Ilmailutoikki

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Käsittääkseni ne lentokoneohjaajat on koulutettu toimimaan myös erikoisissa olosuhteissa (pimeä, lähestyvä ohjus, navakka luoteinen, cabincrewgangbang), joten silleen ihan koulutuksen mukainen suoritus. Oli syy mikä tahansa.

Asiasta toiseen -pointtikyssäri: Haluaisitteko te Forumin säännölliset lentomatkailijat halvempia lentolippuja? No ehkä te sitten saisitte halvalla kokeiltuja laskeutumisia.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
No kyllähän se näyttävää on kun siivenkärjet heiluu laskutelineitä alempana. Ei toki enää pinnan lähellä. Huvittavia nuo kaikki kommentit, "normilasku mulla pysyis housut kuivana".
Suoraan tullaan, ja Funchalin kentällä tuo on se helpompi suunta. Olen ollut joskus kyydissä tuolle kentälle päinvastaisesta suunnasta, ja siinä tehdään180 asteen käännös aika pienessä tilassa poukamassa. Se tuntui kivalta. Veikkaan että tallenteen tilanteessa matkustamossa ei tuntunut juuri miltään.
 

Alli&Talli

Tallipaallikon rehtori
Liittynyt
21.7.2010
Viestit
349
Joko se selvis olika se Unkariin pudotettu kone samma jåka hukkui siella Asiassa?
Joku mh-47 tms?
 

Örfil

Guest
Tuosta Funchalista vielä, katselin sitä tovin ja laskeskelin että kolme kertaa se korjasi asentoa ja sitten siististi maahan. Joku joka on seurannut laskua on varmaan säikähtänyt, osalta voinut mennä homma ohi?

Hurjempi tilanne on ollut aikanaan se muutaman vuoden takainen sivutuulilaskeutuminen muistaakseni Saksan Berliinissä (?) jossa siivenkärki otti laskussa maahan ja sitten tehtiinkin ylösveto.

Ylösvetoa en ole koskaan onneksi joutunut kokemaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Asiasta toiseen -pointtikyssäri: Haluaisitteko te Forumin säännölliset lentomatkailijat halvempia lentolippuja?
Säännöllisiä lentomatkailijoita ei varmaan kiinnosta, kun joku muu maksaa niitten liput, mut mulle kyllä kelpais. Oisko sulla lipaston perukoilla vai?

Hurjempi tilanne on ollut aikanaan se muutaman vuoden takainen sivutuulilaskeutuminen muistaakseni Saksan Berliinissä (?) jossa siivenkärki otti laskussa maahan ja sitten tehtiinkin ylösveto.
Se oli Hampurissa ja se oli naiskuski.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No siis.

Ne pikkuikkunatko on pop? Koskaan edes reunapaikkaa koneessa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Viimeinen MD-11 poistunut matkustajaliikenteestä. Konetyypin elinkaari jäi vain 26 vuoden mittaiseksi matkustajakäytössä. Eipä noita paljon ollutkaan, toisin kuin ehkä suominäkökulmasta saattaisi kuvitella. Valmistettu 200 joista Finnarilla oli 7. Upea kone, mutta hankala lennettävä ja onnettomuusherkkä.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
MD-11:ssa ja edeltäjässä DC-10:ssä lie suurimpia ongelmia oli kalliit ylläpitokulut (lähinnä suuri kulutus).

Niin kalliit, ettei matkustajaliikenne kannata. Rahtikäytössä lie ollut enämpi viime vuosina.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
MD-11:ssa ja edeltäjässä DC-10:ssä lie suurimpia ongelmia oli kalliit ylläpitokulut (lähinnä suuri kulutus).
Niin sekin vielä. Jossain luki, että kulutus osoittautui suunniteltua suuremmaksi. Ja aika huimia nuo korkeuksissa sattuneet hallinnanmenetykset, kun kone ei oikaise itse itseään. Kyllähän nuo rahtikoneiden laskeutumisetkin Vantaalla suhteellisen leijailulta näyttää. Arvottomiksi menneitä koneita, halpoja operoida silloin, jos seisontaa on paljon.
 

Örfil

Guest
Kummassakin konetyypissä matkustanut vailla huolen häivää.
Tieto olisi lisännyt tuskaa eli lentopelkoa :eek: :eek:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Mun mielestä Suomen kannattaisi tilata F14-Tomcat hävittäjiä noin 400 kpl kehittyneimmässä sotisopassaan. On muistettava, että ryssällä on itänaapurissa noin 1300 konetta ilmavoimissaan. Nykyiset noin 60 Hornettia ei siinä leikissä kauan mukana kestä vaikka ovatkin parempia koneita kun Migit.
 

Örfil

Guest
noin 1300 konetta ilmavoimissaan. Nykyiset noin 60 Hornettia ei siinä leikissä kauan mukana kestä vaikka ovatkin parempia koneita kun Migit.
Taasko tää alkaa :D

Noista wikipediakoneista on korkeintaan puolet lentokunnossa sekä valmiustilassa. Ja missään nimessä koko kalustoa ei voida yhdelle vastuualueelle siirtää yhtään missään olosuhteissa.
Suomen kalusto on mitoitettu sen mukaan.

Nokkalan kirjassa lisää aiheesta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Pendel voisi McRään kanssa setviä, että miten saataisiin hävittäjäkalusto moninkertaistettua ja julkisesta terveydenhuollosta poistettua kaikki jonot.
 
Ylös