Formula 1 - 2010 - Abu Dhabi: Mestaruusennakkojorinat ja harjoitukset

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Alonso vaikuttaa pelottavan nopealta. Jos en ole ihan väärässä niin kaveri veti tuon 2. harjoituksen kolmanneksi nopeimman aikansa kovilla gummeilla... Pehmeiden veto jäi kesken. Kuullosti siltä, että valitti yliohjautumista. Alonso kyllä kävi radalla myöhemminkin pehmeillä renkailla mutta aika ei parantunut. Taisi olla painavampi auto. RB tuntuu olevan aiempiin aika-ajoihin verratuna yllättävän kovissa vaikeuksissa. Molempien autojen saaminen eturiviin tulee olemaan työn ja tuskan takana. Ellei tietysti auto ollut painava ihan vain muiden hämäämiseksi... Ainahan ne on sen tarvittavan kympän tai pari jostain löytäneet. Hämis sekoittaa hienosti pakkaa mutta valitettavasti taitaa pelata Lonson pussiin etenkin jos on RB:tä nopeampi...
Ferrarilta sellaista tietoa, että pehmeät renkaat kuluvat todella nopeasti. Ehkä vaikutti vauhtiin. Mene ja tiedä.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Alonso voittaa maailmanmestaruuden.

Miksi? Koska maailma on sen verran julma paikka, että vain huijaamalla pärjää. Red Bull saa tuntea vielä nahoissaan sen, että yrittää pelata reilua peliä.

Näin se on ollut ja näin se tulee aina olemaan. Kimin mestaruus vuonna 2007 oli ihme ja poikkeus vähän kaikessa, balsamia Reilun Pelin miehille.


Tänään on huono päivä. Elämä ei ole helppoa täällä köyhässä Brasiliassa. Sairaudet ja köyhyys kiusaavat. Parin vuoden tuloksena mm. reuma sekä tuhansien eurojen rahalliset menetykset. Onneksi kohta Suomeen.

Sanottakoon vielä, että ymmärrän hyvin, miksi Brasiliassa on niin paljon rikollisuutta. Täälläkin vain pärjää huijaamalla.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Alonso voittaa maailmanmestaruuden.

Miksi? Koska maailma on sen verran julma paikka, että vain huijaamalla pärjää. Red Bull saa tuntea vielä nahoissaan sen, että yrittää pelata reilua peliä.

Näin se on ollut ja näin se tulee aina olemaan. Kimin mestaruus vuonna 2007 oli ihme ja poikkeus vähän kaikessa, balsamia Reilun Pelin miehille.


Tänään on huono päivä. Elämä ei ole helppoa täällä köyhässä Brasiliassa. Sairaudet ja köyhyys kiusaavat. Parin vuoden tuloksena mm. reuma sekä tuhansien eurojen rahalliset menetykset. Onneksi kohta Suomeen.

Sanottakoon vielä, että ymmärrän hyvin, miksi Brasiliassa on niin paljon rikollisuutta. Täälläkin vain pärjää huijaamalla.
Felipekin pääsi aikanaan Ferrarin sisäpiiriin varastellessaan bändin mekaanikoille banaaneja. Ja huomaan, että pitäisi jättää musiikkihommat hetkeksi, alkaa meneen tiimit ja bändit sekaisin. :alppu:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mielenkiintoinen aika-ajo odotettavissa. Abu Dhabin rata kuluttaa bensaa koko kilpailulta 143 kiloa eli 188 litraa. Bensalla ei voi siis paljoa leikkiä tällä radalla. Pehmeät renkaat näyttävät kuluvan huomattavasti nopeammin kuin kovat renkaat joten se lisää mielenkiintoa viimeiseen Bridgestonen f1-kisaan toistaiseksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielenkiintoinen aika-ajo odotettavissa. Abu Dhabin rata kuluttaa bensaa koko kilpailulta 143 kiloa eli 188 litraa. Bensalla ei voi siis paljoa leikkiä tällä radalla. Pehmeät renkaat näyttävät kuluvan huomattavasti nopeammin kuin kovat renkaat joten se lisää mielenkiintoa viimeiseen Bridgestonen f1-kisaan toistaiseksi.
En kyllä keksi miten polttoaine sen isopi tai vähempi tekijä olisi kuin muillakaan radoilla. Niin vähän tankataan kuin on mahdollista, kuten aina. Toki MM-kandidaatit eivät varmaan ihan niin rajoille tankkaa, että mestaruustaistelu kaatuu bensansäästelyyn lopussa. Mutta hyvin pienillä marginaaleilla joka tapauksessa mennään.

Rata vielä muuttunee kumia kerätessään, joten lopullisesta rengaskulutuksesta on paha vielä sanoa. Mutta ilman sadetta tai turva-autoja mennään ensin se vajaa kolmannes pehmeillä ja loput kovilla. Aika lailla vakioresepti on ollut se.

Lauantai näyttää muuttuneen sateenuhkasta selkeäksi, mutta sunnuntaina vettä edelleen saattaa ennusteen mukaan tulla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Joillakin hyvin pitkillä radoilla kuten Spassa ja viime kisassa Interlagosissa jotkut tiimit joutuivat ottamaan ylimääräisiä lasteja polttoainetta kisaan jotta sitä varmasti riittäisi maaliin asti. Tämän kauden vakiomäärä on ollut 210 litraa tai 160 kiloa. Joskus on joillakin vähän bensaa kuluttavilla radoilla kyetty starttaamaan todella vähäiselläkin määrällä bensaa ja selviämään maaliin. Äärimmäinen maksimi on sitten 200 kiloa eli 260 litraa bensaa ja se olisi jo todella raskas auto ajaa. Kisan alussa vähäinen bensamäärä startissa on todella valtava eron tuottava tekijä. 180 litralla starttaavat kuljettajat olisivat Montrealin radalla voineet tietokonelaskelmien mukaan olla jopa 3-5 sekuntia nopeampia kuin perusmäärällä aloittaneet. Häntäpään tiimeissä myös erityisen vähäisilläkin bensamäärillä on yritetty ajaa kisa maaliin asti.

Alkukaudesta Virginillä oli myös muita pienempi bensatankki jonka vetoisuus maaliin asti oli erittäin pieni vaikka ilmeisesti kertaakaan kiitos kehittyneen bensansäästötekniikan ansiosta bensa ei loppunut kesken matkan. Tosin huipputiimit eivät ole tainneet kertaakaan startata kisaan alle 180 litran määrän sillä viimeisillä kierroksilla useimmilla radoilla bensa on ollut erittäin vähissä. Renkaat taas ovat vaihdelleet. Uusilla radoilla tuo kolmasosan kaava on toiminut kun taas vanhoilla radoilla on ollut hieman erilaisempi kaava kuljettajilla. Rengassääntö toki rajoittaa seosten määrää kun ennen sai ottaa neljää eri seosta kunnes kaudella 94 tilanne muuttui.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joillakin hyvin pitkillä radoilla kuten Spassa ja viime kisassa Interlagosissa jotkut tiimit joutuivat ottamaan ylimääräisiä lasteja polttoainetta kisaan jotta sitä varmasti riittäisi maaliin asti. Tämän kauden vakiomäärä on ollut 210 litraa tai 160 kiloa. Joskus on joillakin vähän bensaa kuluttavilla radoilla kyetty starttaamaan todella vähäiselläkin määrällä bensaa ja selviämään maaliin. Äärimmäinen maksimi on sitten 200 kiloa eli 260 litraa bensaa ja se olisi jo todella raskas auto ajaa. Kisan alussa vähäinen bensamäärä startissa on todella valtava eron tuottava tekijä. 180 litralla starttaavat kuljettajat olisivat Montrealin radalla voineet tietokonelaskelmien mukaan olla jopa 3-5 sekuntia nopeampia kuin perusmäärällä aloittaneet. Häntäpään tiimeissä myös erityisen vähäisilläkin bensamäärillä on yritetty ajaa kisa maaliin asti.
En tiedä mistä sinä näitä bensamääriä revit (Williams kai ainakin aikaisemmin on jotain ennakoissaan arvioinut, mutta mistä muiden). Mutta mielestäni on päivänselvää, että bensamäärä on ihan tarkaan laskettu jokaiselle radalle erikseen eikä mitään "vakiomääriä" ole olemassakaan.

Kun vielä koneet on hyvin pitkälle standardoitu, niin kamalan suuria kulutuseroja ei niissäkään voi olla. Pieniä toki, mutta mistään kymmenien kilojen eduista ei voida puhua.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niin ja ei se nyt niin mene, että pitkillä radoilla menee enemmän bensaa. :D Kuulostaa ihan Mustakarilta. Sitä paitsi ei interlagos muutenkaan ole mikään erityisen pitkä rata, get a grip CCMK. ;)
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Siellä on taas selostuksen äänenlaatu kohillaan. :nope:
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Tulee huikeet aika-ajot. Red bull ja mclaren iskussa. Renault ja mesekin iskussa, olisi nannaa kun kaikki menisi alonson edelle. :D
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Heikohko esitys Ferrarilta. Massasta ei ole kyllä Ferrarille mitään hyötyä tällä radalla, sen verran munatonta ajamista jälleen kerran brassilta. McLaren saattaa nousta mestaruustaistelussa ratkaisevaan asemaan, mikäli Red Bull pitää valta-asemansa kärjessä. Tuohon väliin kaksi McLarenia niin Alonso on pahoissa vaikeuksissa. Tällöin Vettelille riittää voitto espanjalaisen jäädessä viidenneksi. Mutta ajetaan ne aika-ajot ennen kuin vedetään pisimmälle vieviä johtopäätöksiä...

Schumacher muuten pieksi Rosbergin selvästi. Ei ollut Nicolla mitään jakoa maailmanmestarin aikaan, vaikka pääsi vetämään kaikista parhaimpaan rakoon aikansa.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2005
Murhaava tuo Red Bullin viimeinen sektori, puoli sekuntia muita pataan. :eek!:
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Murhaava tuo Red Bullin viimeinen sektori, puoli sekuntia muita pataan. :eek!:
Näyttää kyllä lupaavalta. Tuskin RB vielä näytti kaikkea mutta tuskin muutkaan. Muilla on kyllä oltava tosi paljon piilossa, jotta saavat RB:t kiinni ilman epäonnea. Lonso kyllä nousee tuosta mutta kerrankin Hämis näyttää siltä että pystyy tosissaan lyömään kiilaa Alonson eteen. Hyvällä säkällä Buttonkin on Alonson edessä...

Mistä muuten löytyy nuo sektori-ajat?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Siellä on taas selostuksen äänenlaatu kohillaan. :nope:
Joo, aikamoista kuraa. Nupit oli väännetty liian kaakkoon, niin ääni ohjautui "mukavasti" yli. Laittakaahan maikkarin pojat vaan lisää sitä volaa, niin entistä paremmin kuuluu. :eek:

Sanotaanko se muka Kupizza?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kehittynyt bensansäästötaktiikka = keskeytys :D

Sellanen huomautus, että Spa on yli 7 kilometrin rata sarjan pisin. Mm. tästä syystä kuskinrata, koska on enemmän muistettavaa = tupellettavaa sekä tietty se, että rata profiili sisältää lähes kaiken mahdollisen.

Sitä vastoin Interlagos on Monacon jälkeen sarjan toisiks lyhyin rata, hieman yli 4 kilometriä.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Nyt kun Hämäläinen pystyisi tappelemaan tuosta kolmannesta sijasta Alonsoa vastaan Red Bullien takana. Harjotusten perusteella näyttää ainakin lupaavalta.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Nyt kun Hämäläinen pystyisi tappelemaan tuosta kolmannesta sijasta Alonsoa vastaan Red Bullien takana. Harjotusten perusteella näyttää ainakin lupaavalta.
Niin, Alonsohan toivoi Hämiksen sekoilevan kärjessä... Pitää varoa mitä toivoo. :wink:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Toivottavasti draamaa nähdään jo aika-ajossa, mielellään vaikkapa Alonsolta epäonnistuminen tai Hamilton paalulla. Mut taitaa Red Bullit mennä kärkeen ja jäädä ratkaisut huomiseen.
 
Ylös