WRC: Ranska 2010

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
...Sitten seuraavana vuonna alkoivat Subarun vaikeudet, Michelin meni rengaskisassa menojaan, Märtin ja Sainz jäivät pois, Mitsubishi lopetti.. Jäljelle jäi oikeastaan vain Grönholm. Hänenkin paras teränsä alkoi olla 307:n myötä kadoksissa.
Tuohon voisi vielä lisätä sen, että Citroen on ollut resursseiltaan ihan omassa luokassaan sen jälkeen kun Pösö vetäytyi. Pösö mokasi omahyväisyyttään uuden auton kanssa, elefantin kokoisesta 307:sta yritettiin ralliautoa, ja viimeiset naulat lyötiin arkkuun kauden 2005 rengassekoilun myötä.

En haluaisi vähätellä Loebin suorituksia, mutta hän ei ole pahemmin kokenut vastoinkäymisiä urallaan ja auto on ollut ilman tallinvaihtoja aina sarjan parhaimmistoa, yleensä paras. Grönholm ja Solberg olisivat varmasti Loebilta 2000-luvulla jonkun mestaruuden vieneet, jos heillä olisi ollut samat lähtökohdat. Solbergilla ei ole ollut tarkalleen ottaen koskaan ja Grönholm otti pari mestaruuttaan silloin kun oli. Grönholmilla oli vielä ikkuna voittaa kauden 2006 ja 2007 mestaruudet. Ensimmäisen voi vielä laittaa sen piikkiin, että hän ajoi Fordilla ensimmäistä kauttaan ja jälkimmäisen osalta on peiliin katsomisen paikka - kaksi ulosajoa kauden lopussa, kun mestaruus oli omissa käsissä.

2006 ja 2007 kausia lukuunottamatta voi todeta, että Loeb oli riittävän hyvä voittamaan mestaruuden sarjan parhaalla autolla, kun varteenotettavia kilpailijoita ei joko kykyjen tai kaluston puolesta ollut. Sellaistahan autourheilu tosin usein on. edit: Kiitos FIA:n, rallin mm-sarja on ollut sellaista melko pitkään.
 
Viimeksi muokattu:

mäklaaren

Member
Liittynyt
24.10.2005
Viestit
16
Tuohon voisi vielä lisätä sen, että Citroen on ollut resursseiltaan ihan omassa luokassaan sen jälkeen kun Pösö vetäytyi. Pösö mokasi omahyväisyyttään uuden auton kanssa, elefantin kokoisesta 307:sta yritettiin ralliautoa, ja viimeiset naulat lyötiin arkkuun kauden 2005 rengassekoilun myötä.

En haluaisi vähätellä Loebin suorituksia, mutta hän ei ole pahemmin kokenut vastoinkäymisiä urallaan ja auto on ollut ilman tallinvaihtoja aina sarjan parhaimmistoa, yleensä paras. Grönholm ja Solberg olisivat varmasti Loebilta 2000-luvulla jonkun mestaruuden vieneet, jos heillä olisi ollut samat lähtökohdat. Solbergilla ei ole ollut tarkalleen ottaen koskaan ja Grönholm otti pari mestaruuttaan silloin kun oli. Grönholmilla oli vielä ikkuna voittaa kauden 2006 ja 2007 mestaruudet. Ensimmäisen voi vielä laittaa sen piikkiin, että hän ajoi Fordilla ensimmäistä kauttaan ja jälkimmäisen osalta on peiliin katsomisen paikka - kaksi ulosajoa kauden lopussa, kun mestaruus oli omissa käsissä.

2006 ja 2007 kausia lukuunottamatta voi todeta, että Loeb oli riittävän hyvä voittamaan mestaruuden sarjan parhaalla autolla, kun varteenotettavia kilpailijoita ei joko kykyjen tai kaluston puolesta ollut. Sellaistahan autourheilu tosin usein on. edit: Kiitos FIA:n, rallin mm-sarja on ollut sellaista melko pitkään.
Kyllähän jo kausi 2003 vanhalla 206:lla oli pettymys Pösölle. Grönholm sai myös kaudella 2006 uuden mahdollisuuden Loebin loukkaannuttua mutta mokasi senkin yhteen ulosajoon. Osittain toki silloinen tittelin menetys meni uuden auton epäluotettavuuteen alkukaudesta, mutta kyllä niitä ulosajojakin kärkipaikalta useampia oli. Tiedä sitten, olisinko muutenkaan arvostanut kauheasti tuolla tavalla tullutta titteliä, ei välttämättä Bosse itsekään.

Taisit muuten unohtaa viime kauden, kun väitit ettei Loebilla ole ollut vastustajia noita kahta mainitsemaasi kautta lukuunottamatta.
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
OT: En tekniikasta hiffaa juuri mitään, mutta 307 ei mielestäni ollut yli iso auto, vaan käsittääkseni siinä oli vaan huonoja teknisiä ratkaisuja, josta sitten juontui esim. huono painojakauma, jne. Olisi ollut kannattavaa uusia vain tekniikkaa voitokkaaseen ja sopusuhtaiseen 206:seen, mutta tämä korinvaihto oli liene markkinoinnin sanelema päätös?
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
307 ei varsinaisesti ollut niin susipaska kuin yleensä luullaan. Pirellin renkaiden ja peugeotin omien iskunvaimentimien käyttö olivat virheitä. Jossain vanhemmassa tuulilasissa oli myös pitkähkö Bossen haastattelu ja siinä kerrottiin että pääinssi myös vaikeutti hommaa ----> bosse sai harvemmin täysin haluamansa säädöt koska inssit viisaudessaan sanoo että nuo ei voi toimia.

Sitten jossakin, en nyt muista missä rallissa kokeiltiin kuitenkin pääinssin ohjeiden vastaisesti Bossen haluami lukkojen säätöjä ja niillä lohkesikin pari mukavaa pohja-aikaa. Tuloksena auton säätänyt kaveri hyllytettiin ja lukot säädettiin taas ennalleen. :rolleyes:

Bosse kuitenkin kehui 307 moottoria tosi hyväksi lisäsi vielä että autosta tuli loppujen lopuksi ihan hyvä, pirellin renkaat vaan oli pullonkaulana.

Kannattaa etsiä toi haastattelu(ja yritän sitä itsekin tällä hetkellä), kyseessä on muistaakseni joku -08 ekoja lehtiä tms. kun Bossen aktiiviura oli saatu pakettiin. Jos joku tietää tarkan numeron niin kertokaa.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Kyllähän jo kausi 2003 vanhalla 206:lla oli pettymys Pösölle.
Pösön vauhti riitti vielä tuolloin voitosta ajamiseen, ainoastaan luotettavuusongelmat, sekä auton että kuskin, veivät Grönholmin mahdollisuuden mestaruuteen.

Jälkeenpäinhän auton luotettavuusongelmat on ymmärtääkseni laitettu pitkälti sen piikkiin, että vanhasta mallista yritettiin repiä liikoja irti, eikä se sitten kestänyt. Voi olla, ettei Pösö ollut tuolloin enää aivan sarjan terävintä kärkeä, varsinkaan loppukaudesta, kun tallin huomio oli jo paljon seuraavan kauden autossa. Edellisen puolesta puhuu myös se, että Bosse otti Jyväskylässä kuokkaansa Märtiniltä. Kaudelta 2003 Pösölle kuitenkin neljä voittoa kuten myös Citroenille ja Subarulle.

Grönholm sai myös kaudella 2006 uuden mahdollisuuden Loebin loukkaannuttua mutta mokasi senkin yhteen ulosajoon. Osittain toki silloinen tittelin menetys meni uuden auton epäluotettavuuteen alkukaudesta, mutta kyllä niitä ulosajojakin kärkipaikalta useampia oli.
Kuten edellisessä totesin, niin tuo oli Grönholmin ensimmäinen kausi Fordilla. Vaikka Loeb ajoi "vanhentuneella" yksityissitikalla, niin hänellä oli kuitenkin tuttu työkalu, eivätkä lähtökohdat kauteen siltä osin olleet tasavertaiset. Grönholmin metsävierailut saavat sen puolesta kontekstin.

Seuraavalla kaudellahan Loebin auto oli uusi, Grönholm jo tottunut Fordin ja tosiaan Grönholm hävisi mestaruuden omaan kohellukseensa.

Taisit muuten unohtaa viime kauden, kun väitit ettei Loebilla ole ollut vastustajia noita kahta mainitsemaasi kautta lukuunottamatta.
Kaikki kunnia Hirvoselle siitä, että hän on nykykuljettajista nykyisellä kalustollaan ainut, joka itseluottamuksen ja autotuntuman ollessa kohdallaan pystyy ajamaan tietyissä soraralleissa vauhtia, johon vanha, väsynyt ja äärimmäisen laskelmoiva Loeb ei pääsääntöisesti yritä vastata, joskus jopa vauhtia, johon Loeb ei pysty vastaamaan.

Mutta kuten kauden päättänyt Walesin ralli osoitti, niin mestaruuden menetys olisi ollut Loebille enemmän työtapaturma kuin mitään muuta.

edit: tuosta 307:stä myös Garde on muistaakseni puhunut positiiviseen sävyyn. Ja onhan Turan sellaisella vielä tälläkin kaudella ajanut pisteille. Selvää on, että autossa oli aikanaan myös paljon positiivista ja että Pösön resursseilla siitä saatiin ensimmäisen kauden fiaskon jälkeen kehitettyä paljon parempi auto. Järin onnistuneena autoa on silti vaikea pitää ja hyvät perusteet on epäillä, että sillä olisi mestaruudesta ajettu olisivat renkaat olleet mitkä hyvänsä.

edit2: Vämpylän muistelema juttu löytyy muistaakseni VM:sta, ehkä 2008 vuoden alkupuoliskon numeroista. Joku siitä muistaakseni sisällön tännekin skannasi - linkki saattaisi löytyä vielä jostain keskustelusta, mutta ei nyt äkkiseltään löytynyt...
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Jälkeenpäinhän auton luotettavuusongelmat on ymmärtääkseni laitettu pitkälti sen piikkiin, että vanhasta mallista yritettiin repiä liikoja irti, eikä se sitten kestänyt. Voi olla, ettei Pösö ollut tuolloin enää aivan sarjan terävintä kärkeä, varsinkaan loppukaudesta, kun tallin huomio oli jo paljon seuraavan kauden autossa. Edellisen puolesta puhuu myös se, että Bosse otti Jyväskylässä kuokkaansa Märtiniltä. Kaudelta 2003 Pösölle kuitenkin neljä voittoa kuten myös Citroenille ja Subarulle.

edit: tuosta 307:stä myös Garde on muistaakseni puhunut positiiviseen sävyyn. Ja onhan Turan sellaisella vielä tälläkin kaudella ajanut pisteille. Selvää on, että autossa oli aikanaan myös paljon positiivista ja että Pösön resursseilla siitä saatiin ensimmäisen kauden fiaskon jälkeen kehitettyä paljon parempi auto. Järin onnistuneena autoa on silti vaikea pitää ja hyvät perusteet on epäillä, että sillä olisi mestaruudesta ajettu olisivat renkaat olleet mitkä hyvänsä.
Noniinno. Märtin pääs viemään Neste Rallin kun Bosse keskeytti ripustusten petettyä.

307:ssa oli mm. 4-lovinen vaihteisto, josta ainakaan suomalaiskuskit ei tykänny kun sopivaa pykälää ei ollu aina tarjolla. Lisäks tankki ja varapyörä oli ihan oikeasti takakontissa (siis taka-akselin takana). Se taas johti siihen, että auton perä karkaili tavoittamattomiin liippeihin ja kello kävi. Pirellin renkaat ja pösön omat iskarit sitten saatto vielä pahentaa tätä taipumusta. 206:ssahan tällainen hitausmomentin tärveleminen ei ollu mahollista, kun taka-akselin takana ei ollu kun spoileri.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
edit2: Vämpylän muistelema juttu löytyy muistaakseni VM:sta, ehkä 2008 vuoden alkupuoliskon numeroista. Joku siitä muistaakseni sisällön tännekin skannasi - linkki saattaisi löytyä vielä jostain keskustelusta, mutta ei nyt äkkiseltään löytynyt...
Kyllä se tuulilasi oli. LÖysin lehden, numero 16 ja vuosi 2007.
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
307:ssa oli mm. 4-lovinen vaihteisto, josta ainakaan suomalaiskuskit ei tykänny kun sopivaa pykälää ei ollu aina tarjolla. Lisäks tankki ja varapyörä oli ihan oikeasti takakontissa (siis taka-akselin takana). Se taas johti siihen, että auton perä karkaili tavoittamattomiin liippeihin ja kello kävi. Pirellin renkaat ja pösön omat iskarit sitten saatto vielä pahentaa tätä taipumusta. 206:ssahan tällainen hitausmomentin tärveleminen ei ollu mahollista, kun taka-akselin takana ei ollu kun spoileri.

Muistelin tossa, että 206 taidettiin venyttää WRC auton mittoihin juurikin puskureilla/ Spoilerilla, eli auto olisi ollut vakiomitoilla liian lyhyt silloisiin WRC sääntöihin..
olikohon pituus mitta 402cm tai jotai ??
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Voisitko kirjoittaa/kopioida koko jutun tänne? Olisi nimittäin mielenkiintoista lukea. Kiitos jo etukäteen!
Voin jossakin vaiheessa (huomenna jos aika riittää) ainakin tässä käsiteltyjä aiheita koskevat kohdat kirjoittaa tänne. Kamera on sanonu itsensä irti ja skanneria ei ole niin ihan koko juttua en jaksaisi naputella tänne.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Hyvää settiä, hyvää settiä. Ja Bossehan oli tosiaan sitä sarjaa että oli ihan sama oliko siellä taka-akselin takana rahtikontti tai pelkkä spoileri, Jyskälässä homma hoitui himaan autolla kuin autolla. Ja olisi ollut mielenkiintoista nähdä Loeb jossain kohtaa uraa ajamassa autoa jolla olisi oikeasti joutunut reuhaamaan ylikovaa pysyäkseen muiden vauhdissa mukana, nythän sellaista tilannetta ei enää tulla näkemään kun Citikalla pysytään loppuun asti.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Hyvää settiä, hyvää settiä. Ja Bossehan oli tosiaan sitä sarjaa että oli ihan sama oliko siellä taka-akselin takana rahtikontti tai pelkkä spoileri, Jyskälässä homma hoitui himaan autolla kuin autolla. Ja olisi ollut mielenkiintoista nähdä Loeb jossain kohtaa uraa ajamassa autoa jolla olisi oikeasti joutunut reuhaamaan ylikovaa pysyäkseen muiden vauhdissa mukana, nythän sellaista tilannetta ei enää tulla näkemään kun Citikalla pysytään loppuun asti.
Ei ole Citroenin vika, ettei muut osaa tehdä autoja :thumbup:
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Noniinno. Märtin pääs viemään Neste Rallin kun Bosse keskeytti ripustusten petettyä.
Ei Grönholmin voitto olisi ollut mitenkään sanottua ilman auton hajoamistakaan. Sekuntitaistelua se oli kunnes tokana päivänä Ounin uusinnalla Grönholmin etupyörän ripustus rikkoutui. En jaksa koosteita kerrata, mutta sikäli kun en ihan väärin muista, niin Bosse ei pätkän maalissa tiennyt osuneensa mihinkään. Sitä en muista, miten asia sitten loppujen lopuksi oli, vai selvisikö edes? Edeltävässä huollossa kuitenkin Bosse totesi, että täysillä mennään ja nauroi kun haastattelija kertoi Märtinin sanoneen, että varaa on vielä parantaa.

Fordin Focus vuosimallia 2003 oli todella nopea auto ja Märtin oli paitsi lahjakas kuljettaja myös erittäin motivoitunut voittamaan Jyväskylän.

307:ssa oli mm. 4-lovinen vaihteisto, josta ainakaan suomalaiskuskit ei tykänny kun sopivaa pykälää ei ollu aina tarjolla. Lisäks tankki ja varapyörä oli ihan oikeasti takakontissa (siis taka-akselin takana). Se taas johti siihen, että auton perä karkaili tavoittamattomiin liippeihin ja kello kävi. Pirellin renkaat ja pösön omat iskarit sitten saatto vielä pahentaa tätä taipumusta.
4-vaihdettahan oli 307:ssa siksi, että insinöörit olivat laskeneet sen olevan hyvin vääntävän koneen kanssa ensinnäkin mahdollista ja toisekseen myös suorituskykyisempää, kun kiihdyttäessä on enemmän aikaa veto päällä ;)

Eikö 307:aan otettu jossain vaiheessa käyttöön ulkopuolisen valmistajan iskarit?

Muistelin tossa, että 206 taidettiin venyttää WRC auton mittoihin juurikin puskureilla/ Spoilerilla, eli auto olisi ollut vakiomitoilla liian lyhyt silloisiin WRC sääntöihin..
olikohon pituus mitta 402cm tai jotai ??
Onko tästä kenelläkään täysin varmaa tietoa? Itsellä on sellainen mielikuva, että Pösö sai aikoinaan valmistaa alimittaisesta 206:sta wrc:n silloin mukana olleiden tallien myöntämällä poikkeusluvalla ja että koko Pösön mukaantulo oli tuosta poikkeusluvasta kiinni...

En tiedä mistä tuo muistikuva on mukaan tarttunut. Vaikuttaa aika epärealistiselta ottaen huomioon valmistajien keskimääräisen itsekkyyden sääntöasioissa. Lisäksi sarja oli tuolloin vielä ihan terveellä pohjalla, mitään pakkoa saada mukaan lisää valmistajia ei ollut.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Onko tästä kenelläkään täysin varmaa tietoa? Itsellä on sellainen mielikuva, että Pösö sai aikoinaan valmistaa alimittaisesta 206:sta wrc:n silloin mukana olleiden tallien myöntämällä poikkeusluvalla ja että koko Pösön mukaantulo oli tuosta poikkeusluvasta kiinni...
Saman olen kuullut ja siinä jutun yhteydessä mainittiin Peugeotin torpanneen jonkun Skodan projektin päättässään, etteivät muut ole vastaavaa erivapautta ansainneet.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Tässä meikäläisen muistikuvia tuosta Pösön ajasta:

Bossen keskeytyksen jyskälässä aiheutti viallinen pyöränlaakeri. Käytössä oli uuden malliset laakerit ja ne aivasti vaikka ne oli vaihdettu jossain vaiheessa uusiin. Sama vika oli esiintynyt myös Burnssilla. Roviksella oli vanhanmalliset laakerit ja niissä ei vikaa ollut ja myös Burnssille vaihdettiin vanhat laakerit Bossen keskeytyksen jälkeen.

206 oli tosiaan alimittainen ja muiden valmistajien luvalla sen luokitus hyväksyttiin kunhan puskureita pidentämällä siitä saatiin vaaditun pituinen. Ja myös se on totta että Pösö yritti torpata Skodan luokituksen vaikka peruste oli sama kuin heillä...

4-vaihteinen laatikko oli susi ja muistampa Bossen kommentin "Tell Corraado tät trii is inaf..." Vaikka inssit oli sitämieltä että tuo 4-vaihteinen on paras niin muistaaksen Subarun inssit oli jostain incarista laskenut että yhdellä patkällä Bosse vaihtoi noin 30% useammin kuin Petter. Huonosti sanottu mutta siis jos Petter vaihtoi 200 kertaa niin Bosse 300 kertaa tai jotn. Joten vaihtoja tuli lopulta paljon enemmän koska kuskit eivät luottaneet siihen...
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Tässä on nyt Bossen Pösö ajanjaksoa käsittelevä osa. Haastattelun takana on Marko Mäkinen ja maintaan että sitä tehtäessä kauden 07 kaksi viimeistä rallia on vielä ajamatta, elikkäs Irlanti ja "RAC".

Marcuksen ura Peugeotilla alkoi kolmoskuljettajana. Tallin ranskalaispilotit Francois Delecour ja Gilles Panizzi olivat ykköskentän miehiä, mutta tilanne muuttui nopeasti. Huutolaispojista tulikin tallin tähtipari
-Ensimmäisessä lehdistötilaisuudessa vuonna 2000 Peugeot ilmoitti seuraavan työnjaon: Delecour ajaa mestaruudesta, Panizzi on tallin asfalttispesialisti ja minä ajan valikoituja soraralleja.
-Ekassa kisassa Montessa autot hyytyivät aamuopakkaseen, mutta jo toisessa rallissa (Ruotsi) toimme tallille 206-projektin ensimmäisen MM-voiton. Sen jälkeen vaadimme ajo-ohjelmaan muutoksia ja myös saimme ne.

Grönholmin vuodet 206WRC ratissa olivat lopulta erittäin menestyksekkäitä. Tuloksena kaksi maailmanmestaruutta ja useita osakilpailuvoittoja.
-206 oli hieno auto mutta niin on Focuskin.
Paremmat muistot on silti 206 ajalta, koska voitin mestaruudet sillä. 206 oli nopea mutta ei niin luotettava kuin Focus. Meillä kävi monesti tuuriakin, kun esimerkiksi joku hydrauliikkajärjestelmä rikkoutui juuri ennen huoltoa. Vastaavastui useita voittoja menetettiin ongelmien takia mutta niiden perään on turha enää haikailla, Bosse hymyilee.

Grönholmin Peugeot 206 -ajanjakson suurimmat otsikot kirjoitettiin vuonna 2002, kun ranskalaistalli palkkasi Bossen tallikaveriksi edellisenä vuonna Subarulla mestaruuden voittaneen britti Richard Burnsin.
Grönholmin ja Burnsin väleistä oli liikkeellä jos jonkinlaisia tarinoita. Osa on totta, osa ei.
-Ehkä meidän huonoja välejämme hieman liioiteltiinkin, koska ne olivat loppujen lopuksi ihan jees. Täytyy myöntää että minussakin oli vikaa: ärsyynnyin Burnsin tavasta olla suuri "tähti" stailaajineen. Hän tuli talliin ison egon kanssa, vähän F1-maailman tyyliin.
-Oli Burnsilla hyviäkin juttuja, mutta hän oli kuljettajatyyppinä erilainen. Sellainen neitimäisyys ärsytti ja kartturi (Robert Reid) oli vielä pahempi tapaus. Ei meillä koskaan ollut mitään isoja riitoja. Ne oli näitä naurettavia pikkuasioita, joista tehtiin suuria otsikoita.

-Myös peugeot tallin johdon toimenpiteet harmittivat. He hehkuttivat Burnsin puolesta että hän se vasta on kova jätkä, mutta minä olin sentään ajanut tallille mestaruuden.
Grönholmin asema Peugeotilla ei loppujen lopuksi ollut niin vakaa kuin luultiin. Jostain syystä tallin johto ei uskonut inkoolaisen kuten se julkisuudessa antoi ymmärtää. Kausilla 2000-2001 he seisoivat järkkymättömästi Delecourin ja Panizzin takana vaikka Grönholm ajoi voitot ja mestaruuden. Kausina 2002-2003 uusi suosikkipoika oli Burns. Kausina 2004-2005 puolestaan Markko Märtin ja jopa Freddy Loix sekä Cedric Robert rankattiin Grönholmin edelle, koska pitkään odotettu Peugeot 307 WRC ei missään vaiheessa yltänyt ennakko-odotusten tasolle.
Syntipukki tarvittiin ja se oli, kuinka ollakkaan, Grönholm.

-Hieno talli mutta muutaman ihmisen takia Peugeot ei ole enää MM-sarjassa mukana, Grönholm suostui kommentoimaan asiaa.

Toimittajan näkemys tilanteesta on se että Peugeot tallin johtoporras sokaistui omaan erinomaisuuteensa ja unohti ralliautoilun perustotuudet. Suurin syntipukki Peugeotin menestymättömyyteen oli pääinsinööri Julien Loisy, joka jostain syystä oli noussut tallin sisälllä "neron" asemaan. Hän istui kotonaan Pariisissa ja antoi ohjeita kun autolla ajettiin kilpaa Argentiinassa.

Auton suunnittelussa tehdyt virheet, kaksoiskytkin- ja vaihdelaatikkoratkaisut sekä yhteistyö Pirellin kanssa olivat vääriä siirtoja, jotka johtivat Peugeotin vetäytymiseen MM-sarjasta kauden 2005 päätteeksi. Tekniset ratkaisut olivat Loisyn käsialaa, muut virheet toteutti tallin johto.
Kun kukaan ei suostunut myöntämään virheitään, tilanne riistäytyi täysin käsistä. Syy löytyi aina muualta. Grönholmia jopa painostettiin eläkkeelle hitaana ja liian vanhana kuljettajana.
Meksikon rallissa Grönholmin insinööri Xavier-Demaisson päätti Loisyn ohjeiden vastaisesti säätää voimansiirron lukot uudella tavalla. Rallissa kuudennella sijalla ajanut Grönholm kellotti sen jälkeen kahdelle pätkälle 14,2 ja 5,1 sekunnin pohjat. Mikä oli tulos? Insinööri hyllytettiin ja palattiin takaisin vanhaan!

Kuinka monta kertaa pelastit insinöörisi potkuilta?
-Aika monta, mutta menneet on sovittu Peugeot Sportin johtajan Corrado Proveran ja tiimipäällikkö Jean-Pierre Nicolasin kanssa. Kävin lokakuussa Korsikan rallin yhteydessä Corradon kesähuvilalla hänen pyynnöstään. Corrado kiitti minua ja sanoi, että menestyksemme oli sinun ansiotasi. Kun minä pärjäsin, myös tallin johto pärjäsi menestykseen sidotun bonusjärjestelmän ansiosta.

-307 WRC oli oma tarinansa. Sillä piti vetää ihan sikana, hirveällä riskillä. Pitää kuitenkin myöntää että autosta tuli loppumetreillä ihan hyvä. Vain renkaat pilasivat sen loppukauden.
-Ja moottori olisi edelleen loistava pakkaus. En tiedä miten ne sen teki, mutta jos 307:llä missasi vaihten niin auto meni vaan. Fordilla pitää olla just iokea vaihde pesässä koko ajan.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ei Grönholmin voitto olisi ollut mitenkään sanottua ilman auton hajoamistakaan. Sekuntitaistelua se oli kunnes tokana päivänä Ounin uusinnalla Grönholmin etupyörän ripustus rikkoutui. En jaksa koosteita kerrata, mutta sikäli kun en ihan väärin muista, niin Bosse ei pätkän maalissa tiennyt osuneensa mihinkään. Sitä en muista, miten asia sitten loppujen lopuksi oli, vai selvisikö edes? Edeltävässä huollossa kuitenkin Bosse totesi, että täysillä mennään ja nauroi kun haastattelija kertoi Märtinin sanoneen, että varaa on vielä parantaa.

4-vaihdettahan oli 307:ssa siksi, että insinöörit olivat laskeneet sen olevan hyvin vääntävän koneen kanssa ensinnäkin mahdollista ja toisekseen myös suorituskykyisempää, kun kiihdyttäessä on enemmän aikaa veto päällä ;)
Juu, piti ihan luntata tuloksia. Bosse oli just vajaan 5s johdossa ennen Ouni2:sta ja oli repinyt parilla edellisellä pätkällä eroa Märtiniin. Koko perjantain ja alun lauantaita ero oli pyöriny +-2s. Nyt kun se menee jossitteluks joka tapauksessa, niin väitän, että oishan se Bosse hoitanu homman kotiin.. ;)

Juu 4-vaihteinen oli insinöörien ratkaisu. Saattaahan se teoriassa ollakin nopeampi, en insinöörinä epäile hetkeäkään. Vaan se tuntuma. Jos kuski joutuu arpomaan vaihdetta mutkaan niin eihän siitä mitään tule.

Ja sit matemaattinen päteminen sille, joka laski että 200:sta 30% enemmän on 300. Ei. 200:sta 30% enemmän on 266.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Moni kuski on pätkän maalissa manannut, että vaikein/paskin/liukkain pätkä ikinä.
Tuo EK 4/8 oli varsin uskomaton. Alkuosa yli Grand Ballonin on mahtavaa leveää tietä, kuin moottorirataa vetäisi. Pätkän loppuosa taas todella kiharaista ja kapeaa polkua, osin lehtipuumetsässä jossa päivälläkin pimeää.

Kymmeniä paikkoja joissa oiottiin syvältä ja vielä kolme päivää kisan jälkeen mutkissa oli valtavasti soraa.

Me ajettiin läpi EK:t 1/5, 2/6, 3/7, 4/8, 9/13 (siltä osin mitä viranomaiset sallivat) ja 10/14. Aivan muutamaa kohtaa lukuunottamatta tosi hienoja pätkiä.

Tarjolla oli paljon katselupaikkojakin (vaikka paljon oli myös tiukkaa kieltoa). Ongelmana oli vain että kävelymatkat olivat toisinaan hirveän pitkiä.

Torstain shakedown oli todella vaisu, kosteaa asvalttia eikä mitään yhtenevyyttä erikoiskokeisiin. Show urbaaneille ihmisille tihkukuurojen vaivatessa. Service parkissa tapasimme Ketomaan, ihan sympaattisen kuvan antoi pikku juttelussa.

Perjantaina olimme EK:lla 3/7. Vallee de Munster tarjosi yli minuutin näkemäalueen jossa myös WRC:n kamerat viihtyivät (joo, päästiin kuviin:D). 'Ongelmana' vain se että parkkipaikalta oli pieni nousu, auto jäi 835m korkeuteen ja pätkälle pääsi 1165m korkeudessa, reipas aamukävely. Lisäksi toiselle ajokerralle laskeuduttiin näkemäalueen risteykseen 1055m korkeuteen ja sieltä ei ollut oikopolkua autolle...

Paikka tarjosi runkiakin. Julien Maurin S2000 Fiestalla hartialukkosi ojaan ja National Rallyssa Clio poistui, jäi just kinkareelle ettei lähtenyt vyörymään alas.

Lauantaina kärki EK:lla 9. Viinitarhalla kosteaan risteykseen otettiin vauhti pois joten varsin pian liikkeelle, vaisuhko paikka (tosin vaimo näkyy hyvin Hirvosen in-carissa:D).

Sikäli risoo että oltiin harkittu EK10:n 'Räikkösen paikkaa', olis pitäny mennä... Siirryttiin EK10:lle, jossa ehdittiin nähdä Nationalin parikymmentä viimeistä. Hartialukkoja.

EK14 ja taas jaksettiin kavuta mäelle josta näki kolme autoa yhtaikaa, lähimmillään risteyksessä 10m päässä. Ei ihmeempiä tapahtumia, S2000:t lipes soralle vauhdikkaassa jätössä.

Sunnuntaina ralli jäikin väliin, toinen autokuntamme sai aikaan ralliin liittymätöntä ohjelmaa joka viivästytti meitäkin liiaksi.

Ranskalaisista rallikatsojista jäi oikein myönteinen mielikuva, tosiin kuin täällä jotkut ovat arvostelleet. Tähän saattoi vaikuttaa vaativien katselupaikkojen haku, siellä tapasi lähinnä hardcore-faneja.

Järkkärit puolestaan...eipä tuolla EK3:lla laskettu katsojia nostamaan Fiestaa tai Clioa vaikka kuskit olivat ranskalaisia... Meidän käymillä pätkillä oli tiukka kuri. Toisin kuulemma erityisesti EK 12/16:lla.

Vaikka Corsella olis vanhaa (vaarallista) gloriaa on Alsace-Vosges hyvin sopiva paikka arvorallille. Hyvinkin palaamme katsomaan sinne, varsinkin kun seutukunta on muutenkin mieleistä ja muista yhteyksistä tuttua.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
WRC:n sivulla mukavaa in-caria Latvalan pätkäpohjista EK8:lla, ison tien (kohdasta 1.30') osuuden alkuosa:

http://www.wrc.com/video/features/wrc-2011-ford-unveils-the-fiesta/?vid=1811

2.09' Tietä pitkin saavutettavalla laella, siinä on muuten hyvä kahvio jossa loistavaa paikallista mustikkapiirakkaa....
2.46' kohdassa oli rajuja spinnausjälkiä kisan jälkeen
3.03' yks hyvä esimerkki leikkaamisesta nopeallakin tiellä
 
Ylös