Ironsteele
Well-known member
- Liittynyt
- 11.7.2009
- Viestit
- 259
Hieno kisa ja vielä hienompi lopputulos. Nyt talvitauolle ja maaliskuussa taas uutta kautta katselemaan.
No varikkomuuri sen taktiikkavirheen silti teki, vaikka Alonson sijoitus sen olisikin aiheuttanut. Eihän noita taktiikkapäätöksiä yhteen syyhyn voi mitenkään typistää. Safety Car, Webberin stopin ajoitus, kierrosajat, Massa-taktiikan pettäminen, Alonson sijan tippuminen. Ota nyt noista selvää mikä oli sen Alonson varikkokutsun pääsyy. Sanoisin ettei mikään. Vaan tilanne jossa oltiin siinä vaiheessa, kun Massa olikin jäänyt Webberin taakse ja Webber takoi hyviä kierroksia. Juuri siihen tilanteeseen oli reagoitava ja reagoitiin väärin.Ehkäpä tuossa tahdottiin sanoa, että tämä sija oli ratkaiseva siinä mielessä, että Webber pääsi heti Alonson perään, minkä seurauksena se taktiikkavirhekin sitten tehtiin.
Kyllä itsekin laittaisin tuon virheen näiden kaikkien tekijöiden summasta johtuvaksi. Heikko lähtö oli vain yksi osa sitä.Eihän noita taktiikkapäätöksiä yhteen syyhyn voi mitenkään typistää. Safety Car, Webberin stopin ajoitus, kierrosajat, Massa-taktiikan pettäminen, Alonson sijan tippuminen. Ota nyt noista selvää mikä oli sen Alonson varikkokutsun pääsyy. Sanoisin ettei mikään.
Vaikka aiemmin syytin Ferraria taktiikkavirheestä, niin olihan siinä toisessa vaihtoehdossakin valtaisat riskit. Alonso oli vain neljäs, ja Webberin vauhti kovilla renkailla oli häntä kovempaa. Olisko heidän pitänyt vain toivoa ja odottaa, ettei Webber pääse hitaammista ohi? Todennäköisesti uskoivat hitaampien ohittamisen olevan mahdollista, ja siksi ottivat Alonson varikolle pitääkseen Webberin takanaan.No varikkomuuri sen taktiikkavirheen silti teki, vaikka Alonson sijoitus sen olisikin aiheuttanut. Eihän noita taktiikkapäätöksiä yhteen syyhyn voi mitenkään typistää. Safety Car, Webberin stopin ajoitus, kierrosajat, Massa-taktiikan pettäminen, Alonson sijan tippuminen. Ota nyt noista selvää mikä oli sen Alonson varikkokutsun pääsyy. Sanoisin ettei mikään. Vaan tilanne jossa oltiin siinä vaiheessa, kun Massa olikin jäänyt Webberin taakse ja Webber takoi hyviä kierroksia. Juuri siihen tilanteeseen oli reagoitava ja reagoitiin väärin.
Toki se on jälkiviisasta, että radalla pysyminen olisi kannattanut aikaisen stopin sijaan, mutta jos haetaan syytä sille miksi Alonso tuli maaliin noin huonoilla sijoilla vaikka oli alkukisasta neljäntenä ja matkalla mestariksi, niin kyllähän se varikkotaktiikan piikkiin menee
Toisaalta, jos olisi tullut toinen Safety Car Webberin stopin jälkeen Alonso olisi ollut kusessa neljännellä sijallaan (mutta yhtä lailla myös kolmannella). Sikäli varikkotaktiikan suunnittelu juuri Webberiä vastaan oli perusteltu. Olihan Mark kuitenkin se suurempi MM-uhka. Noin alhaalle lopputuloksissa jäämistä ei kukaan osannut ennkoida siinä vaiheessa. Ei varikkomuurilla eikä kotisohvilla.Hawkelta myös hyvä huomio Webberin mahdollisesta noususta. Tämän päivän esityksen perusteella voi mielestäni sanoa, että sen todennäköisyys ei kuitenkaan ollut kovin suuri.
Tästä voimakkaasti samaa mieltä. Kyllähän siellä tänäänkin ohituksia nähtiin, mutta Alonson (ja Webberin) suoritus muistutti kolmen vuoden takaista Interlagosia. Silloinkin Alonso oli todella vaisu kun olisi pitänyt tosissaan hyökätä.Taktikkaa tästä on siis vaikea syyttää. Sijan menetys Buttonille lähdössä, vaisuhko suorituskyky, ja Petrovin taakse juuttuminen estivät voittamasta.
Juuri näin :alppu: Kerrankin kaikki meni hyvin. Itse keskityin niin paljon kaiken maailman urheiluun että unohdin kokonaan isänpäivän. Onneksi muistin kuitenkin onnitella eikä isä suuttunutHyvä päivä:
Latvala hienosti hopeaa
Alonso ei voittanut
Suomi voitti lätkässä.
Mitähän järkeä Alonsolla olisi ollut ottaa heti lähdön jälkeen suuria riskejä kun neljäskin sija olisi kuitenkin riittänyt mestaruuteen?Ferrari ja Alonso teki jo kisaan lähtiessä virheen - he lähtivät pelaamaan peliä yhtä-kahta vastustajaa vastaan. Sen sijaan, että olisivat keskittyneet omaan suoritukseen niin tuo osoitti, että ylimielinen taktikointi vei huomion itse kilpa-ajosta.
Alonso tuli ohitetuksi heti ensisekunneilla ja lähdön ajolinjat olivat tuttuun tapaan puolustavat hyökkäyksen sijaan. Pelokasta ja huonoa itsetuntoa.
Massa oli kisassa hänkin vain Webberin tähden - estämässä Webberin menestystä. Ja kun Massalta tarvittiin nyt panosta, niin tallikin yks kaks panosti mieheen. Vain Webberin kiusaksi tosin.
Ja niin kuin Alonso myös talli jyvitti jo ennen kisaa hyvät autot ja kovat kuskit ottamatta huomioon, että kisapensoissa ja kuluneilla renkailla puolet kuskeista on hyvänä päivänä heidän puolijumalansa Alonson vertaisia kuskeja Petrovia myöden. Ajatusmalli joka ei todellakaan mahdu nykyiseen Maranelloon.
Ja kun Alonsolta maanitellaan niitä hänen kykyjään esiin, niin ei se taistelija siellä enää silloin synnykään kun jo tallikaverinkin ohittamiseen tarvitaan muiden apuja ja kuskien kastijakoa. Ja kun mestaruutta pitäisi janota ja tittelistä taistella tämä mammanpoika ei löydä uutta vaihdetta maineensa automaattilaatikosta. Paljon kertoo jo se, että selityksen häviämiselle oli mietittynä valmiiksi: auton taso jne. Kertoo, että Alonso pelkää häviämistä ja maineen menetystä enemmän kuin on valmis uhraamaan työtä voittojensa eteen.
Mestareita tulee taistelulla, tinkimättömällä työllä - ei pankin ostamana.
Hämmästyttävää kyllä, mutta olen kerrankin jostain samaa mieltä mikælin kanssa. Alonso ja Ferrari on jo pitkään puhunut siitä, että podiumit riittää ja keskitytään omaan kisaan. Se olisi riittänyt tälläkin kertaa, mutta oman kisan sijaan lähdettiin pelaamaan toista vastaan. Se kostautui.Ferrari ja Alonso teki jo kisaan lähtiessä virheen - he lähtivät pelaamaan peliä yhtä-kahta vastustajaa vastaan. Sen sijaan, että olisivat keskittyneet omaan suoritukseen niin tuo osoitti, että ylimielinen taktikointi vei huomion itse kilpa-ajosta.
Alonso pelkäsi riskejä - ja niin ei voita.Mitähän järkeä Alonsolla olisi ollut ottaa heti lähdön jälkeen suuria riskejä kun neljäskin sija olisi kuitenkin riittänyt mestaruuteen?
Ja Alonsokin on jo kaksinkertainen mestari, varmasti tinkimättömän työn ja taistelun ansiosta.
Jos ovat jotkut mielestäsi nostaneet Alonson puolijumalaksi niin kyllä olet itse laskenut hänet vähintään puolisaatanaksi. Kuten aikanaan M. Schumacherin. Silloin sinun puolijumalasi oli Mika Häkkinen, nykyään Kimi Räikkönen.
Kumpaakaan mestaruuttaan ei joutunut ratkaisemaan viimeisessä kisassa, ja kaksi kertaa on epäonnistunut ratkaisemaan mestaruuden edukseen viimeisessä kisassa. Mestaruudenratkaisuviikonlopunpaineensietokykysarakkeessa on yhä todistettavaa.Ehkä Alonson kuljettajaprofiiliin tulee tekstin "virheherkkä paineen alla" oheen lisätä "pehmenee ratkaisupaikoissa"?