(Yli) 80 vuotta Bernietä

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Bernie Ecclestone ehätti ennen F1-kauden loppua viettämään 80-vuotispäiviään. Faneilta Bernie saa osakseen lähinnä vihaa, mutta häneen henkilöityy niin paljon F1-historiaa, että ajattelin pienen kertauksen kenties selventävän, mikä tekee ilkeästä harmaasta kääpiöstä niin ilkeän.

Henkilönä Bernie on lajin historiassa täysin vertaansa vailla. Hän on ollut mukana F1:ssä MM-sarjan alusta lähtien, ilmoittautunut F1-kilpailuun kuljettajana, toiminut kahden kuljettajan managerina, omistanut kaksi eri F1-tallia, perustanut ja johtanut F1-tallien yhdistys FOCAa, vastannut yksin sarjan kaupallisista sopimuksista kolmisenkymmentä vuotta ja tänä aikana muuttanut lajia sekä hyvässä että pahassa enemmän kuin mikään muu taho lajin kattojärjestö mukaan lukien.

Ecclestone lopetti koulunkäynnin 15-vuotiaana toisen maailmansodan juuri päätyttyä lähteäkseen laboratorioassistentiksi bensiinivalmistajalle. Moottoriurheilun pariin hänet toivat moottoripyörät, jotka olivat hänen harrastuksensa, ja joita hän päätyi myymään sivutoimena. Moottoripyörät veivät hänet myös kilpailuihin, ja lopulta nelipyöräisiin. Kilpaura eteni F3-luokkaan asti, mutta 1956 hänet radalta parkkipaikalle lennättänyt onnettomuus lopetti aktiivisen kilvanajon. Bernie nimittäin pyöritti jo tuolloin menestyvää liiketoimintaa moottoripyörien ja autojen parissa, ja näki kilvanajon riskit liian suuriksi.


Oli aika, jolloin paholainen ei omistanut Bernien sielua.

50-luvulla Ecclestone laajensi liiketoimintaansa menestyksekkäästi kulkuneuvoista asuntoihin kuitenkaan unohtamatta intohimoaan moottoriurheiluun. 1957 tarjoutui mahdollisuus Connaught-kilpatallin irtaimiston ostamiseen, ja näin hän alkoi pyörittää F1-tallia 26-vuotiaana. Yhtä autoista ajoi ystävä Stuart Lewis-Evans, jonka kanssa yhteistyö laajeni pian manageroinniksi. Menestys oli heikkoa, ja turhautuneisuus sai Bernien ajamaan yhtä autoistaan itse Monacon 1958 aika-ajoissa laihoin tuloksin. Myöhemmin samana vuonna talli koki traagisen lopun, kun Lewis-Evans kolaroi Marokon GP:ssä ja kuoli saamiinsa palovammoihin kuusi päivää myöhemmin. Ecclestonelle kuolema oli järkytys, joka sai hänet kääntämään selkänsä lajille useiksi vuosiksi.

Bernien tausta kilpailijana on kenties yllättävä, mutta hän itse ei ole juuriaan unohtanut. Stirling Moss tapasi Ecclestonen Monacon GP:tä edeltäneessä historic-tapahtumassa 1997, ja Bernie oli varsin innoissaan: ”Eikö olekin hienoa? Juuri sellaista kuin aikaan ennen kuin pilasin sen!” Ja vaikka Ecclestone myöntää olevansa osin vastuussa lajiin pesiytyneestä tarpeesta siloitella kaikki mahdolliset rypyt, on hän aina ollut värittömyyttä vastaan. Bernie ymmärtää karismaattisten henkilöiden tärkeyden lajin näkyvyydelle, ja tuo tämän aika ajoin aktiivisesti ilmi myös omissa kommenteissaan.

Kilpailijan sielunsa Ecclestone on kuitenkin aina valjastanut liiketoimintansa tarpeisiin: ”Jos olet juoksija, laskettelija tai kilpa-ajaja, taistelet aina viimeisestä sadasosasekunnista, eikö vain? Minä olen bisnesurheilija, jolle se viimeinen penni merkkaa eniten – ei rahallisesti, vaan tyydytyksen muodossa.” Niki Lauda antaa esimerkin: ”Kun neuvottelet hänen kanssaan, on sinun syytä olla parhaassa terässäsi. Hän käyttää mitä tahansa tekosyytä, mitä tahansa puolitotuutta muuttaakseen tilannetta. Hän väittää, että musta on valkoista ja, että kaksi plus kaksi on viisi – tai päin vastoin – mitä vain hänen päähänsä tulee, jos se sopii hänen taktiikkaansa.”

Paluun F1:iin Bernie teki 1960-luvun puolivälissä tavattuaan Jochen Rindtin. Syntyi päätös managerointisuhteesta, jonka päätös oli yhtä onneton kuin vuosikymmentä aikaisemmin Rindtin kuoltua Monzan GP:n aika-ajoissa 1970. Tällä kertaa Ecclestone oli kuitenkin tullut jäädäkseen ja Ron Tauranacin etsiessä yhteistyökumppania Brabham-tallin toiminnan jatkamiseen päätti Bernie ostaa tallin. Tauranac sai pian lähteä ja Ecclestonen uudistukset käänsivät tallin uuteen nousuun. Pääsuunnittelijaksi hän löysi omien sanojensa mukaan ”tallin nurkasta pressun alta” eteläafrikkalaisen Gordon Murrayn, josta sulkeutui seuraavan vuosikymmenen kenties paras F1-suunnittelija.

Näytä liitetiedosto 13773
Piquet oli Bernien suosikkilakeija.

70-luvun puolivälissä Brabham oli palannut voittajaksi Carlos Pacen ja Carlos Reutemannin voimin, ja 1980-luvun pitkä yhteistyö Nelson Piquet’n kanssa poiki kaksi kuljettajien maailmanmestaruutta. Ecclestonen ajan Brabhamin perinnöksi voidaan (yhdessä Colin Chapmanin kanssa toki) katsoa F1:lle ominainen sääntöjen tulkintatapa – kaikki mikä ei ole kiellettyä, on sallittua. 70-luvun lopun imuriautoa seurasi onnistunut yritys kiertää kaikkia mahdollisia paino- ja maavarasääntöjä 80-luvun alussa, joka lopulta pakotti FISA:n toimimaan ja uudistamaan sekä sääntöjen kirjoitustapaa että valvontaa.

Brabham olisi kuitenkin voinut olla menestyksekkäämpikin, jollei bisnesurheilija olisi ottanut valtaa Ecclestonessa. Niin moottori- kuin rengassopimuksiakin solmittiin molemmat silmät tilikirjassa, mutta suurin laiminlyönti oli tallijärjestö FOCA:n johtaminen, joka lopulta johti Brabhamin myyntiin 1987. Järjestö sai alkunsa jo 1972 Bernien ehdotuksesta perustaa yhteinen taho huolehtimaan tallien oikeuksista ja erityisesti kilpailurahojen oikeudenmukaisemmasta jakamisesta, ja lajia hallinnoineen CSI:n kyvyttömyyden johdosta se saavutti muutamassa vuodessa aseman sekä sääntö- että etenkin markkinointikysymyksissä. Brabhamin tappio oli F1:n voitto, sillä Ecclestonen toiminta teki lajista niin suositun kuin se tänä päivänä on.

FOCA:n menestys perustui ennen kaikkea Ecclestonen kykyyn keskittyä yksityiskohtiin kuitenkaan kokonaiskuvaa hukkaamatta. F1-tohtori Sid Watkinsin mukaan ”hänellä on uskomaton kyky pitää kymmenkunta ajatusta mielessään yhtä aikaa ja siirtyä yhdestä toiseen hetkessä”. Stirling Mossin mielestä Ecclestone selviäisi mistä tahansa F1-varikon tehtävästä ajamista lukuunottamatta. Samoin hänen sanaansa on aina voinut luottaa. Niki Lauda: ”Kun olet saanut sopimuksen aikaan hänen kanssaan, voit luottaa sen olevan vedenpitävä. Vuosien aikana kaikki Formula 1:ssä – kilpailunjärjestäjistä kuljettajiin – ovat saaneet oppia, mitä Bernien kädenpuristus tarkoittaa, ja se luonnollisesti tekee hänen kanssaan työskentelystä helpompaa.”

Ecclestonen visio oli loppujen lopuksi varsin yksinkertainen: Lajista täytyi saada televisioon sopiva ja helposti markkinoitava. Toteutus ei kuitenkaan ollut niin helppoa kuin nyt voisi kuvitella, vaan Bernien täytyi muuttaa koko sirkuksen asenne amatöörimäisyydestä ammattimaisuuteen. Aiemmin suuntaa antaneet aikataulut muuttuivat minuutintarkoiksi ja tallit pyrittiin sitouttamaan sarjaan koko vuodeksi. Näin Bernie loi paketin, jota myydä TV-yhtiöille sekä kilpailujärjestäjille. Pikkutarkka yksityiskohtiin paneutuminen on kenties näkyvin osa Ecclestonen vaikutusta, eikä aina yksiselitteisesti F1:n parhaaksi. Millilleen ruutuunsa pysäköity kuljetuskalusto, vainoharhaisuuteen asti vahdatut kulkuluvat, kahden (ja vain kahden) auton tallit, määräys, että tallin molempien autojen tulee olla samanvärisiä, eikä väritystä saa vaihtaa kesken kauden... Kaikki Bernien pikkutarkkuuden ilmentymiä.


Lakimies Max Mosley oli Bernien julma sidekick jo FOCA-aikoina.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vaikka Bernien päähuomio olikin markkinoinnissa, kiinnitti hän huomiota moneen muuhunkin asiaan; hän oli se henkilö, joka palkkasi Sid Watkinsin vastaamaan kuljettajien turvallisuuden parantamisesta. Toki tässäkin oli osaltaan kyse lajin maineesta – jatkuvat kuolemantapaukset olisivat vaikuttaneet suuren yleisön mielenkiintoon ja suuronnettomuus olisi voinut saattaa koko lajin tulevaisuuden vaakalaudalle. Kyse ei kuitenkaan ollut niinkään vallanhimosta kuin pyrkimyksestä täyttää tyhjiö, jonka kattojärjestön kyvyttömyys lajin hallinnointiin oli luonut.

1980-luvun vaihteessa FOCA ja Ecclestone kävivät suurimman taistelunsa. CSI:stä oli tullut FISA, jonka johtoon oli valittu ranskalainen Jean-Marie Balestre. Muutos entiseen oli melkoinen, sillä yhtäkkiä kattojärjestöllä olikin johtaja, joka ei pelännyt runnoa läpi omaa näkemystään. Kiista muistetaan siitä, että se siirsi sarjan kaupalliset oikeudet lopullisesti Bernien haltuun, mutta itse taistelu käytiin siitä, kuka määrää säännöt. Ennen Balestrea FOCA:n valta oli kasvanut niin suureksi, että se pystyi vaikuttamaan sääntötulkintoihin. Kärsijöiksi kiistassa joutuivat kuljettajat, sillä tallipäällikköjen kyvyttömyys sopia turvallisuutta parantavista muutoksista teki autoista kuolemanloukkuja. Vaikka Balestren aika FISA:n johdossa muistetaankin riitaisena, oli hänen asettumisensa FOCA:a vastaan ensiarvoisen tärkeää sille, että lajin säännöt on yhä mahdollista sanella lajin parasta laaja-alaisemmin tarkastelevasta näkökohdasta.

Jos Ecclestone tuolloin olikin ajamassa tallien asiaa, tunnustaa hän nyt, että tallien johtama sarja olisi mahdoton ajatus: ”Vihaisin sitä, jos F1 romahtaisi huonon johtamisen takia. Jos tallit omistaisivat sen, ne tuhoaisivat sen. Ne eivät pääse sopimukseen mistään. Eivät edes siitä, kuinka raha jaetaan. He luulevat kykenevänsä johtamaan tätä bisnestä. Minä tiedän, etteivät he kykene.”

Bernien perinnön kyseenalaisin osa liittyy siihen, mitä hän on F1:n markkinointioikeuksilla tehnyt. Balestren pidettyä puolensa FISA:ssa päättivät Bernie ja FOCA:ssa lakiasioita hoitanut Max Mosley valloittaa kattojärjestön sisältä päin. Hanke onnistui 1990-luvun alussa, kun Mosley voitti äänestyksessä Balestren, ja nimitti varapresidentikseen Ecclestonen. Ecclestone sai sarjan markkinointioikeudet ensin viideksitoista, sitten sadaksi vuodeksi, ja FOCA:sta tuli FOM, kaikkien F1-videoita Youtubeen lataavien arkkivihollinen. Samassa hetkessä Bernie loikkasi tallien riveistä toiselle puolelle neuvottelupöytää. F1-tallit taas keskittyivät riitelemään keskenään samat viisitoista vuotta, ja saivat aikaan jokseenkin yhtenäisen rintaman vasta 2008 FOTA:n perustamisen myötä.


Addams Family vasemmalta oikealle: Bernie, Slavica, Tamara ja Petra.

Eniten huomiota oikeuksien hallinnoinnissa lienee herättänyt Ecclestonen työstään saama korvaus, joka on millä tahansa mittarilla käsittämätön. Korvauksen suuruus alkoi ensi kertaa nostattaa kulmakarvoja 1990-luvun alussa, kun tiedot Bernien henkilökohtaisesta omaisuudesta päätyivät lehtiin. Kunnolla hän rahasti kuitenkin vasta myydessään satavuotisen markkinointisopimuksen eteenpäin vuonna 2000. Hölmöltä kuulostavan satavuotisen sopimuksen päätarkoitus oli siirtää sarjan oikeudet pois FIA:lta siten, että ne olisivat EU:n kilpailulainsäädännön ulottumattomissa.

Oikeuksien eriyttäminen FIA:sta oli järkevä liike, mutta myyntipäätös ja etenkin sen toteutus tulee aiheuttamaan ongelmia vielä pitkälle tulevaisuuteen. Ensimmäinen ostaja EM.TV kaatui pian kaupan jälkeen, ja lopulta omistus päätyi kolmelle eri pankille. Nämä haastoivat Ecclestonen oikeuteen saadakseen lisää päätäntävaltaa lajissa, ja voittivat, mutta Bernien onnistui pitää langat käsissään tekemällä muutoksia oikeuksien hallinnointia varten perustamiensa yhtiöiden hallituksissa.

2005 CVC Capital Partners osti pankkien haltuun päätyneet osuudet ja siirsi ne yhtiöön, josta Ecclestonen perhe hankki osaomistuksen. Osto rahoitettiin miljardiluokan lainoilla, joiden maksuaikataulu on suurena osasyynä siihen, että TV- ja kilpailuoikeuksien hinnat on viety kipurajalle ja ylikin - kilpailuoikeuksien hinnan kerrotaan nousevan kymmenellä prosentilla vuodessa. Tämä taas vaikuttaa siihen, että kilpailutapahtumia ollaan viemässä pois fanien luota hyvinkin eksoottisiin paikkoihin. Toistaiseksi FOM:n taktiikka on toiminut, mutta on varmaa, että pitkällä tähtäimellä F1 ampuu itseään jalkaan, mikäli kehitys ei muutu.


Kerran hän yritti hymyillä.

Millainen ihminen Bernie sitten on? Kenties yllättäen hänen kanssaan toimivat sanovat, että yksi hänen suuruutensa salaisuuksista on se, ettei hänellä ole juuri minkäänlaista egoa. Hän ei ota suuriakaan moitteita henkilökohtaisesti, mikä auttaa pitämään pään kylmänä hankalissakin tilanteissa. Toisaalta lähestymistapa on hyvin suora, ja kyky muistaa yksityiskohdat on vahvasti läsnä myös hänen tavassaan toimia ihmisten kanssa, mistä johtuen harva on valmis kertomaan mielipiteensä Ecclestonesta omalla nimellään. Hän muistaa kyllä.

Huumorin saralla Bernien valinta on usein kuiva ironia, joka aiheuttaa aika ajoin melkoisen myrskyn kommentteja sanatarkasti punnitsevassa lehdistössä samoin kuin fanien keskuudessa. Ylipäätään hän ei koskaan yritä mielistellä: ”Minun luontooni ei kuulu olla mukava ihmisille saadakseni jotain. Ollakseen poliitikko täytyy kertoa ihmisille, mitä he haluavat kuulla, ei sitä, mikä olisi heille hyväksi. Tahdon, että liiketoimet tehdään reilulla tavalla. En ole kiinnostunut siitä, mitä muut minusta ajattelevat.”

Suorapuheisuus on myös ominaisuus, jota Bernie arvostaa muissa ihmisissä. Lewis-Evansin ja Rindtin lisäksi hän on kuljettajista ollut läheinen Pacen, Riccardo Patresen, Nelson Piquet’n ja Ayrton Sennan, tallipäälliköistä taas Colin Chapmanin ja nyttemmin Flavio Briatoren kanssa. Chapmanilla oli myös merkittävä osansa FOCA:n toiminnassa sen alkuaikoina. Ystävyyssuhteet eivät kuitenkaan koskaan ole hämärtäneet päätöksiä liiketoimissa. Piquet’n kertoessa Williams-Hondalta saamansa tarjouksen suuruudesta oli Bernien vastaus tyly: ”Siinä tapauksessa sinun kannattaa alkaa verestää japanin kielen taitojasi.” Eräät ovat saaneet Berniestä myös vihamiehen, erityisesti Jackie Stewart, jonka kanssa Ecclestone käy edelleen taisteluja lehtien sivuilla aika ajoin. Samoin hän ei koskaan voinut sietää Gilles Villeneuvea syistä, jotka ovat jääneet arvailujen varaan.

Entä kuinka kauan Ecclestone vielä jatkaa? 1997 Bernie uskoi voivansa toimia päivittäin F1:n eteen vielä 20 vuotta, eli viimeisiä vuosia viedään. Aivan vielä vallanvaihto ei kuitenkaan ole ajankohtainen, eikä tahdin hidastumisesta ole juuri viitteitä. 1999 tehty ohitusleikkauskaan ei pitänyt häntä sivussa muutamaa viikkoa pitempään. Suuri kysymys on, mitä tapahtuu Bernien jälkeen. Moni uskoo F1:n kasvaneen niin, ettei yksi ihminen enää voi toimia tirehtöörinä, ja toisaalta Ecclestonen paikkaaminen saattaisi muutoinkin olla mahdoton tehtävä. Bernie itse on kuitenkin aina uskonut, että huipulle tarvitaan diktaattori.


Lucifer ja Belsebub. Sivustoilla Ronin enkelit.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
^ Samat.

Siihen nähden, että miten paljon forumeilla saa aina paskaa niskaan, niin mainettansa järkevämpi. Kuvastavaa on, että aina kun päästää näitä ironisia kommentteja suustansa (Hitler-sammakot sitten eri asiansa), niin ne halutaan tahallaan olla ymmärtämättä ja luullaan vain hölmön vanhuksen möläytyksiksi.

Tukkamuodista päätellen 70-luvulta:

 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Paljon hyvää tehnyt lajille ja katsojille, mutta se oikeuksien kanssa pelleily velkarahoilla on pilaamassa lajia pikkuhiljaa...
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Hieno teksti Bobakilta :thumbup: Lisää tämmöistä!

Itselleni oli uutta tietoa alkuajat, -70-luvulta tutumpaa. Murraykin pääsi kuvaan.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Kiitos, hyvä teksti. Itsekin tunnustan häntä haukkuneeni (aiheestakin), mutta toisaalta voi miettiä missä formulat olisi ilman Bernietä.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Bobakkihan on sykkinyt urakalla yön tunteina. Mielenkiintoinen teksti. Soisi hahmon enemmänkin tällaisia jälleen kirjoittelevan.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Entä kuinka kauan Ecclestone vielä jatkaa? 1997 Bernie uskoi voivansa toimia päivittäin F1:n eteen vielä 20 vuotta, eli viimeisiä vuosia viedään. Aivan vielä vallanvaihto ei kuitenkaan ole ajankohtainen, eikä tahdin hidastumisesta ole juuri viitteitä. 1999 tehty ohitusleikkauskaan ei pitänyt häntä sivussa muutamaa viikkoa pitempään. Suuri kysymys on, mitä tapahtuu Bernien jälkeen. Moni uskoo F1:n kasvaneen niin, ettei yksi ihminen enää voi toimia tirehtöörinä, ja toisaalta Ecclestonen paikkaaminen saattaisi muutoinkin olla mahdoton tehtävä. Bernie itse on kuitenkin aina uskonut, että huipulle tarvitaan diktaattori.
Paha sanoa kuinka pitkään jatkaa, mutta kysymys merkki on se että kuka tulee ottamaan Bernien paikan vai tuleeko kukaan loppujen lopuksi.

Monia nimiä on väläytelty tämän 2000-luvun aikanakin, hänen mahdollisista seuraajista.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Jäikö mulla tosiaan Bobakki Vuoden Forumisti-listalla "Bubbling Under" -osastolle. :nope: Todella laadukas juttu.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kyllähän tuossa kaikki pähkinänkuoressa taisi jo tullakin. Siis uraa koskien.

Bobakille :thumbup:
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Kerrassaan erinomainen teksti! Vaikka en Eccelstonesta suuremmin ole pitänyt on helppoa myöntää, että F1 on kasvanut nykyiseen kokoonsa pitkälti Eccelstonen ansiosta. Hänellä on ollut kykyä ajaa erityisesti talouden ja markkinoinin osalta läpi sellaisia muutoksia, jotka ovat vieneet lajia eteenpäin. Osa ratkaisuista voi tietysti myöhemmin osoittautua virheiksi ja Eccelstone on ottanut myös itselleen ison siivun taloudellisesta hyödystä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Heh, kuvatekstit!

Muutenkin ymmärrettävä tekele ja isot kirjaimet lauseiden alussa.:thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyllähän tuossa kaikki pähkinänkuoressa taisi jo tullakin. Siis uraa koskien.
Bernien ajan Brabhamista voisi periaatteessa kirjoittaa paljonkin lisää. Tallissa oli aikalaisten mukaan hyvä ja erottuva henki, minkä lisäksi se kykeni aina erottumaan teknisillä ratkaisuillaan, ja Piquet'n tultua talliin se rakentui hänen ympärilleen melko vakuuttavalla tavalla. Aika harvalla kuskilla kuitenkaan on ollut omien mekaanikkojen pitämää fan clubia. Bernielle talli oli kuitenkin selkeä sivuprojekti.

FISA-FOCA-FIA-FOM-kuviossa saatoin myös hitusen oikaista jossain kohdin, mutta jos tuon jutun yksityiskohdat kiinnostavat, on virallisesti melko tylsä tyyppi ja jos niihin sotkeentuu, voi helposti päätyä aaneloseen tekstiä. Siitä johtuen tiivistelmäni ei ehkä anna vaiheiden monimuotoisuudesta tai aikajärjestyksestä täysin oikeaa kuvaa.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Lueskelin tätä hyppytunnilla koulussa ja antoi kyllä erittäin mukavaa ajanvietettä. Kiitos.
 
Ylös