

- Vettel olisi saavuttanut Alonson kun Massa edessä tulppana
- Alonso ja Massa olisivat voineet kolaroida itsensä ulos kuten Red Bullit
- Alonso paremmassa asemassa MM-pisteissä
Ehkä koska Kovalainen oli jo todettu alusta alkaen kakkoskuskiksi ja oli selkeästi hitaampi tilanteessa...tässä kisassa Massa ajoi ihan yhtä lujaa kuin Alonso, eikä tätä niin selvästi oltu asetettu kakkoskuskin viittaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
On se nyt kumma että kun autoon tehdään radikaaleja muutoksia niin että auto on muita nopeampi ja sopii myös Massalle, niin sitten hänen ei anneta voittaa. Entäs seuraava kisa ja sitä seuraava kisa? Ferrari ajaa kaksoisvoittoon ja joka kerta massa on tuomittu päästämään hitaampi alonso ohi. Edelleenkin onnettomuuksia voi sattua ja Alonso voi olla loppukauden pois kisoista. Niin on käynyt ennenkin.
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
657
Bisneksen kannalta tärkeää ja tuskinpa Massa enää mestaruuskamppailuun nousee. Santander olisi ennemmin tai myöhemmin astunut mukaan kuvioon.

Lajin kannalta harmittavaa, taas mentiin hurja harppaus taaksepäin. Tuomaristolla ei taaskaan ollut munaa diskata Alonsoa tai molempia Ferrareita. :jaska:
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Ei. Massalla pitäisi olla tässä vaiheessa kautta monta kymmentä pistettä vähemmän kuin nyt oli että näkisin tuossa järkeä. Minusta Massa oli ennen kisaa mahdollinen mestaruusottelija siinä missä Alonsokin. Ei ole enää.

Edit. No järkevä se toki oli siinä mielessä jos kaikki munat nyt yhteen koriin halutaan kasata, eikä mitään lisäsanktioita enää tule. En siltikään hyväksy.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös