Ilmailutoikki

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Nuo on sellaisia tapauksia joille jälkeenpäin naureskellaan, vaikka tilanne oli hengenvaarallinen ja isosti joutui hanskalla paikkaamaan. Jos olis paskat ollu pilotilla housussa olis varmasti kantannut kone kyljelleen metsikköön.
Joo-o, on ollut tuollasen kyydissä oltua..
 

Örfil

Guest
Parhaimmat äänet lähti tuosta meidän verorahoilla maksetusta hävittäjästä.
Jep, niitä tuossa tuohon Pirkkalan kentälle tästä meidän päältäkin välillä lentää ja vaikka ajelevat "pintakaasulla" niin joskus on jopa pitänyt korvat peittää kun ääni on niin repivä. Siis jos on samalla pihamaalla. Mutta kyllä sen sisällekin kuulee selvästi.

Hienoja koneita!
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Tulipa tehtyä 15 tunnin reissu Turkuun, mutta kyllä kannatti. Uskomatonta meininkiä. Jumalauta niissä hävittäjissä on munaa. Thunderbirdsit veti shown, joka ei takuulla unohdu ja myös Hollannin ilmavoimien ja Suomen Hornetin sooloesitykset oli mahtavia. Parhaimmat äänet lähti tuosta meidän verorahoilla maksetusta hävittäjästä. Mutta kun neljä hävittäjää tulee täyttä vauhtia eri ilmansuunnista ja kohtaa ("leikkaa") toisensa keskellä kenttää muutaman metrin päässä toisistaan niin ei voi järjellä käsittää...

Kävi melkoinen tuuri, että koko aikana ei satanut oikeastaan lainkaan. Vähemmän tuuria oli sitten parkkipaikalla tapahtuman jälkeen: ruuhka oli niin kova, että kesti noin kaksi tuntia päästä pois parkkipellolta.

Huomenna nuo on vielä nähtävissä. Menkää ihmiset katsomaan. Vaikka ilmaiskatsomoon Ruskon tien varteen, siellä isänikin oli tänään ja kuulemma hyvin näki.

Muutaman kuvankin otin.


Itse olin paikalla noin 13:15 alkaen. Pilvet olivat kuitenkin sen verran matalalla, että hävittäjänäytöksissä ei esitetty kirkkaan sään ohjelmaa jolloin pitkät pystyvedot tms. korkeutta vaativat "temput" jäi suorittamatta.

Parkkipaikalta pois pääsy kesti meillä hiukan vajaa kaks tuntia. Hiukan pelkäsin, että jollain palkaa hihat siihen odottamiseen, mutta kyl mun mielestä ainakin pääsääntöisesti kaikilla oli jäitä hatussa.

Misäs kohtaa te olitte parkissa? Ja millasella autolla?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Itse olin paikalla noin 13:15 alkaen. Pilvet olivat kuitenkin sen verran matalalla, että hävittäjänäytöksissä ei esitetty kirkkaan sään ohjelmaa jolloin pitkät pystyvedot tms. korkeutta vaativat "temput" jäi suorittamatta.

Parkkipaikalta pois pääsy kesti meillä hiukan vajaa kaks tuntia. Hiukan pelkäsin, että jollain palkaa hihat siihen odottamiseen, mutta kyl mun mielestä ainakin pääsääntöisesti kaikilla oli jäitä hatussa.

Misäs kohtaa te olitte parkissa? Ja millasella autolla?
Niin ainakin siitä Midnight Hawkien näytöksestä huomasi, että aika vajaaksi jäi show.

Oltiin sen laskuvarjokerhon pellolla melkein perällä. Ja millainen auto? No ei ainakaan neliveto, kun järkkäri sitä kävi kysymässä :D Ruskea Passat.

Osasin toki odottaa, että siellä tulee ruuhkaa, mutta kyllä tossa joku meni pieleen. On sitä Neste oil rallissa enemmänkin ollut autoja pellolla jossain Kakariston risteyksessä ja sujuvammin sieltä on pois päästy. Kello tais olla viisi-kymmenen minuuttia yli kahdeksan, kun sieltä päästiin.

Mikähän tilanne siellä rahtiterminaalilla päin mahtoi olla, kun hälytysajoneuvoja meni kymmenkunta?

Edit. Itse itselleni vastaten:

Lauantai-illalla heti Turku Airshown jälkeen hieman ennen kello kahdeksaa Turun lentokentällä oli ilmaliikenneonnettomuuden vaara. Ilmassa ollut pienkone ilmoitti ongelmista laskutelineiden kanssa, ja pelastuslaitos hälytettiin paikalle.

Pienkone laskeutui kuitenkin onnistuneesti lentokentälle. Päivystävän palomestarin tietojen mukaan pienkonetta kuljetti alan harrastaja, ja laskeutuminen ei ollut tavallisesta poikkeava. Pelastuslaitos vastaanotti pienkoneen yhdessä lentokentän palokunnan kanssa.

TS
 
Viimeksi muokattu:

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Sillä samaisella pellolla mekin oltiin ja aikalailla takanurkassa alunperin. Mutta kuski haki kesken kaiken lisää lämmintä päällensä ja siirsi auton samalla ~25 metrin päähän laskuvarjohyppääjien parakista. Te siis ajoitte pois sieltä savivellin kautta.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Sillä samaisella pellolla mekin oltiin ja aikalailla takanurkassa alunperin. Mutta kuski haki kesken kaiken lisää lämmintä päällensä ja siirsi auton samalla ~25 metrin päähän laskuvarjohyppääjien parakista. Te siis ajoitte pois sieltä savivellin kautta.
Mä sain pitkän suostuttelun jälkeen kuskin suostumaan kiertämään sieltä aivan pellon laidassa (siis eri laidassa, kuin se parakki oli) olevaa jonoa pitkin. Siellä ei ollut kuraa ja se jono veti parhaiten, kun ei ollut väliintuikkaajia.

Reilu 20000 oli eilen yleisöä. Maikkarin videopätkä. Ylen videopätkä. Ja keskiviikkona klo 13 Thunderbirdsit suorittavat ylilennon Helsingin Kaivopuistossa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Turussa olikin eilen valutettu isoja kyyneleitä, kun myrskylinnut peruutti sateen takia näytöksensä kokonaan ja haukatkin oli ohjelmansa keskeyttäneet. Jotkut olivat vieläpä elätelleet toivoa saada pääsylippurahansa takaisin. Oliko kukaan foorumilaisista eilen paikalla? Paljon vähemmän siellä oli kuulemma eilen yleisöä ollut kuin lauantaina.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Turussa olikin eilen valutettu isoja kyyneleitä, kun myrskylinnut peruutti sateen takia näytöksensä kokonaan ja haukatkin oli ohjelmansa keskeyttäneet. Jotkut olivat vieläpä elätelleet toivoa saada pääsylippurahansa takaisin. Oliko kukaan foorumilaisista eilen paikalla? Paljon vähemmän siellä oli kuulemma eilen yleisöä ollut kuin lauantaina.
Miten sade estää lentokoneella lentämisen? Muuttuuko alusta liian pluikkaaksi?
 

Örfil

Guest
Pahaa jälkeä syntynyt kuvien mukaan. Eihän niissä näkynyt yhtään isompaa osaa, jossa joku olisi säilynyt hengissä. Sarjasta ihmepelastumisia ne muutamat :(

Lähipäivinä selvinnee turman syistä enemmän...
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Muistelen, että joskus Tekniikan Maailmassa oli juttua Sveitsin ilmavoimien lentokentästä, joka on rakennettu vuoren sisälle. Siis siten, että ainoastaan kiitoradan päässä on aukko. Muistaako kukaan muu kuulleensa/lukeneensa tuollaisesta? Siinä lehtijutussa oli muistaakseni kuvakin siitä vuoren seinässä olevasta aukosta.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Miten sade estää lentokoneella lentämisen? Muuttuuko alusta liian pluikkaaksi?
Useamman koneen näytöspyörityksissä virhemarginaali on lähes olematon optimiolosuhteissakin, saati sitten huonommalla kelillä. Siivenkärkien hipoessa toisiaan ryhmän muiden koneiden liikkeisiin ei reagoida, vaan ne tiedetään ennalta. Ohjelmaa on harjoiteltu kuukausia, vuosia. Jokikinen lentäjä tietää millin tarkasti missä muut ovat milläkin hetkellä ja missä he tulevat olemaan kahden sekunnin kuluttua. Pienikin häiriö yhden koneen suunnitellussa lentoradassa voi aiheuttaa törmäyksen ja katastrofin.
Sää ei siis estä lentämistä, vaan taitolentonäytöksen läpiviennin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Useamman koneen näytöspyörityksissä virhemarginaali on lähes olematon optimiolosuhteissakin, saati sitten huonommalla kelillä. Siivenkärkien hipoessa toisiaan ryhmän muiden koneiden liikkeisiin ei reagoida, vaan ne tiedetään ennalta. Ohjelmaa on harjoiteltu kuukausia, vuosia. Jokikinen lentäjä tietää millin tarkasti missä muut ovat milläkin hetkellä ja missä he tulevat olemaan kahden sekunnin kuluttua. Pienikin häiriö yhden koneen suunnitellussa lentoradassa voi aiheuttaa törmäyksen ja katastrofin.
Sää ei siis estä lentämistä, vaan taitolentonäytöksen läpiviennin.
Jotkut sunnuntaina Turussa olleet ihmettelivät miksei tämä amerikkalaisryhmä voinut tehdä pelkkää ylilentoa kentän yli. Vaikka yksi kone kerrallaan. Näytös oli kuitenkin peruttu niin viime hetkellä, että koneet olivat jo kiitoradan päässä valmiina nousuun. Kieltämättä samaa ihmettelen minäkin.
 

Makkonen

Guest
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article645837.ece
Aika mielenkiintoinen projekti.

Helsingistä Turkuun, Turusta Poriin. Hämeenlinnasta Jyväskylään. Kuopiosta Joensuuhun.

Nämä kaikki matkat taittuvat suurin piirtein 2,5 tunnissa. Entä jos Pariisista Tokioon pääsisi yhtä nopeasti?

Eurooppalainen ilmailu- ja avaruusyhtiö EADS uskoo, että se on tulevaisuudessa mahdollista. Lentokonevalmistaja Airbusin omistajayhtiö on näet alkanut suunnitella ääntä nopeampaa lentokonetta, joka lentää ilmakehän yläpuolella, mutta lähtee tavalliselta kiitoradalta.

Projekti esiteltiin Le Bourget’n lentokentällä päivää ennen Pariisin ilmailunäyttelyä.

Ulkonäöltään kone muistuttaa legendaarista Concordea, mutta eroaa yliäänikoneesta äänettömyydessä ja ekologisuudessa. Koneen on tarkoitus käyttää merilevästä tehtyä biopolttoainetta ja lentää ilmakehän yläpuolella, joten sitä ei kuule maan pinnalta.


[Kuva: EADS]
50–100 matkustajan konetta kehitellään parhaillaan yhteistyössä Japanin kanssa. Hanke kulkee nimellä ZEHST (zero emission high speed transport). EADS hyödyntää kehitystyössä avaruusyhtiönsä Astriumin tutkimustyötä.

Lentokoneessa on kolmet erilaiset moottorit. Se nousee kiitoradalta tavallisten ohivirtausmoottorien avulla. Jyrkässä nousussa apuun tulevat vety- ja happikäyttöiset rakettimoottorit. Lopulta ramjet-patoputkimoottorit vievät koneen stratosfääriin noin 32 kilometrin korkeuteen. Siellä kone kulkee ramjet-moottoreilla neljä kertaa äänen nopeudella. Laskeutumisessa käyttöön otetaan jälleen ohivirtausmoottorit.

EADS:n mukaan ensimmäinen miehittämätön prototyyppi saadaan ilmaan vuoteen 2020 mennessä. Nopeita lentoja saa vielä hetken odottaa: matkustajaliikenteen käyttöön kone tulee EADS:n arvion mukaan vuoteen 2050 mennessä.

 
Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
No eipä tuolla ole tarkoituskaan lentää turistiluokassa Mallorcalle. Samanlainen visioprojekti kuin Concorde, poikii jotain joskus tulevaisuudessa jos on poikiakseen tai sitten unohtuu kun koneet vanhenevat käyttöikänsä yli.. kuten Concorde.
 
Ylös