Formula 1 - Talvikausi 2010/11

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Heh saattaa olla yllättävänkin lähellä totuutta ainakin sijoitusten perusteella, mutta uskotaan siihen, että Sauber löytyy vähänt taaempaa ja Lotus pystyy haastamaan Force Indian ja Toro Rosson. Mutta alle kahden viikon päästähän se sitten nähdään. :thumbup:

RBR ja Ferrari ovat varmasti hyvin tasoissa niinkun aikaero osoittaa. Veikkaan et Härät on aika-ajoissa niskan päällä, mutta kisoissa Hepoilla kulkee kovempaa.
Toro Rosso on tehnyt melkoisen hyppäyksen talven aikana, näyttöjen perusteella on TOP 6:ssä, nousijoita on Williams ja Toro Rosso laskijoita taasen McLaren ja Force India jotka on Toro Rosson takana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Terävintä kärkeä lukuunottamatta on vaikea arvioida, että miten tosipaikan tullen käy. Ennen kaikkea on hienoa, että kausi alkaa Australiasta.:thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Koodi:
1.  Ferrari		+0,000 	
2.  Red Bull		+0,047	
3.  Renault		+0,700	
4.  Sauber		+0,719	
5.  McLaren 		+0,777	
6.  Mercedes		+0,943	
7.  Toro Rosso		+1,126	
8.  Williams		+1,245	
9.  Force India 	+1,711	
10. Lotus		+2,304	
11. Virgin 		+4,313
Onnea Ferrari. Muut voikin jo alkaa keskittyä vuoteen 2012.
Kiitos.
Kiinnostavaa dataa kyllä. Nämä on keskiarvoja päivän parhaista ajoista vai kuinka?

Eli siis jotain tämänkaltaista:
Red Bull, Ferrari
-----
Renu, Mäkki, Mersu (vikan testin perusteella), Sauber (? itse en usko)
-----
Toro Rosso, Williams, FI, Sauber (mieluummin tähän ryhmään)
-----
Lotus (toivon ja vähintään hetkittäin oletankin siirtyvän tason ylemmäksi)
-----
Virgin
-----
Hipsania


Jos saa pyytää/toivoa lisää, niin vastaava vielä kahdesta viimesestä testiviikosta erikseen, vertailu muutamasta jotenkin vertailukelposesta pitemmästä stintistä sekä vielä vertailu kuka on parantanut eniten testien mittaan... :thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Nyt selvisi sitten polttoainetankin käyttökokokin. Useimmiten autot viime kaudella lähtivät kisaan noin 210 litran lastilla vaikka jotkut tiimit hyödynsivät myös kevyempääkin lastia välillä. Maksimikoko on siis 220 litraa vaikka tankkien kokoa ei ole rajattu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Se seikka mikä hieman harmittaa on se, että näitä testiaikoja ei ole kerennyt tutkimaan samalla mitalla kuin viime vuonna. Erot ovat uutuudenviehätyksen jälkeen toki arkipäiväistyneet, mutta tarkempi tutkimus pitäisi tehdä. Talvikauden kommentoinnit ovat jääneet vähiin myös arkistojen kaivelujen takia. Viime kaudella täyden tankin erot olivat varsin kosketeltavia.

Aivan täyteen tankattu Red Bull oli kisan alkupuolella usean kierroksen ajan etenkin loppukaudella aika-ajon bensoilla ajavaa HRT:ä hitaampi. Vastaavasti täyteen tankattu Hispania oli kisan alussa useita sekunteja hitaampi kuin GP2-sarjan autot aika-ajon bensoilla. GP2-sarjassa lähdetään kisojen ollessa lyhyempiä noin puolta pienemmällä bensalastilla kisoihin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kiitos.
Kiinnostavaa dataa kyllä. Nämä on keskiarvoja päivän parhaista ajoista vai kuinka?
On.

Jos saa pyytää/toivoa lisää, niin vastaava vielä kahdesta viimesestä testiviikosta erikseen, vertailu muutamasta jotenkin vertailukelposesta pitemmästä stintistä sekä vielä vertailu kuka on parantanut eniten testien mittaan... :thumbup:
Koodi:
JEREZ
1.  Ferrari		+0,000
2.  Sauber		+0,624
3.  McLaren		+0,903
4.  Toro Rosso		+0,959
5.  Williams		+1,010
6.  Red Bull		+1,061
7.  Mercedes		+1,196
8.  Renault		+1,287
9.  Lotus		+2,082
10. Force India		+2,155
11. Virgin		+3,265
Koodi:
BARCELONA 1. TESTI
1.  Red Bull		+0,000
2.  Ferrari		+0,618
3.  Toro Rosso		+0,684
4.  McLaren		+0,756
5.  Renault		+0,795
6.  Williams		+0,917
7.  Sauber		+0,958
8.  Force India		+1,385
9.  Mercedes		+1,591
10. Lotus		+3,033
11. Virgin		+3,791
Koodi:
BARCELONA 2. TESTI
1.  Red Bull		+0,000
2.  Ferrari		+0,120
3.  Sauber		+0,705
4.  Mercedes		+0,806
5.  Renault		+0,815
6.  McLaren		+1,394
7.  Toro Rosso		+1,512
8.  Williams		+1,729
9.  Force India		+2,084
10. Lotus		+2,540
11. Virgin		+6,486
Pidemmät stintit niinkuin kierrosajat yleensäkin on aika vaikeita tulkita erilaisten bensamäärien ja renkaiden takia. Kovasti on vouhotettu Red Bullin ja Ferrarin pelottavan vahvoista pitkistä vedoista. Yritin mä jotain niistäkin saada aikaiseksi mutta niiden kerääminen ja ennenkaikkea tulkitseminen osoittautui aika mahdottomaksi puuhaksi. Hajontaa oli todella paljon samankin kuljettajan ajoissa.

Samaten "kuka on parantanut" -vertailu on melkoisen mahdoton projekti. Eri talleilla on erilaiset testiohjelmat, joten on aika mahdoton tietää milloin joku on oikeasti mennyt isoa kovaa, ja näin tehdä päätelmiä auton suorituskyvyn kehityksestä.

Testiohjelmien vaihtelusta johtuen myös ylläolevat yksittäisten testijaksojen keskiarvot on vähän kyseenalaisia päätelmien tekemisen kannalta. Joku talli voi olla yhtenä päivänä kärjessä, ja seuraavana viisi sekuntia hitaampi. Neljän testipäivän jaksossa tuollaisella vaihtelulla on suuri vaikutus keskiarvoon. Mutta tuossa eilen postaamassani taulukossa on 15 testipäivän tulokset, jolloin yksittäisten pr-kierrosten tai hitaiden kierrosaikojen merkitys hiukan vähenee.

Näillä näkymin RB ja Ferkku myllyttää kärjessä. Keskikastissa on todella tiukkaa, ja on aika vaikea tehdä eroa Renaultin, Sauberin, Mercedeksen, McLarenin, Toro Rosson ja Williamsin välille. Force India vaikuttaisi olevan hiukan jäljessä tästä porukasta (yhtäkään haamuaikaa ei olla nähty). Lotus hengittää niskaan, ja Virgin on aika kaukana perässä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Hmm... kyseessä näyttäisi olevan testien keskiajat ja vaikuttaa siltä että tiimit olisivat erojen perusteella enimmäkseen testanneet puolen tankin ohjelmalla testeissä.

Toki joitakin vetoja kevyellä autolla ja raskaalla autolla on ollut, mutta kisan aivan täyden tankin testejä ei paljoa enempää verrattuna viime kauteen näissä testeissä ajettu. Sinällään pieni ihme.:dunno:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Suurkiitokset Joppe!! Hienoa työtä! :thumbup:

Pidemmät stintit niinkuin kierrosajat yleensäkin on aika vaikeita tulkita erilaisten bensamäärien ja renkaiden takia. Kovasti on vouhotettu Red Bullin ja Ferrarin pelottavan vahvoista pitkistä vedoista. Yritin mä jotain niistäkin saada aikaiseksi mutta niiden kerääminen ja ennenkaikkea tulkitseminen osoittautui aika mahdottomaksi puuhaksi. Hajontaa oli todella paljon samankin kuljettajan ajoissa.

Samaten "kuka on parantanut" -vertailu on melkoisen mahdoton projekti. Eri talleilla on erilaiset testiohjelmat, joten on aika mahdoton tietää milloin joku on oikeasti mennyt isoa kovaa, ja näin tehdä päätelmiä auton suorituskyvyn kehityksestä.

Testiohjelmien vaihtelusta johtuen myös ylläolevat yksittäisten testijaksojen keskiarvot on vähän kyseenalaisia päätelmien tekemisen kannalta. Joku talli voi olla yhtenä päivänä kärjessä, ja seuraavana viisi sekuntia hitaampi. Neljän testipäivän jaksossa tuollaisella vaihtelulla on suuri vaikutus keskiarvoon. Mutta tuossa eilen postaamassani taulukossa on 15 testipäivän tulokset, jolloin yksittäisten pr-kierrosten tai hitaiden kierrosaikojen merkitys hiukan vähenee.

Näillä näkymin RB ja Ferkku myllyttää kärjessä. Keskikastissa on todella tiukkaa, ja on aika vaikea tehdä eroa Renaultin, Sauberin, Mercedeksen, McLarenin, Toro Rosson ja Williamsin välille. Force India vaikuttaisi olevan hiukan jäljessä tästä porukasta (yhtäkään haamuaikaa ei olla nähty). Lotus hengittää niskaan, ja Virgin on aika kaukana perässä.
Samaa mieltä vertailun vaikeudesta. Kunhan heitin pallon vain ilmaan... :alppu:

Tämä jälkimmäinen jaottelu kuitenkin osoitti heti sen, että esim. RB ei tainnut Jerezissä testata niinkään nopeita vetoja, mutta taas Barcelonassa teki myös niitä. Eli Jerezin +1s vaikuttaa aika paljon aiempaan 15 testipäivän keskiarvoon.

Jos keskiarvon ottaa vain Barcelonan testeistä niin järjestys kahden kärjessä onkin:
RB +0,00
Ferrari +0,35 (suurin piirtein)

Vaikka luvut keskiarvoja ovatkin, niin mun mielestä kertoo yllättävän paljonkin testien tuloksista. Toki niiden tulkinta on silti vaikeaa ja voi johtaa harhaan, mutta vastaavan kuvan mä oon testeistä saanut.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös