Formula 1 - 2010 - Marina Bay: Kisa, liveseurana & jälkilöylyt

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
SingTel Singapore Grand Prix
比赛​

公式黑暗的夜晚开始驾驶新加坡的“无证”的街道。这条赛道是缓慢而复杂的二十多岁的现在越来越像地狱,但明年将会改善。但愿。 谷歌翻译万岁



Aikataulu:
15:00 Kisa (61krs/2h)

Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 2008
Ensimmäinen f1-kilpailu: 3.9.2008
Peruskorjattu: Kymppimutkaa kolmesti, muualta vain pientä fiilausta&höyläystä
Voittajia: 2
Kilpailuja: 2
Kilpailuvuodet: 2008-
Sopimus kisoista: 2012 asti
Pääsponsori: SingTel
Pituus: 5 073
Kierroksia kilpailussa: 61
Kisapituus: 309,087 km
Voittaja 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) 1h 56m 06.337s
Aika-ajojen nopein 2009: Nico Rosberg (Williams-Toyota) 1:46.197
Paalupaikka 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) 1:47.891
Rataennätys: Kimi Räikkönen (Ferrari) 1:45.599 (2008)

Ratakartat:

Wikipedia

Ilmakuva

Sää
http://foreca.fi/Singapore/Singapore

Lippu:


MTV3:n rataesittely:
Katuradalla ajettava Singaporen GP tuli MM-sarjan ohjelmaan kaudella 2008. Kyseessä oli kautta aikojen ensimmäinen keinovalaistuksessa ajettava F1-osakilpailu. Kilpailu alkaa myös tänä vuonna iltakahdeksalta paikallista aikaa.

F1-sarjan hoviarkkitehdin Hermann Tilken (voi vittu mitä tunareita siellä on oikeen töissä?
)
suunnittelema katurata sijaitsee kaupunkivaltiossa Marina Bayn alueella veden äärellä. Miljöö on samankaltainen kuin Monacossa, mutta viisi kilometriä pitkä rata on selvästi nopeampi ja leveämpi. Vastapäivään ajettavalla radalla on yhteensä 24 mutkaa sekä muun muassa kaksi siltaa.

Rata on valaistu niin tehokkaasti, että näkyvyys vastaa olosuhteita päivänvalossa. Kuljettajilta iltakisa on saanut erittäin lämpimän vastaanoton ja myös rata on kerännyt kehuja. Ohittaminen on kuitenkin osoittautunut turhan vaikeaksi, vaikka järjestäjät ovat yrittäneet tehdä rataan pieniä muutoksia. Jotkut kuljettajat ovat myös pitäneet rataa liian pomppuisena.

Maalisuoralla on mittaa noin 500 metriä. Ehkä paras ohituspaikka on ollut Raffles Boulevardin päässä, jossa kuljettajat jarruttavat yli 300 kilometrin tuntinopeudesta vasemmalle kääntyvään mutkaan.

Singaporen rata muistetaan Renault-tallin järjestämästä kolarista vuoden 2008 kilpailussa. Nelson Piquet junior ajoi tahallaan ulos mutkassa 17, jotta turva-auto tulisi radalle oikeaan aikaan tallin toisen kuljettajan Fernando Alonson kannalta. Taktiikka toimi ja Alonso ajoi historian ensimmäisen Singaporen GP:n voittoon. Renault-tallin johtohenkilöt saivat ankarat rangaistukset, kun tallista potkut saanut Piquet avasi suunsa ja kertoi totuuden kolarista.

Hahmon Capello mietteet:
Marina Bay Singapore Circuit

Kausi lähenee loppuaan ja nyt on vuorossa Singapore, kauden kolmas katurata. Singaporen rata ei ole faneille tai kuskeille niitä mieluisimpia rataprofiililtaan: syheröä on paljon ja ohituspaikkoja vähän. Singapore oli ensimmäinen pimeässä ajettava F1-kisa, mutta nyt yöajoon on jo totuttu. Radalle tehdään muutostöitä kaudeksi 2011 ohituspaikkojen lisäämiseksi, mutta tuleva viikonloppu mennään vielä vanhalla radalla. Aika-ajo ja kisataktiikka ovat tällä radalla erityisen tärkeitä. Kaluston on oltava myös kunnossa, sillä Singapore on ollut autoille haastava rata mm. korkeiden lämpötilojen ja keskustan pölyn ja roskan takia.

Ennakkoasetelmat

Jos rata ei miellytä, niin ainakin pistetilanteen pitäisi saada vesi kielelle. Lewis Hamilton joutui luovuttamaan Monzassa ykköspaikan Mark Webberille keskeytettyään ensimmäisellä kierroksella. Webberillä on kasassa nyt 187 pistettä, kun Hamiltonilla niitä on 182. Viime kisaviikonloppuna myös Alonso ja Button paransivat asemiaan: molemmilla on eroa Webberiin enää hieman yli 20 pistettä. Kuin ihmeen kaupalla Vettelkin sinnittelee vielä mukana ollessaan vain muutaman pisteen Alonson takana. Nyt voidaan siis jälleen alkaa puhumaan viiden miehen mestaruustaistosta, kun Belgian osakilpailun jälkeen Hamiltonin ja Webberin ero muihin ehti näyttää jo liian suurelta. Singaporessa onnistuminen on erityisen tärkeää jokaiselle mestaruustaistossa mukana olevalle kuljettajalle. Viikonlopusta voi tulle entistä haastavampi, sillä säätietojen mukaan perjantaista lauantaihin olisi luvassa vettä, mikä tekee iltakisasta äärimmäisen vaikean. Kisoja on Singaporen jälkeen jäljellä enää neljä ja isojen piste-erojen kurominen kiinni niin lyhyellä aikavälillä on vaikeaa. Toistaiseksi kaikki on kuitenkin vielä mahdollista, mikä tuo mukavan lisäsytykkeen viikonlopulle.

Rata


Singapore ei ole, kuten aiemmin totesin, rataprofiililtaan mitenkään erikoinen. Parhaat mahdollisuudet ohituksiin tarjoaa pääsuoran jälkeinen mutkayhdistelmä (T1-3) sekä Rafflesin suora ja sen jälkeinen jarrutus mutka seiskaan. Virheettömästi ajaminen aika-ajoissa ja läpi kaksituntisen kisan on kuitenkin äärettömän vaikeaa pölyn, roskan ja ahtaan radan takia. Etenkin kymppimutkassa on nähty useampi ulosajo. Kolarien seurauksena joudutaan myös usein ottamaan turva-auto radalle, joka taas kokoaa nipun yhteen. Toisen imussa saattaa joutua ajamaan pitkään ohittamisen vaikeuden vuoksi, joka taas rasittaa etenkin moottoria. Hereillä on oltava koko ajan.

Ennakkosuosikit

Ehdotonta ykkösennakkosuosikkia on Singaporen kisaan erittäin vaikeaa veikata, käytännössä koko mestaruustaisteluviisikolla ja Felipe Massalla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet voittoon. Parhaiten Singapore sopii todennäköisesti Red Bullin autoille, mutta McLarenien ja Ferrarien ei pitäisi olla älyttömän kaukana. Varsinkin Maranellosta on tullut uutisia, joiden mukaan Ferrarin suorituskyvyn pitäisi olla parempi kuin edellisillä hitailla radoissa. Ferrari oli nopea myös Monacossa, joten hyvää suoritusta on lupa odottaa molemmilta punaisten autojen kuljettajilta. McLaren on tehnyt maltillista työtä, mutta on silti pienoinen mysteeri tulevan viikonlopun suhteen.

Haastajat

Ykköshaastajana koko kauden ollut Robert Kubica yrittää jälleen horjuttaa ”kolmen suuren” tallin asemia. Monzassa Renault ei ollut aivan parhaimmillaan, mutta suorituskyvyn uskotaan olevan Singaporessa parempi. Toinen vakiohaastaja, eli Nico Rosberg, saattaa myös sijoittua yllättävän korkealle. Monzan viides sija oli loistava suoritus, nähtäväksi jää pystyykö Nico tulevana viikonloppuna samaan. MercedesGP:lle kovan haasteen tarjoaa ainakin Williams, jonka kausi on ollut noususuhdanteinen. Rubens Barrichellon kokemuksella autoon on saatu lisää vauhtia, mutta kuten Williamsilla lähes aina, ei kärkeen ole kuitenkaan asiaa.

Tuleva viikonloppu tulee siis taas vaikuttamaan rankasti mestaruustaistoon. Katuradoilla korostuu kuljettajien hermojen kesto: on vain maltettava odottaa sopivaa tilaisuutta nostaa sijoitusta. Mielenkiintoista nähdä, ketkä poistuvat Singaporesta hymyissä suin.

Sää

http://news.bbc.co.uk/weather/forecast/89 (Sää @BBC Weather)

Koko viikonlopuksi on luvattu sadetta, mikä saattaa sotkea koko kisan totaalisesti. Singaporeen on luvattu viime vuosinakin sadetta, mutta toistaiseksi siltä on vältytty. Joka tapauksessa sade, yökisa ja vaikea, teknisesti haastava rata kuullostaa mielenkiintoiselta. Toivottavasti isolta monsuunilta kuitenkin vältyttäisiin, ettei kisaa tarvitsisi keskeyttää tai jättää kokonaan ajamatta.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Lähtöjärjestys

Koodi:
Singaporen GP:n lähtöjärjestys:       
1.  Fernando Alonso    Ferrari          1.45,390
2.  Sebastian Vettel   RBR-Renault        +0,067
3.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes   +0,181
4.  Jenson Button      McLaren-Mercedes   +0,554
5.  Mark Webber        RBR-Renault        +0,587
6.  Rubens Barrichello Williams-Cosworth  +0,846   
7.  Nico Rosberg       Mercedes GP        +1,053 
8.  Robert Kubica      Renault            +1,203
9.  Michael Schumacher Mercedes GP        +1,312
10. Kamui Kobayashi    BMW Sauber-Ferrari +2,494    
11. Jaime Alguersuari  STR-Ferrari    
12. Vitali Petrov      Renault    
13. Sebastien Buemi    STR-Ferrari    
14. Nick Heidfeld      BMW Sauber-Ferrari    
15. Adrian Sutil       Force India-Mercedes    
16. Vitantonio Liuzzi  Force India-Mercedes    
17. Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth  *  
18. Timo Glock         Virgin-Cosworth    
19. Heikki Kovalainen  Lotus-Cosworth    
20. Lucas di Grassi    Virgin-Cosworth    
21. Jarno Trulli       Lotus-Cosworth    
22. Christian Klien    HRT-Cosworth    
23. Bruno Senna        HRT-Cosworth    
24. Felipe Massa       Ferrari    
* lähtöruutua pudotettu 5 pykälällä rangaistuksena vaihdelaatikonvaihdosta.
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Vettä pitäisi siis kaiketi tulla, tai ainakin radan pitäisi olla alussa märkä. Huhhuh mikä kisa luvassa. Enää tunti extraan ja pre-raceenn, pakko katsella tällä kertaa :)
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2603
Olis kiva nähdä jossain vaiheessa Massan onboard ekalta kierrokselta tuolta takaa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Luvassa mielenkiintoinen kisa haastavalla radalla. Muurit on lähellä eikä turva-auton esiintyminen olisi mikään yllätys. Lisäksi ne tappajakanttarit laittaa sekä kuskit että autot koville. Yksi virhe pitkässä kisassa ja käy kuten Sutilille perjantaina. Massan nousu saattaa olla ihan mielenkiintoista katsottavaa. Erot oli aika-ajoissa yllätävän suuret, joten Ferrarilla saattaa päästä ohi keskikastin autoistakin. Sellainen huomio vielä, että kahtena viime kautena on maaliin saakka raahustanut vain 14 autoa. Hispanialla ja Virginillä on siis vielä toivoa Lotuksen ohittamisesta, jos kisa menee romuralliksi.
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Joo tuo startti voi olla Vettelille vaikea. RBR:n autoissa ollut ongelmia niissä tällä kaudella ja vielä likainen puoli... veikkaan, että Vetteli ei pysty noiden syiden takia pitämään ainakaan Hamia takanaan startissa. Tosin jos pystyy pitämään paikkansa niin ei Sebistä todennäköisesti ajamalla tolla radalla ohi mennä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eiköhän sinne ainaki yks turva-auto saada, ku on enemmän talleja ja huonompia kuskeja. Alonson asetelmat vaikuttaa vahvoilta, en usko etteikö ne tietäis miten homma pelataan kärjessä varman päälle.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Joo tuo startti voi olla Vettelille vaikea. RBR:n autoissa ollut ongelmia niissä tällä kaudella ja vielä likainen puoli... veikkaan, että Vetteli ei pysty noiden syiden takia pitämään ainakaan Hamia takanaan startissa. Tosin jos pystyy pitämään paikkansa niin ei Sebistä todennäköisesti ajamalla tolla radalla ohi mennä.
Tosiaankin RBR:llä ollut hieman huonoja starttteja viime aikoina, katsellaan pääseekö Hamilton ohi vai ei.

Uskoisin että kerran tai kahdesti turva-autokin näyttäytyy radalle, ehkäpä jo avauskierroksella.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Ei tarvinnut vetoakaan lyödä, siitä piti Veikkauksen uudistetut sivut huolta.:jaska:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Monesti puhuvat siitä, että startissa kisaa ei voi voittaa mutta hävitä voi.

Itse olen erimieltä.
Meillä on historiassa monta esimerkkiä, jossa startissa kärkeen noussut kuski on voittanut kisan. Ei luultavasti olisi voittanut jos ei olisi noussut kärkeen. Tai jos on nopeampi, niin joutuu ohittamaan möyhemmin joko radalla tai varikolla. Jos niissä voi kisan voittaa niin voi startissakin. Ohitus se on sekin siinä missä viimeisen kierroksen ohitus.

Eli startissa kaikki peliin, siellä kisan voi voittaa ja toki myös hävitä. Startissa ne mahdollisuudet on kuitenkin parhaimmat ohituksen tekemiseen.

Kolmas kerta ku Eki sano ettei voiteta ensimmäisellä kierroksella. No eihän kisaa voiteta kuin maalilinjalla jos tarkkoja ollaan ja senkin jälkeen kisan voi hävitä. :jaska:
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
Miksi mulle tulee aina kylmiä väreitä kun nään ton F1-intron ennen kisan alkua?
 

xxxFerrarixxx

Well-known member
Liittynyt
11.5.2008
Viestit
206
Kyllä varmaan aika tylsä kisa on odotettavissa koska ei tos radas ole mitään kunnollisia ohituspaikkoja.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Ja ei muuta kuin lämppärille. Toivottavasti jännää kisaa tulossa.
 
Ylös