Spa-Francorchamps - Ennakko ja harjoitukset

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Spa-Francorchamps

Formulakausi 2010 alkaa kääntyä jo loppusuoralle, mutta se ei menoa haittaa. Kauden viimeisen kolmanneksen ensimmäiset kilpailut käydään mielenkiintoisilla radoilla: Spassa ja Monzassa. Molemmat ovat tunnetusti niin kuljettajien kuin fanienkin mieleen, sillä ne ovat legendaarisia ja nopeita, sekä ohituksia ja muuta hässäkkää on yleensä runsaasti. Ja mikä parasta: tällä hetkellä 5 kuljettajaa taistelee realistisesti siitä himotuimmasta, eli maailmanmestaruudesta. Tänä vuonna Ardennien herruudesta tullaan siis käymään huikea taistelu.

Ennakkoasetelmat

Kuten jo aiemmin totesin, ennakkoasetelmat ovat mitä herkullisimmat. Tämän kauden kolme kärkitallia - Red Bull, Ferrari ja McLaren - tulevat olemaan Spassa vahvoja. Red Bull on erityisen hyvä pitkissä mutkissa, joita Spa tarjoaa runsaasti, kun taas McLarenin vahvuus on ollut F-putken kehityksen myötä suoranopeuksissa joista Span kaltaisella nopealla radalla on runsaasti hyötyä. Ferrari on ikään kuin näiden kahden edellä mainittujen autojen sekoitus: se on tasaisempi niin suorilla kuin pitkissäkin mutkissa. Kärkitallien voimasuhteista Belgiassa saadaan paljon lisätietoa harjoitusten aikana. Kaikki ei ole kuitenkaan pelkästään autosta kiinni, sillä Ardennien muuttuvat sääolotilat saattavat laittaa tallin taktisen osaamisen koetukselle. Sillä sektorilla jokaiselle isolle tallille on sattunut tällä kaudella kömmähdyksiä, mutta Unkarin kilpailussa Webber oli parhaiten hereillä turva-autoepisodin aikana. Saa nähdä, kuka vetää tulevana viikonloppuna pisimmän tikun taktiikoiden suhteen.

Rata


Span ratakartta @Wikipedia

Spa-Francorchamps on yksi F1-kauden kohokohdista. Kisat ovat usein jännittäviä ja tapahtumarikkaita, joissa vaihteleva sää esittää suurta roolia. Spa on myös yksi kauden pisimmistä radoista (7,004km), kierroksia siellä ajetaan tänä vuonna 44. Parhaat ohituspaikat ovat La Sourcessa (T1), sekä sitä seuraavissa Eau Rougessa (T3, T4) ja Kemmelin suoralla, jossa on nähty vuosien saatossa uskomattomia ohituksia.

Statistiikka
Valmistusvuosi: 1924
Radan pituus: 7,004 km
F1-kisoja ajettu: 42
Eniten voittoja: Michael Schumacher (6)
Rataennätys: 1.47,263 (Sebastian Vettel 2009 RBR)


Ennakkosuosikit

Span suurimmat voittajasuosikit löytyvät jälleen Red Bullin autoista. Sebastian Vettel on esittänyt viime aikoina vakuuttavia otteita etenkin aika-ajoissa, mutta aina joku sählinki on verottanut kisasuoritusta. Mark Webber puolestaan on korjannut voittoja kylmän viileään tahtiin varmalla ja ammattimaisella ajamisella. Vaihtuvissa sääoloissa konkarin taktiikkataidoista saattaa olla jälleen kerran apua. Red Bullin tulee olla kuitenkin tarkkana etenkin Fernando Alonson suhteen. Ferrari on jälleen saamassa paljon uusia päivityksiä autoonsa, joka on nyt jo ottanut isoja harppauksia eteenpäin kankeahkon alkukauden jälkeen. Oviedon ohjus ei tule antamaan mitään ilmaiseksi. Viimeisenä mutten todellakaan vähäisimpänä lisäisin ennakkosuosikkien listaan Lewis Hamiltonin. McLarenin suoranopeudet ovat olleet loistavia ja myös Wokingtonissa saadaan varmasti kehitettyä auton suorituskykyä kesätauon aikana. Jos kisaviikonloppu on sateinen Hamiltonin mahdollisuudet sen kuin parantuvat.

Haastajat

Kovimmat haastajat viikonloppuna tulevat olemaan Felipe Massa sekä Jenson Button. Kumpikaan heistä ei ole alkukauden jälkeen pystynyt oikeastaan vastaamaan tallikavereidensa vauhtiin. Ja vaikka Massa pystyisi, uusiutuisiko Hockenheimin tallimääräysepisodi? Nyt molemmilla on kuitenkin jälleen mahdollisuus parantaa edellisistä kisoista. Buttonin ja Massan lisäksi kovia haastajia ovat MercedesGP:n Nico Rosberg ja Renaultin Robert Kubica. Molemmilla on vauhtia ja motivaatiota yllinkyllin, mutta paljon riippuu siitä minkälaiseen iskuun heidän autonsa saadaan. MercedesGP:n ja Renaultin vauhti on ollut melko ailahtelevaista, mutta edistysaskeleita on silti kummallakin puolella otettu.

Lupa on siis odottaa loistavaa kisaviikonloppua. Voittajasuosikkeja on paljon ja pisteitä pitää tässä vaiheessa kautta kerätä mahdollisimman paljon mestaruutta ajatellen. Mikäpä voisi olla F1-faneille parempaa?

Vapaiden harjoitusten lähetysajat (MTV3 MAX)
1. vapaat harjoitukset: pe 27.8. 10:55-12:40
2. vapaat harjoitukset: pe 27.8. 14:55-16:50
3. vapaat harjoitukset la 28.8. 11:55-13:10
 
Viimeksi muokattu:

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
1. vapaat harjoitukset
1. Fernando Alonso Ferrari 2.00,797 17 kierrosta
2. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +0,770 7
3. Robert Kubica Renault +1,284 14
4. Sebastian Vettel RBR-Renault +1,653 11
5. Adrian Sutil Force India-Mercedes +1,849 14
6. Jenson Button McLaren-Mercedes +2,116 6
7. Mark Webber RBR-Renault +2,129 11
8. Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari +2,604 17
9. Rubens Barrichello Williams-Cosworth +2,627 7
10. Michael Schumacher Mercedes GP +2,692 9
11. Felipe Massa Ferrari +2,804 17
12. Nico Hülkenberg Williams-Cosworth +2,852 17
13. Nico Rosberg Mercedes GP +2,857 6
14. Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari +3,054 17
15. Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes +3,348 12
16. Jaime Alguersuari STR-Ferrari +3,453 16
17. Vitali Petrov Renault +3,893 15
18. Sebastien Buemi STR-Ferrari +4,883 6
19. Timo Glock Virgin-Cosworth +4,900 18
20. Lucas di Grassi Virgin-Cosworth +5,898 14
21. Jarno Trulli Lotus-Cosworth +6,392 15
22. Bruno Senna HRT-Cosworth +6,940 13
23. Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth +7,158 15
24. Sakon Yamamoto HRT-Cosworth +9,710 18

2. vapaat harjoitukset
1. Fernando Alonso Ferrari 1.49,032 17 kierrosta
2. Adrian Sutil Force India-Mercedes +0,125 7
3. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +0,216 14
4. Robert Kubica Renault +0,250 11
5. Felipe Massa Ferrari +0,556 14
6. Sebastian Vettel RBR-Renault +0,657 6
7. Jenson Button McLaren-Mercedes +0,723 11
8. Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari +1,049 17
9. Rubens Barrichello Williams-Cosworth +1,096 7
10. Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari +1,168 9
11. Vitali Petrov Renault +1,219 17
12. Michael Schumacher Mercedes GP +1,309 17
13. Nico Rosberg Mercedes GP +1,350 6
14. Jaime Alguersuari STR-Ferrari +1,650 17
15. Nico Hülkenberg Williams-Cosworth +1,799 12
16. Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes +2,488 16
17. Sebastien Buemi STR-Ferrari +2,491 15
18. Mark Webber RBR-Renault +2,604 6
19. Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth +4,448 18
20. Jarno Trulli Lotus-Cosworth +4,607 14
21. Lucas di Grassi Virgin-Cosworth +5,293 15
22. Bruno Senna HRT-Cosworth +6,719 13
23. Sakon Yamamoto HRT-Cosworth +7,007 15
24. Timo Glock Virgin-Cosworth +14,147 18

3. vapaat harjoitukset
1. Mark Webber Red Bull-Renault 1.46,106 10 kierrosta
2. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +0,117 17
3. Sebastian Vettel Red Bull-Renault +0,290 12
4. Jenson Button McLaren-Mercedes +0,291 17
5. Robert Kubica Renault +0,386 17
6. Fernando Alonso Ferrari +0,521 11
7. Felipe Massa Ferrari +0,856 10
8. Adrian Sutil Force India-Mercedes +0,958 15
9. Nico Hülkenberg Williams-Cosworth +1,054 16
10. Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari +1,190 17
11. Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari +1,282 15
12. Vitali Petrov Renault +1,300 15
13. Rubens Barrichello Williams-Cosworth +1,406 14
14. Michael Schumacher Mercedes GP +1,589 16
15. Nico Rosberg Mercedes GP +1,731 9
16. Sebastien Buemi STR-Ferrari +1,799 20
17. Jaime Alguersuari STR-Ferrari +1,875 18
18. Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes +2,586 8
19. Jarno Trulli Lotus-Cosworth +4,494 14
20. Bruno Senna HRT-Cosworth +5,027 9
21. Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth +5,278 14
22. Lucas di Grassi Virgin-Cosworth +5,411 13
23. Timo Glock Virgin-Cosworth +5,563 10
24. Sakon Yamamoto HRT-Cosworth +5,895 13
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Haastajiin varmaan voisi lisätä Schumacherin? Ei kuitenkaan ihan huonosti ole siellä ajanut.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Entinen F1-mestari Nigel Mansell palaa kisatuomarin rooliin tulevassa Belgian osakilpailussa.

Mansellin avulla FIA haluaa tuoda tuomarineuvostoon myös kuljettajan näkökulmaa. Mansellin kanssa tuomaristossa istuvat Lars Österlind, Garry Connelly ja Yves Bacquelaine.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Prrkle myöhästysin... :jaska:

Noo parempi tuo anaalisointi on kuitenkin kun ne mun tarpeettoman tarpeelliset faktat...

Ihan sama mulle...
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Tuntunut ikuisuudelta taas tämä formuloiden kesäloma, onneksi taas jatkuu kisailu sarjan parhaalla radalla.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Kuinka luotettava F1-Offical website sivuston sää ennuste on? Tällä hetkellä povaavat sateista viikonloppua (jes). Tapahtuma rikasta kilpailua odotellaan.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Mestarin loistaessa poissaolollaan veikkaan Vetteliä. Pakko ottaa riskejä, ja ellei sada tulee myös niissä onnistumaan. Ajannee paalulle viidennen kerran peräkkäin ja on myös voittaja. Webberiin ei oikein ole luottoa, perinteisesti aika munaton kuski näillä oikeilla moottoriradoilla. On varmaan taas viides-kuudes.

Sateessa on Jenson Buttonin vuoro iskeä. McLaren on autona muita jäljessä, mutta nappiin mennyt varikkotaktiikka nostanee britin vähintään podiumille.

Kauden 2008 kilpailun moraalinen voittaja Hamilton kärsii luotettavuusongelmista. Auto hajonnee parin ensimmäisen kierroksen aikana. Alonso on aina ollut Kimiä huonompi täällä, myöhemmin myös Massan ja Hamiltonin takana. Neljäs sija voi irrota edelläajavien huonon tuurin myötä.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
En jaksa uskoa Red Bullin ylivoimaan täällä, kiitos Span mahtavien suorien. Hakisin voittaja-suosikkia ennemminkin punaisesta autosta; Ferrari voi hyvinkin olla tehokkaan moottorin ansiosta kärjessä, kun tuo itse aerodynaamiikkakin taitaa RB:n jälkeen olla sarjan parasta. Hamiltonia voisi pitää jonkin sortin mustana hevosena podiumpaikan suhteen. Toivottavasti saadaan jännä kisa taas tänäkin vuonna!
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Perjantai on kaiketi todennäköisin sadepäivä. Mutta kaikkihan tiedämme kuinka helppoa Span sään ennustaminen on parin tunnin päähän, niin ei kannata vielä spekuloida liiemmin olosuhteilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Enpä oikein usko :p
Jep, kyllähän se niin on, että Span kaksi ohituspaikkaa ovat Les Combes Kemmelin suoran päässä ja Bussipysäkin shikaani. Jälkimmäinen käytännössä poisti La Sourcen ohituspaikkojen listalta (lähtöä tietty lukuunottamatta) ellei edelläajava tee isoa virhettä shikaanin ulostulossa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En minäkään usko, että Red Bull on taas yli sekuntia nopeampi kuin seuraava tiimi. Mutta riittäähän se sekunnin kymmenyskin..
Luulis että tästä tulee Red Bullin ja Ferrarin välinen. McLaren on aika mysteeri, nopeat mutkat eivät lie herkkua heille? Vai oliko se viimen vuoden trendi vain? Hamilton voi kuitenkin aina joskus yllättää. Ferrarin pitäis olla ok balanssissa suorien ja mutkien suhteen, ja RedBullikin kyllä pääsee näyttämään voimaansa mutkaosuuksilla. Webber saattais vaihteeksi taas olla se nopeampi RB kuski, kun on tällainen nopeiden mutkien rata. Alonso haastajan asemassa.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
McLareneilla on mahdollisuudet voittoon vain, jos he saavat startissa autonsa kärkeen. Keskisektorilla ja luultavasti koko kierroksella Red Bull ja Ferrari ovat nopeampia. Mersulle veikkaan vaikeaa viikonloppua, ei yllättäisi vaikka Kubica löisi Rosbergin. Force Indiallakin voi olla mahdollisuus saada molemmat autot vaikka kahdeksan joukkoon.. Mielenkiintoinen viikonloppu edessä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
McLareneilla on mahdollisuudet voittoon vain, jos he saavat startissa autonsa kärkeen. Keskisektorilla ja luultavasti koko kierroksella Red Bull ja Ferrari ovat nopeampia.
Jos McLaren saa etua huippunopeuksista, väli Stavelotista Les Combesiin pitäisi olla sille otollinen. Eli se osuus missä on ohituspaikat. Red Bullille paremmat keskiosan nopeat mutkat ovat paljon lyhyempi osa rataa - eikä niillä tosiaan ohitella. Ferrarilla lienee kolmesta kärkitallista paras kompromissi.

Lähtöpaikat ja lähtö ratkaisee. Kärkitallien erot ovat niin pienet, ettei niiden välillä taideta juuri ohituksia nähdä. McLarenilla lienee siihen parhaimmat mahdollisuudet, Red Bullilla huonoimmat. Pitkien suorien takia McLaren saattaa myös olla lähempänä paalupaikkataistelua kuin normaalimmilla radoilla.

Sateella tietysti kaikki on mahdollista. Muuttuvista olosuhteista puhumattakaan.
 
Ylös