Ilmailutoikki

Örfil

Guest
Mulla ja Runskilla ainakin. Lentelemme vuoroviikoin saunakaljoille järvenrantamökeillemme.

Ja kuulemma Sue:lla on joku etuvetoinen Antonov muunnettuna vesikellukkeille ;)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ohhoh. :eek: Tossa oli kyllä suuronnettomuus ja kaikkien matkustajien hengenlähtö enemmän kuin lähellä. :eek!:
Eiköhän tuo jo ole suuronnettomuuden kriteerit täyttävä tilanne.

Ja jos kone olisi kaatunut tuossa vaakapiruetin aikana niin eipä olisi noin vähällä päästy. Lähellä oli, siiven kärki kun olisi kunnolla ottanut maahan kiinni niin se olisi ollut siinä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24300
Sijainti
lappeen Ranta
Olisko perä sakannut?
:doubtful: Voiko lentokoneen perä edes sakata? :confused: Eikös matkustajakoneissa ole vielä koko "takasiipi" yhtä ohjainpintaa? Eli aika äärimmäiset olosuhteet sais olla että sieltä virtaus irtoaa. Ja toisaalta jos korkeusperäsin/-vakaaja sakkaisikin, niin ei se vissiin koneen takaosaa mitenkään erityisesti tipauttaisi kun painopiste on kuitenkin siellä siiven pinta-alan ensimmäisen kolmanneksen tienoilla. Aerodynaaminen kokemukseni perustuu tosin potkurikoneeseen ja rc-liidokkeihin eli hiukan eri systeemit lie matkustajakoneissa kuitenkin ts. mutulla mennään.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
:doubtful: Voiko lentokoneen perä edes sakata? :confused: Eikös matkustajakoneissa ole vielä koko "takasiipi" yhtä ohjainpintaa? Eli aika äärimmäiset olosuhteet sais olla että sieltä virtaus irtoaa. Ja toisaalta jos korkeusperäsin/-vakaaja sakkaisikin, niin ei se vissiin koneen takaosaa mitenkään erityisesti tipauttaisi kun painopiste on kuitenkin siellä siiven pinta-alan ensimmäisen kolmanneksen tienoilla. Aerodynaaminen kokemukseni perustuu tosin potkurikoneeseen ja rc-liidokkeihin eli hiukan eri systeemit lie matkustajakoneissa kuitenkin ts. mutulla mennään.
Ajattelin lähinnä että jos hitaassa vauhdissa keulii liikaa, jää takasiipi likaiseen ilmaan ja kone menettää ohjauskyvyn. Käsittääkseni normaalitilanteessa sotkut menee takasiiven alitse. Luulis tosin että koneet olis tasapainotettu niin että tuollaisessa tilanteessa perä pyrkii ylös. Ainakin rc-lennokit :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24300
Sijainti
lappeen Ranta
Ajattelin lähinnä että jos hitaassa vauhdissa keulii liikaa, jää takasiipi likaiseen ilmaan ja kone menettää ohjauskyvyn. Käsittääkseni normaalitilanteessa sotkut menee takasiiven alitse. Luulis tosin että koneet olis tasapainotettu niin että tuollaisessa tilanteessa perä pyrkii ylös :doubtful:
Kaikennäköistä pyörrettä tosiaan saattaa tuollasessa asennossa ja nopeudessa korkeusperäsimeen tulla ja sitten tuleekin vahva "earth calling" -tilanne kyllä. Rajansa ne on nykyaikaisimmillakin koneilla, että mitä niillä voi turvallisesti tehdä. Tosin tietokonesysteemien pitäisi ottaa homma haltuun hyvissä ajoin ennen rajojen löytymistä. Mene noista sanomaan. Luulis kyllä syiden selviävän suht nopeastikin kun pääsevät lentäjiäkin haastattelemaan eikä ihan tyhjältä pöydältä tartte lähteä selvittelemään.
 

Örfil

Guest
Olen itse Andyn kannalla eli olivat tekemässä ylösvetoa, mutta kaikki muu osio oli laskeutumisasennossa. "Se" nappi oli väärässä asennossa ja näin ei pitäisi käydä.

Joku meni pahasti pieleen tuossa.

Ja mehän ollaan Andyn kanssa aina oikeassa :ahem:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Liian hidas vauhti -> ei nostovoimaa nousuun.

Kuitenkin vedetään kahvasta taakse (yritetään nousta) -> pyrstö alas ja kone pystyyn.
 

Örfil

Guest
Liian hidas vauhti -> ei nostovoimaa nousuun.

Kuitenkin vedetään kahvasta taakse (yritetään nousta) -> pyrstö alas ja kone pystyyn.
Kone oli jo säädetty laskuasuun. Siinä on niitä rajoittimia jotka estää ylösvedon tällöin.

Homma meni ihan persiilleen...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kone oli jo säädetty laskuasuun. Siinä on niitä rajoittimia jotka estää ylösvedon tällöin.

Homma meni ihan persiilleen...
Niin, onko jossain jo virallista rapoa että tultiin autopilotilla laskuun?

Manuaalilla pystyy helposti peruuttamaan laskuyrityksen.
 

Örfil

Guest
Niin, onko jossain jo virallista rapoa että tultiin autopilotilla laskuun?
Virallinen onnettomuusraportti tulee multa ja Andyltä.
Homma on nykyään ulkoistettu netin kautta toimivaksi ja sen toimittaa Andy & Jussi Crash Investigation Pulja eli AJCIP.

Veloitamme SATA MILJUUNAA rupiaa per keissi.
Hommassa etuna se, että analyysi tulee apaut yhdessä illassa.

Rahat jaetaan siten että Andy ei saa mitään ja mulle loput.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Virallinen onnettomuusraportti tulee multa ja Andyltä.
Homma on nykyään ulkoistettu netin kautta toimivaksi ja sen toimittaa Andy & Jussi Crash Investigation Pulja eli AJCIP.

Veloitamme SATA MILJUUNAA rupiaa per keissi.
Hommassa etuna se, että analyysi tulee apaut yhdessä illassa.

Rahat jaetaan siten että Andy ei saa mitään ja mulle loput.
Haiskahtaa kuitenkin siltä, että kaksi viidesosaa kuuluu mulle!
 
Ylös