Suzukan radalla Red Bull hallitsi tänään ilmiömäisesti Sebastian Vettelin johdolla. Webber tuli hyvänä kakkosena maaliin ja kilpailu oli mielenkiintoinen. Alonso hyötyi Buttonin taktiikkavirheestä, että myös Kubican keskeytyksestä. Hamiltonin vaihdevika esti paremmat sijoitukset ja keskeytyskin olisi voinut olla lähellä. Buttonilla kova rengas toimi, mutta paras pito kului jo ennen varikolle menoa ja ennen kun Red Bullin miehet kävivät varikolla. Kovat renkaat heikkenivät liikaa ja lopulta Button joutui menemään varikolle. Voiton saamisen avaimet olivat käsissä ja jos Button olisi mennyt 1-2 kierrosta Vettelin jälkeen varikolle ja ajanut sitten pehmeillä renkailla niin paremmat pistesijat ja kenties vaikkakin erittäin pienellä todennäköisyydellä voittokin olisi voinut olla mahdollinen.
Schumacher ajoi pitkästä aikaa pirteästi kuudenneksi. Kisan viihdemies ja ohittelija oli Kamui Kobayashi. Kotiyleisön sytyttäjä ohitteli ja ohitteli ja kyttäsi paikkoja mikä on hienoa nähdä nykyformuloissa. Koban rengastaktiikka oli myös hyvä ja se yhdessä myöhemmän pehmeiden renkaiden kanssa siivitti Japanin miestä kohti hyviä pistesijoja. Nick Heidfeld onnistui saamaan hyvän sauman ajoihinsa ja saamaan pisteitä kasaan. Sääli ettei Nick ajanut Sauberilla jo kauden alusta alkaen. Pisteitä olisi saattanut olla enemmän kauden edetessä. Williamsin Barrichello ajoi myös pisteille. Harjoituksissa ja aika-ajossa vauhtia löytyy, mutta ilmeisesti aivan kaikkea vauhtia ei vain kisoissa löydetä kun ei parempia sijoituksia tule. Tällä radalla 10 kiloa vähemmän bensaa merkitsi yllättävän paljon kierrosajoissa. Neljä kymmenystä nopeampi aika on varsin suuri ero näin kieltoaikana.
Buemin ja Alguersuarin kilpailut olivat mitä olivat, mutta pisteitä tuli Buemille ja Alguersuari jäi ilman mikä on omiaan kuljettajien keskinäisen väännön suhteen. Kovalainen ajoi kauden parhaan sijoituksen ja Trulli tuli perässä. Kummallakin oli autoissa teknisiä ongelmia ja matka olisi hyvinkin voinut päättyä. Glock ajoi ainoalla Virginillä sijan mikä oli otettavissa ja pirteää kisailua oli myös takarivissä Yamamoton kanssa. Yamamoto piti pitkään pintansa lähes ilman downforcea kulkevalla kivireellä nimeltä Hispania. Kilpailun alussa tulleet lastentaudit kummankin sekä Sakonin että Brunon autossa olivat tehdä tepposet. Lopulta Sakonilla oli enemmän teknisiä ongelmia ja vain sen takia Bruno pääsi lopulta ohitse. Tiedä sitten oliko Sakonilla varikkokäyntiä vai jotain muuta kuin Bruno jonka kilpailu oli kivinen ja tuskainen onnistui vasta aivan loppuvaiheessa ohittelemaan ja muutoin nautti liikkuvan shikaanin maineesta täysin.
TV-ohjaus oli kyllä välillä pielessä ja selostus täysin kuutamolla. Erityisesti eräs Erkki Mustakari.:thumbfh: Kilpailun kolarit verottivat satoa ja Massan ja Petrovin kilpailut päättyivät niinkuin myös Liuzzin ja Hülkenbergin kilpailut. Kubicalla ja Sutililla ja Rosbergilla oli renkaiden irtoilua ja Sutilin kone sanoi sopimuksen irti ja tulos oli sen mukainen.
Renkaista vertailussa olivat kova ja pehmeä seos. Kova seos oli marginaalisesti huonompi verrattuna A-seokseen joka olisi kestänyt hieman pitempään Suzukan radalla. Pehmeä seos taas oli suunnilleen yhtä hyvä verrattuna C-seokseen joka oli ennen vanhaan Suzukassa B-seoksen ohella käytetyin rengasseos. Lopuksi voidaan sanoa että kilpailu oli kuivasta kelistä huolimatta erittäin hieno ja kahden viikon kuluttua toivottavasti ajetaan Yeongamissa Etelä-Koreassa. Kyseisen radan viimeinen tarkastus on huomenna tai ylihuomenna riippuen radan pinnoitteen viimeistelystä. Muussa tapauksessa on pieni tauko edessä ja yksi kisa vähemmän jolloin McLarenin taistelut on käytännössä taisteltu ilman suurta epäonnea Alonsolle tai Red Bullin kuljettajille.