Ilmailutoikki

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24302
Sijainti
lappeen Ranta
Lueskelen tuossa just kirjaa II maailmansodan liitokuskeista.
Hullun hommaa, tämä video antaa aivan liian siloitellun kuvan mitä homma oli.

http://www.youtube.com/watch?v=d09YOacP-9g

Kaikki brittien liitokoneiden nimet alkoi muuten H -kirjaimella.
Horsa, Hamilcar, ... olikos muita? Joskus aikoinaan kaverin kanssa pähkäiltiin, että vois tehdä semmosen radio-ohjattavana, mutta tekemättä jäi. Taisi tuon youtube-videon koneet olla jollain esittelylennolla tms. kun lentokentälle näyttivät laskeutuvan?
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Matkustajakoneen laskeutuminen pitkäksi (IS 2.7.2013)
http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288578998676.html

Nostetaanpas tätä vaikkei mikään erikoinen juttu olekaan. Ylösvetohan tuossa kohdassa olisi pitänyt tehdä kun kosketuskohta meni noin myöhäiseksi. Siipijarrut saivat heti päälle, mutta kuuluuko tuossa reverssejä ollenkaan? Mitenkähän, ajoivatko kentälle takaisin ja purkasivat matkustajat normaalisti, vai liukumäkiäkö tultiin?
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
En minäkään kuule reverssejä. Mutta siiven laskeutumisasu näytti vähän "suppealta"? Tarttee katsoa jokunen muu video ja verrata.

Mikähän kone tuo on, joku Boeing?
Löysin tässä vertailupätkän vuoksi melkein samasta kohtaa kuvaa http://www.youtube.com/watch?v=Dl7bQP0mJ5M. Verrokkivideoon nähden flapit eivät olleet kokonaan alhaalla. Ja näköjään kone tosiaan on Boeing, tarkemmin B757. Tarkat silmät sulla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mihin tutkijalautakuntaa enää tarvitaan kun meillä on Andy ja Racer.
 

Örfil

Guest
Verrokkivideoon nähden flapit eivät olleet kokonaan alhaalla.
Se tuli ekana mieleen. Omat lomareissut on ollleet pääasiassa Boeingeilla (757) ja niissä laskeutumisvaiheessa kyttäilen jos mahdollista, että miltä siipi näyttää laskuasussa ja tuossa venäläispilotin tapauksessa se poikkesi muistikuvasta.

Finskin koneissa se näyttää jopa hurjalta kuinka paljon roinaa siivestä otetaan ulos /lasketaan alas laskeutumisvaiheessa.

Lasku meni pitkäksi, liikaa nopeutta koska laskuasu + moottoriasetukset ei olleet kunnossa (lämä pohjassa + ei reverssejä + fläpit liki kiinni)?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Finskin 757 on kyllä kaikista täällä pörrävistä koneista meluisin.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Eikös täällä jo aikaisemmin puhuttu, että nämä tulevat kolmen sarjoissa.

2/3
 

Örfil

Guest
Oisikohan niin, että päättivät tehdä ylösvedon mutta eivät käyttäneet go around -moodia tai nappia, mitä lie vaan vetivät nokan ylösvetokulmaan mutta systeemi oli vielä laskeutumismoodissa eikä antanut lisätä manuaalisesti tehoja.
Kyllä, eivät painaneet "mitä lie" -nappia. Case closed, jälleen kerran ;)
 

Örfil

Guest
Ihme homma että runko säilyi noinkin ehjänä tuollaisen kiepin jälkeen :confused:

Onko kellään muuten lisää tietoa siitä Suomen vesilentokoneonnettomuudesta?
 

Örfil

Guest
No hyvä, ettei olla ihan pimennossa asian suhteen.

Monella forumistilla kun on oma vesilentokone.
 
Ylös