Rata-SM 2011

wikirace

New member
Liittynyt
4.4.2011
Viestit
4
Ei hirveästi ole lisääntyneet osanottojat vaikka ilmoittautumisaikaa jatkettu onkin.
Bemarit ja V1600 on jonkin verran vähentyneet ja Legendsit onkin sitten vähentyneet 14 autoa viime kaudesta :eek:
Missä vika??
Hienot puheet kaudesta 2011 ja kaikesta uudesta jäi taas puheen asteelle niinkuin syksyllä oli ennustettavissakin.
Useampikin V1600 ja Legends kuski on (kuulopuheiden mukaan) kyllästynyt asioden järjestelyihin ja sovittujen asioiden muuttumiseen jonka takia pidetään välivuosi ajamisesta.
Rata-sm saavutuksia
-Koppiautoluokkien alasajo (onneksi edes V1600 on hengissä, vaikka yrittivät senkin hinnoillaan ajaa alas
-Siipiformuloiden alasajo oli yksi hieno taidonnäyte mihin Rata-sm ja Akk yhdessä pystyvät.


-Virtasalmi peruutettiin kalenterista ja yllätys että Ahvenistolle saatiinkin toinen kilpailu.

-Protestilistalta saakin tasaisesti lukea järjestävän tahon "ilmaismainoksia", näinköhän tällä osallistujamäärällä päästään kauden päätöskisaan???

-Camaro cup on toivottavasti jo kaudella 2012 sellainen sarja jolla Suomen rata-autoilua saataisiin nostettua. Camaroiden lisäksi Legends, V1600 ja F3 tai edes FF ja ehkä BMWExtreme. Siinä olisi sopivasti luokkia ja vähän oheistapahtumaa niin pikkuhiljaa voisi saada yleisömäärät nousuun (laskea ne kai tästä enää voi?)
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Jaa AKK:n syykö se taas on, että F Renault on kuollut pois? Tätä samaa paskaa jauhetaan nyt koko ajan kun tosiasiassa esim. koko NEZ sarja on vaikeuksissa ja PERUTTU osanottajien pulan vuoksi. Kuin myös Ruotsin sarjaan ei ole ilmoittautunut ketään. Sekin on ilman muuta AKK:n vika varmaan.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kilvan ajaminen on varsin kallista touhua jo ns. pienissä luokissa, sponssirahaa ei ole kovinkaan paljon tai helposti tyrkyllä. Sponssirahaa on kahdenlaista, joko tuetaan oman harrastuneisuuden pohjalta ilman varsinaisia tavoitteita tai odotetaan saavan vastinettakin eli näkyvyyttä ja positiivista imagoa.

Ensimmäinen on vakaampaa ja kiinni sponssaajan omasta taloudellista menestyksestä, heikko taloudellinen suhdanne on vaikuttanut paljonkin siihen, samoin kuin kuskien/tiimien omaan rahoitukseen.

Kun ei ole autoja radalla, niin ei tule näkyvyyttä ja se vaikuttaa toiseen sponssausperusteeseen. Ja kun ei ole autoja ei ole maksavia katsojia, jolloin nostetaan osallistumismaksuja, jolloin on taas vähemmän autoja.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Ja kun ei ole autoja ei ole maksavia katsojia, jolloin nostetaan osallistumismaksuja, jolloin on taas vähemmän autoja.
No, niin no. Ratakauden avaa Botniaring, jossa osallistumismaksu on peräti 180 EUR. Ei pitäisi valittaa. Siellä ajavat nyt sitten myös F3:t. Saas nähdä tuleeko Rellutkin ajamaan. Jos olisi osallitunut SM-sarjaan, olisi osallistumismaksut olleet minimissään 3510. Jos osallistuu 5:een kansalliseen kisaan, se maksaa n 4 * 250 (oli viime vuonna) + 180 = 1180 eur. Tuossahan on eroa yli 2000 euroa. Mielestäni tuo on aika paljon. Sillä ostaa jo pari sarjaa renkaita ja bensaa + muuta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
-Siipiformuloiden alasajo oli yksi hieno taidonnäyte mihin Rata-sm ja Akk yhdessä pystyvät.
Jaa AKK:n syykö se taas on, että F Renault on kuollut pois?
Siipiformula = FR2.0? Veikkaan wikiracen syyttävän AKK:ta siipiformuloiden tilasta noin yleensä. Sikäli toki FR:n kuolema on AKK:n syytä, ettei moista luokkaa meillä edes olisi, jos AKK ei lähtenyt pirstomaan ennestään pientä formulaporukkaa kahteen leiriin.
 

wikirace

New member
Liittynyt
4.4.2011
Viestit
4
Siipiformula = FR2.0? Veikkaan wikiracen syyttävän AKK:ta siipiformuloiden tilasta noin yleensä. Sikäli toki FR:n kuolema on AKK:n syytä, ettei moista luokkaa meillä edes olisi, jos AKK ei lähtenyt pirstomaan ennestään pientä formulaporukkaa kahteen leiriin.
Juuri näin, Akk:n haluamat relluthan kilpaili juuri jonkinlaisessa nosteessa olleen F3:sten kanssa, nyt molemmat sarjat on enemmän tai vähemmän alasajettu, kolmosilla toivottavasti alkaa ylämäki tästä kaudesta.

Ilmeisesti legendseilläkin on jonkinlaista "haamusarjaa" suunniteilla kun legends-trophyn lisäksi tällä kaudella ajetaan pisteistä semi-, pro- ja masters luokista ja sarjaan kuuluu ilmeisesti joitain avoimia kisoja. Onkohan tästä ennustettavissa irtiottoa Rata-sm organisaatiosta seuraavalla kaudella.
Legendsien tilannehan oli vielä viimekaudella erinomainen kun kilpailijoita oli joka kisaan tulossa täyslaidallinen, tulikohan sielä kasvunrajat vastaan kun kauden lopulla kilpailijat oli tyytymättömiä esim. katsastustoiminnan puuttellisuuteen yms.
Toivottavasti sielä pysyy homma hanskassa ettei edes muutama elinvoimainen luokka säilyisi(+ CamaroCupista tulisi pääluokka)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
-Camaro cup on toivottavasti jo kaudella 2012 sellainen sarja jolla Suomen rata-autoilua saataisiin nostettua. Camaroiden lisäksi Legends, V1600 ja F3 tai edes FF ja ehkä BMWExtreme. Siinä olisi sopivasti luokkia ja vähän oheistapahtumaa niin pikkuhiljaa voisi saada yleisömäärät nousuun (laskea ne kai tästä enää voi?)
BMWExtremeä ihmettelin aluksi, että miksi tuollainen loppuunpoljetuilla raadoilla ajettava sarja piti yleensä luoda. Radallahan noiden liki täysin vakioiden autojen meno on melko hirveän näköistä kun näyttää että ne kaatuvat mutkissa.

Sittemmin noiden kisoja nähneenä olen tullut johtopäätökseen, että kyseessä on erittäin yleisöystävällinen luokka. Kalustoa ei juuri säälitä ja kuskeina on suht. nimekästäkin sakkia. Toivottavasti automäärä saataisiin jonnekin 30:n nurkille niin johan alkaisi tapahtua. :thumbup:

V1600:ta ei viitsi selvin päin katsella, mutta muut luokat noista mainitsemistasi ovat ihan asiallisia. Formulaluokkiin pitäisi saada joku konsensus: yksi ainoa SM-tasoinen valtaluokka. Sitä kyllä taidettiin jo renun kanssa yrittää, mutta vanheneva kalusto oli kyllä liian iso riski. Ja tuon luokan lanseeraus taidettiin jyrätä melko tylysti muiden formulaluokkien ohi.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Siipiformula = FR2.0? Veikkaan wikiracen syyttävän AKK:ta siipiformuloiden tilasta noin yleensä. Sikäli toki FR:n kuolema on AKK:n syytä, ettei moista luokkaa meillä edes olisi, jos AKK ei lähtenyt pirstomaan ennestään pientä formulaporukkaa kahteen leiriin.
Eikös yksi syy tuohon Rellujen masennukseen ole se, että koko auto on uusittu? Oliko jo viime vuodeksi vai?
Tällöinhän ei SuomiRenault käy enää kuin Suomikapinoihin. Tällöin osa luokan ideasta menee pieleen.
Ja, ylipäätään Rellu on tavallaan aika kallis luokka, koska jokainen osa on homologated = kotikorjauksia esim siipiin ei sallita.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Kyllä tuohon Suomen siipiformuloiden lamaan on syynä myös se, että F1-tallit ovat viime vuosina palkanneet yhä nuorempia kuskeja ja samaan aikaan Eurooppaan tuntuu syntyvän yhä enemmän "portaita" (formulaluokkia) F1:iin, vaikka suuntaus pitäisi olla päinvastainen.

Jos rikas ma oisin ja haluasin tukea nuorta suomalaista kartinglupausta kuninkuusluokaan asti niin ajattaisinko mä sitä kartingin SM-sarjan jälkeen Suomen Formula Fordeissa yhden kauden ja seuraavan kauden suomalaisissa siipiformuloissa, jonka jälkeen maailmalle. En. Suomen karting-ympyröistä pitäisi päästä joko Eurooppaan ajamaan kartingia tai suoraan pikkuformuloihin mantereelle. Mieluiten suoraan siipiformuloihin johonki sarjaan, jossa ajetaan samoilla radoilla, kuin isompia formuloitakin. Esim. viime keväänä katselin, että Saksan ADAC Formel Masters-sarja olisi hyvä aloitusporras. Siihen päälle vielä jokin talvisarja, jotta kisoja tulisi kauteen mahdollisimman paljon. Ja heti seuraavana kautena nopeampiin luokkiin.

Tuo sponsorien puute rata-SM sarjassa vaikuttaa lähinnä harrastajien ajeluun. Ne joilla on kunnon sponsorit ja halua ykkösiin, ovat kaukana täältä. Jos 18-vuotiaana vielä ajaa Suomessa kilpaa, niin en löisi vetoa F1-uran puolesta.

Muistelisin, että F3-luokan automäärä oli runsaimmillaan, kun AKK halusi siipiformulaluokan, jossa nuoret kuskit voisivat harjoitella formula-auton saloja ja siirtyä sitten ajamaan samanlaisella autolla Eurooppaan. Ei silloin tainnut montaa uutta formulatiimiä Suomeen tulla vaan kävi juuri niin, että porukka jakautui kahteen luokkaan. Tavalliselle katsojalle jäi sellainen kuva, että Renault-luokkaa suosittiin ja F3:a lähinnä nöyryytettiin. Kun luokkien automäärät väheni ja päätettiin laittaa autot samaan lähtöön, oli AKK:lle kova paikka, kun F3:t oli kärjessä vaikka ne laittoi lähtöruudukon hännille. Joten jossain vaiheessa annettiin Renaulteille pari mutkaa etumatkaa ennen, kuin lähetettiin F3:t perään. Kokeneet F3-kuskit tunsivat varmasti olevansa b-luokan harrastelijoita AKK:n silmissä. Olisi mielenkiintoista tietää oliko Formula Renaulteissa ja F3:ssa tuolloin yhtä suuret osallistumismaksut?
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Siipiformula = FR2.0? Veikkaan wikiracen syyttävän AKK:ta siipiformuloiden tilasta noin yleensä. Sikäli toki FR:n kuolema on AKK:n syytä, ettei moista luokkaa meillä edes olisi, jos AKK ei lähtenyt pirstomaan ennestään pientä formulaporukkaa kahteen leiriin.
Kahdessa tai kolmessa leirissä ne ovat likimain aina olleet. Ensin oli Formula Veet sitten niiden kanssa kilpailemaan tuli suorituskyvyltään toiselta planeetalta olevat SuperVeet vähitellen "pikku Veen" kuoltua pois Super Vee sai hetken olla kukkona tunkiolla ennenkuin tulivat F4:t. Sitten joku sai päähänsä että tarvitaan Kolmoset kun nämä F4:t oli lähinnä kansallinen luokka. Nyt sitten pari vuotta sitten F3:n rinnalle tuotiin kv. standardin mukaiset 2-litraiset Rellut, joilla pääsee ihan sinällään ajamaan NEZ/NEC-alueen mestaruudesta tai vieläkin isompiin ympyröihin...

Eipä varmaan olisi Valtteri Bottas tällä erää kolkuttelemassa F1:en ovia jos Suomessa olisi pysytty vain noissa ilmajäähdytteisissä volkkareissa eikä tuotu näitä ison maailman ihmeitä sotkemaan hiekkalaatikon järjestystä.

FFordeissa on tapahtunut samanlaista kehitystä. Ei nekään enää aja 16-satasten kenttiläisten voimin kuin enintään Historic-skaboissa. Muutosvastarinta oli lujaa silloinkin kun Kenttiläisistä siirryttiin Zetec koneisiin... Nythän kai siellä on jo Duratec pannut ja Zetecit alkaa olemaan muinaisjäänteitä.

Mutta toisaalta kukin ajakoon sillä millä mieli tekee tai olkoon ajamatta jos ei tee mieli ajella kuin naapurin rouvaa... :D AKK:n ideologiaan vaan ei tunnu sopivan liian vanhat ajopelit. Ihme kun eivät vielä ole keksineet että Extreme-Bemut pitäsi päivittää E90 korimalliin...
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Eipä varmaan olisi Valtteri Bottas tällä erää kolkuttelemassa F1:en ovia jos Suomessa olisi pysytty vain noissa ilmajäähdytteisissä volkkareissa eikä tuotu näitä ison maailman ihmeitä sotkemaan hiekkalaatikon järjestystä.
Eikös Bottas siirtynyt kartingista suoraan Formula Renault NEC-sarjaan? Ei kai hän Renaultien SM-sarjaa koskaan ajanut.

Muistelisin, että siirryttäessä F4:sta F3:een AKK ilmoitti jonkun kauden päätteeksi, että ensi kaudella ei sitten nelosilla SM-kisoissa ajella lainkaan. Herätti ymmärrettävästi närää ja kolmosiin ei silloin montaa autoa ollut tulossa. Jossain vaiheessa F4:t hyväksyttiin joukon jatkoksi ja aika nopealla aikataululla ne vaihtuivatkin kolmosiin, kun muutos oli vapaaehtoinen.

Edit: Kävikö tuolle Joutvuolle niin, että vihdoin päätettyään siirtyä Formula Renaulteihin, löysikin itsensä tyhjästä lähtöluettelosta?
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eikös Bottas siirtynyt kartingista suoraan Formula Renault NEC-sarjaan? Ei kai hän Renaultien SM-sarjaa koskaan ajanut.
Saattoihan tuo olla sitten NEC-osakilpailu missä hänet Suomen radoilla bongasin kilpailemasta "Tipparellullaan"
 

kohokas

Member
Liittynyt
9.8.2010
Viestit
18
SM ilman SM luokkaa?

Tämähän on hieno sarja SM kilpailut joissa ei yhtään SM luokkaa.
Onkohan jollain päättäjällä jossain vikaa vai minulla?
Legendat kuulemma järjestävät omiakapinoitaan pohjanmaansuunnalla kaikki eivät halua tukea polepeetä.:wall:
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Legendsithän äänestivät viime kauden päätteeksi Jurvan Legends festivaaleilla siitä, jatkavatko Rata-SM:n mukana vai siirtyvätkö uuteen perustettavaan sarjaan. Niukka enemmistö oli Rata-SM:n puolella, ja se nähdään nyt tämän kauden osanottajamäärissä. Vaakakuppi kääntyi joillakin Rata-SM:n puoleen osallistumismaksujen yllättävän putoamisen jälkeen. Taisi olla melkoinen paniikki Pole Positionissa, ja syystäkin. Rata-SM:hän olisi ollut täydellinen katastrofi ilman Legendsejä!

On muuten suoranainen ihme ellei Rata-SM:ssä pikapuolin ole myös Avoin luokka. Tästä voisin lyödä vaikka vetoa! :thumbup: :rolleyes:
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Hmmmmm. Mä koitan olla puolueeton ja ajatella näitä asioita maalaisjärjellä. Mistä tässä oikeasti on kyse? Sm kisat joo, kun puhutaan sm tasosta niin kai siinä joku taso pitää olla kumminkin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
1: SM Formula Renault 2.0 Ilmoitautuneita 1
2: SJM Formula Ford 8
3: Cup Xtreme Race 15
4: Cup V1600 11
5: Cup Porsche GT3 Cup Challenge 4
6: Trophy Legends 31


Huh-hu :eek: Taitaa olla kaikkien aikojen aallonpohja suomalaisessa rata-autoilussa. Legendseistäkin suuri osa pitää näköjään välivuotta. Näkyisiköhän nyt viime syksyinen kädenvääntö sarjasta eroamisesta Legendsien osanottajien määrässä...? :rolleyes:
Ensimmäiseen kisaan ilmoittautuneet:

Formula Ford 8
Xtreme Race 20
V1600 16
Porsche GT3 4
Legends 39
NEZ GT/GT cup 4
Kuorma-autot 10
Honda Challenge 4

Eli lopulta FFordeissa, V1600:ssa, Legendseissä, Hondissa, Bemareissa ja kuormureissa päästiin jokseenki samoihin automääriin, kuin viime kaudellakin (oman muistikuvan mukaan). Tai ilmoittautuneissa päästiin...puolentoistaviikon päästä nähdään montako noista on viivalla.
 
Ylös