Tämä viikonloppu on kyllä osoittanut hyvin sen, että
höpöpuheet Ferrarin auton heikkoudesta Red Bulliin tai Mäkkiin verratuna voi jättää omaan arvoonsa. Tämä rata jos mikä mittaa nimenomaan
auton hyvyyttä, kun taas vastaavasti
kuskilla ei niin suurta roolia ole. (Jos tämä ei ole jollekin selvää, niin se johtuu siitä yksinkertaisesta seikasta että täällä mennään kovaa, mutkia on kovin vähän eivätkä ne ole erityisen haastavia, ts. auton ominaisuudet ovat selvästi korostetussa asemassa.) Tiedän toki, että
maksimidownforcen määrää tämä rata ei niinkään mittaa, mutta kaikki muut auton osa-alueet sitäkin paremmin. Moottorin merkitys korostuu myös jonkin verran normaalia enemmän, muttei ehkä ihan niin paljoa kuin voisi luulla (viittaan mm. Kubican hyvään vauhtiin alitehoisella moottorilla, Renault kun on, samoin Webberillä oli tietääkseni kaiken lisäksi vanha moottori, myöskin Renault; ja katsokaa Mersun vauhtia parhailla moottoreilla).
Selkästi Ferrari ja McLaren ovat parhaat autot tällä radalla, Red Bull ei ole edes lähellä. Tämä taas viittaa vahvasti siihen, että muillakaan radoilla ei Red Bullin auto ole
ainakaan ylivoimainen, mutta
todennäköisesti ei edes paras - puheista huolimatta (talk is cheap). Tietysti jos Red Bullilla olisi Ferrarin tai Mersun moottori, niin tilanne olisikin toinen. Mutta kun ei ole. Autolla tarkoitan siis koko pakettia, moottori mukaanlukien. Jotkut saattavat autolla tarkoittaa vain runkoa ja aerodynamiikkaa, mutta minä en.
Ihan vaan siksi tästä nyt sanon kun niin monet höpöttävät tästä aiheesta selkeästi ilman kunnollisia perusteluja tai ymmärrystä, mutta nyt nähtiin tilanne
auton radalla kontrastina Span
kuskin rataan. Tämä koskee niin F1-mediaa kuin fanejakin, myös "asiantuntevia" faneja (te tiedätte keitä te olette
). Jotenkin ei vaan osata käyttää kylmää logiikkaa riittävästi ja enemmän mennään fiilispohjalta. Näin se vaan menee. Toki odotan muutaman pullikoivan nyt tätäkin väittämää vastaan. Siinähän pullikoitte. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.