Monza: Kisa ja jälkikeskustelut

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Gran Premio Santander d'Italia
Gran Premio​

Vicino a eseguire la più veloce vettura a motore a Milano. I suoi lati positivi allora rimarranno, altrimenti la traccia è "un po 'noioso." Festeggiamo Traduttore di Google



Aikataulu:
15:00 Kisa

Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 1922
Ensimmäinen f1-kilpailu: 3.9.1950
Peruskorjattu: Hyvin monta kertaa
Voittajia:
Kilpailuja:
Kilpailuvuodet: 1950-79, 81-
Sopimus kisoista: 2016 asti
Pääsponsori: Santander
Pituus: 5 793 m
Kierroksia kilpailussa: 53
Kisapituus: 306,720 km
Voittaja 2009: Rubens Barrichello (Brawn-Mercedes) 1:16:21.706
Rataennätys: Rubens Barrichello (Ferrari) 1:21.046 (2004)

Ratakartat:

Wikipedia

Ilmakuva

Sää


Lippu:



MTV3:n rataesittely:
Italiassa Milanon liepeillä sijaitseva perinteikäs Monzan rata on MM-sarjan nopein näyttämö. Kierroksesta 70 prosenttia ajetaan täydellä kaasulla, joten rata kysyy ennen kaikkea vahvaa moottoria. Auton on myös oltava jarrutustilanteessa hyvässä tasapainossa, kun kovasta vauhdista hidastetaan kohti shikaaneja. Vuonna 1922 valmistuneelle radalle on vuosikymmenten varrella rakennettu useita shikaaneja hidastamaan autojen vauhtia, mutta nykyisillä autoilla ajetaan silti Monzassa kovempaa kuin koskaan.

Hitaiden shikaanien nopea läpäiseminen edellyttää ajamista radan reunusten yli. Jos auto käyttäytyy niiden yli hyvin, silloin kaikki on kunnossa. Jos auto pomppii liiaksi, silloin on vaikea painaa kaasu pohjaan riittävän aikaisin.

Juan Pablo Montoya ajoi täällä vuonna 2002 kaikkien aikojen hurjavauhtisimman aika-ajokierroksen, jonka keskinopeus 259,8 km/h passitti historiaan Keke Rosbergin 17 vuotta vanhan ennätyksen. Kaudella 2005 Montoya kiihdytti Monzan huippunopeusennätykseksi 372 km/h. Kimi Räikkönen teki samana vuonna kisassa ajetun huippunopeusennätyksen 370,1 km/h.

Ferrarin punainen väri täyttää perinteisesti Monzan katsomot. Viime vuosina tifosoilla on riittänyt aihetta juhlaan, sillä kilpailu on päättynyt usein Ferrari-kuljettajien voittoon.

Monza on isännöinyt Italian GP-kilpailua formula ykkösten MM-sarjan alusta 1950 lähtien yhtä vuotta lukuun ottamatta. Pitkään historiaan mahtuu myös paljon synkkiä hetkiä. Viimeisen kuolemantapaus sattui vuonna 2000, jolloin ratatyöntekijä menehtyi ensimmäisen kierroksen joukkokolarin jälkiseurauksena.

Monzan radasta käytettiin viimeisen kerran vuonna 1961 kymmenen kilometriä pitkää versiota, jossa rataan kuului normaalin moottoriradan lisäksi myös kokonainen ovaaliosuus kallistettuine kaarteineen. Vuonna 1961 sattuneen Wolfgang von Tripsin ja 11 katsojan hengen vaatineen onnettomuuden jälkeen Monzan ovaaliosuus jäi pois formula ykkösten MM-sarjasta.

Monzan radalta löytyy useita kuuluisia paikkoja. Kierroksen lopussa oleva pitkä Parabolica-mutka on kierrosajan kannalta ehkä tärkein, koska siitä pitää saada hyvä kiihdytys pääsuoralle. Jochen Rindtin hengen vienyt onnettomuus sattui Parabolicassa 1970. Vuonna 1972 rataan lisätyssä pääsuoran jälkeisessä Variante del Rettifilo -mutkassa on usein nähty lähtökolareita. Ruotsin Ronnie Petersonin kuolemaan johtaneet tapahtumat saivat alkunsa tässä mutkassa lähdön jälkeen sattuneessa joukkokolarissa vuonna 1978. Seuraavassa mutkassa Curva Grandessa sattuneessa onnettomuudessa menehtyi ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarinen 1973.

Kahdesta peräkkäisestä erittäin nopeasta oikealle kääntyvästä Lesmon mutkasta on tärkeää saada hyvä vauhti seuraavalle suoralle ja aivan samaa voi sanoa Variante Ascari -mutkasta, joka on nimetty formuloiden alkuvuosien italialaisen maailmanmestarin Alberto Ascarin mukaan. Hän menehtyi sillä paikalla sattuneessa ulosajossa testattuaan Ferrarin urheiluautoa vuonna 1955.

F1-historian pienin voittomarginaali on koettu Monzassa 1971, kun Peter Gethin voitti 0,01 sekunnin erolla Ronnie Petersonin.

Suomalaisvoittoa ei tällä legendaarisella radalla ole vielä nähty. Vuonna 1999 Mika Häkkinen keskeytti selvässä johtoasemassa omaan ajovirheeseensä ja vetäytyi metsään itkemään.

Vuonna 2008 Heikki Kovalainen sijoittui toiseksi kilpailussa, joka ajettiin Monzalle harvinaisessa sadekelissä. Toro Rosso -kuljettaja Sebastian Vettel teki yhden F1-historian suurimmista yllätyksistä ajamalla paalupaikalle ja voittoon.

Hahmon Capello mietteet:
Autodromo Nazionale Monza – Punainen hornankattila


Nopeiden ratojen aika Formula 1 – kaudesta 2010 saa jatkoa Monzassa. Belgian kisaviikonloppu loi mielenkiintoiset asetelmat mestaruustaistoon, kun Lewis Hamilton ja Mark Webber valtasivat kärkisijoitukset muiden mestarikandidaattien jäädessä pisteittä. Lewis ja Mark ovat pienoisella karkumatkalla, mutta tuleeko ero riittämään? Kuka vetää tänä viikonloppuna pisimmän korren?

Ennakkoasetelmat

Monzan pitkät suorat suosivat luonnollisesti nopeita autoja. Tallit, mitkä pärjäsivät Belgiassa, tulevat olemaan ainakin kärjen suhteen vahvoja myös Monzassa. Tällä kaudella parhaat suoranopeudet ovat olleet McLarenilla, jolta odotetaan paljon tulevalla viikonlopulla. Red Bull suoriutui yllättävän hyvin nopealla Belgian radalla, jonka ei uskottu soveltuvan itävaltalaistallin autolle laisinkaan. Toisaalta nyt Red Bullin turvana ei ole nyt Span tapaan pitkämutkaista sektoria, joten McLarenien päihittäminen ei tule olemaan helppoa. Mielenkiintoista on myös nähdä, minkälaiseen iskuun Ferrari ja Renault saavat autonsa, sillä jos säädöt ovat oikeat ei voittaminenkaan ole mahdotonta.

Rata

Monzan legendaarinen kilparata on saatu valmiiksi vuonna 1922. Sen jälkeen siellä onkin ollut huikeita kilpailuja ja pahoja kolareita. Se on myös tänä vuonna sarjan nopeimpia ratoja keskinopeudelta. Monzassa on nähty menneinä vuosina tapahtumarikkaita kisoja, ja sellaista on lupa odottaa myös tältä kaudelta. Nopeuden lisäksi Monza on sarjan parasta luokkaa myös tunnelmaltaan: katsomot ovat vuodesta toiseen lähes täynnä ja ne ovat lähellä rataa. Parhaat ohituspaikat ovat pääsuoralla ja sen jälkeisessä Goodyearin mutkassa (T1), Variante della Roggiassa (T3), sekä myös Variante Ascarissa (T7). Suorat ovat pitkiä mutta eivät kovin leveitä, joten ohituksissa on oltava tarkkana.

Ennakkosuosikit

Monzan kisaviikonlopun ennakkosuosikit löytyvät tällä kertaa McLarenien autoista. Ardennien tämän kauden kuningas, Lewis Hamilton on kovan haasteen edessä. Pisteitä olisi kerättävä Italiasta mahdollisimman paljon, sillä seuraavat radat sopivat todennäköisesti paremmin Red Bullille. Jenson Button on ajanut tyylinsä mukaan varmasti, mutta jostain olisi vielä muutama kymmenys revittävä, jos hän haluaa tänä viikonloppuna tallikaverinsa voittaa. Red Bullin iskukyky on vielä pienoinen kysymysmerkki, mutta Mark Webber tuntuu joka tapauksessa kerta toisensa jälkeen olevan kärjessä tai sen tuntumassa. Monzan viikonlopusta on kuitenkin tulossa Belgian tapaan pienoinen puolustustaistelu hopeisia autoja vastaan. Säästäkään ei tule todennäköisesti olemaan apua: perjantaista sunnuntaihin on luvattu aurinkoisia poutapäiviä. Sebastian Vettel on ollut aika-ajoissa erittäin nopea, mutta kisoissa Seb onkin sitten häslännyt liikaa. Olisiko jo nyt aika ajaa ehjä viikonloppu? Mestaruuteen on vielä mahdollisuudet, mutta nyt tarvitaan pisteitä.

Haastajat

Renaultin Robert Kubica yllätti positiivisesti Belgiassa ajamalla kolmanneksi. Renault empii vielä päätöstään F-putken käytöstä Monzassa, mutta harjoitusten aikana saadaan varmasti lopullinen päätös asian suhteen. Ferrarin kotiyleisön siivittämänä Fernando Alonsolla on mahdollisuus hyvittää Belgian virheet. Belgia ei syystä tai toisesta soveltunut Maranellon orhelle, mutta Italiassa pitäisi tapahtua muutos – ainakin, jos mestaruudesta halutaan vielä tosissaan taistella.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Lähtöjärjestys

Koodi:
Italian GP:n lähtöjärjestys:
1.  Fernando Alonso    Ferrari            1.21,962
2.  Jenson Button      McLaren-Mercedes    + 0,122
3.  Felipe Massa       Ferrari             + 0,331
4.  Mark Webber        RBR-Renault         + 0,471
5.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes    + 0,661
6.  Sebastian Vettel   RBR-Renault         + 0,713
7.  Nico Rosberg       Mercedes GP         + 1,065
8.  Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth   + 1,075  
9.  Robert Kubica      Renault             + 1,077
10. Rubens Barrichello Williams-Cosworth   + 1,366
11. Adrian Sutil       Force India-Mercedes    
12. Michael Schumacher Mercedes GP    
13. Kamui Kobayashi    BMW Sauber-Ferrari    
14. Sebastien Buemi    STR-Ferrari    
15. Jaime Alguersuari  STR-Ferrari    
16. Pedro de la Rosa   BMW Sauber-Ferrari    
17. Jarno Trulli       Lotus-Cosworth    
18. Heikki Kovalainen  Lotus-Cosworth    
19. Vitantonio Liuzzi  Force India-Mercedes    
20. Vitali Petrov      Renault    **
21. Lucas di Grassi    Virgin-Cosworth    
22. Bruno Senna        HRT-Cosworth    
23. Sakon Yamamoto     HRT-Cosworth    
24. Timo Glock         Virgin-Cosworth    *


* lähtöruutua pudotettu rangaistuksena vaihdelaatikon huollosta.

** lähtöruutua pudotettu rangaistuksena kilpakumppanin estelemisestä
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Eipä ole kovin suuret odotukset kisasta (mieluummin yllätyn kun petyn). Alonso voittanee kisan jos pääsee kärjessä vielä ulos ~Ascarista. Buttonin parempi downforce auttanee häntä Lesmoista ulos sen verran hyvin. Kolmen kärkitallin takana tulee olemaan mielenkiintoinen Renault-Williams-Mersu -taistelu. Toro Rossot saattavat myös sekoittaa pakkaa, sen verran nopeita ovat olleet suorilla.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Aika maltillisin odotuksin lähdetään täälläkin. Ferrarin heiniä tää taitaa valitettavasti olla. Hamilton voi kyllä tarjota viihdettä ja toivottavasti tarjoaakin.

Eli tuskin saadaan 11 sivua tekstiä ellei sitten Alonso pamauta ulos. Sit tulee helposti varmaan 15. :ahem:
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Joko on supertriplat sisällä? Sään pitäisi olla hyvä. Jätin tänään Alonson kokonaan pois vedosta, jos Ferrarin mylly vaikka pettäisi tänään.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Toivottavasti Alonso ajelee hyvän kisan ja maalissa olisi voittaja, Button ja Massakin saisivat omilla sivoillaan ajella maalin ja katsotaan pystyykö Rosberg tai Kubica yllättämään ja onko Webberin vauhti viikonlopun hengen mukaista eli keskeytys/huono sija.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Eiköhän tämä ole aikalailla lähdöstä kiinni miten sijoittuu. Toivotaan et nappi pääsis kärkeen lähdöstä.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Itse uskoisin, että Buttonilla voi olla hyvätkin mahdollisuudet voittoon. Hän on hyvissä kyttäysasemissa Alonson takana ja voi olla häntä pidempään radalla, kun renkaiden pitäisi suuremman downforcen takia kestää kaemmin, lisäksi Button ei muutenkaan kuluta niitä paljon. Ja lisäksi hän saattaa pysyä suorillakin Alonson kyydissä kun on mutkista tultaessa lähellä ja saa suoralla imuapua, ohi ei pääse mutta jos saa varikkokäynneille asti pidettyä paikkansa niin mahiksia pitäisi olla.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Kiva nähdä koliseeko startissa. Toivon, että JB menee lähdössä ohi Alonsosta ja ajaa voittoon. Minun puolesta saisi vaikka molemmat Ferrarit keskeyttää.

Oma veikkaus top3: 1. Button 2. Alonso 3. Hamilton
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Viime kaudella eturivistä startanneiden sijoitukset olivat neljäs ja kahdestoista. Kaksi ensimmäistä sijaa miehitettiin vitos- ja kutosruuduista. Keskeyttäneitä oli neljä kappaletta.

---

Odotan tämänvuotisesta kisasta kuitenkin huomattavasti parempaa kilvanajoa. Jos Massa pääsee nousemaan kärkeen tai kakkoseksi, on kilpailu täysin pilalla. Jos Button kykenee ottamaan Alonson startissa, pakka pysynee pitkään mukavasti kasassa jolloin kenellä hyvänsä on oikealla taktiikalla mahdollisuus voittaa. Webber-Hamilton -kohtaaminen ekassa mutkassa myös hyvin mielenkiintoinen, Red Bull tunnetusti heikko lähtijä ja Hamilton yltiöaggressiivinen. Vettelistä ei osaa kukaan sanoa yhtään mitään.
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
BBC:n prerace-lähetys alkoi ja siellä ajeltiin skoottereilla :eek:

 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Uskon, että Button vie ja Hami nousee toiseksi Pankin jäädessä kolmanneksi. Mielenkiintoinen kisa tulossa, harmi tosin ettei vettä tule..
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2601
Buttonin voittoa toivotaan ja siihen uskotaan. Massa vois mennä lähdössä Alonson eteen, niin nähtäisiin mielenkiintoisia tilanteita.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Button joko voittaa tai kaatuu taktiikkansa vuoksi. Paremmalla pidolla renkaiden pitäisi kestää pidempään, ja Jensonin pitäisi saada se hyödynnettyä taktiikassa. Huomattavasti heikompi suoranopeus taas jättää hänet alttiiksi ohituksille, jos ei pääse muilta karkuun.

Muista on vaikea sanoa juuri mitään erikoista. Red Bullit taitavat jäädä tässä osakilpailussa statistien rooliin.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Alonso voittaa vuorenvarmasti. Tilastollisesti mahdotonta että enää epäonnistuisi. Siksi pistin kympin voittajavetoon kakkosen kertoimella. Jos olisi parempi rahatilanne olisin pistänyt satasen. Tämän varmempaa rahaa ei saa edes työläiset. Jos nyt jostakin syystä kuitenkin menisi pieleen, eipä se niin kauheasti harmittaisi.:rolleyes:
 

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Onnistujat: Button, Massa, Webber

Epäonnistujat: Alonso, Hamilton

:ahem:
 

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Ei herranjumala tuo Pulkkisen englanti on järkyttävää.

Edit: Aah, tuo sama ihanainen Ferrarityttö on taas pomppimassa katsomossa <3
 
Ylös