Ilmailutoikki

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Sain keväällä lahjakortin ystäviltä. Olivat miettineet minulle ensin laskuvarjohyppyä mutta päätyivät sitten ultrakevyen lentokoneen tutustumiseen oikeuttavaan korttiin. Homma ei ole edes kallista (80-100€) riippuen paikasta missä homman suorittaa. Minä olin Malmilla. http://www.kevytilmailu.net/ tuosta linkistä löytyy faktaa.
Homma kestää tunnin verran josta ilmassa ollaan se 30min. Jo pelkästään tuollaiseen 290kg painavaan "himmeliin" nouseminen ei välttämättä kaikilta onnistu. Turvallisia vempeleitähän ne nykyisin ovat. Moottorina 100hv Rotax.
Nousukiitoon ei montaa sataa metriä tarvittu ja tuossa koneessa todella tietää lentävänsä. Aika hyvin siinä tuntuu nosteet. Ja mikä parasta niin heti ensimmäisellä kerralla pääsee itse ohjaamaan konetta. Me ajeltiin Malmilta Helsingin keskustan yli merelle jossa minä pääsiin puikkoihin. Jännitti. Hallintalaitteet ovat todella herkät ja käsi hikosi ohjaussauvassa. Tein täydet ympyrät molempiin suuntiin ja sain lentää koneen takaisin Malmille. Sain aloittaa laskeutumisenkin mutta tarjosin ohjausta kyllä hyvissä ajoin pilotille. Sain lentää noin 15minuttia mikä oli ihan riittävästi. Hieno kokemus, elämys. Suosittelen.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Meinasin laittaa lööppeihin ja sälään, mutta ilmailuahan tämä on aivan selkeästi!



Jotenkin järjetöntä touhua kuluttaa valtavia resursseja ja miestyövuosia siihen, että lopputuloksena saadaan apina ilmakehän yläpuolelle.
 

Örfil

Guest
Sain keväällä lahjakortin ystäviltä. Olivat miettineet minulle ensin laskuvarjohyppyä mutta päätyivät sitten ultrakevyen lentokoneen tutustumiseen oikeuttavaan korttiin. Homma ei ole edes kallista (80-100€) riippuen paikasta missä homman suorittaa. Minä olin Malmilla. http://www.kevytilmailu.net/ tuosta linkistä löytyy faktaa.
Homma kestää tunnin verran josta ilmassa ollaan se 30min. Jo pelkästään tuollaiseen 290kg painavaan "himmeliin" nouseminen ei välttämättä kaikilta onnistu. Turvallisia vempeleitähän ne nykyisin ovat. Moottorina 100hv Rotax.
Nousukiitoon ei montaa sataa metriä tarvittu ja tuossa koneessa todella tietää lentävänsä. Aika hyvin siinä tuntuu nosteet. Ja mikä parasta niin heti ensimmäisellä kerralla pääsee itse ohjaamaan konetta. Me ajeltiin Malmilta Helsingin keskustan yli merelle jossa minä pääsiin puikkoihin. Jännitti. Hallintalaitteet ovat todella herkät ja käsi hikosi ohjaussauvassa. Tein täydet ympyrät molempiin suuntiin ja sain lentää koneen takaisin Malmille. Sain aloittaa laskeutumisenkin mutta tarjosin ohjausta kyllä hyvissä ajoin pilotille. Sain lentää noin 15minuttia mikä oli ihan riittävästi. Hieno kokemus, elämys. Suosittelen.
Wau, tämä oli mennyt ohi silmien. Ollut varmaan hieno kokemus!
Meinaatko hommalle jatkoa?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eipä siinä rikottukaan kovin montaa ilmailumääräystä. Kenkää persauksille ja kilometritehtaalle olisi ollut soveliaampi rangaistus.

Vaarassa oli vain vähintään koko lentokoneen kyydissä ollut väki.
 

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
Asustelen Malmin lentokentän läheisyydessä ja päivittäin ihmettelen nenä taivasta kohti erilaisia lentäviä härveleitä. Tuossa kesäloman aikaan pisti korvaan normaalista poikkeava lentokoneen ääni ja pitihän sitä taas pihalla pällistellä taivaalle.
Linkin mukaisen himmelin tapaisen härvelin bongasin http://en.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_Starship
En tiedä oliko tuommonen mutta siivet oli samalla tavalla (korkeusperäsin keulalla) ja työntöpotkurit. Vinkeä oli ääni vehkeessä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Asustelen Malmin lentokentän läheisyydessä ja päivittäin ihmettelen nenä taivasta kohti erilaisia lentäviä härveleitä. Tuossa kesäloman aikaan pisti korvaan normaalista poikkeava lentokoneen ääni ja pitihän sitä taas pihalla pällistellä taivaalle.
Linkin mukaisen himmelin tapaisen härvelin bongasin http://en.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_Starship
En tiedä oliko tuommonen mutta siivet oli samalla tavalla (korkeusperäsin keulalla) ja työntöpotkurit. Vinkeä oli ääni vehkeessä.
Tässä toinen mahdollinen vaihtoehto, tosin perinteisellä T-pyrstöllä canardien ohella:

Piaggio Avanti
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Asustelen Malmin lentokentän läheisyydessä ja päivittäin ihmettelen nenä taivasta kohti erilaisia lentäviä härveleitä. Tuossa kesäloman aikaan pisti korvaan normaalista poikkeava lentokoneen ääni ja pitihän sitä taas pihalla pällistellä taivaalle.
Linkin mukaisen himmelin tapaisen härvelin bongasin http://en.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_Starship
En tiedä oliko tuommonen mutta siivet oli samalla tavalla (korkeusperäsin keulalla) ja työntöpotkurit. Vinkeä oli ääni vehkeessä.
http://www.youtube.com/watch?v=1vSiiE2cyuc
 

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
Tässä toinen mahdollinen vaihtoehto, tosin perinteisellä T-pyrstöllä canardien ohella:

Piaggio Avanti
Tuommoinen se saattoi olla. Mielestäni moottorit oli hieman pidemmällä siivissä kuten tuossa koneessa ja runko näytti enempi business jetiltä :idea:
Sen verta pikainen oli havainto ettei ihan tarkasti kerinnyt kaikkea rekisteröimään.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24307
Sijainti
lappeen Ranta
Näyttää siltä, että ollaan syksykierrettä (joka on sakkaustilassa tehtävä liike vaikka nokka osoittaakin kohti maata ja lujaa mennään) tekemässä ja oikaisuvaiheessa kone ei saa riittävästi vauhtia, sakkaa uudelleen ja samanaikaisen kaarron (edellisen syöksykierteen kierrteen oikaisu siivekkeillä ja sivuperäsimellä) vuoksi menee uudelleen syöksykierteeseen, joka kiertää toiseen suuntaan kuin ensimmäinen.

Paska homma joka tapauksessa. Syöksykierteet taitaa olla hiukan omanlaisiaan kaikki, en tosin osaa sen tarkemmin sanoa kun en ole itse ollut kuin yhdessä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24307
Sijainti
lappeen Ranta
Jos tuo ei tarkoita jotain ryyppyputkea ;), niin kerroppa kokemuksesta!
No siis se oli muistaakseni jonkin sortin tarkastuslento ja opettaja takapenkiltä kertoi seuraavaksi vuorossa olevan syöksykierteen oikaisun, laittoi koneen syöksykierteeseen ja sanoi: "Oikaise.". Minä sitten oikaisin.

On kyllä jännä systeemi tuo syöksykierre sikäli, että ohjaussauva on täysin vedettynä, koneen nokka osoittaa apaut suoraan kohti maata ja nopeusmittari näyttää suurinpiirtein sakkausnopeutta. Siitä sitten ensin työnnetään ohjaussauvasta koneelle normaali lentonopeus ja moottorille samalla kierroksia, oikaistaan kierto siivekkeillä ja sivuperäsimellä ja vedetään kone vaakalentoon.

Käytännössä oli hiukan nopeamman tuntuinen toimenpide kuin oppikirjoissa, joissa neuvotaan ensin työntämään kone suoraan syöksyyn, myllylle kierroksia, odottamaan nopeuden lisääntymistä ja sitten oikaisemaan vaakalentoon. Ei siinä mitään nopeuden lisääntymisiä tarvinnut odotella, aikalailla meni tyyliin: "joo tosta sauva eteen, kierteenoikaisu ja juu niin moottorin ei tartte olla tyhjäkäynnillä ja juu veto samantien, katos horisontti onkin kivasti suoraan edessä...".

Vaihtelee melkoisesti eri lentokoneiden välillä tuo syöksykierre, kaikillahan sitä ei edes taida pystyä tekemään tai ainakin on kielletty. Itse lentelin tällä koneella:
Näytä liitetiedosto 16081
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Aamulennolla oli ilmeisesti harjoittelijoita turvatarkastuksessa. Nuorukaiset istuivat parina tuijottamassa monitoria... ja jokaisen laukun kohdalla monitoria tutkailtiin ainakin minuutti tai useampi ja kysyttiin vanhemmalta tädiltä neuvoa. Tuli turvallinen olo.
 
Ylös