Monza: Aika-ajot ja välikeskustelut

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Gran Premio Santander d'Italia
Qualifiche​

Vicino a eseguire la più veloce vettura a motore a Milano. I suoi lati positivi allora rimarranno, altrimenti la traccia è "un po 'noioso." Festeggiamo Traduttore di Google



Aikataulu:
15:00 Aika-ajot (1h)

Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 1922
Ensimmäinen f1-kilpailu: 3.9.1950
Peruskorjattu: Hyvin monta kertaa
Voittajia: 22
Kilpailuja:
Kilpailuvuodet: 1950-79, 81-
Sopimus kisoista: 2016 asti
Pääsponsori: Santander
Pituus: 5 793 m
Kierroksia kilpailussa: 53
Kisapituus: 306,720 km
Voittaja 2009: Rubens Barrichello (Brawn-Mercedes) 1:16:21.706
Aika-ajojen nopein 2009: Jenson Button (Brawn-Mercedes) 1:22.955,
Paalupaikka 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) 1:24.066
Rataennätys: Rubens Barrichello (Ferrari) 1:21.046 (2004)

Ratakartat:

Wikipedia

Ilmakuva

Sää


Lippu:



MTV3:n rataesittely:
Italiassa Milanon liepeillä sijaitseva perinteikäs Monzan rata on MM-sarjan nopein näyttämö. Kierroksesta 70 prosenttia ajetaan täydellä kaasulla, joten rata kysyy ennen kaikkea vahvaa moottoria. Auton on myös oltava jarrutustilanteessa hyvässä tasapainossa, kun kovasta vauhdista hidastetaan kohti shikaaneja. Vuonna 1922 valmistuneelle radalle on vuosikymmenten varrella rakennettu useita shikaaneja hidastamaan autojen vauhtia, mutta nykyisillä autoilla ajetaan silti Monzassa kovempaa kuin koskaan.

Hitaiden shikaanien nopea läpäiseminen edellyttää ajamista radan reunusten yli. Jos auto käyttäytyy niiden yli hyvin, silloin kaikki on kunnossa. Jos auto pomppii liiaksi, silloin on vaikea painaa kaasu pohjaan riittävän aikaisin.

Juan Pablo Montoya ajoi täällä vuonna 2002 kaikkien aikojen hurjavauhtisimman aika-ajokierroksen, jonka keskinopeus 259,8 km/h passitti historiaan Keke Rosbergin 17 vuotta vanhan ennätyksen. Kaudella 2005 Montoya kiihdytti Monzan huippunopeusennätykseksi 372 km/h. Kimi Räikkönen teki samana vuonna kisassa ajetun huippunopeusennätyksen 370,1 km/h.

Ferrarin punainen väri täyttää perinteisesti Monzan katsomot. Viime vuosina tifosoilla on riittänyt aihetta juhlaan, sillä kilpailu on päättynyt usein Ferrari-kuljettajien voittoon.

Monza on isännöinyt Italian GP-kilpailua formula ykkösten MM-sarjan alusta 1950 lähtien yhtä vuotta lukuun ottamatta. Pitkään historiaan mahtuu myös paljon synkkiä hetkiä. Viimeisen kuolemantapaus sattui vuonna 2000, jolloin ratatyöntekijä menehtyi ensimmäisen kierroksen joukkokolarin jälkiseurauksena.

Monzan radasta käytettiin viimeisen kerran vuonna 1961 kymmenen kilometriä pitkää versiota, jossa rataan kuului normaalin moottoriradan lisäksi myös kokonainen ovaaliosuus kallistettuine kaarteineen. Vuonna 1961 sattuneen Wolfgang von Tripsin ja 11 katsojan hengen vaatineen onnettomuuden jälkeen Monzan ovaaliosuus jäi pois formula ykkösten MM-sarjasta.

Monzan radalta löytyy useita kuuluisia paikkoja. Kierroksen lopussa oleva pitkä Parabolica-mutka on kierrosajan kannalta ehkä tärkein, koska siitä pitää saada hyvä kiihdytys pääsuoralle. Jochen Rindtin hengen vienyt onnettomuus sattui Parabolicassa 1970. Vuonna 1972 rataan lisätyssä pääsuoran jälkeisessä Variante del Rettifilo -mutkassa on usein nähty lähtökolareita. Ruotsin Ronnie Petersonin kuolemaan johtaneet tapahtumat saivat alkunsa tässä mutkassa lähdön jälkeen sattuneessa joukkokolarissa vuonna 1978. Seuraavassa mutkassa Curva Grandessa sattuneessa onnettomuudessa menehtyi ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarinen 1973.

Kahdesta peräkkäisestä erittäin nopeasta oikealle kääntyvästä Lesmon mutkasta on tärkeää saada hyvä vauhti seuraavalle suoralle ja aivan samaa voi sanoa Variante Ascari -mutkasta, joka on nimetty formuloiden alkuvuosien italialaisen maailmanmestarin Alberto Ascarin mukaan. Hän menehtyi sillä paikalla sattuneessa ulosajossa testattuaan Ferrarin urheiluautoa vuonna 1955.

F1-historian pienin voittomarginaali on koettu Monzassa 1971, kun Peter Gethin voitti 0,01 sekunnin erolla Ronnie Petersonin.

Suomalaisvoittoa ei tällä legendaarisella radalla ole vielä nähty. Vuonna 1999 Mika Häkkinen keskeytti selvässä johtoasemassa omaan ajovirheeseensä ja vetäytyi metsään itkemään.

Vuonna 2008 Heikki Kovalainen sijoittui toiseksi kilpailussa, joka ajettiin Monzalle harvinaisessa sadekelissä. Toro Rosso -kuljettaja Sebastian Vettel teki yhden F1-historian suurimmista yllätyksistä ajamalla paalupaikalle ja voittoon.

Hahmon Capello mietteet:
Autodromo Nazionale Monza – Punainen hornankattila


Nopeiden ratojen aika Formula 1 – kaudesta 2010 saa jatkoa Monzassa. Belgian kisaviikonloppu loi mielenkiintoiset asetelmat mestaruustaistoon, kun Lewis Hamilton ja Mark Webber valtasivat kärkisijoitukset muiden mestarikandidaattien jäädessä pisteittä. Lewis ja Mark ovat pienoisella karkumatkalla, mutta tuleeko ero riittämään? Kuka vetää tänä viikonloppuna pisimmän korren?

Ennakkoasetelmat

Monzan pitkät suorat suosivat luonnollisesti nopeita autoja. Tallit, mitkä pärjäsivät Belgiassa, tulevat olemaan ainakin kärjen suhteen vahvoja myös Monzassa. Tällä kaudella parhaat suoranopeudet ovat olleet McLarenilla, jolta odotetaan paljon tulevalla viikonlopulla. Red Bull suoriutui yllättävän hyvin nopealla Belgian radalla, jonka ei uskottu soveltuvan itävaltalaistallin autolle laisinkaan. Toisaalta nyt Red Bullin turvana ei ole nyt Span tapaan pitkämutkaista sektoria, joten McLarenien päihittäminen ei tule olemaan helppoa. Mielenkiintoista on myös nähdä, minkälaiseen iskuun Ferrari ja Renault saavat autonsa, sillä jos säädöt ovat oikeat ei voittaminenkaan ole mahdotonta.

Rata

Monzan legendaarinen kilparata on saatu valmiiksi vuonna 1922. Sen jälkeen siellä onkin ollut huikeita kilpailuja ja pahoja kolareita. Se on myös tänä vuonna sarjan nopeimpia ratoja keskinopeudelta. Monzassa on nähty menneinä vuosina tapahtumarikkaita kisoja, ja sellaista on lupa odottaa myös tältä kaudelta. Nopeuden lisäksi Monza on sarjan parasta luokkaa myös tunnelmaltaan: katsomot ovat vuodesta toiseen lähes täynnä ja ne ovat lähellä rataa. Parhaat ohituspaikat ovat pääsuoralla ja sen jälkeisessä Goodyearin mutkassa (T1), Variante della Roggiassa (T3), sekä myös Variante Ascarissa (T7). Suorat ovat pitkiä mutta eivät kovin leveitä, joten ohituksissa on oltava tarkkana.

Ennakkosuosikit

Monzan kisaviikonlopun ennakkosuosikit löytyvät tällä kertaa McLarenien autoista. Ardennien tämän kauden kuningas, Lewis Hamilton on kovan haasteen edessä. Pisteitä olisi kerättävä Italiasta mahdollisimman paljon, sillä seuraavat radat sopivat todennäköisesti paremmin Red Bullille. Jenson Button on ajanut tyylinsä mukaan varmasti, mutta jostain olisi vielä muutama kymmenys revittävä, jos hän haluaa tänä viikonloppuna tallikaverinsa voittaa. Red Bullin iskukyky on vielä pienoinen kysymysmerkki, mutta Mark Webber tuntuu joka tapauksessa kerta toisensa jälkeen olevan kärjessä tai sen tuntumassa. Monzan viikonlopusta on kuitenkin tulossa Belgian tapaan pienoinen puolustustaistelu hopeisia autoja vastaan. Säästäkään ei tule todennäköisesti olemaan apua: perjantaista sunnuntaihin on luvattu aurinkoisia poutapäiviä. Sebastian Vettel on ollut aika-ajoissa erittäin nopea, mutta kisoissa Seb onkin sitten häslännyt liikaa. Olisiko jo nyt aika ajaa ehjä viikonloppu? Mestaruuteen on vielä mahdollisuudet, mutta nyt tarvitaan pisteitä.

Haastajat

Renaultin Robert Kubica yllätti positiivisesti Belgiassa ajamalla kolmanneksi. Renault empii vielä päätöstään F-putken käytöstä Monzassa, mutta harjoitusten aikana saadaan varmasti lopullinen päätös asian suhteen. Ferrarin kotiyleisön siivittämänä Fernando Alonsolla on mahdollisuus hyvittää Belgian virheet. Belgia ei syystä tai toisesta soveltunut Maranellon orhelle, mutta Italiassa pitäisi tapahtua muutos – ainakin, jos mestaruudesta halutaan vielä tosissaan taistella.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Harjoitusten tulokset

Koodi:
Italian GP:n 1. harjoituksen tulokset:      
1.  Jenson Button      McLaren-Mercedes   1.23,693  28 kierrosta 
2.  Sebastian Vettel   RBR-Renault          +0,097  27
3.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes     +0,274  25
4.  Robert Kubica      Renault              +0,427  25
5.  Nico Rosberg       Mercedes GP          +0,436  30
6.  Mark Webber        RBR-Renault          +0,753  26
7.  Vitantonio Liuzzi  Force India-Mercedes +0,819  19
8.  Fernando Alonso    Ferrari              +0,850  24
9.  Felipe Massa       Ferrari              +0,955  22
10. Michael Schumacher Mercedes GP          +1,063  26
11. Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth    +1,148  28
12. Paul di Resta      Force India-Mercedes +1,230  23 
13. Vitali Petrov      Renault              +1,599  25
14. Sebastien Buemi    STR-Ferrari          +1,625  29
15. Pedro de la Rosa   BMW Sauber-Ferrari   +1,627  20
16. Kamui Kobayashi    BMW Sauber-Ferrari   +1,641  24
17. Jaime Alguersuari  STR-Ferrari          +2,204  19
18. Timo Glock         Virgin-Cosworth      +3,079  19
19. Jarno Trulli       Lotus-Cosworth       +3,205  12
20. Lucas di Grassi    Virgin-Cosworth      +3,263  17
21. Heikki Kovalainen  Lotus-Cosworth       +3,681  14
22. Bruno Senna        HRT-Cosworth         +4,563   8
23. Rubens Barrichello Williams-Cosworth    +4,823   4
24. Sakon Yamamoto     HRT-Cosworth         +6,177  17
Koodi:
Italian GP:n 2. harjoituksen tulokset:      
1.  Sebastian Vettel   RBR-Renault        1.22,839  27 kierrosta
2.  Fernando Alonso    Ferrari              +0,076  32 
3.  Felipe Massa       Ferrari              +0,222  20
4.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes     +0,315  22
5.  Jenson Button      McLaren-Mercedes     +0,371  38
6.  Mark Webber        RBR-Renault          +0,576  23
7.  Rubens Barrichello Williams-Cosworth    +0,869  31
8.  Robert Kubica      Renault              +0,870  32
9.  Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth    +1,013  30
10. Nico Rosberg       Mercedes GP          +1,018  29
11. Adrian Sutil       Force India-Mercedes +1,342  35
12. Vitantonio Liuzzi  Force India-Mercedes +1,541  36
13. Vitali Petrov      Renault              +1,568  21
14. Michael Schumacher Mercedes GP          +1,609  29
15. Sebastien Buemi    STR-Ferrari          +1,678  35
16. Pedro de la Rosa   BMW Sauber-Ferrari   +1,708  32
17. Kamui Kobayashi    BMW Sauber-Ferrari   +1,946  31
18. Jaime Alguersuari  STR-Ferrari          +2,267  24
19. Jarno Trulli       Lotus-Cosworth       +3,365  38
20. Heikki Kovalainen  Lotus-Cosworth       +3,467  41
21. Lucas di Grassi    Virgin-Cosworth      +3,792  31
22. Timo Glock         Virgin-Cosworth      +3,837  25
23. Sakon Yamamoto     HRT-Cosworth         +6,659   5
24. Bruno Senna        HRT-Cosworth        ei aikaa  3
Koodi:
Italian GP:n 3. harjoituksen tulokset:
1.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes   1.22,498  19 kierrosta
2.  Sebastian Vettel   RBR-Renault          +0,047  21
3.  Fernando Alonso    Ferrari              +0,146  15
4.  Felipe Massa       Ferrari              +0,150  16
5.  Jenson Button      McLaren-Mercedes     +0,226  19
6.  Nico Rosberg       Mercedes GP          +0,448  17
7.  Mark Webber        RBR-Renault          +0,584   9
8.  Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth    +0,631  18
9.  Robert Kubica      Renault              +0,711  20
10. Adrian Sutil Force India-Mercedes       +0,805  19
11. Rubens Barrichello Williams-Cosworth    +0,952  19
12. Sebastien Buemi    STR-Ferrari          +1,175  20
13. Michael Schumacher Mercedes GP          +1,398  21
14. Kamui Kobayashi    BMW Sauber-Ferrari   +1,410  24
15. Jaime Alguersuari  STR-Ferrari          +1,411  17
16. Vitali Petrov      Renault              +1,469  19
17. Pedro de la Rosa   BMW Sauber-Ferrari   +1,693  19
18. Vitantonio Liuzzi  Force India-Mercedes +1,941  15
19. Jarno Trulli       Lotus-Cosworth       +3,290  14
20. Heikki Kovalainen  Lotus-Cosworth       +3,427  16
21. Timo Glock         Virgin-Cosworth      +3,936  18
22. Lucas di Grassi    Virgin-Cosworth      +4,184  19
23. Bruno Senna        HRT-Cosworth         +4,973  18
24. Sakon Yamamoto     HRT-Cosworth         +6,232  14
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mielenkiintoinen aika-ajo luvassa tänään Monzan radalla. Kuudella kuljettajalla mahdollisuus paalupaikkaan ja kärjen tuntumaan Kubica ja pienellä varauksella Force Indian Sutil. Suuremmalla varauksella Williamsin autot ovat olleet myös hyvässä vauhdissa. Tällä radalla bensankulutus on vähäistä ja minimimäärä joka kuluu kilpailussa on 113 kiloa ja maksimimäärä 130 kiloa eli litroissa 149,6 ja 170,6 ovat määrät jotka kuluvat tällä radalla. Renkaat eivät myöskään paljoa tällä radalla kulu ja jos ei olisi renkaanvaihtopakkoa niin välttämättä emme näkisi lainkaan varikkokäyntejä kisassa.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Joo on vaikea veikata kärkeä kun ei oikein ole sellasta suosikkia harkkojen jälkeen. Ehkä mäkki.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Toivon että santanderin mannekiini ryssii hommansa jotenkii. Olisi mukava lukea lehdistön kirjoituksia sen jälkeen
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Hamilton, Button, Alonso voivat olla kovia mitä nyt kärkipaikkojen sijoja listataan.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Minä laittasin vettelin vielä kyllä sinne kolmen kärkeen. Vaikka moni tuntuu uskovan ettei red bullin vauhti riitä täälä mutta ei toi ny harjoituksissa niin huonolta ole näyttänyt.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Onko Franchitti vaihtanut kansallisuutta,kun Mustakari sanoi hänen olevan kanadalainen.:rolleyes:
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Kyllä Ferrarikin kulkee ei laisinkaan huonosti
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Onko Franchitti vaihtanut kansallisuutta,kun Mustakari sanoi hänen olevan kanadalainen.:rolleyes:
Ihan Scotlantilainen Franchitti on ja taitaapi myös olla Italian kansalaisuus hänellä myös.

Scotlantilais/Italialainen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Nää aika-ajot on sit Yamamoton, Sennan, di Grassin, Glockin, Liuzzin, Trullin ja Kovalaisen osalta nähty.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Briatore bongattu Ferrarin pilttuussa :)
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Olipas Liuzzilta surkea suoritus.Yli 2 sekunttia turpaan tallikaverilta ja on puhetta,ettähän jatkaisi FI:n leivissä.:dunno: Di Resta rattiin!!!
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
kai joku otti ruutukaapaukksen ni villeneuve88 saap tauskakuvaksi ferrarin pilttuussa olevan flavion :D
 
Ylös