Ilmailutoikki

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Aamulennolla oli ilmeisesti harjoittelijoita turvatarkastuksessa. Nuorukaiset istuivat parina tuijottamassa monitoria... ja jokaisen laukun kohdalla monitoria tutkailtiin ainakin minuutti tai useampi ja kysyttiin vanhemmalta tädiltä neuvoa. Tuli turvallinen olo.
Siinä oli koulutus meneillään.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Asustelen Malmin lentokentän läheisyydessä ja päivittäin ihmettelen nenä taivasta kohti erilaisia lentäviä härveleitä. Tuossa kesäloman aikaan pisti korvaan normaalista poikkeava lentokoneen ääni ja pitihän sitä taas pihalla pällistellä taivaalle.
Linkin mukaisen himmelin tapaisen härvelin bongasin http://en.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_Starship
En tiedä oliko tuommonen mutta siivet oli samalla tavalla (korkeusperäsin keulalla) ja työntöpotkurit. Vinkeä oli ääni vehkeessä.
Tuon muotoisen härvelin näin taivaalla sunnuntaina, kun olin moottoriradalla Englannissa. Lensi niin korkealla, ettei ääntä kuulunut, mutta suoraan alhaalta katsottuna kiinnitti huomiota koneen muoto. Vähän myöhemmin näin taas Lancasterin, kun sellainen lensi yllättäen siitä radan yli. Olin toki ison puun alla suojassa ja saatuani vihdoin kameran esille kone oli jo horisontissa. Sellaisen heilahtaneen Turenki-kuvan siitä sain, jossa näytti, kuin horisontissa lentäisi kolme varista päällekkäin.

Britanniassa oli myös paljon juttua mediassa lentonäytösonnettomuudesta, kun yksi Red Arrows'n Hawk putosi. Mistään törmäyksestä ei ollut kyse vaan olivat jo tulossa kiitoradalle ja kone putosi kauas lentokentästä. BBC
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Vähän myöhemmin näin taas Lancasterin, kun sellainen lensi yllättäen siitä radan yli. Olin toki ison puun alla suojassa ja saatuani vihdoin kameran esille kone oli jo horisontissa.
Vanhasta tottumuksesta ilmasuojaan :D

jjv sanoi:
Britanniassa oli myös paljon juttua mediassa lentonäytösonnettomuudesta, kun yksi Red Arrows'n Hawk putosi. Mistään törmäyksestä ei ollut kyse vaan olivat jo tulossa kiitoradalle ja kone putosi kauas lentokentästä. BBC
Ettei olisi vain sairaskohtaus kun ei kerran hypännyt? Suoraan kaarron jälkeen kone jatkoi matkaansa maata kohti, vielä melko vakaan näköisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Vähän myöhemmin näin taas Lancasterin, kun sellainen lensi yllättäen siitä radan yli.
Tuo kone on joskus bongattava - ehdottomasti. Riittää ihan että se on maassa ja pääsee käyskentelemään sisälle. Legenda!
Sain jo väristyksiä kun oltiin viime syksynä Keski-Suomen Ilmailumuseossa ja pääsin koskettamaan Blenheimiä.
 

Örfil

Guest
Jokos noi laserosoittemit on muuten suomessa laittomia? Tuon perusteella voisi melkein laissa rinnastaa esim. nyrkkirautaan tai muuhun aseeseen.
En tiedä mutta jonkinmoista massamurhan himoa osoittaa se että tollaisilla tohottaa koneisiin - ei voi käsittää :nope:

Goalta muuten kun lähtee takas Suomeen iltakoneella, niin se lentää pitkät pätkät rantaa pitkin ja näin itse kunka sinne tohotettiin koneeseen valoilla. Siellähän on porukka lärvässä pitkin iltaa. Hiukan pelotti kun oli itse paluulennolla. Marraskuussa sama keikka.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Riittää ihan että se on maassa ja pääsee käyskentelemään sisälle.
Jos ei kuitenkaan riitä niin Lincolnshiren museossa Englannin itärannikolla pääsee Lancasterin kyytiin lennolle 220 punnalla. No turhan kallista meikäläiselle, mutta tuolla museossa voisi kyllä ensi kesänä käydä. Ajoittaa vierailun oikein niin näkee Lancasterin ilmassa ja pääsee museossa sisälle. Se ei näyttäis maksavan kuin 7 puntaa.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Tuo kone on joskus bongattava - ehdottomasti. Riittää ihan että se on maassa ja pääsee käyskentelemään sisälle. Legenda!
Sain jo väristyksiä kun oltiin viime syksynä Keski-Suomen Ilmailumuseossa ja pääsin koskettamaan Blenheimiä.
Toki tuon sodan kaikki vehkeet haluttaisi nähdä ja koskettaa, mutta itse himoitsen eniten Spitfirea.. sillä vaan on jotenkin maaginen maine. Ja kaunis se on, mahottoman kaunis.
 
Viimeksi muokattu:

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Paljonko oli lennot myöhässä??
En tiiä kaikista, mutta mun lento 20 min sumun takia. Toisessa päässä laskeutuminen onnistui vasta toisella kerralla ja 20 minuutin ympyrän kiertelyn jälkeen. Syy oli samainen sumu. Se on ihan jännää, kun melkein ollaan kentän pinnassa kiinni ja tulee ylösveto. Saisivat tehdä sitä joskus ihan huvittaakseen matkustajia!
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Jos ei kuitenkaan riitä niin Lincolnshiren museossa Englannin itärannikolla pääsee Lancasterin kyytiin lennolle 220 punnalla.
Hetkinen vedetääs sen verran takaisin, ettei se kone suinkaan lennä vaan ajelee kiitoradalla vartin verran ja kyytiin pääsee tuolla summalla. Melko kallis rullausmatka :eek:

Lentokykyisiä noita koneita on vain kaksi. Toinen Britanniassa, toinen Kanadassa.

Tuossa on linkki kalenteriin missä tuo Englannin lentokykyinen Lancaster ja muutama muu sotakone (mm. Spitfire) ajelevat ja ovat näytillä huhtikuusta syyskuuhun. Muutoin ovat näytillä tukikohdassaan, joka on itse asiassa vain kymmenen kilometrin päässä tuosta Lincolnshiren museosta.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Se on ihan jännää, kun melkein ollaan kentän pinnassa kiinni ja tulee ylösveto.
Heh, kentän. Ettei vaan olis ollu moottoritie...

Tuossa lauantaina lentoni myöhästyi reilu tunnin, kun piti jättää yksi sairaskohtauksen saanut isäntä Kööpenhaminaan. Sillä alkoi melkein heti nousun jälkeen olla hengitysvaikeuksia, mutta koneen henkilökunta teki kaikkensa, ettei tarttis laskeutua. Happea antoivat pullosta. Kun tunti oli kulunut ja äijän vointi meni koko ajan huonompaan suuntaan, päättivät kuuluttaa löytyiskö koneesta lääkäriä. No kaksi löytyi, joista toinen olikin nukkunut koko ajan viiden metrin päässä potilaasta. Lääkärit tulivat paikalle, kuuntelivat potilasta stetoskoopilla ja saman tien kävi käsky kohti lähintä kenttää. 10 minuuttia ja oltiin Kastrupissa.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Hanssin Jukan entisöintityö on valmis Jyväskylän Tikkakoskella
8.9.2011 16:37 Helsingin Sanomat



Jyväskylä. Ilmavoimien ensimmäisen kuljetuskoneen Douglas DC-2 Hanssin Jukan entisöintityö on valmis Jyväskylän Tikkakoskella.

Historiallinen konevanhus palautettiin jatkosodan aikaiseen vuoden 1944 suoja-asuunsa. Entisöintityön toteutti Ilmasotakoulun kilta. Kone saatiin Suomeen lahjoituksena talvisodan talvena 1940. Sitä ennen se toimi matkustajakoneena. Jatkosodan aikana kone palveli eri kuljetustehtävissä ja kuljetti viidesti marsalkka Mannerheimiä.

Viimeisen lentonsa se lensi ilmavoimissa kesällä 1955 ja toimi sen jälkeen vuodesta 1959 vuoteen 1981 torikahvilana Hämeenlinnassa. Hanssin Jukan viime vuonna alkaneeseen entisöintiin osallistui viitisenkymmentä vapaehtoista.

Harvinaisen museokoneen sijoituspaikkaa ei ole vielä päätetty. Douglas DC-2 koneita on maailmalla jäljellä enää kymmenkunta.
Yleensä koneet menevät romuksi käyttöikänsä päätteeksi, harva yksilö selviää vuosikymmenten päähän. Siinä kuitenkin yksi harvinainen vanhus. :thumbup:
 

Örfil

Guest
Hanssin-Jukka oli pikkupoikana ahkeraan visiteerattu kohde, silloin kun se oli kahvilana Hlinnassa linja-autoaseman kupeessa.
Ohjaamonäkymä oli pikkupojan taivas :ahem:

Hienoa että kone on saatu noin hienoon kuntoon!
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24307
Sijainti
lappeen Ranta
Yleensä koneet menevät romuksi käyttöikänsä päätteeksi, harva yksilö selviää vuosikymmenten päähän. Siinä kuitenkin yksi harvinainen vanhus. :thumbup:
On joskus muksuna tullut siellä kahvila-Hanssissa käytyä. Sinänsä varmaan ihan hyvä, että oli sellaisena kahvilana kun muuten olisi todennäköisesti laitettu paaliin. Eikä noita DC-kakkosia turhan paljoa taida maailmalla olla.

edit. Siinähän se luki uutisessa, että kymmenkunta on jäljellä.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Sinänsä varmaan ihan hyvä, että oli sellaisena kahvilana kun muuten olisi todennäköisesti laitettu paaliin.
Juuri näin. Esimerkiksi Pylly-Valttereita (Brewster F2A) oli sodan jäljiltä monen monta, mutta kaikki laitettiin sulattoon. Se yksikin olisi kymmenien miljoonien arvoinen nykypäivänä, kun se Venäjän Karjalan järvestä ongittu Lauri Pekurin BW-372 on nyt sitten lajinsa ainoa maailmassa.. ja Yhdysvaltain laivaston omaisuutta. Se homma ryssittiin pahasti :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24307
Sijainti
lappeen Ranta
Juuri näin. Esimerkiksi Pylly-Valttereita (Brewster F2A) oli sodan jäljiltä monen monta, mutta kaikki laitettiin sulattoon. Se yksikin olisi kymmenien miljoonien arvoinen nykypäivänä, kun se Venäjän Karjalan järvestä ongittu Lauri Pekurin BW-372 on nyt sitten lajinsa ainoa maailmassa.. ja Yhdysvaltain laivaston omaisuutta. Se homma ryssittiin pahasti :dunno:
Ilmailussa oli lehden loppupuolella olevalla palstalla ikäänkuin huumorimielessä juttu silloin kun siitä löytyneestä maailman viimeisestä Brewsteristä ja sen omistusoikeuksista uutisoitiin. Jutussa kysyttiin, että mitä mahtoi tapahtua maailman toiseksi viimeiselle Brewsterille. Ohessa oli kuva Tamperelaiselta leikkikentältä, jossa kyseinen kone oli lasten hajotettavana 60- vai oliko se 70-luvulla.
 
Ylös