Formula 1 - 2010 - Abu Dhabi: Kisa & MM-onnittelut/vitutusten purkaminen

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ainakin joltain kantilta katsottuna on uusi Schumi, esim nämä tallipeli asiat "työmyyrä" jne.
Nuo työmyyrimiset saisi kyllä jättää omaan arvoonsa, sinne PR-osastojen kansioihin mihin ne kuuluvat.

Alonsossa ja Schumissa on kieltämättä monia yhteneviä piirteitä:
a) kuljettajana:
- "race craft" kyky maksimoida otettavissa olevat tulokset paineettomassa tilanteessa
- hieman pääkilpailijoista perässä oleva nopeus
- virheherkkyys paineen alla

b) auton ulkopuolella:
- ylimielisyys muita kilpailijoita kohtaan
- kunnioituksen puute itse kilpailua kohtaan
- pönkitystä vaativa itsetunto

Tuo "race craft":han oli se ominaisuus, jonka ansiosta Alonso mukana mestaruustaistelussa tällä kaudella pysyi. Tuo huippunopeuden - HUOM! marginaalinen - puuttuminen ja virheherkkyys olivat ne syyt miksi hän sen hävisi.

Taktiikoita on turha syyttää. Enemmän pisteitä Ferrari taktiikoilla Alonsolle tällä kaudella sai kuin Red Bull Vettelille.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Onkos kukaan keksinyt selitystä miksi Webber ajoi sopivan hajuraon päässä koko ajan Alonsosta. Petrovin vauhti oli selvästi RB vauhtia vaisumpaa, mutta silti vajaan sekunnin rako pysyi Alonsoon kuin nakutettuna.

Eihän tuo voinut jäädä huomaamatta palkanmaksajaltakaan kun ensin voiton huumalta kerkiävät. Jos tuolla ei saa lähtöpasseja niin ainakin panostus siirtyy ja ihan aiheesta Vettelille. Tai sitten lähdöstä on jo sovittu - enkä viittaa siihen, että Kimi kertoi parin viikon päästä omien päätöksiensä syntyvän.

Mitään teknistä, moottorin ilmansaantia tai muutakaan vastaavaa en selitykseksi keksi koska tuo Webberin sijoitus oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Kaikki riskit oli lupa ottaa. Ja pysyminen sekunnin päässä vaikka Alonso ajaa ulos tämän tästä kertoo jo hyvästä tarkkaavaisuudesta - muutenhan Webber olisi vahingossakin saavuttanut Alonsoa ainakin paikoitellen.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Onkos kukaan keksinyt selitystä miksi Webber ajoi sopivan hajuraon päässä koko ajan Alonsosta. Petrovin vauhti oli selvästi RB vauhtia vaisumpaa, mutta silti vajaan sekunnin rako pysyi Alonsoon kuin nakutettuna.
Vaikutti siltä, että Webberillä oli aivan reilusti vauhti vaan hukassa aika-ajoista lähtien. Sitten kun antoi painaa, niin tuli osumaa seinään.

Olisikohan siitä säikähtänyt ja paketta lähtenyt leviämään?

Webber kun on ennekin ollut hieman sellainen kulkee tai sitten ei kulje -kuljettaja, joten voi olla, että oli vaan koko viikonlopun ajan taustalla ajatus, että "nyt ei saa mokata". Silloin yleensä lopputulos on sellaista varovaista köröttelyä kuin Webberillä oli.
 

bbc454

Well-known member
Liittynyt
7.6.2010
Viestit
128
Tuota on kyllä tullut ihmeteltyä itsekkin, mihin Webberin vauhti katosi?
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Webberi oli vahan hukassa Abu Dhabin radalla. Se nahtiin aika-ajoissa.

Itse kisassa sitten renkaat kuluivat ja taka-rengas otti kosketuksen valliin. Tuskin ajotuntuma siita yhtaan parani.

Pian tuon kosketuksen jalkeen Webber sitten jo joutui tulemaan varikolle.

Hanelta oli mestaruus hukassa pitkalti jo tuossa vaiheessa.

Ferrari kuitenkin reagoi: Ensin yritti saada Massan Webberia kontrolloimaan ja kun varikkovirheen vuoksi tama ei onnistunut, niin laittoivat Alonsonkin sitten aikaisin varikolle ja Webberin eteen.

Alonson mestaruus oli pitkalti hukassa taman tempun jalkeen...
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Näinhän se meni Ferrarilla:
1) hehe. Aussi sipas takapallon seinään. Joutuu vaihtaan. Hehheh. Hyvin menee.
2) nyt seuraillaan tässä vaan palettia neljäntenä. Oho, Webber näyttää kyllä kovilla palloilla aika nopeelta! Sehän saa meidät kaikki omaan pysähdykseen mennessä kiinni! Ja sitten ei hyvä heilu, kun Vettelkin johtaa! Apua! Paniikki! Sössötystä!
3) ahaa, onneks Webber menettää aikaa Jaimen takana. Nyt tungetaan Felipe sen eteen! Jes! Ei vittu. Ei onnistunut. Apua! Lisäpaniikki! Sössönsöö!
4) Äkkiä Alonsolle uudet kumit, että pääsee Webberin eteen. Sehän riittää komeesti. Noin! Jes! Mitä mitä mitä? Miksei Petroville näytetä sinistä? Samalla kierroksella? Häh?! Ja käynyt varikolla? Että mitä?! Ja Pikku-Kekekin?! Eihän me päästä ohi?! Apua! Painiikki! Fernando, I know that you're doing your best! Use the pace of your talent! Ja muuta höpöä! Sössönsöö! Ögölö-ögölö-mökö! Hirviöpaniikki!
5) Vettelin radio: WELTMEISTER!
6) Alonso: *räplää Petrovin pinppaa*
7) Pojat juo nyt mehua, paitsi Hämi.
Tama pitaa viela nostaa uudellekin sivulle. Erinomainen kuvaus! Juuri nain minakin tapahtumat kuvittelisin :)

Alonso hoisi kauden vikan kisan ilman virheita, Ferrarikin melkein. Ratkaisevaa taisi olla RedBullien ja Maclarenin huomattavasti nopeampi vauhti, seka Mersun ja Renaultin kipuaminen nopeudessa Ferrarin kanssa samaan ryhmaan.

Ensi vuonna sitten uudet renkaat ja KERSSIT. Taysin eri soppa tiedossa?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No varikkomuuri sen taktiikkavirheen silti teki, vaikka Alonson sijoitus sen olisikin aiheuttanut. Eihän noita taktiikkapäätöksiä yhteen syyhyn voi mitenkään typistää. Safety Car, Webberin stopin ajoitus, kierrosajat, Massa-taktiikan pettäminen, Alonson sijan tippuminen. Ota nyt noista selvää mikä oli sen Alonson varikkokutsun pääsyy. Sanoisin ettei mikään. Vaan tilanne jossa oltiin siinä vaiheessa, kun Massa olikin jäänyt Webberin taakse ja Webber takoi hyviä kierroksia. Juuri siihen tilanteeseen oli reagoitava ja reagoitiin väärin.

Toki se on jälkiviisasta, että radalla pysyminen olisi kannattanut aikaisen stopin sijaan, mutta jos haetaan syytä sille miksi Alonso tuli maaliin noin huonoilla sijoilla vaikka oli alkukisasta neljäntenä ja matkalla mestariksi, niin kyllähän se varikkotaktiikan piikkiin menee
Lisäisin sen, että vaikka Alonso oliskin pysynyt radalla Webberin stopin jälkeen, on hyvin mahdollista että Webber olisi ohittanut Alonson. Lisäksi McLarenit olivat hyvässä vauhdissa. Näin ollen tässä skenaariossa olisi helposti käynyt niin, että Alonsoa ennen maaliin olisivat tulleet kaksi bullia ja kaksi mäkkiä, eli ei hyvä vaihtoehto sekään. Taisi vain käydä niin, että safety car ja webberin aikainen stoppi tekivät kisasta lose-lose skenaarion Ferrarille/Alonsolle.
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Lisäisin sen, että vaikka Alonso oliskin pysynyt radalla Webberin stopin jälkeen, on hyvin mahdollista että Webber olisi ohittanut Alonson. Lisäksi McLarenit olivat hyvässä vauhdissa. Näin ollen tässä skenaariossa olisi helposti käynyt niin, että Alonsoa ennen maaliin olisivat tulleet kaksi bullia ja kaksi mäkkiä, eli ei hyvä vaihtoehto sekään. Taisi vain käydä niin, että safety car ja webberin aikainen stoppi tekivät kisasta lose-lose skenaarion Ferrarille/Alonsolle.
No Webberhän ois jääny Petrovin taakse kyllä muutaman kierroksen sisällä mutta Rosberg ja Kubica oli sen verran hyvässä vauhdissa etten tiedä olisko Ferrarin kyyti niihin riittäny. Ainakin osan mielestä olisi ja näin oltaisiin tultu neljäntenä maaliin
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Tama pitaa viela nostaa uudellekin sivulle. Erinomainen kuvaus! Juuri nain minakin tapahtumat kuvittelisin :)

...

Ensi vuonna sitten uudet renkaat ja KERSSIT. Taysin eri soppa tiedossa?
Samaa mieltä tuosta Mehen tiivistelmästä. :D

Ensi vuonna taas kyllä sellainen randomgeneraattori pyörähtää käyntiin että ei paremmasta väliä. Kerssin paluu, Pirelli, F-putki pois ja kiellettiinkö vielä lisäksi nuo tupla- tripladiffuviritelmät? Jollakin tallilla voisi olla mahikset Brawnin tapaiseen yllätykseen jos keksii sopivan porsaanreiän säännöistä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Samaa mieltä tuosta Mehen tiivistelmästä. :D

Ensi vuonna taas kyllä sellainen randomgeneraattori pyörähtää käyntiin että ei paremmasta väliä. Kerssin paluu, Pirelli, F-putki pois ja kiellettiinkö vielä lisäksi nuo tupla- tripladiffuviritelmät? Jollakin tallilla voisi olla mahikset Brawnin tapaiseen yllätykseen jos keksii sopivan porsaanreiän säännöistä.
Ei jos vaan kun.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Vaikutti siltä, että Webberillä oli aivan reilusti vauhti vaan hukassa aika-ajoista lähtien. Sitten kun antoi painaa, niin tuli osumaa seinään.

Olisikohan siitä säikähtänyt ja paketta lähtenyt leviämään?

Webber kun on ennekin ollut hieman sellainen kulkee tai sitten ei kulje -kuljettaja, joten voi olla, että oli vaan koko viikonlopun ajan taustalla ajatus, että "nyt ei saa mokata". Silloin yleensä lopputulos on sellaista varovaista köröttelyä kuin Webberillä oli.
Kunniakkaampaa olisi ollut vetää seinään kaikkensa antaneena kuin laahautua maaliin kahdeksannella sijalla. Jos tallikaverin mestaruus noin ketutti, niin silloinkin pizza-taxi olisi tullut mopollaan hakemaan ja mies olisi voinut jättää rata-alueen taakseen vetoamalla johonkin päänsärkyyn tms.

Webber näytti loppukaudesta liian tyytyväiseltä omaan tilanteensa. Vettel tunaroi itsensä sellaiseen pakkorakoon, että Laulava Saksalainen joutui käärimään hihansa ja tekemään oikeasti duunia jonkun asian eteen F1-uransa aikana. Webber odotteli samaan aikaan turhaan ykköskuskipäätöstä ja menetti mahdollisuutensa ehkä sittenkin Korean ulosajoon. Autohan ei australialaisella kertaakaan levinnyt tielle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No Webberhän ois jääny Petrovin taakse kyllä muutaman kierroksen sisällä mutta Rosberg ja Kubica oli sen verran hyvässä vauhdissa etten tiedä olisko Ferrarin kyyti niihin riittäny. Ainakin osan mielestä olisi ja näin oltaisiin tultu neljäntenä maaliin
Kyllähän Ferrarin vauhti on loppukauden kisoissa ihan vertailukelpoista ollut kahteen muuhun kärkitalliin verrattuna. Buttonin ja Rosbergin välissä oli lopputuloksissa 20 sekunnin väli, johon Alonso olisi helposti ehtinyt.

-Edit- Tuli suoranopeuksista mieleen, että kuinkakohan monella Abu Dhabissa oli käytössä ajon aikana säädettävä etusiipi?
 
Viimeksi muokattu:

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Ferrari lynkattiin polvilleen katalan suunnitelmansa tähden aivan taivaan porteilla, ja jätettiin siihen häpeään rypemään. Vettel, Kimin sulkapallokaveri kosti Kimille tehdyn petoksen, ja tämä hetki muistetaan aina Alonson karvaana tappiona. Kimi jää historiaan Ferrarin legendana, Alonso ei, tämä vaikka järjen tunteisiin hylänneet tifosot eivät Kimistä pidäkään, niitä salaisesti Kimiä fanittavia muutamia lukuunottamatta.

Itse olisin Ferrarin pomona koittanut värvätä Massan loukkaannuttua joko Nicon tai Hamiltonin korvaamaan, ja olisin ilman muuta pitänyt Kimin. Olisin myös ostanut Neweyn hinnalla millä hyvänsä. Siinä olisi takuu voittajatiimi tuleville vuosille, eikä siitä voisi kukaan laittaa paremmaksi.

Nyt näkisin omasta puolestani vaikkapa Kobayashin Massan tilalla, mutta veikkailen Hamiltonia korvaajaksi ensi vuoden jälkeen, jolloin Vettel siirtyy McLarenille. Hamiltonin näkisin mielelläni Ferrarilla; tiimeistä legendaarisimmassa, jonka kuskiksi Lewis ansaitsee päästä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Overtaking summary - 19. Abu Dhabi Grand Prix

Laps 2-5 - Safety Car

Lap 5 - 4 Rosberg passed 24 Glock for 16th

Lap 6 - 11 Kubica passed 14 Sutil for 9th
- 4 Rosberg passed 18 Trulli for 15th
- 4 Rosberg passed 19 Kovalainen for 14th
- 12 Petrov passed 24 Glock for 17th
- 17 Alguersuari passed 24 Glock for 18th

Lap 7 - 12 Petrov passed 18 Trulli for 16th

Lap 8 - 12 Petrov passed 19 Kovalainen for 15th
- 17 Alguersuari passed 18 Trulli for 17th

Lap 9 - 4 Rosberg passed 10 Hülkenberg for 13th
- 17 Alguersuari passed 19 Kovalainen for 16th

Lap 25 - 11 Kubica passed 23 Kobayashi for 3rd

Lap 26 - 2 Hamilton passed 23 Kobayashi for 4th


Total overtakes: 13
Drivers: most overtaking moves: Nico Rosberg (4), Jaime Alguersuari (3), Vitaly Petrov (3)
Most times overtaken: Timo Glock (3), Heikki Kovalainen (3), Jarno Trulli (3)

Cars: positions gained/positions lost:
McLaren 1-0
Mercedes GP 4-0
Red Bull 0-0
Ferrari 0-0
Williams 0-1
Renault 5-0
Force India 0-1
Toro Rosso 3-0
Lotus 0-6
Hispania 0-0
BMW Sauber 0-2
Virgin 0-3

What I have not included:
Lap 7 - 23 Kobayashi passed 9 Barrichello for 7th - outbraked himself and immediately gave the place back
Lap 14 - 6 Webber passed 17 Alguersuari for 14th - appeared to be allowed past

(Lähde: ClipTheApex.com)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Laitetaan sitten viimeinen kisan arvio pystyyn. Vettel ajoi maailmanmestariksi ja ansaitusti. Aiemmin kaudella mestaruus olisi voinut varmistua, mutta tekniset viat ja Turkin kolari vei pisteitä pois. Tittelin ansaitsemisesta lisää edempänä... Hamilton ajoi hienon ajon, mutta ohitusvaikealla radalla ei ole helppoa ohittaa ja paras potentiaali meni ajosta siihen. Mestaruushaaveet olivat äärimmäisen pienet joten vain ihme olisi todella auttanut Hamiltonin mestariksi. Jenson ajeli tasaisen ja hienon kilpailun kolmanneksi. Sääli vain, että mestaruustaistelu oli jo ohi ja aiemmin olisi pitänyt olla kärkikahinoissa enemmän mukana. Button on kuitenkin mestari ja ensi kaudella kaikki on mahdollista. Alkuaan en uskonut siihen, että Button joutuisi jotenkin ahtaalle Lewista vastaan... en ainakaan täydelliseen murskatappioon. Rosberg ajoi hienon kilpailun olemalla neljäs. Voitto kun vielä tulisi niin se olisi hyvä juttu. Kauan on jo odotettu.

Kubica taisteli ja ajoi hienosti olemalla viides. Kalusto vain antaa harvoin tilaisuuden taistella voitosta ja ensi kausi tuleekin olemaan mielenkiintoinen hänen osaltaan... lisää myöhemmin siitäkin... Kisan ehdottomasti hienoimman ajon ajoi Vitaly Petrov olemalla kuudes ja pitämällä mestariehdokkaat Webberin ja Alonson takanaan loppuun asti. Tiimipaikan pelastukseen ei välttämättä sekään riitä, mutta kunhan Venäjän sponsorit lyövät 15 miljoonaa euroa tiskiin niin käy kuten Ligierille kaudella 96 kun Pedro Diniz löi tuolloin suurimman maksukuskin summan koskaan joka oli saman verran kuin minkä Petrov joutuu kenties maksamaan jos haluaa Rellulla jatkaa. Fernando( Failonso) Alonso jatkoi linjaansa sormiheristelyllä ja epäurheilijamaisella käytöksellään. Toki kuljettajien adrenaliinitaso on hulppea ja tunnekuohuissa varmasti jokaisella tulee joskus sanoneeksi tai tehdyksi yhtä sun toista ja sitten asianmukaiset pahoittelut kuuluvat asiaan. Abu Dhabin radan mahdottomuus ohittamiseen teki työn tyhjäksi Rellun yllättävän suoranopeuden kanssa. Lopuksi eniten jäi vain kaivelemaan se seikka, että Alonsolla ei ole mitään oikeutta toisten tiimien kuskien käskemiseen sivuun kun hän ajaa.:jaska:

Webberin taas... osuma seinään vei joko kuskilta tai tallilta pasmat sekaisin ja Alonson tavalla liian aikaisin varikolle tulo vei mahdollisuudet mestaruuteen... olisi kannattanut vetää riskillä ja viimeisessä kilpailussa pysyä radalla ja ajaa varikolle kun vuoro olisi tullut. Varikolla käynnin jälkeen Webber otti liian varovaisen ja varmistelevan asenteen joka lopulta johti mestaruuden menettämiseen. Jossiteltavaa riittää... Jaime ajoi kahdelle pisteelle ja Toro Rosso yrittää selvästi kasvattaa miehestä uutta Red Bullin miestä ja Felipe ajoi viimeiselle pisteelle pitkän ja katkeran kauden jälkeen.

Heidfeldille käteen tuli Musta Pekka ja muutenkin maksukuskit ovat viemässä ensi vuoden ajopaikan. Kauden alussa kun olisi ajanut koko kauden niin paikan löytyminen olisi kenties vielä mahdollista, mutta näyttää melko heikolta ensi kauden paikan löytyminen. Rubens ajoi keskikastin kisan ja ensi kaudella mies ilmeisesti on jatkamassa uraansa. Sutil ja Kamui ajelivat myös kisansa melko näkymättömissä ja Buemi ja Nico ajoivat myös melko heikon kisan. Nicon viimeinen Williamsin kisa meni heikosti, mutta hieno paalupaikka jäi varmasti mieleen ja kyllä pikkuhiljaa pitäisi tallipääliköiden pistää ainakin edes nimi mieleen. Heikki ajoi Lotuksen jälleen maaliin ja di Grassi ajoi heti seuraavalle sijalle ja tasoaan hieman petrannut Senna ajoi Klienin edellä maaliin. Klienillä oli jälleen kuitenkin myös ongelmia auton kanssa. Keskeyttäneitä oli vähän ja lopputuloksiin pääsi myös Trulli. Glockilta särkyi vaihdelaatikko ja kisan alkukolari oli päättyä karmeaan tragediaan. Monacon tavoin kolarissa oli lähellä tulla Päätön Ritari kun Schumi ja Liuzzi kolaroivat. Schumin kausi ja elämä olivat erittäin lähellä päättyä tragediaan ja Saari ja co hoitavat homman kuin YLE:n Jokiset ja Pulkkiset aikanaan...:yuck:

Kisan vastakohtia ja mietteitä jakaa myös mestaruudet. Vettelistä tuli kautta aikain nuorin mestari. 23-vuotiaalla saksalaisella on edessään pitkien voittojen ja mestaruuksien tie. Saa vain nähdä, että tuliko se liian aikaisin tyyliin Hamilton jolloin kusi nousi päähän. Tosin Vettel inhimmillisenä kaverina osoitti tunteitaan liikuttuneena eikä ainakaan ruvennut laulamaan we öarl da tsampiionsia radioon.:D Voiton myyttisyyttä hehkuttaa myös numero 5 jolla Schumi voitti Benettonilla 16 vuotta sitten mestaruuden ja niin myös eräs Viiksimies kaudella 92 Williamsilla. Mansellin tavoin suunnittelijana toimi Adrian Newey joka on kyllä pätevin suunnittelija tällä alalla koskaan. Mestaruudesta voisi sanoa, että Vettelin mestaruutta harmaannuttaa ykköskuskin lellikkiasema josta päättävät Marko ja Mateschitz sätkynukkenaan Christian Horner. Lisäksi kolarointi Webberin kanssa vei pisteet Webberiltä jotka olisivat voineet saada Webberin maailmanmestariksi. Muutenkin miehen asenne on muuttunut ennen mestaruutta ja toivottavasti ei vain pian nouse uusi Schumi kun vielä edellinenkin ajelee sarjassa.

Webberille tämä kausi oli paras kausi vaikka viime vuonna tason nousu oli jo nähtävissä. Webber menetti pisteitä Valenciassa ja Turkissa joista toinen oli selvä oma virhe ja toinen taas meni vähän kummankin piikkiin vaikka Turkissa enemmän kärsi Webber vaikka Vettel keskeyttikin. Australialle titteli olisi voinut olla tärkeä. Toivottavasti Webber saa sen ensi vuonna. Hänen lisäkseen toinen joka sen ansaitsisi olisi Massa ja kolmas olisi Kubica. Brasilian tallimääräys taas olisi voinut olla järkevämpi, mutta mestaruus tuli kuitenkin rehellisesti ja se on hyvä se. Kaikkiaan Vettel ansaitsee 75 % mestaruuden ja 25 % ei ansaitsisi koska Vettel olisi voinut voittaa sen ensi vuonnakin. Webberistä taas pitää toivoa, että ei vain käy niinkuin Lollelle kaudella 1981. Motivaatio rapistuisi ja koko homma maistuisi puulta ja pitkään. Alonso ja Ferrari taas...:mad: Tekivät epärehellistä peliä ja pelasivat kaiken Oviedon nyrkkiperseen pussiin mutta kuinka kävi? Sontanderin mannekiini sai niellä katkeraa kalkkia ja Ferrari teki itsensä naurunalaiseksi ja kun vielä lisää tulevan Mafioson sanelut soppaan niin homma meni pahasti pieleen. Massana taas itseäni alkaisi viimeistään sapettamaan olan takaa se, että kauan toivottu ensivoitto sitten onnettomuuden annetaan likaisilla rahoilla ostetulle kommeljanttarille joka naurattaa tarpeen tullen katsojia ja jota verrataan Laudaan ja Fangioon... pah. Lauda ja Fangio olivat kyllä äijiä verrattuna tähän Oviedon itkupillin ja taikinaperseen tarinaan jossa ainoa huono puoli oli raha. Laudan osalta siis. Massalla olisi paikka että mikäli Webber todella olisi lähdössä Red Bullilta niin se tietäisi Massalle tilaisuutta mennä Red Bullille kenties elämänsä toiseen tilaisuuteen. 15 sekunnin maailmanmestarina ei ole helppoa olla.

Ensi kaudella toivoisin Massalta uutta nousua kävi miten kävi hänen tiiminsä suhteen ja McLarenilla taas Hamilton alkoi kasvaa tällä kaudella ihmisenä ja Button antoi hyvän haasteen ja nautti ajoista. McLarenilla saattoi kenties alun jälkeen olla tasavertaisin kaksikko vuosiin tiimissä jotka ovat ainakin periaatteessa saaneet ajaa tiimissä ilman tallimääräyksiä. Epäilyjä on toki ollut McLareninkin suuntaan kauden aikana. Abu Dhabin rata tarjosi 15 ohitusta kisassa kun viime vuonna vain 4. Ensi kaudella se on toiseksi viimeinen kilpailu ja hyvä niin. Tämän kauden nopein varikkopysähdys ja melkein formulan ennätys tehtiin myös. Viime kaudella tehtiin Webberin toimesta kaikkien aikojen nopein bensapysähdys. Aikaa kesti vain 5 sekuntia ja vähän päälle ellei kello sitten pysähtynyt etuajassa, mutta muutoin kisa oli jännittävä ja kuten sanoin niin paras mies voittakoon ja niin myös rehellisesti tekikin.

Loppuun pitää sanoa myös, että vanhojen ja uusien renkaiden vertailu tulee hieman myöhemmin joko tähän toikkiin tai sitten uuteen toikkiin. Renkaista puheenollen... se on sitten jäähyväiset Bridgestonelle... rengasvalmistaja joka on ollut vuodesta 96 lähtien enemmän tai vähemmän mukana formuloissa (kaudella 97 ja 98 alkoivat viimeistään olla enemmän mukana sarjassa.) tulee vetäytymään Pirellin tieltä. Bridgestoneen kerkesi jo tottua niinkuin aikanaan Goodyeariin ja sen vetäytymisestä tulee hieman haikea mieli kaikkiaan vaikka tämän kauden renkaat olivat etenkin pehmeiden renkaiden osalta liian kestävät suhteessa koviin renkaisiin. Se on sitten Sayonara Bridgestonelle ainakin seuraavan kolmen vuoden ajaksi. Toivottavasti ensi kaudella nähdään myös loistava kausi niinkuin tälläkin kaudella. Pian alkaa myös erään suuren projektin valmistelu josta tulee pian juttua lähemmin omalta osaltani. Se tuskin vaikuttaa näihin kisatoikkeihin, mutta näin ei muuta kuin hyvää off-seasonia ja toivottavasti Maaliskuussa nähdään jälleen hieno kauden avaus!:ahem:
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Laitetaan vielä tähän että ainakin Eki voisi lähteä eläkkeelle uransa päätteeksi. Saa vain nähdä miten ensi kaudella käy selostusten ja Maikkarin JJ:n asian suhteen. Kisasta vielä sen verran joutui sitten Branson emännäksi ja jopa Hispania pääsi lopulta edelle mm-taulukossa. Hispanialta mahtisuoritus pysyä mukana sarjassa loppuun asti ja vaikka autoa ei käytännössä muutettu lainkaan kauden aikana mitä nyt eri ratoihin eri säädöt ja vaihdevälit ja siivet muutettiin niin silti ero kutistui kauden mittaan verrattuna uusiin tiimeihin ja kärkitiimeihinkin. Erot ovat silti yhä suuret ja luultavasti ensi vuodeksi vain kasvavat. Lisäksi pankkikuskit ajavat ja rahan täytyy virrata tiimiin. Sennan ajosopimukseen on huhujen mukaan tullut myös isomman summan tuominen tiimiin tai ajot päättyisivät siihen. Korkeampiin tiimeihin ei rahat tunnu riittävän vaikka Sennan kannattaisi ottaa riskejä ja yrittää päästä edes Toro Rossolle ajamaan vaikka summa on takuulla erittäin hulppea jos halutaan Jaime tai Buemi pois tiimistä rahoilla.
 
Ylös