Renngeist
Soldiers of Antisthenes
Eni Magyar Nagydíj
F1 érkezik Kelet-Európában a Monaco. Lassan 70 kör nélkül ismert jelentős halad. Felé egy szuper unalmas hétvége! És persze, sok szerencsét Heikki: D Fordította Google Translator
Aikataulu:
15:00 Kisa (70krs)
Strategisia faktoja:
Rakentaminen aloitettu: 1985
Rakentaminen valmistunut: 1986
Rakennusaika: 8kk
Ensimmäinen f1-kilpailu: 10.8.1986
Peruskorjattu: 2003
Voittajia: 14
Kilpailuja: 24
Kilpailuvuodet: 1986-
Sopimus kisoista: 2016 asti
Pääsponsori: Eni 2010-
Entiset pääsponsorit: ING 2008-09, Marlboro 1991-2005, Pop 84 1988-1990
Pituus: 4 381 m
Kierroksia kilpailussa: 70
Kisapituus: 306,663 km
Voittaja 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) 1:38:23.876
Rataennätys: Michael Schumacher (Ferrari) 1:19.071 (2004)
Ratakartat:
Wikipedia
F1.com
Ilmakuva
Sää
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Unkarin GP on ollut F1-kalenterissa vuodesta 1986 lähtien. Kaikki GP-kisat on ajettu Hungaroringilla, joka on Monacon ja Singaporen jälkeen keskinopeudeltaan MM-sarjan kolmanneksi hitain rata.
Unkarin GP vei formula ykkösten ensimmäisenä Itä-Eurooppaan. Kisan järjestäminen itäblokissa ennen Neuvostoliiton vallan sortumista oli osoitus Bernie Ecclestonen verrattomista neuvottelutaidoista. Radan suunnitteli arkkitehti Istvan Papp. Rata valmistui kesäkuussa 1986 pari kuukautta ennen ensimmäistä F1-osakilpailuaan.
Unkarin GP ajetaan aina varsin kuumissa olosuhteissa. Pääkaupunki Budapestin lähistöllä sijaitsevan Hungaroringin mutkat ovat pääasiassa hitaita ja rata on kapea. Niinpä ohitusten tekeminen on hyvin vaikeaa. Tosin vuonna 1989 Nigel Mansell osoitti Ferrarillaan, että 12. ruudusta lähtemälläkin voi voittaa. Jenson Button ajoi puolestaan vuonna 2006 voittoon 14. lähtöruudusta, kun kilpailu käytiin poikkeuksellisesti sadesäässä.
Hungaroringin rataan tehtiin muutoksia vuonna 2003, jolloin pääsuoraa pidennettiin 586 metristä 789 metriin. Suoran päässä olevasta oikealle kääntävästä mutkasta tehtiin hiusneula. Takasuorasta tehtiin pidempi poistamalla yksi shikaani. Suoran päähän tuli myös aikaisempaa nopeampi oikealle kääntyvä mutka. Radan pituus kasvoi 3971 metristä 4384 metriin ja ohituspaikkoja saatiin hieman paremmiksi.
Unkarin GP on tarjonnut suomalaisille monia hienoja hetkiä. Vuosina 1999 ja 2000 Mika Häkkinen ajoi Hungaroringillä voittoihin ison suomalaisyleisön edessä. Kimi Räikkösen voiton vuoro oli vuonna 2005, ja vuonna 2008 Heikki Kovalainen saavutti Hungaroringiltä ensimmäisen GP-voittonsa.
Lähtöjärjestys:
nagydíj
F1 érkezik Kelet-Európában a Monaco. Lassan 70 kör nélkül ismert jelentős halad. Felé egy szuper unalmas hétvége! És persze, sok szerencsét Heikki: D Fordította Google Translator
Aikataulu:
15:00 Kisa (70krs)
Strategisia faktoja:
Rakentaminen aloitettu: 1985
Rakentaminen valmistunut: 1986
Rakennusaika: 8kk
Ensimmäinen f1-kilpailu: 10.8.1986
Peruskorjattu: 2003
Voittajia: 14
Kilpailuja: 24
Kilpailuvuodet: 1986-
Sopimus kisoista: 2016 asti
Pääsponsori: Eni 2010-
Entiset pääsponsorit: ING 2008-09, Marlboro 1991-2005, Pop 84 1988-1990
Pituus: 4 381 m
Kierroksia kilpailussa: 70
Kisapituus: 306,663 km
Voittaja 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) 1:38:23.876
Rataennätys: Michael Schumacher (Ferrari) 1:19.071 (2004)
Ratakartat:
Wikipedia
F1.com
Ilmakuva
Sää
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Unkarin GP on ollut F1-kalenterissa vuodesta 1986 lähtien. Kaikki GP-kisat on ajettu Hungaroringilla, joka on Monacon ja Singaporen jälkeen keskinopeudeltaan MM-sarjan kolmanneksi hitain rata.
Unkarin GP vei formula ykkösten ensimmäisenä Itä-Eurooppaan. Kisan järjestäminen itäblokissa ennen Neuvostoliiton vallan sortumista oli osoitus Bernie Ecclestonen verrattomista neuvottelutaidoista. Radan suunnitteli arkkitehti Istvan Papp. Rata valmistui kesäkuussa 1986 pari kuukautta ennen ensimmäistä F1-osakilpailuaan.
Unkarin GP ajetaan aina varsin kuumissa olosuhteissa. Pääkaupunki Budapestin lähistöllä sijaitsevan Hungaroringin mutkat ovat pääasiassa hitaita ja rata on kapea. Niinpä ohitusten tekeminen on hyvin vaikeaa. Tosin vuonna 1989 Nigel Mansell osoitti Ferrarillaan, että 12. ruudusta lähtemälläkin voi voittaa. Jenson Button ajoi puolestaan vuonna 2006 voittoon 14. lähtöruudusta, kun kilpailu käytiin poikkeuksellisesti sadesäässä.
Hungaroringin rataan tehtiin muutoksia vuonna 2003, jolloin pääsuoraa pidennettiin 586 metristä 789 metriin. Suoran päässä olevasta oikealle kääntävästä mutkasta tehtiin hiusneula. Takasuorasta tehtiin pidempi poistamalla yksi shikaani. Suoran päähän tuli myös aikaisempaa nopeampi oikealle kääntyvä mutka. Radan pituus kasvoi 3971 metristä 4384 metriin ja ohituspaikkoja saatiin hieman paremmiksi.
Unkarin GP on tarjonnut suomalaisille monia hienoja hetkiä. Vuosina 1999 ja 2000 Mika Häkkinen ajoi Hungaroringillä voittoihin ison suomalaisyleisön edessä. Kimi Räikkösen voiton vuoro oli vuonna 2005, ja vuonna 2008 Heikki Kovalainen saavutti Hungaroringiltä ensimmäisen GP-voittonsa.
Lähtöjärjestys:
Koodi:
1. Sebastian Vettel RBR-Renault 1.18,773
2. Mark Webber RBR-Renault +0,411
3. Fernando Alonso Ferrari +1,214
4. Felipe Massa Ferrari +1,558
5. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +1,726
6. Nico Rosberg Mercedes GP +2,309
7. Vitali Petrov Renault +2,456
8. Robert Kubica Renault +2,555
9. Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari +2,638
10. Nico Hülkenberg Williams-Cosworth +2,937
11. Jenson Button McLaren-Mercedes
12. Rubens Barrichello Williams-Cosworth
13. Adrian Sutil Force India-Mercedes
14. Michael Schumacher Mercedes GP
15. Sebastien Buemi STR-Ferrari
16. Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes
17. Jaime Alguersuari STR-Ferrari
18. Timo Glock Virgin-Cosworth
19. Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth
20. Jarno Trulli Lotus-Cosworth
21. Lucas di Grassi Virgin-Cosworth
22. Bruno Senna HRT-Cosworth
23. Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari *
24. Sakon Yamamoto HRT-Cosworth
* 5 lähtöruudun rangaistus
Viimeksi muokattu: