McLaren Mercedes kaudella 2011

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Uudessa Macissä ihmetyttää tuo ponttoonien L-muoto, miksi kooltaa näin suuret jäähdytysaukot?




Viimevuosina Macin jäähdytysaukot on olleet erittäin pienet ja tästä päättelen että jäähdytysaukkojen koon puolesta muoto olisi voinut samanlainen kuin Ferrarin F310:ssa siten että ponttooni olisi vain tuettu keskirunkoon 'hiilikuitutasolla' ja rakenne olisi näin läpinäkyvä takasiivelle asti ponttoonin etureunasta alkaen. Tuota voisi jatkokehittää siten että muokkaisi ponttoonikotelon ja keskirungon välisen tason siiveksi joka tuottaisi downforcea.
 
Viimeksi muokattu:

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Uudessa Macissä ihmetyttää tuo ponttoonien L-muoto, miksi kooltaa näin suuret jäähdytysaukot?

Viimevuosina Macin jäähdytysaukot on olleet erittäin pienet ja tästä päätellen jäähdytysaukkojen koon puolesta muoto olisi voinut samanlainen kuin Ferrarin F310:ssa siten että ponttooni olisi vain tuettu keskirunkoon 'hiilikuitutasolla' ja rakenne olisi näin läpinäkyvä takasiivelle asti ponttoonin etureunasta alkaen. Tuota voisi jatkokehittää siten että muokkaisi ponttoonikotelon ja keskirungon välisen tason siiveksi joka tuottaisi downforcea.
Tuota jäähdytysaukkojen kokoa (ja muotoa) ihmettelen, on meinaan tosi suuret. Boldattuun kohtaan sen verran että eikö kaikki ylimääräiset siivekkeet oo kielletty?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
En osaa sanoa mitä säännöt sanoo downforcen tuottamisesta auton rungolla..
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tämmösen tekasin.

Eli köli ohjaa ilmaa rungon sivulle (vihreä viiva), ja siellähän on nyt tilaa ponttoonin muotoilusta johtuen.

Kölin alalevy toimii "lusikkana" etusiiven keskikohdalle, toimien siiven omaisesti luodessaan "tyhjiötä". Sininen viiva kuvastaa ilman kulkua etusiiven alta. Tottakai ilmaa kulkeutuu myös etusiiven yläpuolelta kölin alta, mutta se ilma ei riitä täyttämään kölin takana olevaa tyhjiötä. Ja sitä tyhjiötä täyttää etusiiven alta tuleva ilma toimien imuna. Ja se imu on nimeltään downforce.

Tää on sit mun tulkinta
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Jäätävän näköinen laitos kieltämättä. Mutta tämä on joko nopea tai sitten hidas. Veikkaan että tulee Red Bullin jälkeen hyvänä kakkosena. :thumbup:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
En osaa sanoa mitä säännöt sanoo downforcen tuottamisesta auton rungolla..
Ilman muuta auton rungolla pyritään saamaan paras mahdollinen downforce ilman siivekkeen omaisia härpäkkeitä. Tää on mun käsitys.

Se mitä postissa #161 kerrot, ei lienee laillista. Eli toimiakseen siipenä moottorikatteessa tulisi olla reikä, ymmärsinkö oikein?
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Virallisempaa kuvapatteria odotellessa: Onpahan komia peli! Eikä näytä edes yhtään hitaalta. Ponttooniratkaisu on McLarenia omimmillaan. Vain Wokingissa rohjetaan tehdä näin vallankumouksellisia ratkaisuja muiden kopioidessa toisiaan.
Sanonpahan vain sen, että jos tämä auto olisi "Neweyn" auto niin johan olisi taas juttua palstoilla ja kolumneissa kuinka Newey on velho ja vain hän on niiiiin hyvä jne. Koska auto ei ole "Neweyn", niin se on vain innovatiivinen McLaren, mutta ei tee ketään sen kuuluisammaksi. Neweyn legenda se vaan kasvaa kävi miten kävi. F1:ssä tykätään henkilömyyteistä, vähän niin kuin suurissa kommunistimaissa (NL, Kiina, jne.). :D

Mielestäni tämä uusi McLaren on kyllä ihan hienon ja varsinkin tehokkaan näköinen. Voipi jopa kulkea ellei sitten ole menty liian pitkälle ja unohdettu perusasiat Graalin maljaa metsästäessä.

Mutta Ferrarilla ollaan varmaan jo ihan kusi sukassa kun heidän "innovatiivinen" autonsa, johon on taas kerran panostettu kaikki pelimerkit ja puristettu jokainen aivonystyrä kuiviin, onkin aika perusvehkeen näköinen kun vertaa melkein mihin tahansa muuhun top 5 tallin autoon. :D
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Buttoni ei runttaa kuten Hamsteri ja Pirellit voi kestää paremmin. Muuten se kyllä häviää raa'ssa nopeudessa.
Pätee vain sellaisilla autoilla ja renkailla kuin mitä viime vuosina on nähty. Autojen perusominaisuudet eivät ole kiveen hakattuja ja toisenlaisilla autoilla ja renkailla voi kuskit näyttää taas ihan toisenlaisilta.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
McLaren uskoo Ferrarin tapaan omiin vahvuuksiinsa, eikä lähtenyt Red Bullin huippuinsinööri Adrian Neweyn viitoittamalle tielle käyttämään vetotankojousitusta. McLaren jätti Ferrarin tavoin perinteisen työntötankosysteemin uuteen autoon. Tässä kehityskilpailussa sekin kertoo vankasta luottamuksesta omaan konseptiin.

Heikki Kulta TS

:D
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tuota jäähdytysaukkojen kokoa (ja muotoa) ihmettelen, on meinaan tosi suuret. Boldattuun kohtaan sen verran että eikö kaikki ylimääräiset siivekkeet oo kielletty?
Hmm. Kävi mielessä sellainen, että perinteisemmissä ponttooneissahan ilmanottoaukot ovat suunnilleen siinä kohtaa missä nyt Mäkillä on tuo "U"-aukko/syvennys. Siinä kohtaa ilma varmaankin virtaa paremmin kuin eturenkaan takana missä Mäkillä nyt on tuota ilmanottoaukkoa tavanomaista enemmän. Ehkä tarvitaan kooltaan isompi ilmanottoaukko jo siksikin, että enää siihen ei virtaa ilmaa niin tehokkaasti, koska tehokkain virtaus pyritään suuntaamaan suoraan takasiivelle?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Uijui, kun on innovatiivisen ja samalla yllättävän kauniin näköinen auto! :eek!:

Onneksi F-putkikate on historiaa....
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Keulan etuosassa oleva Williams-tyylinen "spoileri" näyttäis nimenomaan syöttävän ilmaa auton päälipuolelle, eli varmaankin liittyy myös tuohon ponttooniviritykseen...
Meinaat sitä nokan alla olevaa hyllyä. Williams käytti sellaista 2009 ja Mäkki jo viime kaudella. Tähän asti sen tarkoitus on kyllä ollut lisätä pohjan alle ja siten diffulle meneviä virtauksia...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Mutta Ferrarilla ollaan varmaan jo ihan kusi sukassa kun heidän "innovatiivinen" autonsa, johon on taas kerran panostettu kaikki pelimerkit ja puristettu jokainen aivonystyrä kuiviin, onkin aika perusvehkeen näköinen kun vertaa melkein mihin tahansa muuhun top 5 tallin autoon. :D
Kattellaan sitten niitä kilpatuloksia vaan :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Pätee vain sellaisilla autoilla ja renkailla kuin mitä viime vuosina on nähty. Autojen perusominaisuudet eivät ole kiveen hakattuja ja toisenlaisilla autoilla ja renkailla voi kuskit näyttää taas ihan toisenlaisilta.
Uskon kyllä että Hamiltoni pärjää Buttonille ihan millä autolla ja renkailla vaan. Parempi kuski yksinkertaisesti kyseessä. Autosta ja sen sopivuudesta riippuen Button saattaa jäädä Hamiltonista paljon tai ei yhtään tai jotain siltä väliltä.

Mitä tulee Hamiltonin väitettyyn runttaamiseen, hän kylläkin perinteisesti on tykännyt yliohjaavasta autosta, joka kääntyilee runttaamattakin. Ei kai se käsien heiluminen tai sivuluisu aina runttaamista meinaa? Ja en usko että yhdelläkään kuskilla pidemmän päälle on mitenkään ongelmaa renkaiden kulumisen kanssa. Ne kaikki soputuu siihen varmasti ennen pitkää ja ellei meinaa onnistua niin tiimi auttaa.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
[mutu]Voisiko suurennetut ponttoonien ilmanottoaukot selittyä paremmalla jäähdytyksellä? Eikös mäkillä ollut viimekaudella ongelmia moottorin lämpöjen kanssa? Eli jouduttiin käyttämään rikkaampaa seosta kuin muut jotta pannu ei keitä. Nyt tälle kaudelle olisi parannettu jäähdytystä (isommat aukot) ja näin ollen voitaisiin ajaa pidempään laihemmalla seoksella ilman lämpöongelmia ja näin kurottaisiin eroa renaulttien parempaan taloudellisuuteen?[/mutu]

Korjatkaa toki jos olen kovinkin hakusessa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Meinaat sitä nokan alla olevaa hyllyä. Williams käytti sellaista 2009 ja Mäkki jo viime kaudella. Tähän asti sen tarkoitus on kyllä ollut lisätä pohjan alle ja siten diffulle meneviä virtauksia...
Joo mutta silloin ne olivat toisinpäin, ja toimivat juuri kuten sanoit. Tämä nykyinen lippa on aivan eri juttu, ja erissä kohtaa. Mun näkemys on se minkä piirsin tuohon kuvaan yläpuolella.. Eli hylly on, mutta tarkoitus eri.
 
Ylös