GT ja protot 2011

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Edestä nätti... mutta tuo hainevä näyttää jopa Astonin ja Lolan versioita kauheammalta!



Valitsivat siis taas dieselin, ja Span debyytiksi. Sebringissä nähdään vielä vanha R15+.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ei tosta oikein osaa vielä mitään sanoa... Peugeot eri etuvaloilla ja hainevällä.

Niin joo ja pahoittelen että en ole juuri mitään kirjoitellut aikoihin, hävettää itseänikin. :(
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18370
Edestä nätti... mutta tuo hainevä näyttää jopa Astonin ja Lolan versioita kauheammalta!
Rumin hainevä minkä olen koskaan nähnyt, toivottavasti muut tiimit eivät ota mallia Audin hainevästä.
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Pitikö se evä tuoda tonnekin mukaan:jaska: ei vaan istu millään.

Moottori on pienentynyt aika paljon 3.7 v6. hmm
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
892
Aikamoinen Batman auto.

Tuommonen kun tulee peräpeiliin niin ei paljon naurata! :eek:

Jaksaako joku kertoa Miten nämä Lemans etc. säännöt tulevat 2011 muuttumaan vai onko ne edes muuttumassa?!

Ilmeisesti koneen pienentymisessä on muukin tarkoitus kuin dieselin säästäminen kuutioita pienentämällä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jaksaako joku kertoa Miten nämä Lemans etc. säännöt tulevat 2011 muuttumaan vai onko ne edes muuttumassa?!
LMP1 yritetään (teoriassa) hidastaa jonnekin nykyisen P2:n lähelle - ACO on ilmoittanut ideaaliksi Sarthen P1-kierrosajaksi ~3:30. Diesel-moottoreissa juurikin 3,7 litran rajoitukset, bensapuolella 3,4l vapaastihengittäviin ja 2l turboahdettuihin. Diesel-bensa balance of performancea tullaan sörkkimään pitkin kautta, ja ennen sen alkua - tämä on tällä kertaa kirjoitettu ihan sääntökirjaan asti. Myös hybridit sallitaan P1:ssä.

Vanhat 2010-specin protot saavat vielä olla mukana vielä ensi vuonnakin. Ne tosin tullaan hidastamaan lisäpainoilla ja kuristimilla sille tasolle, että uudet autot pysyvät taatusti edellä (toivottavasti). Mikäli haluaa ajaa vanhalla autolla, hainevä ei ole pakollinen härpäke. LMP2:n moottoroisääntöihin taas tulee rajoituksia ja ne rukataan yksityistiimeille paremmin sopiviksi, lähelle GT2:n vastaavia.

GT2:sta tulee ainut GT-luokka, ja se jaetaan kahteen kategoriaan: GTE Pro ja AM. Prossa kilpailevat tehdasautot ja muut isot tiimit, toinen taas on suunnattu enemmänkin herrasmieskuskeille ja yli vuoden vahoille autoille.
 
Viimeksi muokattu:

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
892
LMP1 yritetään (teoriassa) hidastaa jonnekin nykyisen P2:n lähelle - ACO on ilmoittanut ideaaliksi Sarthen P1-kierrosajaksi ~3:30. Diesel-moottoreissa juurikin 3,7 litran rajoitukset, bensapuolella 3,4l vapaastihengittäviin ja 2l turboahdettuihin. Diesel-bensa balance of performancea tullaan myös valitettavasti pitkin kautta, ja ennen sen alkua. Myös hybridit sallitaan P1:ssä.

Vanhat 2010-specin protot saavat vielä olla mukana vielä ensi vuonnakin. Ne tosin tullaan hidastamaan lisäpainoilla ja kuristimilla sille tasolle, että uudet autot pysyvät taatusti edellä (toivottavasti). Mikäli haluaa ajaa vanhalla autolla, hainevä ei ole pakollinen härpäke. LMP2:n moottoroisääntöihin taas tulee rajoituksia ja ne rukataan yksityistiimeille paremmin sopiviksi, lähelle GT2:n vastaavia.

GT2:sta tulee ainut GT-luokka, ja se jaetaan kahteen kategoriaan: GTE Pro ja AM. Prossa kilpailevat tehdasautot ja muut isot tiimit, toinen taas on suunnattu enemmänkin herrasmieskuskeille ja yli vuoden vahoille autoille.
Kiitos!

Onpa isoja muutoksia tiedossa!

Viime vuonna tuli Eurosportilta katottua vain Le Manssia ja silloin myllyjen koot pyöri 5-6 litrassa ja silloin ei kommenttaattorit osannu sanoa vielä tulevasta mitään, miettivät vain muiden sarjojen muutoksia pieniin päin.

On kyllä aika mielenkiintoiset jaot noilla koneilla. Toivottavasti saavat säännöillä sarjan tasaiseksi (vaikea tehtävä kun valmistajat haluavat aina omaa parastaan!). Paljon tapahtuu siis tässäkin sarjassa ja yritän kanssa vähän enemmän pysyä kärryillä missä liikutaan. Toivottavasti Aston ainakin pysyis noissa bensakoneissa. Peugeot jatkaa varmaan dieselillä. Toyotan mylly tais olla bensa ja jopa vapari. Kattellaan ja ihmetellään, hienoa kuitenkin, ettei sarjan koneet ole mitään 1. jotain litraisia.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Diesel-bensa balance of performancea tullaan sörkkimään pitkin kautta, ja ennen sen alkua - tämä on tällä kertaa kirjoitettu ihan sääntökirjaan asti. Myös hybridit sallitaan P1:ssä.
Hyvä ei ole hyvä sekään että peli olisi pelattu jo ennen kuin edes alkoi, mutta ei sekään olisi hyvä jos matopurkki (=valittaminen) aukeasi jopa kisaviikonlopun kesken. Onneksi sentään:

According to ACO Sporting Manager Vincent Beaumesnil, balance of performance changes won’t happen overnight, or even on a race-by-race basis which has become the norm in the FIA GT1 World Championship. Instead, the ACO intends to set a starting point at the beginning of the season, then analyze the data after the first two major races before making any major adjustments prior to Le Mans.

“Performance is a very complex thing,” Beaumesnil said. “You have to consider so many factors. It’s not just the lap time. At this stage, performance is a condition by the drivers or the tires, etc and many other factors. When thinking about equity between regulation and the different technologies, it’s a very specific subject.

“For sure our purpose, and this is what we’ve been trying to do and have been doing for many years now, is to identify what is exactly the right regulation to make two different technologies equal. We are for sure committed to work on this subject and we will work in an open way with constructors to identify these points.”


http://auto-racing.speedtv.com/article/lms-silverstone-post-race-notebook/

Boldattu kohtahan on sinänsä oksymoron...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Minusta tuntuu, että joku isoista autonvalmistajista vielä itkee julkisesti kesäkuun toisen viikonlopun jälkeen :)

Kysyin Atlaksen puolella mielipidettä siitä, uskovatko ACOn onnistuvan ensi vuonna kyseisen dilemman ratkaisussa...

 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mielenkiintoiset säännöt. Plussa siitä ettei tuo balance of performance mene (toivottavasti) samanlaiseksi veivaamiseksi kuin esim. GT1:ssä tai WTCC:ssä.

Onko noille hybrideille jotain rajoituksia? Meinaan jos maksimilitratilavuuksiseen bensaan/dieseliin lykkää 1,21 gigawattia :eek!: vääntävän tehosekoittimen, niin eihän se oikein muita kohtaan ole.

Täytynee alkaa seuraamaan vähän tarkemmin näitäkin karkeloita.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
(Miksi välillä käytetään avonaista ja välillä umpinaista mallia? Miten säännöt poikkeavat noiden kohdalla? :confused:)
Ei mitenkään (paitsi umpinaisessa on ilmastointi pakollinen), mutta tällä hetkellä ne suosivat umpinaista aeroedun vuoksi. Aiemmin avonaisella oli suuri etu kuskin vaihdon ajassa, mutta sitten varikkomiesten määrää vähennettiin (ensisijassa kai kuitenkin säästöjen takia) jolloin kuski ehtii umpinaiseenkin jo ennen kuin renkaat on vaihdettu. Jos R15 olisi alettu suunnittelemaan jo ennen tuota sääntömuutosta niin se varmaan olisi myös ollut umpinainen tai vastaavasti ilman tuota muutosta R18 varmaan olisi avonainen.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onkohan tehty jotain vertailua, kummat olisivat esim. Le Mansissa nopeampia kierrosajoissa mitattuna: vanhat C-ryhmäläiset vai nykyiset LMP protot?

Esim. Mercedes-Benz C11 vs. Peugeot 908?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onkohan tehty jotain vertailua, kummat olisivat esim. Le Mansissa nopeampia kierrosajoissa mitattuna: vanhat C-ryhmäläiset vai nykyiset LMP protot?

Esim. Mercedes-Benz C11 vs. Peugeot 908?
Kahden eri rataversion rataennätykset. Muutokset ovat tulleet lähdön jälkeiselle Bugatti-radan osuudelle. Nykyään siis mennään hieman pidemmällä radalla kolme sekuntia nopeammin kuin C-ryhmän loppuaikoina. Ajat ovat aika-ajoista.
Koodi:
[b]vuosi kuski     auto         rata       aika     keskinopeus[/b]
1992  Alliot    Peugeot 905  13,600 km  3:21,209 (243,329 km/h)
2008  Sarrazin  Peugeot 908  13,629 km  3:18,513 (247,160 km/h)
http://en.wikipedia.org/wiki/Circuit_de_la_Sarthe
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Group C on myös toiminut 24 tunnin lämppäriluokkana kolme kertaa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Halutessaan aikoja voi toki siis yrittää vertailla päätapahtumaan, kunhan ottaa Sarthen oikukkaan sään huomioon.

2010 - Quali + Kisa
2008 - Quali + Kisa
2004 - Kisa
 
Ylös