Singapore Circuit - Ennakko ja harjoitukset

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Singapore Circuit

Kausi lähenee loppuaan ja nyt on vuorossa Singapore, kauden kolmas katurata. Singaporen rata ei ole faneille tai kuskeille niitä mieluisimpia rataprofiililtaan: syheröä on paljon ja ohituspaikkoja vähän. Singapore oli ensimmäinen pimeässä ajettava F1-kisa, mutta nyt yöajoon on jo totuttu. Radalle tehdään muutostöitä kaudeksi 2011 ohituspaikkojen lisäämiseksi, mutta tuleva viikonloppu mennään vielä vanhalla radalla. Aika-ajo ja kisataktiikka ovat tällä radalla erityisen tärkeitä. Kaluston on oltava myös kunnossa, sillä Singapore on ollut autoille haastava rata mm. korkeiden lämpötilojen ja keskustan pölyn ja roskan takia.

Ennakkoasetelmat

Jos rata ei miellytä, niin ainakin pistetilanteen pitäisi saada vesi kielelle. Lewis Hamilton joutui luovuttamaan Monzassa ykköspaikan Mark Webberille keskeytettyään ensimmäisellä kierroksella. Webberillä on kasassa nyt 187 pistettä, kun Hamiltonilla niitä on 182. Viime kisaviikonloppuna myös Alonso ja Button paransivat asemiaan: molemmilla on eroa Webberiin enää hieman yli 20 pistettä. Kuin ihmeen kaupalla Vettelkin sinnittelee vielä mukana ollessaan vain muutaman pisteen Alonson takana. Nyt voidaan siis jälleen alkaa puhumaan viiden miehen mestaruustaistosta, kun Belgian osakilpailun jälkeen Hamiltonin ja Webberin ero muihin ehti näyttää jo liian suurelta. Singaporessa onnistuminen on erityisen tärkeää jokaiselle mestaruustaistossa mukana olevalle kuljettajalle. Viikonlopusta voi tulle entistä haastavampi, sillä säätietojen mukaan perjantaista lauantaihin olisi luvassa vettä, mikä tekee iltakisasta äärimmäisen vaikean. Kisoja on Singaporen jälkeen jäljellä enää neljä ja isojen piste-erojen kurominen kiinni niin lyhyellä aikavälillä on vaikeaa. Toistaiseksi kaikki on kuitenkin vielä mahdollista, mikä tuo mukavan lisäsytykkeen viikonlopulle.

Rata


Singaporen katuradan ratakartta @Wikipedia

Statistiikka

Suunnittelija: Hermann Tilke
Radan pituus: 5 067m
Ensimmäinen GP: 2008
Eniten voittoja: (1) Lewis Hamilton, Fernando Alonso
Kilpailun pituus: 61 kierrosta (309km)
Rataennätys: 1.45.599 (Kimi Räikkönen, Ferrari, 2008)
Mutkia: 24

Singapore ei ole, kuten aiemmin totesin, rataprofiililtaan mitenkään erikoinen. Parhaat mahdollisuudet ohituksiin tarjoaa pääsuoran jälkeinen mutkayhdistelmä (T1-3) sekä Rafflesin suora ja sen jälkeinen jarrutus mutka seiskaan. Virheettömästi ajaminen aika-ajoissa ja läpi kaksituntisen kisan on kuitenkin äärettömän vaikeaa pölyn, roskan ja ahtaan radan takia. Etenkin kymppimutkassa on nähty useampi ulosajo. Kolarien seurauksena joudutaan myös usein ottamaan turva-auto radalle, joka taas kokoaa nipun yhteen. Toisen imussa saattaa joutua ajamaan pitkään ohittamisen vaikeuden vuoksi, joka taas rasittaa etenkin moottoria. Hereillä on oltava koko ajan.

Ennakkosuosikit

Ehdotonta ykkösennakkosuosikkia on Singaporen kisaan erittäin vaikeaa veikata, käytännössä koko mestaruustaisteluviisikolla ja Felipe Massalla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet voittoon. Parhaiten Singapore sopii todennäköisesti Red Bullin autoille, mutta McLarenien ja Ferrarien ei pitäisi olla älyttömän kaukana. Varsinkin Maranellosta on tullut uutisia, joiden mukaan Ferrarin suorituskyvyn pitäisi olla parempi kuin edellisillä hitailla radoissa. Ferrari oli nopea myös Monacossa, joten hyvää suoritusta on lupa odottaa molemmilta punaisten autojen kuljettajilta. McLaren on tehnyt maltillista työtä, mutta on silti pienoinen mysteeri tulevan viikonlopun suhteen.

Haastajat

Ykköshaastajana koko kauden ollut Robert Kubica yrittää jälleen horjuttaa ”kolmen suuren” tallin asemia. Monzassa Renault ei ollut aivan parhaimmillaan, mutta suorituskyvyn uskotaan olevan Singaporessa parempi. Toinen vakiohaastaja, eli Nico Rosberg, saattaa myös sijoittua yllättävän korkealle. Monzan viides sija oli loistava suoritus, nähtäväksi jää pystyykö Nico tulevana viikonloppuna samaan. MercedesGP:lle kovan haasteen tarjoaa ainakin Williams, jonka kausi on ollut noususuhdanteinen. Rubens Barrichellon kokemuksella autoon on saatu lisää vauhtia, mutta kuten Williamsilla lähes aina, ei kärkeen ole kuitenkaan asiaa.

Tuleva viikonloppu tulee siis taas vaikuttamaan rankasti mestaruustaistoon. Katuradoilla korostuu kuljettajien hermojen kesto: on vain maltettava odottaa sopivaa tilaisuutta nostaa sijoitusta. Mielenkiintoista nähdä, ketkä poistuvat Singaporesta hymyissä suin.

Sää

http://news.bbc.co.uk/weather/forecast/89 (Sää @BBC Weather)

Koko viikonlopuksi on luvattu sadetta, mikä saattaa sotkea koko kisan totaalisesti. Singaporeen on luvattu viime vuosinakin sadetta, mutta toistaiseksi siltä on vältytty. Joka tapauksessa sade, yökisa ja vaikea, teknisesti haastava rata kuullostaa mielenkiintoiselta. Toivottavasti isolta monsuunilta kuitenkin vältyttäisiin, ettei kisaa tarvitsisi keskeyttää tai jättää kokonaan ajamatta.

Vapaiden harjoitusten lähetysajat (@MTV3 MAX)

1. vapaat harjoitukset: 24.9. 12:55-14:40
2. vapaat harjoitukset: 24.9. 16:25-18:10
3. vapaat harjoitukset: 25.9. 13:55-15:10
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Ei ole. Tilke teki kyllä alustavan suunnitelman, mutta sen jälkeen sitä rukattiin vielä kovalla kädellä, ja mm. kiertosuunta muuttui.
Eikös tän oo suunnitellut se australialainen firma joka suunnitteli Albert Parkin radan muinoin

Joka tapauksessa, sanokaa mitä sanotte mutta minä ainakin tykkään Singaporen radasta. Tämä on rehellinen katurata toisin kuin Valencia jossa on sadan metrin turva-alueet eikä maalauksia asvaltissa. Minun mielestäni tämä ansaitsee paikkansa F1-kalenterissa ja odotan ensi vuoden muutosten tuovan vielä parempaa kisailua.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Joka tapauksessa, sanokaa mitä sanotte mutta minä ainakin tykkään Singaporen radasta.
Samaa mieltä, nousee mielenkiinnossa Monacon ohi kevyesti. Ei haittaisi minua yhtään, jos kauden ainoa katuratakisa ajettaisiin Singaporessa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Joka tapauksessa, sanokaa mitä sanotte mutta minä ainakin tykkään Singaporen radasta. Tämä on rehellinen katurata toisin kuin Valencia jossa on sadan metrin turva-alueet eikä maalauksia asvaltissa. Minun mielestäni tämä ansaitsee paikkansa F1-kalenterissa ja odotan ensi vuoden muutosten tuovan vielä parempaa kisailua.
Singapore on paras uusi rata mitä sarjassa on nähty sitten Sepangin.
 

Väisäskä

Toist pualt aitaa
Liittynyt
20.8.2007
Viestit
198
Sijainti
Sydney Australia
Ja Singapore sais sit olla se viimeinen katurata.
Valencia on surkee, rännissä kun kundit ajavat.

Sorry Sorry, Monaco pitää pitää, jo vuodelta 1954 se aukes,
ja vielä pelaa, mää vaan haluan kattella niitä komeita veneitä siellä laiturissa.:ahem:
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
veneet, F1 ja Monaco, ei siitä vaan pääse mihinkään, mutta tolla kolminaisuudella ton kisan haluaa aina katsoa ja odottaa
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
McLaden puolestaan on taas heittäytynyt luovaksi etusiipensä kanssa:

 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Ei ole. Tilke teki kyllä alustavan suunnitelman, mutta sen jälkeen sitä rukattiin vielä kovalla kädellä, ja mm. kiertosuunta muuttui.
Tuota en muistakaan että kiertosuuntakin olisi muuttunut. Mutta joskus jossain suunnitelmassa muistan nähneeni pitkän liikenneympyrämutkankin. Jos se sitten oli Singapore...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Eikös tän oo suunnitellut se australialainen firma joka suunnitteli Albert Parkin radan muinoin

Joka tapauksessa, sanokaa mitä sanotte mutta minä ainakin tykkään Singaporen radasta. Tämä on rehellinen katurata toisin kuin Valencia jossa on sadan metrin turva-alueet eikä maalauksia asvaltissa. Minun mielestäni tämä ansaitsee paikkansa F1-kalenterissa ja odotan ensi vuoden muutosten tuovan vielä parempaa kisailua.
Itse tykkään niin Singaporesta Monacosta kuin Valenciastakin, katuradat tuo jotain erilaista aina kausiin vaikka ohituksia saattaa vähän ollakkin. Ei itseäni haittaa vaikka lisääkin katuratoja tulisi kalenteriin.

Radan on suunitellut amerikkalais firma KBR, Inc.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Huono onni Yamamotolta sairastua ruokamyrkytykseen. Kisasta voi tulla mielenkiintoinen jos sataa ja paljon ja pimeällä.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Miksi grafiikoissa näytettiin rataennätys Alonsolle (1:48 tms) kun se on Kimillä (1:45)? Santander maksanut vai jotain epälogiikkaa (vrt Spa, jossa Kimin 2004 rataennätys on voimassa, vaikka rata on muuttunut)?
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
hoitaako maikkarin pojat selostuksen puhelimen välityksellä ? Kuulostaa ainakii aivan järkyttävältä :D
 
Ylös