Hyväksytkö lentoemäntien lakon

Lentoemäntien lakko on mielestäni


  • Äänestäjiä yhteensä
    26

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Jos ei heillä sopimusta ole, niin onhan heillä täysi oikeus lakkoilla.

Mutta täytyy kyllä ihmetellä koko prosessia. Keväästä asti neuvoteltu ja mitään muuta ei ole saatu aikaan kuin tämä sotku. Mika Vehviläinenkin on kommenteillaan saanut itsensä aika outoon valoon. Ensin peräänkuulutti parempaa johtajuutta Hienosen jälkeen, mutta ei se hänen kommenttejensa perusteella siltä vaikuta. Ja nyt sitten pitää saada joku helkkarin brändinuudistus uusine konemaalauksineen (montahan miljoonaa maksaa...). Ehkä olisi syytä tämän jälkeen alkaa rakentaa brändiä ihan päivittäisestä toiminnasta.

Ei sillä, eihän Finnairin tilanne helppo ole. Jos rakenteet ovat jostain monopoliajalta ja kilpailijat ovat tulleet puhtaalta pöydältä, niin yhtälö on aika vaikea. Heidän kustannusrakenteeseensa ei ole mahdollista päästä, joten hintoja on pidettävä korkeammalla, jotta nenä pysyy pinnan yläpuolella. Mutta kuinka moni on valmis maksamaan korkeampaa hintaa siitä, että saa lentää Finnairilla?

Finnairin matkustamohenkilökunnan haukkuminen tuntuu olevan joskus jotain kansallisurheilua, mutta ei minulla ole ollut heistä mitään valittamista. Mutta kun viime aikoina palveluja on karsittu ja hintoja nostettu, niin minä olen alkanut siirtyä enämpi Lufthansan suuntaan, hinta-laatu suhde on vaan siellä parempi. Viimeksi korkkasin KLM:n, ihan OK, mutta Lufthansa voittaa mennen tullen ainakin Euroopan lennoilla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ja nyt sitten pitää saada joku helkkarin brändinuudistus uusine konemaalauksineen (montahan miljoonaa maksaa...). Ehkä olisi syytä tämän jälkeen alkaa rakentaa brändiä ihan päivittäisestä toiminnasta.
Maalausten aiheuttama lisähinta on aika nimellinen, lähinnä suunnittelukustannukset. Koneet nimittäin kiertävät uudelleenmaalattavana muutenkin ylläpitosyistä jossain vaiheessa elinkaartaan ja Finnairin kymmenvuotias Airbus-laivasto lienee siinä iässä, että maalauksia tehtäisiin muutenkin. Finnairin mukaan uudelleenmaalaukset nimenomaan toteutetaan useamman vuoden kuluessa ympäristövaikutusten takia.

Brandiuudistusta pidän hyvänä ideana, kunhan se on todellinen uudistus. Finnairin kustannuksilla ei voi olla halpalentoyhtiö, joten toimiva palvelukonsepti, joka todella tarjoaisi asiakkaalle jotakin erottuvaa, olisi ihan ensiarvoisen tärkeä.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
No nyt lakko on kuitenkin ohi. Sopimuksesta ei ole vielä juuri tietoja. Vehviläinen kertoo Iltalehdessä:
Saimme tarpeellisia rakenteellisia muutoksia meille tärkeässä kaukoliikenteessä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010120912842639_uu.shtml

Ja nuoleskelee Iltasanomissa:
Myös erinomaista työtä tekevä matkustamohenkilöstömme haluaa päästä takaisin töihin
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Lentolakko%20p%C3%A4%C3%A4ttyy/art-1288355223105.html
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Ei ole hyvä jos haukkuu työntekijät. Eikä ole hyvä jos niitä kehuu. Eikä varmasti ole hyvä jos ei sano mitään.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Paha sanoa kun en tiedä minkälaiset on työajat ja tulot. Veikkaisin että ovat hyvin palkattuja työn vaativuuteen ja työtunteihin nähden.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Paha sanoa kun en tiedä minkälaiset on työajat ja tulot. Veikkaisin että ovat hyvin palkattuja työn vaativuuteen ja työtunteihin nähden.
Lentoemäntien ja stuerttien keskipalkka on luokkaa 3500 euroa lisineen kuussa.
Aasiaan ja takaisin suuntautuvilla lennoilla koneaikaa tulee kuukaudessa melko vähän.

Jos lentää väliä Helsinki Thaimaa, kuukaudessa ei ehdi tehdä kuin 3 edestakaista matkaa. Eli kuukauden palkan voi nostaa tekemällä 6 työvuoroa kuukaudessa. Loppu on sopimusten mukaista lepoaikaa.

Joku soittikin radion keskusteluohjelmaan toissaaamuna, ja kertoi, että jotkut stuertit ja lentoemot olisivat tehneet saman aikaisesti toista työtä, koska sopimuksen mukainen lepoiaka lentojen välissä on niin pitkä. Notta ainakaan kaikki eivät tällä perusteella ole loppuun ajettuja hurjan työtahdin/ vähäisen levon vuoksi.

Jos tuosta rupeaa tehdylle työtunnille palkkaa laskemaan, niin onhan se pentele aikamoinen.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Lentoemäntien ja stuerttien keskipalkka on luokkaa 3500 euroa lisineen kuussa.
Aasiaan ja takaisin suuntautuvilla lennoilla koneaikaa tulee kuukaudessa melko vähän.

Jos lentää väliä Helsinki Thaimaa, kuukaudessa ei ehdi tehdä kuin 3 edestakaista matkaa. Eli kuukauden palkan voi nostaa tekemällä 6 työvuoroa kuukaudessa. Loppu on sopimusten mukaista lepoaikaa.

Joku soittikin radion keskusteluohjelmaan toissaaamuna, ja kertoi, että jotkut stuertit ja lentoemot olisivat tehneet saman aikaisesti toista työtä, koska sopimuksen mukainen lepoiaka lentojen välissä on niin pitkä. Notta ainakaan kaikki eivät tällä perusteella ole loppuun ajettuja hurjan työtahdin/ vähäisen levon vuoksi.

Jos tuosta rupeaa tehdylle työtunnille palkkaa laskemaan, niin onhan se pentele aikamoinen.
Niin onko siellä eri emot kaukoreiteille ja Euroopan lennoille. Kai ne nyt jonkin näköstä työrotaatiota harjoittavat.

Täysin maallikkona veikkaisin, että lentoemännät pääsevät jollain puolen vuorokauden mittaisella lennolla aika paljon helpommalla, kuin jos päivän sahaa Helsingin ja Tukholman väliä ja siinä pitäis jotain ehtiä tarjoillakin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Lentoemäntien ja stuerttien keskipalkka on luokkaa 3500 euroa lisineen kuussa.
No juu kyllä. Mikähän siinä on niin vaativaa verrattuna esim. ravintolan tarjoilijaan? Ehdottaisin 30% ansionalennusta ja työn lisäystä 50%.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin onko siellä eri emot kaukoreiteille ja Euroopan lennoille. Kai ne nyt jonkin näköstä työrotaatiota harjoittavat.
Virkaiältään vanhimmat saavat valita lentonsa ja monet lentävät pelkkiä kaukoreittejä. Muiden suhteen varmaan onkin rotaatiota. En epäile, etteikö aikavyöhykkeeltä toiselle pomppiminen olisi raskasta, mutta kieltämättä on erikoista, että osa sitten tekee pelkästään sitä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Lentoemäntien kaukolentojen lepoaikoihin ei tullut huononnuksia Finnairin matkustamohenkilöstön uusi työehtosopimus on kolmivuotinen.

Keskeiseen kiistan aiheeseen eli lentoemäntien kaukolentojen lepoaikoihin ei tullut huononnuksia. Vastaavasti yhtiön kilpailukykyä pyritään parantamaan kaukolentojen rakenteellisilla uudistuksilla.:eek:

Neuvotteluosapuolien mukaan sopimus on kompromissi, jonka kanssa voi elää.

Lonka jätti eilen iltayhdeksältä työriidan osapuolille sovintoesityksen. Sekä Finnairin että Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen neuvottelijat suosittelivat hallinnoilleen esityksen hyväksymistä.

Jos sopua ei olisi nyt syntynyt, muiden ammattiliittojen tukilakot olisivat vaikeuttaneet lentoliikennettä merkittävästi.

(MTV3 - STT)
Kuten sanoin aiemmin, sopimusta kommentoidaan kompromissiksi ja kummallekin tärkeät asiat toteutuvat uudessa sopparissa.:eek:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No juu kyllä. Mikähän siinä on niin vaativaa verrattuna esim. ravintolan tarjoilijaan? Ehdottaisin 30% ansionalennusta ja työn lisäystä 50%.
Pidän lentoemoilua ehdottomasti tarjoilijan tehtävää vaativampana ehkä työtuntien määrä poislukien. Lentäminen voisi olla jopa hitusen fyysisesti raskaampaa ja tarjoilun lisäksi ilmassa saa leikkiä asiakaspalvelijaa ja osaajaa melko monen muunkin asian suhteen. Sata metalliputkeen sullottua immeistä eivät välttämättä ole helpoimpia hallita, kun matka muuttuu pidemmäksi ja itse näkisin, että jotensakin laaja-alainen ymmärrys sekä lentoyhtiön toiminnasta että maailmasta yleensä on vaatimus homman menestyksekkäälle hoitamiselle. Ja onhan noilla melko merkittävä osa siinä, että lentokone saadaan taivaalle ajoissa lähtemään, kun kone ei välttämättä viivy maassa puoltakaan tuntia ja siinä ajassa pitää saada vanha kööri ulos ja uusi sisään sekä valvoa, että maassa tehtävät huoltotoimenpiteet (siivous ja catering) tulevat tehdyksi kuten kuuluu. Tuon kun joku onnellinen Tukholmaan ja takaisin lentelevä toistaa kuusi kertaa päivässä ja leikkii vielä tarjoilijaa lennon ajan, en yhtään ihmettele jos työ tuntuukin välillä vähän raskaalta.

Joskus muinoin jouduin säännöllisen epäsäännöllisesti olemaan tekemisissä emojen kanssa lentojen välissä, ja ovat kyllä kummallista porukkaa. Hymy ei useimmilla hyydy koskaan, mutta koko kööri tuntuu käyvän kierroksilla ja pörrää jotenkin omissa maailmoissaan. Minustahan ei vastaavaan työhön olisi ja siitä johtuen arvostan. Raivostuttavaa sakkia silti.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
En epäile, etteikö aikavyöhykkeeltä toiselle pomppiminen olisi raskasta
Tuo on varmaan vanhemmiten aina vaan raskaampaa samalla tavalla, kuin muunkin kolmivuorotyön tekeminen. Tuo virkaiältään vanhimpien työtehtävien valinta kuulosta samalta, kuin esim. Tampereen kaupungin bussiliikenteellä, jossa ainakin ennen vanhimmat saivat valita mitä reittejä ajavat ja milloin ja nuorimmille jäi sitten paskimmat nakit. Ei toimisi ainakaan omassa työssäni
 

Melinda

Sponsored by Sam
Liittynyt
16.2.2003
Viestit
6280
Sijainti
Melko kaukana
Tuo on varmaan vanhemmiten aina vaan raskaampaa samalla tavalla, kuin muunkin kolmivuorotyön tekeminen. Tuo virkaiältään vanhimpien työtehtävien valinta kuulosta samalta, kuin esim. Tampereen kaupungin bussiliikenteellä, jossa ainakin ennen vanhimmat saivat valita mitä reittejä ajavat ja milloin ja nuorimmille jäi sitten paskimmat nakit. Ei toimisi ainakaan omassa työssäni
Ymmärtääkseni kaikki lentoemännät lentävät ainakin ensimmäisen vuoden pelkkiä kotimaanlentoja. Ja vaikka virkaiältään vanhimmilla on etuoikeus reittejä valittaessa, ei se automaattisesti tarkoita sitä että nämä saavat kaiken mitä haluavat ja muille ei jää mitään.

Tavan tarjoilija ei ehkä kovinkaan usein joudu lyömään metalliputkessa riehuvaa humalaista nippusiteisiin. Suljetussa metalliputkessa on paljon vähemmän varaa retteilöidä kuin avoimessa ravintolassa, josta pääsee tarvittaessa pois.
 

Goblet

Iceman
Liittynyt
24.3.2008
Viestit
3109
Sijainti
Finland
Luin jotta: "Hyväksytkö lentomäen lakon?". :D Kait se pitää lakkoilla jos tuuliolot eivät ole suotuisat. :ahem:
 
Ylös