Urheiluautot

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18384
Palmer ja Häkkinen osallistuivat aika paljonkin F1 katuauton kehittämiseen. Mm.Nardossa ajoivat kovan nopeuden testejä ja Palmer ajoi vielä senkin edestä muuta testiä. Muistaakseni DA kirjassa Gordon kertoi, että halusi Häkkisen mukaan ohjelmaan.
Löysin pätkän jossa Häkkinen testaa japanissa? Mclaren F1 "XP5" autoa ja myös Ferrari F40:piä.

Kohdassa 3:18: "Can you hear the turbo whistling?" - Mika.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eikös tuon Häkän osallistumisen Macin kehittelyyn mahdollistanut se, että hän jäi alkukaudesta 1993 testikuskiksi, kun Michael Andretti oli tiimissä vain tiellisenä? :frank:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Löysin pätkän jossa Häkkinen testaa japanissa? Mclaren F1 "XP5" autoa ja myös Ferrari F40:piä.
Jooh nähty on tuo pätkä. :cool:
XP5 oli niistä prototyypeistä viimeinen, ja se joutui sitten maailmalle kierrokselle, mainoksiin sun muihin koeajoihin ym. mitä vaan nyt voi keksiä. :cool:
XP5:sella muuten ajettiin se 391kmh nopeusennätys 1998.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Eikös tuon Häkän osallistumisen Macin kehittelyyn mahdollistanut se, että hän jäi alkukaudesta 1993 testikuskiksi, kun Michael Andretti oli tiimissä vain tiellisenä? :frank:
Öh tästä mulla ei ole hajua. Mutta joo Häkkinen ajoi testikauden 1993 Mäkillä. Ja sitten Estorillissa hakkasi itse Sennan aika-ajoissa kun Mäkki viimein heitti Jänkin ikkunnasta. Mutta Gordon Mikan halusi tuohon F1 projektiin mukaan, olihan Mika ollut jo pari vuotta tallissa siihen aikaan.:)

Jos minä olisin ollut Ron:in housuissa tohon aikaan, niin totta hemmetissä olisin hyödyntänyt GP kuljettajien tietotaitoa auton kehittämisessä, palautteen antamisessa ja kehitystyössä niin paljon kun vaan mahdollista ja onneksi näin tapahtui.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Nämä kaksi myös F1:stä tuttua nimeä olisi ollut hienoa nähdä GT-kisoissa:

BRM P401 (suunnittelupöydälle jäänyt hahmotelma GT-autosta)


Monteverdi Hai 650 (vain 3 prototyyppiä valmistettu urheiluauto)
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo voi olla, että olis aika vaikeeta ollu noista menestyviä saada. Tuntu olevan aika monella niitä ongelmia sillon. Lotus ja Lister ym. pärjäsivät hetkittäin mutta sitten se luotettavuus taas....:dunno:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Jaa a, nyt kysyt niin pahan että ei mitään tolkkua.:dunno:
Automotiven F1 puolelta voisi löytyä joku vastaus, jos oikeen kauan alkaa sitä etsimään. Sieltä Best of The Best- osastosta Recap English fleet ym. voisi jotain löytyä jos oikeen tuuri käy.
:cool:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo Videoclips otsikon alta pitäs löytyä lähes kaikki Youtubesta saatava F1 materiaali tällä hetkellä.:ahem:
Myös runko kohtaiset kisa jutut sun muut.:cool:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Musta on kyllä hemmetin hienoa, että täällä on kiinnostuneita juuri tästä aikakaudesta urheiluautojen puolelta! Vaikka tämä vähän ohi menikin aiheesta, mutta silti.:thumbup:
McLaren F1 toikin aika? :wink:

Kiinnostaahan 90-luku väkisinkin kun itsekin silloin aktiivisimmin seurasin autourheilua sen melkein koko skaalalla.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Voittaakohan mikään GT-luokan auto enää ikinä LeMansin yleiskilpailua, vai onkohan vielä seuraavat 5 vuotta Audin protojen dominointia?
Olisiko aika tasapäistää sääntöjä? :doubtful:
Esim. tämä olisi hieno nähdä kunniakierroksella, vähän niinkuin ennenvanhaan:
:)
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3611
Mites noi Nissan r390gt1 ja Toyotan gt-one, molemmista "melko harvinaiset" katuversiot luokitusta varten.

Nissanilla tais olla 2 noita, sininen ja punane ja Toyotakaan ei tainnut montaa tehdä.



 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tuo Toyota GT-one oli selvästikin C-ryhmän perillinen ennemmin kuin mikään GT-auto. Taisi itseasiassa olla vain välietappi merkille matkalla F1:siin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18384
Tuo Toyota GT-one oli selvästikin C-ryhmän perillinen ennemmin kuin mikään GT-auto. Taisi itseasiassa olla vain välietappi merkille matkalla F1:siin.
Toyota GT-Onen historiasta voi lukea näiltä kahdelta sivulta-> TOYOTA GT ONE - UNFINISHED BUSINESS 1 ja TOYOTA GT ONE - UNFINISHED BUSINESS 2.

Toyota GT-one autoa käytettiin vielä F1 testeissä alkuaikana, minulla siitä videota VHS:llä Allan Mcnishin ajamana. (En ole varma saiko Mika Salo myös silloin testata kyseistä autoa näin suomalaisittain)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Olisiko aika tasapäistää sääntöjä? :doubtful:
Esim. tämä olisi hieno nähdä kunniakierroksella, vähän niinkuin ennenvanhaan:
:)
Mitä, Matechin rupuinen GT3 Ford yleiskilpailun voittajana? Sääntöjä saataisiin rukata aikalailla
Eikä tuosta nyt aivan niitä GT40-fiiliksiä saa.

Sille on syynsä, miksi GT-autot osoittautuivat 90-luvun lamavuosina prototyyppejä vahvemmiksi, ja miksi tilanne on viimeisen ~vuosikymmenen aikana palannut takaisin normaaliin päiväjärjestykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös