Eri kuva oli. Siinä Ilmailun kuvassa kone oli maalattu yksiväriseksi, ettei ollut vielä värikuva. Mistähän muuten johtuu, että noita Brewstereitä ei ole pahemmin säilynyt? Aika tehokkaasti on muuallakin maailmassa pistetty romuksi niitä.Oiskoon samasta kuvasta kyse kuin Wiki-artikkelista löytyvä..
Johtunee siitä ettei Brewster ollut järin menestyksekäs malli muualla. Jenkkilaivastossa Grumman F4F Wildcat syrjäytti Ryysterin ensisijaisena tukialushävittäjänä jo ennen sotaa. Britti-imperiumissakin malli oli vain täytehävittäjä jota hankittiin hätävarana. Melko merkityksetön siis, paitsi meillä. Täällähän siintä tehtiin yksi maailman menestyksekkäimmistä hävittäjistä.. olikohan tapposuhde 32:1, eli 32 ilmavoittoa yhtä menetettyä konetta kohti.Mistähän muuten johtuu, että noita Brewstereitä ei ole pahemmin säilynyt? Aika tehokkaasti on muuallakin maailmassa pistetty romuksi niitä.
Pylly-Valttereita (Brewster F2A)...
... Brewstereitä ...?
... Brewster ...
Ja sittenhän on tuo VL Humu, joka ei isommin Brewsteristä eroa.... "Brewster" ...
Myrsky on muuten ainoa suomalaista suunnittelua oleva hävittäjäkone. Ja melko varmasti myös jää ainoaksi.Humu, Myrsky ja Pyörremyrsky (Mersukopio) olivat näitä aikansa sotilaspoliittisia virhevetoja.
Pyörremyrsky oli vanhentunut jo siinä vaiheessa kun sen vanerit alkoi pitämään syöksykokeet.
Myrsky oli surullisen kuuluisa tapporomu...
Näitä kukkasia saa ihastella Keski-Suomen Ilmailumuseossa.
Pyry oli harjoitushävittäjä ja suoriutui tehtävästään erinomaisesti 60-luvulle saakka. Koulu- ja harjoituskoneissa VL/Valmet on onnistunut yleensäkin paremmin ja ihan hyvin. Onhan meillä nykyäänkin vanha työhevonen Vinka ja uudempi Redigo.Eikös Pyry ollut kanssa hävittäjä? Jälleen sarjaa "surullisenkuuluisa".
Kyähän noi Herhiläisetkin täällä kootaan ja huolletaan (puretaan atomeiksi).Osaatkos sanoa että miksi omaa tuotantoa edelleen ylläpidetään? Onko se ihan sen vuoksi että pysyy tietotaito yllä. Eikö riittäisi että ostetaan koneet lisenssillä ja rakennetaan ne omin pikku kätösin alkusarjan jälkeen? Kuten Blemut ja Fokkerit aikanaan.
Mummiälest Suomen kannattaisi unohtaa koneiden suunnittelu ja erikoistua lisenssikoneiden valmistukseen ja ylläpitoon. Etenkin NATO-koneiden.
Konevalinnoilla on jo nyt vedetty selkeä viiva siihen ennen harmaaseen rajaan idän ja lännen välillä. MIGit seisoo (onneksi) Pirkkalassakin pihamaalla. Toivottavasti ne muuten säilytetään. Tällä hetkellä ne on ihan taivasalla rapistumassa eikä niitä pääse edes läheltä katsomaan.
Kohta tulee jupinaa tuosta hakaristista, mutta modet on onneksi valveutuneita - kyseessähän on ihan joku muu kuin Natsi-Saksan hakaristi
Näinhän se on ollutkin sen jälkeen kun Redigon valmistusoikeudet myytiin Italiaan 90-luvulla. Patria Aviation keskittyy nykyään juuri olemassa olevan kaluston ylläpitoon ja modernisointiin. Lisäksi se tekee kehitystyötä UAV-puolella ja osallistuu osasuunnitteluun ylikansallisissa projekteissa.Osaatkos sanoa että miksi omaa tuotantoa edelleen ylläpidetään? Onko se ihan sen vuoksi että pysyy tietotaito yllä. Eikö riittäisi että ostetaan koneet lisenssillä ja rakennetaan ne omin pikku kätösin alkusarjan jälkeen? Kuten Blemut ja Fokkerit aikanaan.
veikkauksena Unmanned Aerial VehicleÖööö, mikä on UAV?
Miehittämätön tiedustelulennokki.Öööö, mikä on UAV?
Käytetään lähinnä tiedusteluun, valvontaan, kenttätykistön tulenjohtoon ja maalinosoitukseen. UAV voi kierrellä maalin yllä matalammalla ja maalata kohteen laserilla, jota sitten ylempää vihollisen ilmatorjunnan ulottumattomista ammutut täsmäpommit seuraavat. Toki Predator voi Hellfire-ohjuksella itsekin iskeä panssarivaunuun /vast.Ja noi potkuripelit on aikalailla hiljaisempia kuin perinteinen suihkuhävittäjä. Tosin ei noilla mitään massiivisia pommituksia tehdä eli toimii lähinnä pistekohteiden tuhoamiseen. Mutta onko tulevaisuudessa nähtävissä koko ilmavoimien automatisointi ja etäohjaus? Pystyykö saman tekemään maasta käsin?
Näinpä tänään. Mutta kenties lähitulevaisuudessa, koska koulutettu pilotti on iso satsaus ja sellaisen laittaminen kentälle ja menetyksen riski on iso "kulu" jos näin voi sodankäymistä kuvata.Tulevaisuudessa ehkä, mutta kaukaisuudessa. Elävä pilotti edelleenkin havainnoi ohjaamossa paljon paremmin omin aistein kuin bunkkerissa näytön kautta. Ilmaherruushävittäjiä ei ainakaan ihan hetikohta ohjata etänä.