Formula 1 - 2010 - São Paulo: Aika-ajot ja välijarnat

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Mitä tapahtui Michael Schumacherille? Mies oli vielä ennen viimeistä vaihtorulettia kakkosena, mutta sitten jäi sinne varikolle seisomaan lämmittimien kanssa ja sinne menivät mahdollisuudet. Silti Rosberg oli aika tissiposki tänään der Regenmeisteriin verrattuna.

Hamiltonilta voimme odottaa huomenna todellista ryntäystä. Webberin ohi on ainakin päästävä. Hülkenberg varmaan menettää heti startissa viisi sijaa joten neliapilamme on sen osalta koossa ensimmäisen kierroksen jälkeen.
 

Ironsteele

Well-known member
Liittynyt
11.7.2009
Viestit
259
Upea suoritus Hülkenbergilta ja lähtöasetelmat kisaan mielenkiintoiset! :thumbup:
 

Timanfaya

Group Speed Devils
Liittynyt
15.5.2010
Viestit
1589
Hülkenberg varmaan menettää heti startissa viisi sijaa joten neliapilamme on sen osalta koossa ensimmäisen kierroksen jälkeen.
Tuskinpa kerkee menettää noin paljon sijoja ennen ekaa mutkaa. Ei sinne nyt niin kauaa kiihdytellä. Hyvä vaan kun tulis ykkösenä ekaan mutkaan...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Palataanpas tähän moottoriasiaan vielä tuolta harjotusseurantaketjusta, kun on niin pitkät piuhat, että vasta nyt valo syttyi.

Tuo Abu Dhabin sääntö jota muistelet tarkoittaa muistaakseni vain aika-ajon ja kisan välillä vaihdettuja koneita. Eli jos ajat aika-ajon ja kisan läpi samalla koneella, kaikki OK, voit käyttää konetta myöhemmin missä kisassa tahansa. Mutta jos joudut jostain syystä vaihtamaan koneen aika-ajon jälkeen, tämä kone putoaa pois pelistä ja sitä saa käyttää uudelleen vasta Abu Dhabissa.
Kuten siellä totesin, näinhän se sääntöjen mukaan on. Mutta se ei heti avautunut, että tämä sääntöhän (edelleen) tarkoittaa sitä, että Alonsolla on kone, jolla ei ole ajettu vielä kisan kisaa. Eli se, joka vaihdettiin pois Bahrainin aika-ajon jälkeen. Tämä voidaan siis ottaa käyttöön Abu Dhabissa.
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kuten siellä totesin, näinhän se sääntöjen mukaan on. Mutta se ei heti avautunut, että tämä sääntöhän (edelleen) tarkoittaa sitä, että Alonsolla on kone, jolla ei ole ajettu vielä kisan kisaa. Eli se, joka vaihdettiin pois Bahrainin aika-ajon jälkeen. Tämä voidaan siis ottaa käyttöön Abu Dhabissa.
Eri asia on se onko siitä mihinkään. Näin toki voidaan tehdä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eri asia on se onko siitä mihinkään. Näin toki voidaan tehdä.
Tietysti. Mutta sitä ei vaihdettu poksahtamisen takia vaan varmuuden vuoksi, kun telemetriassa havaittiin jotain. Paljonko noita voidaan huoltaa on sitten toinen juttu. Ja kolmas on se, kuinka paljon kyseistä konetta on käytetty vapaissa harjoituksissa. Koreassa se tiettävästi Alonsolla oli vapaissa käytössä.

Mutta enempi tuon havaintoni tarkoitus oli todeta väite siitä, että kaikilla Alonson koneilla on ajettu vähintään kaksi kisaa vääräksi, koska säännöt eivät sitä ole tälle kyseiselle koneelle mahdollistaneet.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Olipahan aika-ajo. Hulkenberg ihan uskomattomassa vauhdissa, eikä Williamsin mukaan olisi märän kelin säädöissä. Myöskään Q1 tai Q2 ei tue epäilyjä säätökikkailuista, sillä niissä Hulk ei ollut mitenkään erikoisen nopea. Suoranopeudet myös siellä missä ne Coswortheilla yleensä tuppaa olemaan, eli keskikastissa. Nyt vaan Frank paperit valmiiksi ennenkuin joku muu vie.

Loput mm-kisaajat tiukassa nipussa, Massa otti taas pataan Alonsolta 100-0. Petrov top10:ssä. Button yhtä vaisu kuin Koreassakin sateella ja Nico otti kuokkaan Leualta. Sauberit, STR:t ja Intian Voimat siellä missä yleensäkin. Virginit sekä Lotukset lähekkäin, ja Senna voisi vaikka siirtyä koruompeluun. Klien vie ja Bruno vikisee.

Tässä vielä ajamisen mallia: http://www.youtube.com/watch?v=DzsFe28a7k0
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kerran oli lähellä ja viimeiseen mutkaan otti yllättävänkin varovasti/vaihtoi yllättävän pienelle (omia simuajojani muistellen). Märkä mutka?

Mutta on tuo aikaero ihan käsittämätön. Renkaat epäilemättä olivat optimaalisemmassa lämpötilassa kilpakumppaneihin verrattuna ja ajoitus viimeisellä yrityksellä napissa, mutta silti. Williamsilla yli sekunti Red Bull-kaksikkoon samoissa olosuhteissa samoilla renkailla on jotain käsittämätöntä. Kun nyt kuitenkin aikaisempien tulosten perusteella pitäisi ainakin auton ja useimpien mielestä myös kuskin olla lähtökohtaisesti kymmenyksiä hitaampi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kerran oli lähellä ja viimeiseen mutkaan otti yllättävänkin varovasti/vaihtoi yllättävän pienelle (omia simuajojani muistellen). Märkä mutka?
Viimeinen mutka oli todella liukas aika-ajossa, joten otti varmasti tarkoituksella mieluummin varman päälle. Monta kuskia meni ulos samassa paikassa, joten paikan riskit oli hyvin tiedossa.

Tuo Ferraduran korjausliike oli aika hätäinen :eek:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mitenköhän käy kisassa Hülkenbergin renkaille, jos noissa koleissa oloissa sai ne optimilämpöön. Saattaa sulaa alle suhteellisen nopeasti. :rolleyes:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
Palataanpas tähän moottoriasiaan vielä tuolta harjotusseurantaketjusta, kun on niin pitkät piuhat, että vasta nyt valo syttyi.


Kuten siellä totesin, näinhän se sääntöjen mukaan on. Mutta se ei heti avautunut, että tämä sääntöhän (edelleen) tarkoittaa sitä, että Alonsolla on kone, jolla ei ole ajettu vielä kisan kisaa. Eli se, joka vaihdettiin pois Bahrainin aika-ajon jälkeen. Tämä voidaan siis ottaa käyttöön Abu Dhabissa.
Tuo kone käytettiin sen jälkeen vapaissa harjoituksissa, ja nimenomaan tuo sitten poksahti Kiinassa perjantaina.
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
144
Kerran oli lähellä ja viimeiseen mutkaan otti yllättävänkin varovasti/vaihtoi yllättävän pienelle (omia simuajojani muistellen). Märkä mutka?
Muistelen, että aiemmalla kierroksella Hülkenbergikin veti sen viimeisen mutkan leveäksi häviten siinä aikaa. Eli paikka oli tuttu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
F1 Fanatic (Keith Collantine) on analysoinut Brasilian GP:n aika-ajotuloksia: How Hülkenberg snatched pole position
Tähän kommenttiin vois puuttua:
Was it all down to a wet weather set-up? It seems very unlikely – if that were the case he would surely have been much quicker in Q1 and Q2, which were far wetter than Q3.
Mun mielestä tuota ei voi suoraan verrata noin, koska ajot ajettiineri renkailla. Sadekelinsäädöt vois mm. renkaiden lämpimiksi saamisen puolesta melkeinpä olla vahvempi tekijä tuossa liukastellessa slickseillä märällä, kuin välikelinrenkailla vaan vähän kostealla ajellessa.

No, voihan se olla niinkin että oli kuivankelinsäädöillä, mutta Williamsilla ei uhrattu kierrosaikaa suoranopeudelle. Ja tuossa liukasteluvaiheessa varmasti ylimääräinen alaspaino auttaa. Suurin tekijä tavallista parempaan suoritukseen varmaan oli se että sai renkaat lämpimiks ja uskalsi ajaa vauhdilla nopeisiin mutkiin sisään. Aika rohkeeta menoa esim. takasuoran jälkeen siihen nopeaan oikeaan. Voi olla että johtui kuskista, mutta Webber vihjaili että auto oli iskussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Suorastaan hämmästyttävä aika-ajo tällä kertaa...:eek!:. Kaiken lisäksi paalun ottaa Hülkenberg eikä Barrichello niin se vain lisää mielenkiintoa eteenpäin. Testikielto varmasti estää paljon nuorten lahjakkuuksien esiintuloa ja vasta nyt Nico alkaa osoittaa potentiaaliaan. Tällainen paukku on verrattavissa kauden 94 Jordanin Span vastaavaan temppuun. Kerran kyllä Williams oli tulosvedossa kolmantena, mutta pieleen meni. Se oli oman veikkaukseni arvioitu tämän kauden maksimitulos kyseiselle tiimille. Frankin kannattaa ruveta pistäämään sopimusta kokoon.:thumbup: Williamsilla säädöt menivät kohdalleen ja siipien ja downforcen nostatus ja vaihdevälien korkeaksi säätö tuotti tulosta. Lisäksi riskejä ei ollut toisin kuin mestaruusmiehillä. Williamsissa oli joidenkin lähteiden mukaan myös enemmän polttoainetta, mutta tehot ilmeisesti revittiin äärimmilleen ja yhdessä kaiken edellä mainitun kanssa se tuotti tuloksen. Rellulla oli vähemmän polttoainetta kierrokselle mutta downforcea ei tullut tarpeeksi ja F-putki ja siivet olivat matalemmalla ja vaihdeväli oli myös matalampi ja rata ei vielä ollut täysin kuiva. Muussa tapauksessa Kubica olisi saattanut itse olla paalulla tässä aika-ajossa.

Polttoainetta rata kuluttaa vähintään 180 litraa ja äärimmäinen maksimimäärä mikä kuluu jos rataa ajettaisiin jatkuvasti täydellä teholla kuivalla kelillä on niinkin hulppea kuin 231 litraa. Kilomäärissä tämä oli 135-177,5 kilon tietämissä. Kuivalla kelillä ajettaessa varikkokäyntejä on odotettavissa pehmeiden renkaiden osalta kierroksille 18-20 ja kovilla aloittaville kierroksen 54 jälkeen. Näin ainakin ennen vanhaan D ja B-seoksilla oli aikoinaan. Tämä rata on viimeinen tällä kaudella jolla voidaan verrata vanhoja renkaita nykyisiin ja se on mielenkiintoinen seikka.

Vanhat renkaat ovat tämän kauden vertailuissa poislukien Japanin ja Kanadan renkaat selvästi tappiolle verrattuna uusiin renkaisiin. Ainakin kovien renkaiden suhteen. Pehmeiden renkaiden erot ovat enimmäkseen olleet tasaisia puolin ja toisin. Ensi kaudeksi Pirelli suunnittelee renkaiden heikentämistä merkittävästi jolloin nähtäisiin jopa kaksi varikkokäyntiä per kilpailu. Tällaista yritettiin toki kausilla 92 ja 93, mutta renkaat huolimatta heikentymisestä pysyivät kuitenkin keskimääräisesti yhtä vahvoina kuin edeltävät renkaat. Vasta kaudella 94 välitankkaukset aiheuttivat uusjaon renkaiden kestävyydessä. Märällä kelillä bensankulutus on vähäisempi ja maksimimäärä liikkuu tuolloin täystankissa eli 213-14 litrassa jolloin bensaa ei paljoa tarvitse ottaa enempää.

Lähdöstä tulee mielenkiintoinen ja niin myös alkukisasta. Williams on yleensä lähtenyt huonommin täydellä tankilla, mutta sateen sattuessa ja Nicon yllättävän paalupaikan johdosta Williams varmasti riskeeraa kevyemmällä tankilla kuin kilpailijat ja koettaa päästä karkuun. Toinen mahdollisuus on perinteinen strategia sillä Williams on toiminut myös täydellä tankilla kilpailun kuluessa, mutta ratkaisevasti se on huonontunut vasta kevyemmällä autolla kilpailun loppuvaiheessa. Joka tapauksessa jännittävä kilpailu Interlagosin hornankattilassa on tänä iltana luvassa!:alppu:
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Mitäs Suomussalmen VPK:n tikasautolle on tehty kun näyttäis Maikkarin mukaan olevan lähtöruudukossa toiseksi viimeisenä? Äkkivilkaisulla ei mitään ihmeellistä löytynyt joten onkohan taas Maikkarin päässä kikkailtu?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tähän kommenttiin vois puuttua:

Mun mielestä tuota ei voi suoraan verrata noin, koska ajot ajettiineri renkailla. Sadekelinsäädöt vois mm. renkaiden lämpimiksi saamisen puolesta melkeinpä olla vahvempi tekijä tuossa liukastellessa slickseillä märällä, kuin välikelinrenkailla vaan vähän kostealla ajellessa.
Jos olisi ollut selvästi muita enemmän siipeä, niin sen olisi pitänyt näkyä juurikin Q1:ssä ja Q2:ssa, jolloin mekaanisen pidon merkitys oli paljon pienempi märästä radasta johtuen. Ja kuten aikaisemmin totesin, niin suoranopeudet ei tue väitteitä siitä, että takasiiven tilalle oltaisiin sovittettu kylpyamme. Esim. Alonso oli suoralla hitaampi. Rengaslämmöt ovat kieltämättä yksi ratkaiseva tekijä, mutta muistelisin että Williamsit ovat muutenkin toimineet tällä kaudella hyvin sateen puhdistamalla, melkein kuivalla radalla. Hulkenberg onnistui myös ajamaan kolme puhdasta ja virheetöntä kierrosta peräkkäin, kun muut sortuivat virheisiin, tai aika loppui kesken.
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Tarvittiin suoritukseen näköjään vielä vähän 300 gp:n kokemustakin mutta ihan mahtavaa että rookiena pystyy tällaisia tuloksia tekemään. Pakostikin tulee mieleen Vettelin Monzan aika-ajo 2008 vaikkei yhtäläisyyksiä noin muuten paljoa löydykään.
Williams co-owner Patrick Head said: "Rubens was doing a lap on scrubbed inters and had a moment on one of the corners, so he didn't get a decent lap on scrubbed inters but said, 'the track was dry I am coming in'.

"He was in putting dries in and Tom McCullough [Hulkenberg's race engineer] said, 'is the track ready for dries?' and Nico said 'no, it was too wet for dries.' Tom then said, 'well Rubens is in the pits putting on dries' to which Nico nipped straight into the pits and put on dries.
 
Ylös