F1-Televisioinnin oikeudet Suomessa

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kaudella 2004 f1-kilpailuja Suomessa seurasi 784 000 katsojaa keskimäärin. Keskiarvo oli laskettu kaikkien kilpailujen kohdalta. Keskiarvona osuus oli huonoin sitten kauden 1995.

Tuolloin tosin miljoonakilpailuja oli reilusti vähemmän kuin kaudella 2004 ja edelleenkin suomalaismenestys odotti itseään, mutta muutoin kilpailuja katsottiin erittäin paljon ja keskiarvo oli vain hieman heikompi 17 lähetyksen osalta kuin kauden 2004 vastaava.

Aamulla tulleista kisoista katsotuin oli Kiinan kilpailu mitä seurasi 1,074 miljoonaa katsojaa ja kauden katsotuin kilpailu oli jälleen kerran Brasilian kilpailu jota seurasi 1,33 miljoonaa katsojaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kauden 2006 elokuussa f1:n sen hetken katsojakeskiarvo kaikilta kisoilta oli ollut 745 000 katsojaa. Katsojakeskiarvon odotettiin vielä nousevan. Indianapolisin kilpailua seurasi vain 547 000 katsojaa ja Magny-Coursin kilpailua seurasi vain 525 000 katsojaa.

Huippukilpailuna siihen mennessä oli ollut Kanadan kilpailu jota jännitti 900 000 katsojaa. Vertailun vuoksi kausina 2000-2004 Indianapolisia jännitti vähintäänkin miljoona katsojaa keskimäärin ja huippuvuodet olivat kausien 2000 ja 2003 Indianapolisin kilpailussa.

Ensimainittua seurasi 1,73 miljoonaa katsojaa ja 2003 kilpailua seurasi 1,911 miljoonaa katsojaa. Vuosina 2001 ja 2002 katsojia oli vähemmän, mutta silti keskiarvoksi tuli miljoona katsojaa. Vuonna 2001 Indianapolisia katsoi 1,63 miljoonaa katsojaa ja vuoden 2002 kisaa katsoi vain 1,117 miljoonaa katsojaa.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9322
2006 Pohjois-Amerikan kisat taisivat ainakin osittain mennä päällekkäin jalkapallon MM-kisapelien kanssa. En tarkkoja kellonaikoja noista tapahtumista kuitenkaan muista. Mieleen jäänyt lähinnä että Kanadan GP:n jälkeen tuli katsottua Portugalin ja Hollannin kuuluisaa ottelua, jossa neljä pelaajaa sai punaisen kortin. Päivän aikaisempi peli oli sitten varmaankin Kanadan kisan kanssa samaan aikaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1990 Monacon kilpailun jälkeen HS:ssä julkaistiin artikkeli jossa kartoitettiin suomalaisten urheilun seurantaa. Mäkihyppy ja yleisurheilu olivat kyselyn mukaan suosituimmat urheilulajit katsojalukujenkin perusteella. Samassa yhteydessä käsiteltiin myös moottoriurheilun seurantaa ja julkaistiin katsojalukuja.

Indy 500:n tv-lähetystä TV3:n puolella seurasi katsojakeskiarvolta 200 000 katsojaa ja Tero Palmrothin tullessa maaliin katsojahuippu oli 350 000 katsojaa. Vertailun vuoksi F1:n Monacon koostetta TV2:ssa seurasi 520 000 katsojaa.

F1:n ja Indycarin seuranta oli varsin vaatimatonta, mutta kehittyvässä nousussa. Lisäksi kyselyssä kartoitettiin mielenkiintoisinta seurattavaa urheilulajia.

Siinä vaiheessa F1:n ja Rallin sanottiin olevan moottoriurheilulajeista mielenkiintoisimmat seurattavat lajit ja muihinkin lajeihin verrattaen mielenkiinto oli noussut ja perinteisten lajien seuranta oli heikkenemään päin. Eli ainakin mielenkiintoa ja halua seurata lajia oli ja verrattuna Keken uran lopettamisen jälkeiseen kauteen mielenkiinto ainakin oli nousussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1990 Detroitin Indycarin kisalla oli TV3:lla suoran lähetyksen osalla illalla 300 000 katsojaa ja seuraavana päivänä tullutta pitkää koostetta seurasi myös noin 300 000 katsojaa. Yhteismäärältään 600 000 katsojaa vaikutti siihen aikaan varsin hyvältä moottoriurheilun osalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 1990 elokuussa Trans-Amissa Robert Lappalaisen oletettiin jatkavan sarjassa myös kaudella 1991. Siinä vaiheessa televisioinnit olisivat menneet siten, että TV3 olisi näyttänyt kaudella 1-2 suoraa lähetystä ja yhden kokonaisen kilpailun jälkikäteen ja 5 koostetta. Suorat lähetykset olisivat tulleet Mexico Cityn ja Mosport Parkin kilpailuista.

Kokonainen jälkilähetys olisi tullut Trois-Rivieresin kilpailusta ja koosteet olisivat tulleet koko kesä-heinäkuun mitalta eli Dallasin, Detroitin, Portlandin, Clevelandin ja Des Moinesin kilpailut olisi näytetty tunnin koosteina. Selostajina olisivat jatkaneet Harri Pöntinen ja Juha Varjosaari tuttuun tapaan.

F1:n puolelta kauden 1991 selostuksia ei juuri tiedetty JJ:n vaikean tilanteen takia vaikka koostelähetyksiä oli alustavasti odotettavissa YLE:n kanavilta ja samoin TV3:n puolelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kauden 2004 Unkarin kilpailua seurasi MTV3:lla vain 500 000 katsojaa. Vuotta aiemmin Hungaroringin kilpailua oli jännittänyt noin miljoona katsojaa. Osasyynä oli todennäköisesti kisojen tylsyys ja Ateenan olympialaiset.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1999 katsojakeskiarvo oli siihen asti suurin F1-lähetyksien osalta Suomessa ja taitaa edelleen olla kaikkien aikojen toiseksi korkein keskiarvoltaan.

Keskiarvo ennen kauden päätösosakilpailua Suzukassa ylitti reilusti yli 900 000 ja miljoonan katsojan keskiarvoa odotettiin juurikin Suzukan aamun miljoonaherätyksellä. Lopulta se jäi vain hieman alle miljoonan katsojan. Vuonna 2003 sitten kisoja seurasikin keskiarvoltaan miljoona katsojaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ennen vuotta 1999 F1-kisojen keskiarvo oli ollut erittäin kovassa nousussa jo vuodesta 1995 lähtien. Vuoden 1999 katsojaennätys ennen Suzukaa oli ollut vuoden 1998 Suzukassa ja edeltävän kauden Interlagosin kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 1999 Brasilian kilpailua seurasi 1,5 miljoonaa katsojaa MTV3:lla. Se oli myös katsojaennätys. Määrä oli sama kuin kauden 1998 kilpailulla ja se hätyytteli Suzukan 1998 kilpailun 1,6 miljoonan katsojan rajapyykkiä. Tosin Suzukan kilpailun 1,6 miljoonaa oli vain kilpailun katsojapiikki. Varsinainen katsojaluku itse kilpailulla noin miljoona katsojaa ja sama määrä oli myös vuoden 1999 Suzukan kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 1999 Ranskan kilpailulla oli potentiaalinen tilaisuus rikkoa MTV3:n katsojaennätys. Se oli tehty aiemmin kaudella Interlagosin kilpailussa mitä seurasi 1,5 miljoonaa katsojaa. Ikävä kyllä lopulta katsojien lukumäärä jäi ennätyksestä kauas vaikka muutoin hyvä olikin.

Ennätyslämmin juhannuspäivä oli F1:lle mitä mainioin vaikka Magny-Coursissa vettä satoikin. Lopulta kilpailua seurasi 784 000 katsojaa mikä ei ollut huippukilpailun osalta katsojamäärien veroinen, mutta erittäin suuri kuitenkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tällä hetkellä eivät MTV3:n katsojaluvut ole kovinkaan hyvät. Maksukanavien osuutta ei tiedetä mutta kovin hyvältä tilanne ei näytä. Unkarin kilpailua seurasi MTV3:n puolella 208 000 katsojaa ja Valencian kilpailua seurasi 285 000 katsojaa. Toukokuussa Barcelonan F1 Extraa seurasi pelkästään 417 000 katsojaa. Myös Bahrainin F1 Extraa huhtikuussa seurasi 406 000 katsojaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ja lähteenä tuohon edelliseen viestiin on tietysti Finnpanel.:)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 1994 syyskuuhun tultaessa F1 oli nostanut kiinnostustaan suomalaisessa urheilumediassa erittäin paljon. 700 000 katsojan keskiarvo oli ylittymässä reippaasti ja loppukauden kilpailuistakin odotettiin katsojamagneetteja.

Paras kilpailu katsojamääriltään kaudella siihen asti oli ollut Montrealin kilpailu jota seurasi lähes miljoona katsojaa ja alkukauden huikeimmatkin katsojamäärät kertoivat erittäin paljon mielenkiinnon kasvusta MTV3:lla.

Myöhemmin kaudella katsojamäärät olivat hieman pienentyneet mutta silti olivat erittäin suuressa nousussa. Lopulta MTV3:lla jouduttiin hieman pettymään kun Estorilin ja Jerezin kilpailut eivät keränneet potentiaalista miljoonayleisöä ruutujen ääreen.

Sen sijaan lohdutuspalkinnoksi MTV3:lle Suzukan ja Adelaiden kilpailut keräsivät siihen saakka eniten väkeä ruutuun varhaisen aamun osalta. Tilanne ei ollut yllätys vaikkakin Aidan kilpailun katsojalukuihin verrattuna määrät olivat erittäin korkealla.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Eli katsojamäärät ovat tippuneet, mutta tuotteen hinta noussut. Ei taida mennä ihan markkinatalouden sääntöjen mukaisesti. Itse asiassa voidaan kysyä, onko nykyiset F1:sten talousongelmat ja budjettikatot seurausta typerästä politiikasta. On täysin yliarvioitu F1:sten kiinnostavuus. Tästä kielii sekin, että mediassa tasaisin väliajoin joku tallipomo rupeaa kehumaan kuinka hieno paketti meillä on. MTV3:kin on ihan liikaa TV-lähetyksiä. Minkä takia näytetään jotain harjoituksia? 90-luvun paketti, missä näytettiin pelkkä aika-ajo ja kisa oli täydellinen.

Valitettavasti formula ykköset ovat viime aikoina menneet huonoon suuntaan. Se näkyy katsojamääristä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Odotatko, että maksukanavalla olisi samanlaiset katsojaluvut, kuin ilmaispuolella aikanaan? Jos maksan tuotteesta, niin haluan nähdä mahdollisimman paljon tuotetta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli katsojamäärät ovat tippuneet, mutta tuotteen hinta noussut. Ei taida mennä ihan markkinatalouden sääntöjen mukaisesti.
Menee hyvinkin. Silloin, kun F1 siityi MAX:n puolelle, laskin, että noin 70 000 tilaajaa riittää kattamaan F1-lähetysten kustannukset (muu ohjelmisto toki vaatii lisätilaajia, mutta on huomattavasti halvempaa). Maikkarin paketit keräsivät tilaajia nopeasti yli odotusten ja nykyisin niitä on tietoni mukaan yli 300 000. Mikä ei kerro todellisesta katsojamäärästä, mutta katsojamäärä ei enää tilauskanavien osalta ole kovinkaan merkittävä luku, tilaajamäärä on, katsoivat tai eivät.
MTV3:kin on ihan liikaa TV-lähetyksiä. Minkä takia näytetään jotain harjoituksia? 90-luvun paketti, missä näytettiin pelkkä aika-ajo ja kisa oli täydellinen.
Puhu vain omasta puolestasi. Itse hankin aikoinaan Maikkarin MTV3+-kanavan heti kun sen sai juuri vapaiden harjoitusten (ja mainoskatkottomuuden) takia. Itse asiassa ostin digiboksinkin ihan yksinomaan siitä syystä.

Vaikken Maikkarin asiakas tällä hetkellä olekaan, niin seuraan silti vapaat muuta kautta sikäli kun se on mahdollista.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Odotatko, että maksukanavalla olisi samanlaiset katsojaluvut, kuin ilmaispuolella aikanaan? Jos maksan tuotteesta, niin haluan nähdä mahdollisimman paljon tuotetta.
Mielummin maksaisin vähemmän ja näkisin vain aika-ajot ja kisan. Itse asiassa harjoitukset vain heikentävät tuotteen kiinnostavuutta, varsinkin kun selostajat vain haukottelevat väsyneellä äänellä selostaessaan harjoituksia.

Maksukanaville siirtyminen oli virhe. Tavaoite on kerätä mahdollismman paljon katsojia. 90-luvulla käytetty konsepti, jossa "ilmaiskanavilla" näytetään ohjelmat ja homma rahoitetaan mainosrahoitteisesti oli parempi.

Sama konsepti toimii paremmin muuten kaikessa muussakin. Mainosrahoitteinen malli sopii paremmin kaikentuloisille, koska sitä ikäänkuin kustannetaan katselemalla mainoksia. Tiedän tämän, koska olen itse tehnyt markkinatutkimuksia näistä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tavaoite on kerätä mahdollismman paljon katsojia.
Ei maksukanavilla. Niillä tavoite on kerätä mahdollisimman paljon tilaajia.
90-luvulla käytetty konsepti, jossa "ilmaiskanavilla" näytetään ohjelmat ja homma rahoitetaan mainosrahoitteisesti oli parempi.

Sama konsepti toimii paremmin muuten kaikessa muussakin. Mainosrahoitteinen malli sopii paremmin kaikentuloisille, koska sitä ikäänkuin kustannetaan katselemalla mainoksia. Tiedän tämän, koska olen itse tehnyt markkinatutkimuksia näistä.
Kuluttajalle parempi, ellei ole hardcorefani, joka haluaa nähdä kaiken livenä ja enemmän - ja on valmis maksamaan siitä (suomalaisesta toteutuksesta toki voi valittaa, mutta se on eri aihe). Televisioyhtiöille maksukanava vaikuttaisi olevan parempi ratkaisu, koska se tuo enemmän rahaa. Eihän moiseen strategiaan muutoin edes mentäisi.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Vuoden 1994 syyskuuhun tultaessa F1 oli nostanut kiinnostustaan suomalaisessa urheilumediassa erittäin paljon.
Olisko tämä saman vuoden Imolan tapahtumien ansiota, kun sitä myötä laji sai julkisuutta muuallakin kuin urheilu-uutisissa? Silloinhan oli heti seuraavassa Monacon osakilpailussa Wendlingerin paha kolari josta myös muistaakseni aika näyttävästi uutisoitiin. Loppukaudesta sitten into laimentunut.
 
Ylös