Tallimääräysten historiaa

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mä taas muistaisin, että varikkokäynnit haluttiin mahdollisimman pois alta, ettei mahdollinen safety car sotkisi tilannetta. Alonson stoppia siirrettiin saman verran aikaisemmaksi kuin Hamiltonin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
V 2007 Sao Paolo & Ferrari. Tätähän ei Mikael ja Nicole tietenkään halua muistaa, ettei mr täydellisys vain joutuisi outoon valoon...
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
V 2007 Sao Paolo & Ferrari. Tätähän ei Mikael ja Nicole tietenkään halua muistaa, ettei mr täydellisys vain joutuisi outoon valoon...
Eikö tää oo jo loppuunkäsitelty juttu? Jos nyt oon perillä siitä, mitä ajat takaa, niin kauden viimeinen kilpailu verrattuna kauden puolivälissä olevaan kilpailuun on hieman eri asia. Massalla ei ollut v.2007 edes matemaattisia mahdollisuuksia maailmanmestaruuteen, joten miksi ihmeessä talli ei ois suosinu Kimiä? Sama 2008, mutta toisin päin. Nyt, Hockenheimissä, Massalla ois(on edelleen) ollu vielä täydet mahikset mestaruuteen mutta silti suositaan Alonsoa.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
V 2007 Sao Paolo & Ferrari. Tätähän ei Mikael ja Nicole tietenkään halua muistaa, ettei mr täydellisys vain joutuisi outoon valoon...
Ihan boksin ulkopuolelta kysyn, kun en tiedä, että onko ihan kierrosajoista todettavissa Massan hidastelu/hidastaminen Brasiliassa 2007 niin että Kimiä suosittiin, vai onko asia joidenkin mielestä vain niin selvä että Kimiä suosittiin?
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Ihan boksin ulkopuolelta kysyn, kun en tiedä, että onko ihan kierrosajoista todettavissa Massan hidastelu/hidastaminen Brasiliassa 2007 niin että Kimiä suosittiin, vai onko asia joidenkin mielestä vain niin selvä että Kimiä suosittiin?
Niin selvä, että jopa suurin Kimi-uskovaisten media siitä uutisoi.

"Myös Räikkösen mestaruuden ratkaisseessa kauden 2007 päätöskisassa Brasiliassa Ferrari vaihtoi Räikkösen Massan järjestyksen, mutta sillä kertaa homma hoidettiin niin tyylikkäästi varikkokäyntien aikana, ettei räikeästä tallimääräyksestä voi puhua."

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/07/1159918



Eikö tää oo jo loppuunkäsitelty juttu? Jos nyt oon perillä siitä, mitä ajat takaa, niin kauden viimeinen kilpailu verrattuna kauden puolivälissä olevaan kilpailuun on hieman eri asia. Massalla ei ollut v.2007 edes matemaattisia mahdollisuuksia maailmanmestaruuteen, joten miksi ihmeessä talli ei ois suosinu Kimiä? Sama 2008, mutta toisin päin. Nyt, Hockenheimissä, Massalla ois(on edelleen) ollu vielä täydet mahikset mestaruuteen mutta silti suositaan Alonsoa.
Koska tallimääräykset ym sopupelit ovat kiellettyjä? :eek:

(Sama toisinpäin 08 ja myös tälläkin kaudella ihan sama kuka on hyötyjänä.)
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Koska tallimääräykset ym sopupelit ovat kiellettyjä? :eek:

(Sama toisinpäin 08 ja myös tälläkin kaudella ihan sama kuka on hyötyjänä.)
Pointti oli siis se, että miksi Kimiä suosittiin. ;) Toki kiellettyjähän ne on, mutta siinä tilanteessa mikä tahansa talli ois toiminu samalla tavalla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
Brasilian kierrosajat Massa vs. Räikkönen

1. varikkokäynti

Kierroksen 19 jälkeen ero 2,199 sekuntia

Massa
1.17,813
1.36,662
1.13,636

Räikkönen
1.12,666
1.18,424
1.36,678

Ero kierroksen 22 jälkeen 1,856 sekuntia. Nuo laitoin lähinnä vertailukohdaksi toisiin varikkokäynteihin. Kierroksella 49 ero oli 1,487 sekuntia.

Massa
1.18,146
1.34,277
1.12,966
1.12,988
1.15,038

Räikkönen
1.13,498
1.12,737
1.12,791
1.17,734
1.33,252

Kierroksen 54 jälkeen Räikkösen johto 1,916 sekuntia.

Ainoa Massalle selkeästi hitaampi kierros on tuo kierros 54, jonka puolella Räikkönen seisoi varikolla. Kuten muillakin radoilla, varikkokäynti vaikuttaa kahden kierroksen aikaan, ensimmäinen hidastuu kun jarrutetaan nopeusrajoitukseen, toisella ajetaan sitten rajoittimella ja pysähdytään. Joillain muilla radoilla (esim. Monaco, Valencia) ensimmäisellä kierroksellä pysähdytään ja toinen hidastuu siinä, kun kiihdytetään takaisin kunnon vauhtiin.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Koska tallimääräykset ym sopupelit ovat kiellettyjä? :eek:

(Sama toisinpäin 08 ja myös tälläkin kaudella ihan sama kuka on hyötyjänä.)
Eihän sopupeli ole kiellettyä, jos kuski auttaa vapaaehtoisesti. Muistaakseni sekä Kimi että Massa sanoivat julkisesti jo ennen viimeisiä kisoja auttavansa tallikaveria, koska eivät enää itse voi voittaa.

Iso ero sunnuntaiseen, jolloin Massa tapahtumista päätellen, määrättiin antamaan tietä vasten tahtoaan ja Smedley puhui jo Massalle, että voit voittaa, kun keskityt. 2007 ja 2008 tapahtumat oli sovittu etukäteen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Brasiliassa 2007 olisi saattanut tulla tallimääräys, jos Massa ei olisi tehnyt virhettä, jonka seurauksena Kimi pääsi ohi ihan ajamalla.

Joten sitä ei lasketa, vaikka tallimääräys olisi varmasti muuten kisan aikana tullutkin.

Kimin mestaruus tuli siis ajamalla. :ahem:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No näillä Räikkönen / Massa tapahtumilla nyt ei ole mitään tekemistä 1-2 -kuskiasetelmien kanssa. Eihän kukaan täyspäinen vie pisteitä kaverilta jos omat mahdollisuudet ovat menneet ja pystyy sijoituksellaan vaikuttamaan tallikaverin mestaruustaiston puolesta.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
No näillä Räikkönen / Massa tapahtumilla nyt ei ole mitään tekemistä 1-2 -kuskiasetelmien kanssa. Eihän kukaan täyspäinen vie pisteitä kaverilta jos omat mahdollisuudet ovat menneet ja pystyy sijoituksellaan vaikuttamaan tallikaverin mestaruustaiston puolesta.
Mitä eroa on teoreettisella mahdollisuudella ja käytännön mahdollisuudella tässä yhteydessä? Sehän nyt on selvää, että Massan käytännön mahdollisuudet ovat jo menneet, joten tuo sama logiikka pitäisi nytkin toimia samalla tavalla.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mitä eroa on teoreettisella mahdollisuudella ja käytännön mahdollisuudella tässä yhteydessä? Sehän nyt on selvää, että Massan käytännön mahdollisuudet ovat jo menneet, joten tuo sama logiikka pitäisi nytkin toimia samalla tavalla.
Toki mahdollisuudet ovat menneet koska on kakkoskuski ( jo kauden alusta ). Ja logiikkasikin pätee koska laskutaitoa ei ole riittävästi. Mutta ennen saksan kisaa oli vain noin yhden voiton pistemäärän perässä Alonsoa. Alonsolle konerikko ( näitä kun loppukaudesta esim voi tulla ) tmv vastoinkäyminen silloin kun Massa voittaa ja tasoissa olisivat.

Normaalisti maaliin tulleina Massalla olisi 92 pistettä ja Alonsolla 116. Ero siis vähemmän kuin mitä yhdestä voitosta saa. Ja voisi vielä muistuttaa, että Alonso sentään on torpedoinut jo parit Massan kisat.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jos Alonsoa olisi kielletty kisaamasta Massaa vastaan. Massan kanssa kolaroinnit olisi jäänyt näin kuvitellen pois, samoin varikon sisääntulokiilaamiset. Ja jos autoa olisi saatu hiven paremmaksi Massan ajotyylille ( varmaan ilman kakkoskuskistatusta olisi kuunneltu ), niin Massalla olisi Alonson virheiden myötä nyt ehkä enemmän pisteitä kuin Alonsolla.

Niin hyvin Alonso on pärjännyt.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Toki mahdollisuudet ovat menneet koska on kakkoskuski ( jo kauden alusta ). Ja logiikkasikin pätee koska laskutaitoa ei ole riittävästi. Mutta ennen saksan kisaa oli vain noin yhden voiton pistemäärän perässä Alonsoa. Alonsolle konerikko ( näitä kun loppukaudesta esim voi tulla ) tmv vastoinkäyminen silloin kun Massa voittaa ja tasoissa olisivat.

Normaalisti maaliin tulleina Massalla olisi 92 pistettä ja Alonsolla 116. Ero siis vähemmän kuin mitä yhdestä voitosta saa. Ja voisi vielä muistuttaa, että Alonso sentään on torpedoinut jo parit Massan kisat.
Massan ero Hamiltoniin (157p!) on kyllä huomattavasti isompi kuin Alonsoon. Toisin sanoen, vaikka ei olisi kakkoskuskikaan, niin Massan mestaruusmahdollisuudet olisivat VAIN teoreettiset. Se vaatisi häneltä useita voittoja, sekä paljon epäonnea Hamiltonille, Buttonille, Vettelille, Webberille ja Alonsolle. Myös Alonson mestaruusmahdollisuudet ovat tiukoilla, mutta kyllä se ero Massaan on tässä aika tuntuva kun verrataan kärkeen.
Voittonsa ansiosta Alonson mahdollisuudet parantuivat huomattavasti kun taas Massa voitollaan olisi edelleen täysin toivottomassa tilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Voittonsa ansiosta Alonson mahdollisuudet parantuivat huomattavasti kun taas Massa voitollaan olisi edelleen täysin toivottomattomassa tilanteessa.
Tarkoittaako tuo jotta Massalla olisi ollut sitä toivoa edelleen?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Miksi Alonson on sitten tarvinnut kisata Massaa vastaan, jos Massa on mukamas ollut selkeä kakkoskuski kauden alusta lähtien? Kysynpä vaan! :D
Ei ykköskuskin järjestely toisen edelle ihan niin vaivatonta ole. Kakkonen ei saisi olla näin nopea ja ykkösen pitäisi olla suoritusvarmempi ja parempi kuin nyt nähty. Kakkosen motivointikin on vaikeaa jos suitset on ihan tiukalla koko ajan - kyllä siinä tarvitaan Alonsonkin panosta kun radalla on myös muita talleja. Samaten koko mestaruustaisto oli aika vaikeissa kantimissa joten varmasti mielessä oli myös tallipisteet jos se sijoitus jää ainoaksi tavoiteltavaksi.

Siksipä muut tallit katsovat pitkälle kautta jopa sinne asti, että toisen mahdollisuudet ovat menneet. Saavat molemmilta kuskeiltaan täyden motivaation irti, pitävät kunnianhimoa ja kilpailuviettiä yllä, napsivat tallipisteitä ja voivat suoraselkäisinä esiintyä julkisuudessa ja mainostaa sponsoreitaan. Harvalta tuo valehtelu pressissä käy yhtä luontevasti kuin Alonsolta ja riski imagotappioon on jo siinäkin jos ei voi ns katsoa silmiin omista suorituksistaan puhuessa.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ei ykköskuskin järjestely toisen edelle ihan niin vaivatonta ole. Kakkonen ei saisi olla näin nopea ja ykkösen pitäisi olla suoritusvarmempi ja parempi kuin nyt nähty. Kakkosen motivointikin on vaikeaa jos suitset on ihan tiukalla koko ajan - kyllä siinä tarvitaan Alonsonkin panosta kun radalla on myös muita talleja. Samaten koko mestaruustaisto oli aika vaikeissa kantimissa joten varmasti mielessä oli myös tallipisteet jos se sijoitus jää ainoaksi tavoiteltavaksi.
Nyt en kyllä tätä selitystä enää edes ymmärrä.. Jos on kakkoskuski kauden alusta lähtien, niin yhtä "vaivatonta" sen järjestelyn pitäisi olla kuin se oli Hockenheimissa.

Siksipä muut tallit katsovat pitkälle kautta jopa sinne asti, että toisen mahdollisuudet ovat menneet.
Eli aivan kuten Ferrarilla on nyt toimittu! Kuten aiemmin sanoin, Massan käytännön mestaruusmahdollisuudet ovat jo menneet! Tiukka on tilanne Alonsollakin, mutta pienet tsäänssit vielä on.. Jos Ferrarilla olisi vain yksi tai kaksi vastustajaa, niin Massallakin olisi vielä tsäänssejä, mutta kun siellä on neljä kuljettajaa Ferrari-kuskien lisäksi niin Massalla ei ole (eikä ollut ennen Hockenheimiakaan) mitään käytännön mahdollisuuksia voittaa maailmanmestaruutta!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eli aivan kuten Ferrarilla on nyt toimittu! Kuten aiemmin sanoin, Massan käytännön mestaruusmahdollisuudet ovat jo menneet! Tiukka on tilanne Alonsollakin, mutta pienet tsäänssit vielä on.. Jos Ferrarilla olisi vain yksi tai kaksi vastustajaa, niin Massallakin olisi vielä tsäänssejä, mutta kun siellä on neljä kuljettajaa Ferrari-kuskien lisäksi niin Massalla ei ole (eikä ollut ennen Hockenheimiakaan) mitään käytännön mahdollisuuksia voittaa maailmanmestaruutta!
Itse asiassa kun mestaruudesta taistelevia kuskeja on paljon, niin hyvin onnistumalla on loppujen lopuksi helpompi saada eroa kiinni. Kuskit kun vievät toisiltaan pisteitä.
 
Ylös