GT ja protot 2011

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Tuo uutinen oli kyllä taas semmonen että huhhuh. Le mans on tarkoitettu ainoastaan vain Proto ja GT autoja varten eikä mitään tulitikkuja sinne tarvita.

Elikkäs WEC mm-sarjassa on pistetaulukko samanlainen kuin Formula Ykkösissä. (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1)

Seitsemän osakilpailua kattaa avauskausi ja kisojen pituus vähintään 6 tuntia.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Interlagos (tai joku muu) on myös "Amerikassa", joten ei lopettane spekulaatiota PLM:n kohtalosta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Hienona osoituksena pohjoismaisesta yhteistyöstä Norjan GT kisaa samana viikonloppuna Karlskogassa... samoissa SSK:n kisoissa ajetaan myös Porsche GT3 Cup Challengea ja Porsche GT Cup Endurancea, joiden kalusto kelpaisi oikein hyvin myös Swedish GT:n lähtöihin.
Nää vähän niinku unohtu. Kuismanen keskeytti Swedish GT:ssä, kun naula puhkaisi renkaan... 1. Fredrik Lestrup/Lars Stugemo (West Coast BMW Z4), 2. Jan Brunstedt (Brunstedt Audi R8 LMS), 3. Martin Nelson/Micke Ohlsson (Autoropa Ferrari 458
Challenge). Autoropan Fefe oli GTb:n ykkönen. GTc:n voitti Ingvar Mattson (Mattson Chevron GR8).

Norjan GT:ssä GT1/GT2 ekan kisan vei Joakim Ottersen (Jaguar S) ja toisen Ahvenistollakin vieraillut Haavard Lien (Corvette C5). GT2:n ykkönen oli kummassakin lähdössä Bjørnar Aas (Porsche 996). GT1/GT2 ajaa samasta mestaruudesta, mutta pisteitä jaetaan luokittain. GT3/GT4:ssa Karlskogan kummankin lähdön voitti Per Christian Wiencke (Porsche 993 RS). GT4:n luokkavoittaja ekassa lähdössä Lars Brandström (Ford Riesa) ja tokassa Steffen-Andre Feet (Honda Civic Typerä). Pisteytyksessä sama idea kuin nopeammissa luokissa.

Pistelaskijalla ei näytä olevan mikään kiire sen enempää Ruotsissa kuin Norjassakaan, joten sarjatilanteista on paha sanoa yhtään mitään.

Kesässä on ilmeisesti ihan liian vähän viikonloppuja, sillä jo mainittujen GT-sarjojen lisäkis Ruotsin radoilla ajettiin samaan aikaan Sportvagnsmästerskapetia Mantorpissa (jonka Modsport-luokkaan kelpaisi melkein mikä vaan voimavaunu) ja Porsche-clubin omaa Porsche Sports Cupia Sturupissa... Cuppi-Possun omistajalle olisi Ruotissa siis tarjolla vaikka kuinka paljon kisoja – valitettavasti ne vain ovat kaikki samaan aikaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

Japanin Super GT pyörähtää käyntiin Malesiassa Sepangin radalla huomenna.
Entry List
Aika-taulu

Toyota on testannut viime vuodesta lähtien kuulemma uutta LMP1 hybridi autoa joka täyttää nykyiset sääntövaatimukset ja mahdollisesti lähtisivät sillä mukaan ensi vuoden Le Mans 24 kisaan. Toyotan rinnalla projektissa on mukana toinenkin japanilaisvalmistaja eli Dome. Le Mans organisaatio ACO:n urheilujohtaja Vincent Beaumesnil kertoi että ovat olleet yhteydessä useampiin valmistajiin jotka ovat kiinostuneita LMP1:stä, ei ainoastaan Toyota.

Dyson Racing saa käyttöönsä toisen auton seuraavaan ALMS sarjan osakilpailuun ja se on mukana kauden loppuun saakka. Kuljettajina autossa tulevat olemaan Humaid Al Masaood ja Steven Kane.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Siihen nähden, että Toyotaa on huhuttu (Autosportissakin asti) jo vuodesta 2007 tai 2008, niin olisi jo pikkuhiljaa aika alkaa materialisoitumaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

Japanin Super GT vieraili Malesian Sepangin radalla ja sieltä voittajina poistuivat paalupaikalta kisaan lähteneet viime vuoden mestarikaksikko Loic Duval/Takashi Kogure Weider tiimin Honda HSV-010 GT:llä. GT300 luokan voittajia olivat Taku Bamba/Nobuteru Taniguchi BMW Z4 GT3:lla.

Top5 pistetilanne:
1. Satoshi Motoyama/Benoit Treluyer, 26
2. Toshihiro Kaneishi/Koudai Tsukakoshi, 25
3. Loic Duval/Takashi Kogure, 24
4. Masataka Yanagida/Ronnie Quintarelli, 21
5. Andre Lotterer/Kazuki Nakajima, 21
Siihen nähden, että Toyotaa on huhuttu (Autosportissakin asti) jo vuodesta 2007 tai 2008, niin olisi jo pikkuhiljaa aika alkaa materialisoitumaan.
Niinpä, Toyotan uutisia ei tule aina tuon huhuilun takia otettua niin vakavasti mutta toivottavasti he lähtisivät omalla LMP1 autolla mukaan leikkiin jossain vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

Legendaarinen Nurburgringin 24 tunnin kisa käydään tänä viikonloppuna, joista aika-ajot on jo ajettu.
Entry List
Live Timing
Live Stream

Paalupaikan nyrrellä valtasi Team Farnbacher Ferrari (Jaime Melo, Allan Simonsen, Dominic Farnbacher, Marco Seefried) ja toisen ruudun valtasivat Rowe Racingin Mercedes-Benz (Armin Hahne, Pierre Kaffer, Christian Mamerow). Mika Salon autokunta lähtee kisaan ruudusta 36 ja Julius Niemisen ruudusta 70. Kisaan osallistuu 198 autokuntaa.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Joo, en huomannut, että tässä ketjussa käsiteltiin jo tätä Nürburgringin 24h-kisaa.

Mutta hieman erikoista tosiaan on että Salo on mukana kisassa Viron lisenssillä ja kotipaikkanakin on Tallinna.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Mutta hieman erikoista tosiaan on että Salo on mukana kisassa Viron lisenssillä ja kotipaikkanakin on Tallinna.
Salo ei ollut ainoa jonka lisenssi oli listassa päin mäntyä.

Juuri hetki sitten kisa käynnistyi.
 

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Vahvistetaan, että samaa kuvaa ja selostusta tulee tosiaan molemmista.

Lähtö NYT!
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Salon autokunnalta meni näköjään vasen takapyörä. harmi. olivat hyvässä vauhdissa tähän asti. kisan kärki on järkyttävän leveä. ehkäpä maailman kovin gt-kisa tähän mennessä.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Tänä vuonna jää suurin osa tästä näkemättä, mut pistäkää tilannetietoja kehiin, mielummin liian tiuhaan kuin harvakseltaan :thumbup:
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Manthey näyttää vievän kokonaisvoiton. Bemari 4 minsaa jäljessä. Audi ja Mese taistelevat 3. tilasta.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Manthey näyttää vievän kokonaisvoiton. Bemari 4 minsaa jäljessä.

Noinhan siinä kävi, eli Manthey Racingin: Marc Lieb, Timo Bernhard, Romain Dumas, Lucas Luhr ovat tämän vuoden Nurburgringin 24 tunnin kisan voittaja autokunta. Toiseksi sijoittui BMW autokunta Augusto Farfus, Uwe Alzen, Jorg Muller ja Pedro Lamy. Kolmansia olivat Audi autokunnan Marcel Fässler, Frank Stippler, Andrea Piccini ja Marc Basseng.

Mika Salon autokunta oli maalissa 39 ja Julius Niemisen autokunta oli 59.

Videoo loppuhetkistä.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

Viikonloppuna Le Mans Series suuntaa Imolaan, jossa edellisen kerran prototyyppi autot vierailivat vuonna 1984. Aston Martin tiimi ei ole mukana Imolassa, he ovat päättäneet jäädä tehtaalle.
Entry List
Aika-taulu
Live Timing
Radio Le Mans

FIA GT1/3 vierailee puolestaan Navarran radalla Pohjois-Espanjassa.
Live Timing
GT1-TV
Aika-taulu
Vuoden 2003 le mans 24 voittaja Guy Smith on Navarrassa Enrique Bernoldin parina Sumo Power tiimissä. Belgialainen Indy500 kuljettaja Bertrand Baguette on puolestaan Maxime Martinin partnerina Marc VDS Racing tiimissä. Nico Verdonck kuskaa Mike Hezemansin kanssa Corvettea.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Voisiko olla, että VW-konsernikin on jo saanut tarpeeksi Audin loputtomasta ylivoimasta LeMansissa ja haluaa vaihteeksi nähdä, miten Porsche pärjää pitkästä aikaa? :doubtful:
Aiemmin kuitenkin oli tämmöisiä kommentteja joiden mukaan ei ole ongelmaa vaikka sama konserni:

http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/38588.html: Mueller admitted that a Le Mans project is far more likely than F1: "We would not necessarily have to line up against Audi, but we would do it if we need to and it would mean there are two of the [VW] group's brands fighting in the races. The likelihood that the group wins would therefore obviously be increased."

Vaikka olisikin vain "vaihtokauppa" niin ehkä mieluummin sitten Porsche. a) vaihtelun vuoksi 2) todennäköisyys käyttää ei-dieseliä 3) koska Porsche.

2014 on ainoa järkevä ajankohta koska todennäköisesti silloin tapahtuu suurempi teknisten sääntöjen uudistaminen (suurempi kuin tänä vuonna).
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
No joo, olihan 2000-luvun alussakin samasta konsernista Audin lisäksi Bentley, joten sikälikin Audi voi säilyä Porschen rinnalla.

Rallipuolellahan VW ajatti 90- ja 2000-luvun taitteessa sekä Seatia että Skodaa.
 
Ylös