McLaren Mercedes kaudella 2011

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
lainaus ts "Hamiltonilta
varaosat loppu

Vettelin haastajaksi hinkuva Lewis Hamilton ajoi uudella McLarenilla vain 36 kierrosta, kun varaosat loppuivat kesken. Ne saapuvat Jereziin sunnuntaiksi.

Brittitähti onnistui kuitenkin ajamaan sen verran, että pääsi enemmän sinuiksi renkaiden toiminnasta. McLaren kokeili myös uutta auton perästä imua entisestään vähentävää systeemiä. "
Siis oliko tämä Turun Sanomista? Voi mitä tuubaa taas!
Nää on parhaita! :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
F1.comin analyysi ponttooneista:
There is no doubting the new MP4-26 is very different from all the other 2011 cars. Technical director Paddy Lowe has exploited to the extreme the idea of higher outer sidepods, last seen on the likes of Benetton's B195 from 1995 and Ferrari's F310 from 1996. The aim is to clean up and better direct the airflow to the beam wing at the rear of the car, an area now even more important thanks to the ban on double diffusers. This solution also gives McLaren the possibility of running Renault-style forward exhaust exits.
Mitenkä tää ponttooniratkasu muka vaikuttaa pakoputkistoon?
Luulisi tuon ponttoonien leikkauksen enemmän vaikeuttavan ponttoonien sisällön sijoittelua, kun on melkonen pala lohkaistu tilavuudesta pois.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
F1.comin analyysi ponttooneista:

Mitenkä tää ponttooniratkasu muka vaikuttaa pakoputkistoon?
Luulisi tuon ponttoonien leikkauksen enemmän vaikeuttavan ponttoonien sisällön sijoittelua, kun on melkonen pala lohkaistu tilavuudesta pois.
Kun jäähdyttimet ovat laidoilla niin monokokin ja jäähdyttimen väliin jää tilaa vetää pakoputket ponttoonien eteen.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ei kannata muuten katsella tuota kuvaa enää, koska se on auton esittelystä ja siellä tuskin oli se viritys mitä autossa käytetään.
No katseltaisiinko sitten seuraavaksi vaikka tätä: http://www.flickr.com/photos/f1photos/5437808341/sizes/l/in/photostream/

Ilmeisesti McLaren on testannut ainakin kahta erilaista pakoputkistoa, sillä tässä kuvassa putket näyttävät tekevän mutkan tuossa (edellisen kuvan) ulostulojen kohdilla:
http://www.flickr.com/photos/f1photos/5436490642/sizes/l/in/photostream/
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kun jäähdyttimet ovat laidoilla niin monokokin ja jäähdyttimen väliin jää tilaa vetää pakoputket ponttoonien eteen.
Ponttoonien aukot on laidoilla. Veikkaan, että jäähdyttimet kyllä täyttävät ponttoonit ihan kokonaan kuten ennenkin. Mäkin ratkaisussa jäähdyttimille saadaan myös huonommin ilmaa, jota toki auttaa vähän isommat jäähdytysaukot osaltaan, mutta tuskin tämä itse jäähdyttimiä pienentääkään...

No katseltaisiinko sitten seuraavaksi vaikka tätä: http://www.flickr.com/photos/f1photos/5437808341/sizes/l/in/photostream/

Ilmeisesti McLaren on testannut ainakin kahta erilaista pakoputkistoa, sillä tässä kuvassa putket näyttävät tekevän mutkan tuossa (edellisen kuvan) ulostulojen kohdilla:
http://www.flickr.com/photos/f1photos/5436490642/sizes/l/in/photostream/
Okei, relevanttia kuvaa. Tästä jo minäkin nään, että pakarit on viime kauden lopun mukaisesti normaaleilla paikoillaan.

Ja tosiaan mutka näyttäs olevan putkessa tässä toisessa kuvassa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Scarbsin loistavista jutuista poimittua.

Mäkillä on turvakaaren tienoilla kolme eri ilmanottoa.

Ylhäältä takaa alkaen: vaihteiston jäähdyttimen ilman otto, airbox ja edessä alla KERSsin jäähdytin.

KERSsin jäähdyttimelle ovat kokeilleet teippivirityksiä:



Näillä keinoin ovat saaneet ponttoonien jäähdyttimiä pienemmäksi, mutta takasiiven keskikohta saa näin entistä likasempaa ilmaa ja lisäksi ilmanvastus kasvanee näistä jonkin verran... Kompromisseistä toki aina kyse kuitenkin.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Nythän mä tajusinkin, miksi McLaren on edelleen hopeanharmaa. Voi käyttää suht huomaamattomasti jesaria pikapaikkauksiin ja muuhun virittelyyn.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ilmeisesti McLaren on testannut ainakin kahta erilaista pakoputkistoa, sillä tässä kuvassa putket näyttävät tekevän mutkan tuossa (edellisen kuvan) ulostulojen kohdilla:
http://www.flickr.com/photos/f1photos/5436490642/sizes/l/in/photostream/
Olit tässä oikeassa. Kuulenma ovat testanneet sekä normaalia putkistoa että etuputkistoa.

Tämän mutkan Scarbs olettaa olevan U-käännös pakoputkessa:



Mistä etuputket tulevat ulos ei ole vielä tiedossa...
Scarbsin tietojen mukaan Mäkillä menee kaks tuntia, kun vaihtavat putkistosta toiseen. Ja ovat vissiin tehneet niin aika usein, kun ovat niillä eri aerosensorihärpäkkeillä testailleet ratkaisuiden eroja...

Scarbsin koko juttu putkistosta

Liekö sitten järkevää Mäkiltä kuluttaa reilusti aikaa pakoputkia vaihdellen, kun heillä on melko radikaali auto muutenkin testattavana. Verraten esim Renuun, joka on koko ajan testannut etuputkilla...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tässä kuvassa näkyvä "kylkiputki" (Vodafonen alapuolella) taitaa olla vain hämäystä?

Mua muuten vähän mietityttää, miten ne ovat rakentaneet sivutörmäysrakenteet tuon malliseen ponttooniin... Ehkäpä joskus keväämmällä vielä nähdään kuvia ilman katteita ja tuokin selviää.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllä on läskinnäköinen keskiosa Mäkissä tästä kulmasta.


TS:llä (muistaakseni) Hamiltonin kerrottiin kertoneen, että saavat jossain kohtaa uuden lattian autoon, jossa on parannettu pakoputkien lämpöongelmia takapyörien välissä....eli pakoputket olisivat takana...?
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Mclarenilla kenties Renaultin moottorit kaudesta 2013 lähtien?.
Eikös Mäkin pitänyt joskus askarrella itse omat motorinsa? Hiukan arveluttaa tuo yhteistyö kyllä...

Ja on kyllä kamalan paksu tuo Mäkki takaa katsottuna, tuo moottorille tehty tila näyttää kovinkin rumalta. Mutta mikäs siinä jos auto kulkee kovaa...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Hamilton ja kauden 2005 NASCAR Sprint Cup -mestari Tony Stewart vaihtavat autoja kesällä järjestettävässä näytöskilpailussa.

Toinen Mclaren kuljettaja Jenson Button puolestaan vaihtaa autoja keskenään ensikuussa Craig Lowndesin kanssa Bathursissa. Kyseinen kaksikko teki samanlaisen esiintymisen viime vuonna Melbournen radalla.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mclarenilla kenties Renaultin moottorit kaudesta 2013 lähtien?.
Nyt meinasivat mennä aamukahvit väärään kurkkuun, kuvittelin aina Mersun jäävän Macille viimeiseksi talon ulkopuoliseksi moottoritoimittajaksi ja tallin siirtyvän uusien moottoreiden aikakaudella omiin myllyihin kuten urheiluautopuolella. Toivottavasti tuo on vain ranskalaismedioiden patriooottista propagandaa. :dunno:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Nyt meinasivat mennä aamukahvit väärään kurkkuun, kuvittelin aina Mersun jäävän Macille viimeiseksi talon ulkopuoliseksi moottoritoimittajaksi ja tallin siirtyvän uusien moottoreiden aikakaudella omiin myllyihin kuten urheiluautopuolella. Toivottavasti tuo on vain ranskalaismedioiden patriooottista propagandaa. :dunno:
Jos jutun lukee niin kyse on enemmänkin siitä että Renault on kiinnostunut McLarenista eikä toisin päin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Formula1.comin näkemys Mäkkärin pakoputkista:
Although McLaren haven't opted to use forward-facing exhausts, the team have come up with two different exhaust solutions at the back. One is very traditional (inset) and blows directly towards the rear of the car. The second is much more complex (main image) and features a U-bend pipe, with a bonded section on the side of the car's stepped bottom. This hides the flat and wide exhaust exit, which blows towards the starter hole in the centre of the rear diffuser.
Tämä U-mutka näkyi tässä kuvassa:


Ja tässä on Scarbsin näkemys siitä piirroksena:


Eli siis toisin kuin Scarbsin mielestä, niin F1.comin arvaus on, että pakoputki menisi (ymmärtääkseni) auton keskilinjalle tuosta mutkasta ja siitä starttimoottorin reiälle ahtamaan diffua...

Ihmettelen vain, että miksi tuo pitäisi toteuttaa noin jyrkällä mutkalla pakoputkessa. Epäilen myös, että saadaanko kaikki pakokaasut tulemaan starttimoottorin reiästä pihalle kivuttomasti....
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kuplanokan lisäksi uutta palaa myös takana:


P.s. kuplanokka ei varsinaisesti ole "uusi pala".. :D

Kuplanokka sivulta:

Taitaa siiven etupuolellakin olla jotain mittahärpäköitä (nuo ulokkeet)
 
Ylös