McLaren Mercedes kaudella 2011

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Sanonpahan vain sen, että jos tämä auto olisi "Neweyn" auto niin johan olisi taas juttua palstoilla ja kolumneissa kuinka Newey on velho ja vain hän on niiiiin hyvä jne. Koska auto ei ole "Neweyn", niin se on vain innovatiivinen McLaren, mutta ei tee ketään sen kuuluisammaksi.
Johtunee osittain siitä, että karrikoiden muilla talleilla on suunnittelutiimejä, mutta RB:llä Newey. Jos tietäisi niitten suunnittelutiimien nimet niin vois niistäkin puhua...
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
[mutu]Voisiko suurennetut ponttoonien ilmanottoaukot selittyä paremmalla jäähdytyksellä? Eikös mäkillä ollut viimekaudella ongelmia moottorin lämpöjen kanssa? Eli jouduttiin käyttämään rikkaampaa seosta kuin muut jotta pannu ei keitä. Nyt tälle kaudelle olisi parannettu jäähdytystä (isommat aukot) ja näin ollen voitaisiin ajaa pidempään laihemmalla seoksella ilman lämpöongelmia ja näin kurottaisiin eroa renaulttien parempaan taloudellisuuteen?[/mutu]

Korjatkaa toki jos olen kovinkin hakusessa.
En voi korjata koska en tiedä, mutta olettaisin että jos jotain tarvetta jäähdytyksen parantamiseen on puhuttaisiin milleistä aukon alan koossa. Toki muut muutokset autossa voi vaatia merkittävää lisäjäähdytystä, mutta jos kyse olisi vain viime kauden mahdollisen ongelman korjauksesta ei se olisi silmillä erotettavaa muutosta vaatinut.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
McLarenin jäähdytysaukot ovat suuret siksi, että eturenkaan takana ilmavirta on turbulenttista, joten samaan virtaukseen jäähdyttimille tarvitaan isompi aukko.
 
Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Tarkoitit kai eturenkaan? Vaikuttas järkevältä, jos näin oli tarkoitus.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
McLarenin jäähdytysaukot ovat suuret siksi, että takarenkaan takana ilmavirta on turbulenttista, joten samaan virtaukseen jäähdyttimille tarvitaan isompi aukko.
Varmaankin etu? Ja kun täällä nyt on taivasteltu aukkojen suuruutta, niin eipä se suuruus yksinään ratkaise ratkaisun vastusta tai ilmamäärää. Tietenkin tuollaisista ylimääräisten muotojen suurentamasta hiilikuitupinta-alasta ja kaventamista raoista vois olettaa aiheutuvan jotain lisävastusta, ellei niillä sitten saada jotain etua joka vähintäänkin kumoaa sen. Itse kyllä alkuhämmennyksen jälkeen olen vähän epäileväinen koko auton omituisista ratkaisuista. Jotainhan noilla ratkaisuilla selvästi on haettu, mutta toimiiko ne?

Ihmeen hiljaa oltu Ferrarillakin (vai onko), olisko auto floppi? Taitaa tulla Red Bullin vuosi, jos vaan on luotettavuutta.
 

C?NSCRIPT

Member
Liittynyt
12.3.2010
Viestit
23
Sijainti
Där
Aikas erikoisen näköiset nuo aukot kyllä on, mutta selitys sille miksi tuommoiseen ratkaisuun on päädytty vaikuttaa ihan järkevältä. Todennäköisesti mäkki on nyt voittokamppailussa, tai sitten floppaavat aivan täydellisesti. Riskejähän nuo uudet viritykset aina tuo, mutta tuskin mäkillä on ihan kamikazeen sorruttu. Mielenkiintoinen ratkaisu kylläkin...

Aukkojen koot... Aika massiivisilta ne näyttävät, mutta sen eturenkaan takana (kuten joku jo mainitsikin) se ilma ei ihan suoraan kulje, joten isompaa kokoa kaivattaneen. Tai sitten mäkki on kehitelly f-putki 2.0:n, tällä kertaa tuohon kohtaan autoa :tongue:

Renkaat ja niiden sopivuus kuskeille, kukaan ei tiedä, mutta Buttonilla on tunnetusti hellä ajotyyli, ja jos näiden muiden kuljettajien kommentteja uskotaan, niin renkaat olisivat aikas nopeita kulumaan, joten ehkä pikkaisen Buttonille etua. Muutenkin pidän Buttonia näistä kahdesta kuljettajasta parempana, Hamilton kuuluu siihen samaan kategoriaan niin monen muun kanssa, jotka on vain heti uran alusta asti päässeet huipputalleihin. Kyllähän niissä tulosta aina syntyy.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Varmaankin etu? Ja kun täällä nyt on taivasteltu aukkojen suuruutta, niin eipä se suuruus yksinään ratkaise ratkaisun vastusta tai ilmamäärää. Tietenkin tuollaisista ylimääräisten muotojen suurentamasta hiilikuitupinta-alasta ja kaventamista raoista vois olettaa aiheutuvan jotain lisävastusta, ellei niillä sitten saada jotain etua joka vähintäänkin kumoaa sen. Itse kyllä alkuhämmennyksen jälkeen olen vähän epäileväinen koko auton omituisista ratkaisuista. Jotainhan noilla ratkaisuilla selvästi on haettu, mutta toimiiko ne?

Ihmeen hiljaa oltu Ferrarillakin (vai onko), olisko auto floppi? Taitaa tulla Red Bullin vuosi, jos vaan on luotettavuutta.
Eiköhän tuo aukon koko selity vain ihan puhtaasti sillä että syyläri on ponttoonien poikeuksellisen muodon takia jouduttu asentamaan todella epäsuotuisaaan asentoon. Jäähdyttimimen kohtauskulman ilmavirtaan ollessa epäsuotuisa, joudutaan heikentynyttä hyötysuhdetta kompensoimaan suuremmalla jäähdytysaukola.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joo mutta silloin ne olivat toisinpäin, ja toimivat juuri kuten sanoit. Tämä nykyinen lippa on aivan eri juttu, ja erissä kohtaa. Mun näkemys on se minkä piirsin tuohon kuvaan yläpuolella.. Eli hylly on, mutta tarkoitus eri.
Ahaa. Voi olla. En oo nähnyt kunnon lähikuvaa vielä tämän vuoden hyllystä.

Mun käsittääkseni viime vuoden mäkissä se hylly/lippa oli kuitenkin samanlainen kuin 09-Williamsissa.. Johon siis aiemmin käsittääkseni tätä verrattiin:
Keulan etuosassa oleva Williams-tyylinen "spoileri" näyttäis nimenomaan syöttävän ilmaa auton päälipuolelle, eli varmaankin liittyy myös tuohon ponttooniviritykseen...
Mä en kyllä kovin suurta eroa nää viime vuoden autoon tuon nokan hyllyn osalta.
Uus auto:


Viime vuoden Mäkki:


Williams FW-31:n hylly selitettynä
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vähän selityksiä....

Typically teams place the inlet for the radiators as close inboard a possible, as this airflow is the cleanest and with the most energy. This allows the sidepods to cool efficiently and hence have smaller inlets for less drag. By placing them outboard the vertical inlet catches the turbulent airflow from the front wheel wakes. Its this messy airflow teams try to keep away from the car with the pod fins. While McLaren may have to have a slightly larger inlet to cope with the poorer airflow, the benefit is that the better airflow closer the centre of the car can now be directed at the beam wing. With the double diffuser banned, a larger proportion of rear downforce will have to come the from the rear wing.
Eli ponttoonien suuaukot on isommat tosiaan koska ovat eturenkaiden takana. Sen sijaan nyt Mäkillä ohjataan puhtain ja suurella energialla virtaava virtaus suoraan takasiiven alasiivelle (beam wing).
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyllä on nätti vehe. :thumbup:
Näyttää nopeelta. :thumbup: :ahem:
Kyy-yllä!

Jenson for the tsämppiöntsips!

Mun mielestä on hienoa että jotkut (McL/RB/...) viitsii ja uskaltaa lähteä tekemään jotain ihan muuta kuin toiset.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuo Williamsin hylly näyttäs olevan sellainen kuin muistelin, eli hyllyn pohja laskeutuu keulasta perää kohti. Mutta tuo viimevuoden Mc hylly näyttäs olevan kyllä lähes identtinen nykyisen kanssa. Se on jäänyt huomaamatta. Ja otaksuin että kyse on samalaisesta kuin Williamsilla vain siksi kun niistä puhuttiin kuin ne olisivat samalaisia.

No ei tuosta näköjään paljoo pysty sanoon, toimii miten toimii.. Tai tuo toiminnan ymmärtää, mutta ei varmaan enää ponttooneihin vaikuta, tai sitten viime vuonna eivät kerenneet ponttooneihin keskittyä suunnittelussa. Tiiä tuosta..
 
Ylös