GT ja protot 2011

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
2010 vielä kesken, mutta ei sotketa ensi vuoden juttuja nykyiseen ketjuun. FIAn kalentereita ei vielä julkistettu (tai varsinaisesti edes tiedossa mitkä GT-sarjoista nyt ovat mukana), mutta ACOn sarjoista pari on jo iskenyt omat provisionaaliset/summittaiset päivämääränsä.

ALMS (updated 11.11.10)
February 9-10, **Winter Test** Sebring
March 19, Sebring (12h)
April 16, Long Beach (1h40m)
July 9, Lime Rock (2h45m)
July 24, Mosport (2h45m)
August 6, Mid-Ohio (2h45m)
August 20, Road America (4h)
September 3, Baltimore (2h45m)
September 17, Laguna Seca (6h)
October 1, Petit Le Mans (10h/1000mil)
ILMC (updated 29.11.10)
12 Hours of Sebring (USA), March 19th
Le Mans test day (FRA), April 24th

Spa-Francorchamps (BEL), May 8th
24 Heures du Mans (FRA), June 11th - 12th
Imola (IT), July 3rd
Silverstone (UK), Sept 11th
Petit Le Mans (USA), Oct 1
*China*, Nov 12
Le Mans -testipäivä on Long Beachin jälkeisellä viikolla, mikä on pelkkää murhaa jenkkitiimeille. Murhaa ovat myös ALMS-kalenterissa ammottavat kuukausien aukot.

Nurburgring 24h siirtynyt takaisin myöhempään aikatauluun, eli viikolle 25. Spa 24h ajetaan jälleen heinäkuun viimeisenä viikonloppuna, mutta huhujen mukaan GT2 seuraa GT1:n jalanjälkiä ja tapahtuma siirtyy GT3/GT4 -ilotteluksi.

January 13-15, Dubai 24h
January 29-30, Daytona 24h
June 11-12, Le Mans 24h
June 25-26, Nurburgring 24h
July 30-31, Spa 24h

ALMS palaa täysipäiväisesti takaisin LMP1 ja LMP2 -luokituksiin, ja rinnalla jatkavat GT(2):n lisäksi spec-luokat LMPC (FLM) ja GTC. R8 LMS ei päässyt sitten leikkiin mukaan tälläkään kertaa, sillä Scott Atherton vahvisti GTC:n koostuvan ensi vuonnakin puuduttavista cup Porscheista.

Ferrarin uusi 458 tulenee Risin ja kumppaneiden käyttöön kauden alusta. Jaguarin ja Fordin kasvavia automääriä odotellessa myös ilo huomata, että Lamborghini astuu mukaan GT2-rintamaan. Kahden auton West Racing -tiimi tuo merkin nyt siis jenkeihin, samalla kun Euroopassa Gulf suunnittelee ajattavan LMS-sarjassa täyspäiväisesti omaa GTE Lamboaan. Saa nähdä, minne Matechin uudet Ford LMGT:t sijoittuvat.

FIA GT1 tulee olemaan ensi vuodesta lähtien GT1-kaluston viimeinen turvapaikka, ja samalla MC12:n, C6.R:n ja DBR9:n joutsenlaulu. Alphina tulossa lähes varmasti mukaan, Lexuksista ja muista ei kannata vielä liikaa puhua. FIA GT2:n paluusta ja endurance-suunnitelmista SRO on kertonut yllin kyllin, mutta viimeaikaisista kommenteista päätellen en tiedä mitä tapahtuu. Myös GT4 Cup on katkolla.

Muista myöhemmin...
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Brittien F3-kalenterin perusteella SRO:n ns. GT2-sarja olisi kuin olisikin tulossa. Monzan, Nurren ja Silverstonen lisäksi kaiketi myös Spahan?

Grand-Am 2011 näyttää tältä:

Jan. 29-30, Daytona 24h
March 5, Homestead
April 9, Barber
May 14, Virginia
May 30, Lime Rock
June 4, Watkins Glen
June 25, Road America
July 9, Laguna Seca
July 24, New Jersey
Aug. 13, Watkins Glen
Aug. 20, Gilles Villeneuve
Sept. 17, Mid-Ohio
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
ADAC Gt-Masters 2011:

06. – 08.05.2011 Hockenheimring Baden-Württemberg*
20. – 22.05.2011 Motorsport Arena Oschersleben*
03. – 05.06.2011 Zolder / Belgien*
08. – 10.07.2011 Nürburgring (im Rahmen Truck-Grand-Prix)
05. – 07.08.2011 Österreich-Ring / Österreich
19. – 21.08.2011 EuroSpeedway Lausitz
16. – 18.09.2011 Assen / Niederlande
30.09. – 02.10.2011 Sachsenring
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ennemminkin vanha 908 päivityksillä. Hainevä näyttää yhtä karmealta kuin luonnoksissakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ennemminkin vanha 908 päivityksillä. Hainevä näyttää yhtä karmealta kuin luonnoksissakin.
Ehkä se tulee olemaan juuri sitä. Mitäpä sitä toimivaa konseptia muuttamaan kuin niiltä osin mitä säännöt edellyttävät.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kokonaan uusi auto siitä tulee, eikä mikään 908:n evoluutio. Luultavasti tuossa on testattu uusia osia ja moottoria vanhalla rungolla.

Ei ole edes varmaa onko kyseessä dieselkone. Tämän perusteella coupella kuitenkin jatkettaisiin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Koodi:
[B]NEZ GT 2011[/B]

( 23.–24.4.  Jyllandsringen          DK   STCC ) *
  6.–7.5.    Ring Knutstorp          S    STCC
  21.–22.5.  Alastaron moottorirata  FIN  Rata-SM
  9.–10.7.   Audru ringrada          EST  Rata-SM
  9.–10.9.   Ahvenisto               FIN  Rata-SM
  23.–24.9.  Mantorp Park            S    STCC
* neuvottelut kesken

1.11. lähtien lisäinfoa piti saada osoitteesta nezgt.com, mutta osoite näyttäisi edelleen ohjaavan Pole Positionin sivulle.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
FIAn uusi GT3 ja GT4 -autoille suunnattu GT Endurance -sarja näyttää ensi vuonna mitä todennäköisemmin tältä:

GT Endurance (updated 10.12)

17.4 Monza (3h)
22.5 Navarra (3h)
30.7 Spa 24h
27.8 Magny Cours (3h)
9.10 Silverstone (3h)
SRO:n toimesta GT2 on idioottimaisesti siis jälleen torpedoitu pois pelistä, ja luokka jää näin ollen ACOn leikkikentäksi. Tämä näyttää olevan vimeinen varmistus myös siitä, että sekä GT1 ja GT2 eivät ensi vuonna aja Spassa FIAn sääntöjen alla, missään muodossa.

GT3 ja GT4 jaetaan huvittavasti viiteen eri luokkaan:

GT3 Pro Cup
GT3 Pro-Am Cup
GT3 Citation Cup
GT4 Cup
Supersport Cup


:idea:
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tuli tässä muuten vielä mieleen Heikki Kullan raapustelut TT:ssä pari päivää sitten. Sanoi, että sekä Corvette että Ford olisivat häipymässä GT1:stä ensi vuodeksi.

No. Vaikka VDS lähtisikin - autot ovat jo tiettävästi myynnissä - Matech on varmasti haluavainen jatkamaan. Ensi vuodelle valmistuva GTE/GT2 -mallinen LMGT - josta mr. Kulta ei luultavasti tiedä yhtikäs mitään - on tarkoitettu (pääasiassa) asiakastalleille Amerikan ja Euroopan sarjoihin. Kausi on sitä paitsi mennyt hienosti Ratelin sarjassa, joten en näe syytä poistua. Jos budjetti riittää.

FIA ei tietysti katso mielissään kuinka Corvette-tiimit saapuvat kisoihin vajaavaisilla miehityksillä, mutta näin siinä käy kun yksityistiimit ajattavat autoja. Jos ajokkisi palaa Silverstonessa toimintakyvyttömäksi, niin voivoi (myöhempi Phoenixin skandaali autojen omistajuudesta on toki asia erikseen). Mad-Croc varmaan jatkaa, jos Kuismaselta löytyy lisää rahaa tuhlattavaksi sunnuntaiajoihinsa. Ja jos äijää kiinnostaa yhä körötellä vimeisellä sijalla.

Toisekseen. Vaikka kaikki edellä mainitut tiimit katoaisivatkin ensi vuodeksi, ei se tarkoita etteikö joku muu tiimi voisi ajattaa näitä autoja. Vanha C6.R on toki jo aivan elinkaarensa lopussa, mutta kyllä minä vielä vaihtoehtoja näkisin.


edit - Mad Croc itse asiassa varmisti osallistumisensa Corvetteilla juuri tänään.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Pyörittelen tässä viikon vanhoja uutisia, mutta Zhuhaissa Saleenin eläkkeelle passittanut Labre Competition on ilmoittanut ajattavansa ensi vuoden ILMC-sarjassa GT2 Corvettea. Virallinen tehdastiimi tulee keskittymään edelleen Le Mansiin ja American Le Mans Seriesiin, mutta on hienoa huomata että uuden sukupolven Corvettet alkavat löytää itsensä yksityistiimien huostaankin.

Ranskalaistallin kuskit tulevat olemaan samaa herrasmiestasoa kuin tänäkin vuonna, joten mitään älytöntä menestystä ollaan tuskin heti saamassa.



Kuvan pohjana ilmeisesti C6.R:n vanha GT1-versio.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Laitetaanpas vertailun vuoksi tuon suomalaisvetoisen NEZ GT:n lisäksi myös Swedish GT Seriesin (osa uutta Swedish Racin League -kiertuetta):
Koodi:
13–15.5.  Anderstorp Raceway
3–4.6.    Mantorp Park
23–24.7.  Falkenberg
6–7.8.    Anderstorp Raceway
19–20.8.  Ring Knutstorp
Yllättäen yksikään kisa ei näyttäisi osuvan päällekkäin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
FIA GT3 2011:

FIA GT3 European Championship (updated 10.12)

Portimao 8 May
Silverstone 5 June
Navarra 3 July
Spa-Francorchamps (GT Endurance / non-championship) 29/30 July
Smolensk Ring 21 August
Zandvoort 16 October
Zandvoortin hankkiminen jo hieno asia.
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Tuo Span kilpailu (24h) ei liity FIA GT3 -sarjaan mitenkään muuten, paitsi että siellä on ensi vuonna pääluokkana GT3 eli FIA:n sarjan mukaiset autot.

Spa 24h on uuden GT Endurance -sarjan osakilpailu, kuten edellä jo mainittiinkin.

Tuolle elokuun viikonlopulle on huhuttu myös Venäjällä sijaitsevaa rataa... Virallinen kalenteri julkaistaneen vasta joulukuun puolivälissä.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Tuli tässä muuten vielä mieleen Heikki Kullan raapustelut TT:ssä pari päivää sitten. Sanoi, että sekä Corvette että Ford olisivat häipymässä GT1:stä ensi vuodeksi.

No. Vaikka VDS lähtisikin - autot ovat jo tiettävästi myynnissä - Matech on varmasti haluavainen jatkamaan. Ensi vuodelle valmistuva GTE/GT2 -mallinen LMGT - josta mr. Kulta ei luultavasti tiedä yhtikäs mitään - on tarkoitettu (pääasiassa) asiakastalleille Amerikan ja Euroopan sarjoihin. Kausi on sitä paitsi mennyt hienosti Ratelin sarjassa, joten en näe syytä poistua. Jos budjetti riittää.

FIA ei tietysti katso mielissään kuinka Corvette-tiimit saapuvat kisoihin vajaavaisilla miehityksillä, mutta näin siinä käy kun yksityistiimit ajattavat autoja. Jos ajokkisi palaa Silverstonessa toimintakyvyttömäksi, niin voivoi (myöhempi Phoenixin skandaali autojen omistajuudesta on toki asia erikseen). Mad-Croc varmaan jatkaa, jos Kuismaselta löytyy lisää rahaa tuhlattavaksi sunnuntaiajoihinsa. Ja jos äijää kiinnostaa yhä körötellä vimeisellä sijalla.


edit - Mad Croc itse asiassa varmisti osallistumisensa Corvetteilla juuri tänään.
VDS:n suunnitelmista epävirallista tietoa sen verran, että autot ovat tosiaankin myynnissä ja ensi kauden vaihtoehtoja mietitään. Toki sen myynti-ilmoituksen taustalla oli varmasti myös hieman poliittisiakin tarkoituksia ja GT1:ssä jatkaminen on yksi vahvimmista vaihtoehdoista.

Matechin suunnalta on kuulunut pitkin syksyä huhuja taloudellisista vaikeuksista, mutta en tunne tilannetta tarkemmin. Toivottavasti saavat sen puolen kuntoon ja jatkavat sarjassa.

GT2-kuviota en ole seurannut, mutta pitää muistaa, että ALMS:ssa on jo GT2-luokiteltu Ford GT, joten en tiedä voiko toista sellaista tehdä tuosta vaan. Toki se Doranin/Robertsonin laite voi olla vain jenkkiorganisaation luokittelema.

Mad Crocin sponsoroima tiimi on kahden belgialaisen pajan (SRT ja DKR) yhteisvoimin pyörittämä poppoo, auto per ryhmä. He haluavat jatkaa ensi kaudella GT1:ssä oli nimenä sitten Mad Croc tai joku muu, mutta ilmeisesti se sitten säilyy. Phoenix taas taitaa menettää paikkansa, kun ovat ajattaneet vain yhtä autoa Silverstonesta lähtien, Spa pois lukien. Saa nähdä tuleeko siihen tilalle joku toinen merkki vai miten asia hoidetaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Markus Palttala sanoi:
GT2-kuviota en ole seurannut, mutta pitää muistaa, että ALMS:ssa on jo GT2-luokiteltu Ford GT, joten en tiedä voiko toista sellaista tehdä tuosta vaan. Toki se Doranin/Robertsonin laite voi olla vain jenkkiorganisaation luokittelema.
Matech on jo ilmoittanut, että LMGT nähdään Sebringissä, muodossa tai toisessa. Ja Robertsonilta tulee 1-2 Dorania koko kaudeksi. Petitissä pikaisesti pyörähtänyt ACS aikoi omien sanojensa mukaan valmistaa myös kokonaan uuden (?) Fordin, mutta tiettävästi talli on pistänyt jo pillit pussiin.

GT1:n Alpina-projekti ensi vuodeksi kuulemma kaatunut.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Le Mans Series - it's alive!

LMS 2011 (updated 10.12)

11‐12 March Official Tests –Paul Ricard
1‐2‐3 April 6 Hours of Paul Ricard
6‐7‐8 May 6 Hours of Spa Francorchamps **
1‐2‐3 July 6 Hours of Imola **
9‐10‐11 September 6 Hours of Silverstone **
23‐24‐25 September 6 Hours of Estoril

* Subject to approval of the FIA World Council
** Race shared with ILMC
Eli HTTT lyhennetty perus 1000 kilometriin, Hungaroringin tilalle Imola (Euroopan vastine Lime Rockille) ja Portugali on viskattu finaaliksi. Saavatkohan katsojia tälläkään tempulla. Monza ja Nurre loistavat edelleen poissaolollaan.

Mikä mielenkiintoisinta, Imolan syherö tulee kuin tuleekin kuulumaan ILMC:n alati muuttuvaan kalenteriin :eek!: Petit Le Mans on myös säilyttänyt paikkansa, mutta kuten oli jo tiedossa, Fuji is out. ILMC lyhykäisyydessään:

3x LMS
2x ALMS
1x AsLMS
LM24

LMS:n luokat siis P1-P2-FLM litanian lisäksi tädentyvät GTE Pro ja AM -armadoilla, a la LMGT2.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ei oikein mitenkään. ACO:n säännöissä on minimituotantomäärät erikseen pienille ja isoille valmistajille. Lancia on iso (yli 2000 autoa vuodessa) ja Pininfarina pieni... kumpi sitten uuden Stratoksen valmistajaksi katsottaisiinkaan.

Ison pitää tehdä vähintään auto/viikko ja pienen auto/kk kunnes 100 tai 25 autoa on kasassa. Lisäksi laite täytyy olla kaupallisesti tarjolla katuautoksi jälleenmyyjäverkoston kautta ja sille täytyy olla tarjolla huoltopalvelut jne... Eli vain oikeat katoautot kelpaavat kilpa-auton aihioksi.

Uusia Stratoksia on tehty yksi, eikä niitä ole myynnissä missään. Pienoismalleja ei lasketa.
 
Ylös