Uudet bensiinilaadut

Örfil

Guest
Tästä syystähän esim 95E10:iä saa tankata myös "sopimattomaan" autoon n. puoli tankillista huoletta jos paniikki iskee, koska suhteet ei vielä oleellisesti pääse muuttumaan ...
Niin, ja tuohan on eri juttu kuin ecuilut eli sopimattomaan autoon vakavimmat ongelmat tulevat siitä että kumiosat ja vastaavat eivät kestä modehoolia.

Moottorin käynti on sitten se toinen asia.
 

Örfil

Guest
Kaikki pahin olisi juuri sekoitella noita polttoaineita vähän väliä miten sattuu.
Kiitoksia asianosaisille, tämä oli kyllä oleellinen tieto :)
Tiisselillä 11 vuotta nyt aiemmin ajaneena ei tämä tullut mieleen. Viimeksi kun omistin pensa-auton, kaikki toimi vaijereilla ja vivuilla ja auton kaasarissa oli läppä ja sakkakuppi :D

Tankkailen ainakin ite tästä lähtien aina 98:a ja mieluummin vielä saman yhtymän tuotteilla niin jää ECUlle vähemmän pähkäiltävää :ahem:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ei se moottori toimi optimaalisella tavalla ihan heti. Varsinkin kun se tankissa oleva seos vaihtelee niin ECU joutuu koko ajan hakemaan ne uudet asetukset. Ennen kuin ne on haettu niin ne asetukset vaihtelee ja tästä syystä voi vaikuttaa siltä kone ei käy hyvin. Sitten kun on varmasti ajanut vähän aikaa 100% 95E10:llä niin sitten se kone on optimoitunut sille polttoaineelle. Kaikki pahin olisi juuri sekoitella noita polttoaineita vähän väliä miten sattuu.
Näin juuri :)
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Päivitetäänpä tätäkin toikkia.

Mikä on käsityksesi 'kymppibensasta' nyt, kun alkukuohunta on laimennut?

Pelättyä E10-epidemiaa ei tullutkaan

Torstai 19.7.2012 klo 11.53

Asiantuntija ei ole törmännyt Suomessa yhteenkään varmistettuun tapaukseen, jossa E10-bensiini olisi vaurioittanut autoa.
95 E10 -bensiini tuli markkinoille suuren kohun saattelemana viime vuoden

Onko sinulla ollut ongelmia E10-bensan kanssa?

Tieliikenteen Tietokeskuksen professorin mukaan E10-bensa ei ole aiheuttanut ongelmia.

- Yhtään varmistettua ongelmatapausta ei ole tullut vastaan, kun puhutaan E10-bensiiniä käyttäneistä autoista, joihin kyseisen laatu soveltuu, sanoo professori Harri Kallberg.

Kun uusi, enemmän etanolia sisältävä bensiinilaatu tuli markkinoille, monet raportoivat sen aiheuttavan nykimistä. Kallberg pitää kohua kuitenkin liioiteltuna.

- Ei ole epätavallista, että auto nykii kerran kahdessa tai neljässä vuodessa. Suomessa on noin kaksi miljoonaa bensiinikäyttöistä henkilöautoa. Tällöin kuukauden aikana nykii aika monta autoa. Nyt kaikki oireet laitettiin E10:n piikkiin, vaikka todellisuudessa muun muassa sääolotkin aiheuttavat nykimistä.

E10:n kerrottiin niin ikään kasvattavan kulutusta. Asiantuntijan mukaan myös tässä aiheessa mutkia vedettiin suoriksi.

- Laskelmat olivat hyvin yksinkertaistettuja. Yksiselitteistä selvyyttä ei ole saatu, sillä monet seikat vaikuttavat bensan energiasisältöön, joka saattaakin vaihdella tankkauskerroittain. Lisäksi erot ovat niin pieniä, ettei niitä voi yksityisajossa luotettavasti todentaa.

Kaiken kaikkiaan professori pitää E10-bensan saamaa kovaa kritiikkiä harmillisena, mutta myöntää pahimman olevan jo takanapäin.

- Ei meillä ole mitään ongelmaa käsissä. Kuluttajien luottamus E10-laatuun on vähitellen kasvanut, mikä näkyy lisääntyneenä menekkinä, kiteyttää Kallberg.

KALLE JOKINEN
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Tuosta uutisesta kun lukee ne Iltalehden keskustelupalstan tietäjien kommentit niin... Siellä on sellanen kasa polttomoottoritekniikan asiantuntijoita, ettei mitään rajaa. Ja sitten kun se yks kaveri sano että näin on niin vittu siinä mitään tohtoreita kuunnella. Eihän nuo nyt saatana autoista tiedä mitään.

Ja E10 ei toimi talvella ja vie polttoainetta ja sen takia en oo sillä koskaan ajanukkaan kun se on niin huonoa ja viinat alkosta ja bensat tankkiin jajajaja...
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tankkasin Hitachi-raivaussahan viime syksynä E95 10 bensiinillä, talvisäilytyksen ajaksi jäi ainetta tankkiin.
Nyt vuotaa tankin ja bensaletkun liitos kuin seula. Keleen kele.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tankkasin Hitachi-raivaussahan viime syksynä E95 10 bensiinillä, talvisäilytyksen ajaksi jäi ainetta tankkiin.
Nyt vuotaa tankin ja bensaletkun liitos kuin seula. Keleen kele.
No varmasti vuotaa kun ei E10 sovellu kovinkaan moneen pikkumottiin.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Miksi tankata pienkoneisiin E10ä?

Kun kuitenkin useinmiten pitää ottaa erikseen kanisteriin..

2T laitteisiin ei kannata siksikään (+ pienemmän enegiasisällön, menee laihalle) tankata viinabensaa kun öljy ei siihen kunnolla sekoitu?

Tein pientä testiä ja laitoin noin 5 litraan E85:ttä n. desin moottoriöljyä ja sekoitin/ravistin hyvin.

Parin kuukauden kuluttua öljy oli sakkaantunut vaseliinimäiseksi mössöksi kanisterin pohjalle. :cool:

Vähän karrikoitu esimerkki, mutta bensan kanssa vastaavaa ei olisi tapahtunut.
 
Viimeksi muokattu:

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5004
Sijainti
Vantaa
Mitä muita syitä kuin hieman halvempi hinta on tankata huonompaa bensaa (95E10), kun parempaa bensaa (98E5) on saatavilla?
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Tankkasin E kymppiä autoon joka oli tominut täysin moitteettomasti. Noin 8-10 kilsan päästä alkoi hiljalleen paheneva nykiminen. Ajelin vielä 20 kilsaa kunnes nykiminen oli niin paha, että päättelin että tankatessa tapahtui jotain ja vedin tankin täyteen ysikasia. Kuin taikaiskusta kone kävi heti paremmin. Mitä pidempään sillä ajoi, sen paremmaksi se tuli ja toisen ysikasi tankillisen jälkeen homma on muuten OK, mutta oikein kuumana päivänä vieläkin tyhjäkäynnillä vähän tärisee. Autossa voi käyttää ysivitosta, mutta siinä on aina käytetty ysikasia.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Tankkasin E kymppiä autoon joka oli tominut täysin moitteettomasti. Noin 8-10 kilsan päästä alkoi hiljalleen paheneva nykiminen. Ajelin vielä 20 kilsaa kunnes nykiminen oli niin paha, että päättelin että tankatessa tapahtui jotain ja vedin tankin täyteen ysikasia. Kuin taikaiskusta kone kävi heti paremmin. Mitä pidempään sillä ajoi, sen paremmaksi se tuli ja toisen ysikasi tankillisen jälkeen homma on muuten OK, mutta oikein kuumana päivänä vieläkin tyhjäkäynnillä vähän tärisee. Autossa voi käyttää ysivitosta, mutta siinä on aina käytetty ysikasia.
Selvääkin selvempiä vieroitusoireita. Oletko kokeillut annoksen asteittaista vähentämistä?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tankkasin E kymppiä autoon joka oli tominut täysin moitteettomasti. Noin 8-10 kilsan päästä alkoi hiljalleen paheneva nykiminen. Ajelin vielä 20 kilsaa kunnes nykiminen oli niin paha, että päättelin että tankatessa tapahtui jotain ja vedin tankin täyteen ysikasia. Kuin taikaiskusta kone kävi heti paremmin. Mitä pidempään sillä ajoi, sen paremmaksi se tuli ja toisen ysikasi tankillisen jälkeen homma on muuten OK, mutta oikein kuumana päivänä vieläkin tyhjäkäynnillä vähän tärisee. Autossa voi käyttää ysivitosta, mutta siinä on aina käytetty ysikasia.
Aikas nirso automobiili sulla.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Heh. Jessus mitä sähläämistä :thumbfh:

E10-bensalle tulossa rajoituksia
Tiistai 11.09.2012 klo 12:51 (päivitetty ti 15:39) 10 kommenttia

EU suunnittelee E10-bensiinille ja muille biopolttoaineille rajoituksia. Unioni uhkaa myös lopettaa biopolttoaineiden valmistukseen jaettavat tukiaiset. Brysselin odotetaan päättävän asiasta lähiviikkoina.

Uutistoimisto Reutersin mukaan Brysselissä on tajuttu, että kasvien kasvatus ja viljelypinta-alan raivaaminen biopolttoaineita varten onkin ilmastolle haitallista.

E10-bensiiniin sekoitetun bioetanolin valmistuksessa käytetään pääasiassa maissia, sokeriruokoa ja viljaa, mutta myös perunaa. Biodieseliä taas tehdään muun muassa palmuöljystä, rapsista, rypsistä, soijasta ja mäntyöljystä. Kasvien viljelyä polttoainetuotantoa varten on arvosteltu ankarasti.

Suomessa ST1 valmistaa viidessä tehtaassa RE85- korkeaseosetanolia kotimaisesta biojäteraaka-aineesta. EU:n rajoitukset eivät tiettävästi koskisi tällaista valmistusta.

EU:n suunnitelmat perustuvat tieteellisiin näyttöihin, joiden mukaan kasvien käyttö polttoaineessa saastuttaa ilmastoa luultua enemmän.

EU aikoo katkaista siksi biopolttoaineiden tukiaiset kokonaan parin vuoden sisällä. Sen lisäksi tavaraliikenteessä biopolttoaineiden osuutta rajoitetaan vuoteen 2020 mennessä korkeintaan viiteen prosenttiin koko energian kulutuksesta.


E10-bensiinin haitallisuudesta moottoreille on väitelty pitkään. Autotehtaat testaavatkin tiiviisti bioetanolin vaikutuksia moottorin kulumiseen.

EU:n voimassa olevien tavoitteiden mukaan biopolttoaineiden osuuden täytyy nousta nykyisestä 5,75 prosentista kymmeneen prosentttiin vuoteen 2020 mennessä ja 25 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Suomessa 95 E10-bensiini tuli markkinoille 95E:n tilalle viime vuoden alusta. Nykyinen 95 sisältää enintään kymmenen prosenttia etanolia.

Jussi Turtiainen
jussi.turtiainen@kauppalehti.fi
 
Ylös