McLaren Mercedes kaudella 2011

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mitä sä horiset?
Edellä just sanottu että "alemmat on heijastuksia". Kuvan mukaan putkethan on jossain vetoakselin tienoilla. Senttejä diffun reunan yläpuolella.

Ja mikä vastaava kuin RB:llä?! RB:llä putket on tiettävästi diffun laidoilla. Nämä on melko keskellä!

-edit- voihan toi diffun yläreuna jatkua, heijastuksesta päätellen, tasasena kohti auton keulaa jonkun matkaa... mutta outu viritys jos näin. Yleensähän diffu nousee ylöspäin. Ja nykymallin mukaan pakokaasutkin on yleensä syötetty siihen ylöspäin nousevaan diffun seinään...
Niin ylhäällähän ne näyttää olevan jos ei ota huomioon että maailma on kolmiulotteinen ja että kuva on otettu yläviistosta.

Jos katsot tarkkaan niin putkien vieressä näkyy katteiden alareunan kiinnitys pohjalevyyn. Joka taas tarkoittaa että putket ovat noin sentin päässä pohjalevystä.

RB:n putkista diffuusorin laidoilla ei ole vielä nähty yhtään kuvaa. Ainakin eilen ne olivat vielä samassa paikassa kuin julkistuksessa
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Oldez puhui asiaa.

Jatkan omaa näkemystäni:
Jos ylhäältäpäin katsottaisiin, niin luultavasti Mclarenin ja RB:n (julkistuskuvan versio) putket on tod näk erittäin lähellä toisiaan. Molempien putket tulevat katteen kohdalle ponttoonien peräosassa ja molemmat ovat lähellä pohjalevyä (RB:llä jopa pohjalevyn "sisällä"). Etäisyys diffusta lienee sama kuin ponttoonien peräosan etäisyys diffusta, se voi olla poikkeava toki..

Hyvin samantyyppiset mielestäni, myös etäisyydeltään auton keskikohdasta.
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
Pakoputket eteenpäin suunnattuna pystyttäisiin tehostamaan jarrutusta(pakokaasujen työntävä vaikutus ja down forcen lisäys), tartteis vaan olla semmonen systeemi(venttiili tjsp.) mikä kääntää pakokaasut jarrutuksessa takaa eteen. Oon mielessäni aatellu tätä monta kertaa.
Hyöty saattaa olla kyseen alaista verrattuna haittoihin, siis paino lisäykseen vääriin paikkoihin , sekä mahdolliset muut komponenttien negatiiviset siirrot.
 

rkantos

Well-known member
Liittynyt
26.3.2010
Viestit
58
Pakoputket eteenpäin suunnattuna pystyttäisiin tehostamaan jarrutusta(pakokaasujen työntävä vaikutus ja down forcen lisäys), tartteis vaan olla semmonen systeemi(venttiili tjsp.) mikä kääntää pakokaasut jarrutuksessa takaa eteen. Oon mielessäni aatellu tätä monta kertaa.
Hyöty saattaa olla kyseen alaista verrattuna haittoihin, siis paino lisäykseen vääriin paikkoihin , sekä mahdolliset muut komponenttien negatiiviset siirrot.
Ei taida pakokaasujen työntövaikutus varsinkaan F1-autossa olla kovin merkittävä, kun suurinosa moottorin energiasta yritetään kuitenkin pääasiassa saada suoraan sinne renkaisiin. :rolleyes:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kuva voi olla jonkin verran ylviistosta, mutta niin vinoksi en sitä kuitenkaan saa kuin te edellä... Tukivarteen vertaaminen on hyvä kyllä, mutta en siltikään näe sitä niin...

Jos ylhäältäpäin katsottaisiin, niin luultavasti Mclarenin ja RB:n (julkistuskuvan versio) putket on tod näk erittäin lähellä toisiaan. Molempien putket tulevat katteen kohdalle ponttoonien peräosassa ja molemmat ovat lähellä pohjalevyä (RB:llä jopa pohjalevyn "sisällä"). Etäisyys diffusta lienee sama kuin ponttoonien peräosan etäisyys diffusta, se voi olla poikkeava toki..

Hyvin samantyyppiset mielestäni, myös etäisyydeltään auton keskikohdasta.
Varsinkaan pituussuunnassa en hahmota tätä yhtäläisyyttä. RB:n julkistusputket kun jää katteisiin ja ne katteet on varmaan vajaan metrin taka-akselista....
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei kannata muuten katsella tuota kuvaa enää, koska se on auton esittelystä ja siellä tuskin oli se viritys mitä autossa käytetään. Tosta huomaa että putket ovat aika matalalla.

 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
McLarenilla testaillaan taas virtausten kulkua. Tällä kertaa bargeboardissa häkkyrä:

 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
En tiiä oliko se takaapäin otettu kuva esittelystä vai ei, mutta nuita seutuja se hursii (oldezin kuva). Eli tuosta viimeisimmästä kuvasta kun katsoo niin ei ne RB:n putket (esittelyssä) kaukana ole sijainniltaan. Vähän alempana ja voi olla edempänä (vaikee sanoo katteiden/pakareiden sijaintia perseeseen nähden)..

Metriähän tuohon putken ja taka-akselin väliin ei saa millään, ei edes RB:llä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
En tiiä oliko se takaapäin otettu kuva esittelystä vai ei, mutta nuita seutuja se hursii (oldezin kuva).
Se on. Sama kivetys näkyy diffusorin alta kuin tuossa laittamassa kuvassani. Eikä formulavarikoilla tuollaisia kivetyksia ole.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Okei okei, mun silmä ei kalibroitunu oikein tolle kuvalle. Ainakaan syvyyssuunnassa. Tosin eipä sillä sit niin väliä ookaan, kun kuva oli esittelystä...

Metriähän tuohon putken ja taka-akselin väliin ei saa millään, ei edes RB:llä.
Puhuin vajaasta metristä. Ja minusta se vois olla hyvin jotain 60-70 senttiä ainakin RB:llä. RB:n ponttoonithan loppuu jo moottorin tienoille, tai jonkun analyysin mukaan siihen mistä moottori vasta alkaa...

Itse asiassa Maikkarin mukaan renkaan halkaisi on 660 mm, joten äkkiä heittäen RB:n pakarit on taka-akselista noin 900 mm päässä. Ja nyt siis puhutaan ja puhuttiin esittelyversion pakareista RB:n tapauksessa.
:tongue:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Lähikuvaa ponttoonikyljestä.

Pohjalevy taitettu aika voimakkaasti ylös. Muutenkin on sen näkösiä "kanavia" ponttoonin alakulmassa, että olisko ne pakarit jossain sielä kuskin alla...?

Onko tossa ponttoonin etukulmassa muuten joku pieni jäähdytyskolokin? KERSsille kenties...
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
uusia kuvia lisää, mielenkiintonen testiviritys takapäässä :D


oisko tässä kyse nyt tästä

lainaus ts "Hamiltonilta
varaosat loppu

Vettelin haastajaksi hinkuva Lewis Hamilton ajoi uudella McLarenilla vain 36 kierrosta, kun varaosat loppuivat kesken. Ne saapuvat Jereziin sunnuntaiksi.

Brittitähti onnistui kuitenkin ajamaan sen verran, että pääsi enemmän sinuiksi renkaiden toiminnasta. McLaren kokeili myös uutta auton perästä imua entisestään vähentävää systeemiä. "
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En tiedä mitä jutun kirjoittaja on ajatellut, mutta tuo himmeli on kyllä virtaussensoreita varten. Nähty ennenkin talvitesteissä, eikä varmuudella ole "imua entisestään vähentävä systeemi".
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
En tiedä mitä jutun kirjoittaja on ajatellut, mutta tuo himmeli on kyllä virtaussensoreita varten. Nähty ennenkin talvitesteissä, eikä varmuudella ole "imua entisestään vähentävä systeemi".
Eiköhän kyse ollut DRS:stä eli drag reduction systemistä eli säädettävästä takasiivestä. Nyt vaan taisi olla puurot ja vellit niin sekaisin kuin voi vaan olla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Okei okei, mun silmä ei kalibroitunu oikein tolle kuvalle. Ainakaan syvyyssuunnassa. Tosin eipä sillä sit niin väliä ookaan, kun kuva oli esittelystä...


Puhuin vajaasta metristä. Ja minusta se vois olla hyvin jotain 60-70 senttiä ainakin RB:llä. RB:n ponttoonithan loppuu jo moottorin tienoille, tai jonkun analyysin mukaan siihen mistä moottori vasta alkaa...

Itse asiassa Maikkarin mukaan renkaan halkaisi on 660 mm, joten äkkiä heittäen RB:n pakarit on taka-akselista noin 900 mm päässä. Ja nyt siis puhutaan ja puhuttiin esittelyversion pakareista RB:n tapauksessa.
:tongue:
Joo kyllä RB:n ponttoonit ovat sen verran Larenin vastaavia lyhyempiä, että pakarin sijainnissa on sivulta katsottuna helposti 20+ senttiä eroa.

Mutta muuten "sielläpäin".
 
Ylös