Miltä F1-autot olisivat ilman mitään rajoituksia?

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Olen aina pohdiskellut että minkälaisia F1-autot olisivat jos ei olisi yhtään minkäänlaisia rajotuksia vaan insinöörit saisit keksiä mitä haluaa? Varmasti ekana voisi luulla että autot olisivat niin nopeita ettei niitä ihmiset pystyisi enään ajamaan.. Mitäs muut on mieltä?
2004 vuonna oltiin nopeuksissa jo siinä rajalla että kuskit kestivät niitä G-voimia mitä ne autot silloin tuottivat = Lähes 1000 hevosvoimaa ja pitkälle kehittynyt aero ja vielä silloin ollut kova rengassota Brisukan ja Michelinin välillä..
 
Viimeksi muokattu:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Niissä olisi ainakin 1500 hevosvoimaa, ja olisivat nopeampia kuin sääntöjenmukaiset ykköset Estorilissa
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jos mitään rajoituksia ei olisi, pitäisi kai kysyä millainen olisi mahdollisimman nopea rata-auto, sillä ei kai Formula ykköstä (tai mitään muutakaan luokkaa) olisi ilman rajaavia sääntöjä ;)

Kaipa nuo olisivat nyky-ykkösiä pienempiä, suhteessa leveämpiä ja matalampia, lokasuojallisia maaefektiautoja. Vaan mistäpä tuota tietää.

Mahtaisikohan tämä ketju muuten kuulua tuonne vapaalle?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olen aina pohdiskellut että minkälaisia F1-autot olisivat jos ei olisi yhtään minkäänlaisia rajotuksia vaan insinöörit saisit keksiä mitä haluaa? Varmasti ekana voisi luulla että autot olisivat niin nopeita ettei niitä ihmiset pystyisi enään ajamaan.. Mitäs muut on mieltä?
2004 vuonna oltiin nopeuksissa jo siinä rajalla että kuskit kestivät niitä G-voimia mitä ne autot silloin tuottivat = Lähes 1000 hevosvoimaa ja pitkälle kehittynyt aero ja vielä silloin ollut kova rengassota Brisukan ja Michelinin välillä..
Eikös Newey tähän kysymykseen tavallaan vastannut? Eli futuristisilta Le Mans-protoiltahan ne luultavasti näyttäisivät, jos kuitenkin pysytään maan pinnalla. Tosin sekin pitäytyi neljässä pyörässä, mikä ei ehkä sekään olisi paras ratkaisu.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Juu alunperin olisi pitänyt vapaaseen pistää mutta hyvä kun siirrettiin. :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos mitään rajoituksia ei olisi, pitäisi kai kysyä millainen olisi mahdollisimman nopea rata-auto.
Jaa-a, ensiksi tulee mieleen että jos mitään sääntöjä ei olis että rupeisko ne lentämään. Mut kaipa sen vois säännöillä määrätä, että pyöriä pitää olla neljä ja niiden pitää edes koskea maata. Ja kyllä kai sillä maakosketuksella parhaat käännökset tehdään, ellei sitten jotain rakettimoottoreita olis.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kaipa nuo olisivat nyky-ykkösiä pienempiä, suhteessa leveämpiä ja matalampia, lokasuojallisia maaefektiautoja. Vaan mistäpä tuota tietää.
Eikös Fyksikuskit tuppaa valittamaan ainakin ROC:ssa kun joutuvat ajamaan peitetyin eturenkain varustetuilla autoilla, että hitto sentään kun tämä on hankalaa kun renkaita ei näe?
Vaan ehkäpä aerodynaaminen etu olisi niin merkittävä, että kuljettajien olisi vain tultava toimeen lokareidensa kanssa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eikös Newey tähän kysymykseen tavallaan vastannut? Eli futuristisilta Le Mans-protoiltahan ne luultavasti näyttäisivät, jos kuitenkin pysytään maan pinnalla.
Viittaatko siihen "Neweyn" unelma-autoon, joka oli suunniteltu jotain peliä varten? Sen tarkoitus oli kuitenkin ennen kaikkea mainostaa Red Bullia RBR:n kautta – "autossa" oli näin ollen pitäydytty pitkälti F1:n mitoissa ja muodoissa.

Itse uskoisin totaalisen sääntelemättömyyden kautta syntyneen kilpalaitteen olevan pikemminkin katettu superkart kuin minkään formulan tai urheiluproton sukulainen.

Paljon tietysti vaikuttaa sekin, puhummeko täysin teoreettisesta kilpurista, joka olisi syntynyt vuosikymmenien aikaisen vapaan kehittelyn tuloksena, vaiko siitä, millainen F1-suunnittelijan toteuttamasta rata-autosta tulisi tänä päivänä, jos säännöistä ei tarvisi piitata.

Ihmiset ovat kuitenkin taipuvaisia perustamaan ratkaisunsa vallitsevaan käsitykseen optimaalisesta toteutustavasta, ja näin ollen vapaa formula muistuttaisi monelta osin nykyisiä kilpa-autoja, jotka puolestaan ovat syntyneet sääntöjen rajaaman ajattelun tuloksena.

Kukaan F1-suunnittelija tuskin esimerkiksi jättäisi tänä päivänä kuljettajaa täysin suojattomaksi, vaikka mitkään säännöt eivät kieltäisikään laittamasta jalkoja etuakselin etupuolelle tai jättämästä kaikkia törmäysenergiaa sitovia rakenteita pois ylimääräisenä painona. Ainakin tällaiseen autoon voisi nykyisin olla hankalaa löytää kuljettajia – viimeistään parin ensimmäisen kuoleman tapauksen jälkeen.

Vaihtoehtoinen historia, jossa moottoriurheilua ei olisi koskaan pyritty kaitsemaan minkäänlaisilla tekniikkasäännöillä, tuottaisi varmasti kovin erilaisen tuloksen noin muutenkin ja sisältää rajattoman määrän jossittelua.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eikös Fyksikuskit tuppaa valittamaan ainakin ROC:ssa kun joutuvat ajamaan peitetyin eturenkain varustetuilla autoilla, että hitto sentään kun tämä on hankalaa kun renkaita ei näe?
Eiköhän kyseessä ole vain tottumus. Jos mitään sääntöjä ei olisi (ja se olisi oletukseni mukaisesti johtanut lokasuojallisiin autoihin), ei kilpakuskeilla luultavasti olisi lokasuojattomista juurikaan kilpailukokemusta eikä näin ollen myöskään häiritsevää tottumusta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Viittaatko siihen "Neweyn" unelma-autoon, joka oli suunniteltu jotain peliä varten? Sen tarkoitus oli kuitenkin ennen kaikkea mainostaa Red Bullia RBR:n kautta – "autossa" oli näin ollen pitäydytty pitkälti F1:n mitoissa ja muodoissa.
Sitä. Toki se oli jätetty tunnistettavan näköiseksi, mutta toisaalta ihmiskehon rajoituksia siinä ei enää oltu huomioitu (paitsi ehkä mittojen suhteen).

-Edit- Tai siis, koska se oli suunniteltu peliin, G-voimia ei tarvinnutkaan huomioida. Kyllähän ne todellisuudessa huomioisivat itse itsensä, jos kuskin fyysiset rajat ylittyvät.
Itse uskoisin totaalisen sääntelemättömyyden kautta syntyneen kilpalaitteen olevan pikemminkin katettu superkart kuin minkään formulan tai urheiluproton sukulainen.
Arveletko, että pienet pyörät toimisivat paremmin? Aerodynaamiselta kannalta toki, mutta muutoin? Leveyttä (tai lukumäärää) niillä tietysti sitten pitäisi olla huomattavasti karteja enemmän, jotta päästäisiin edes ykkösten pitopinta-alaan. Vai ajattelitko, että aeropito on niin valtava, ettei mekaaniseen tarvitse juurikaan kiinnittää huomiota?
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eikös Fyksikuskit tuppaa valittamaan ainakin ROC:ssa kun joutuvat ajamaan peitetyin eturenkain varustetuilla autoilla, että hitto sentään kun tämä on hankalaa kun renkaita ei näe?
Viittaatko Schumacherin kommenttiin toissa (?) vuodelta Fiatilla ajamisen jälkeen? Veikkaan sitä tehdyksi vähän virne suun pielessä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://www.caranddriver.com/features/09q2/what_can-am_could_have_been-sport

Tuossa on viiden suunnittelijan näkemys "mitä jos" alkuperäinen Can-Am (1966-74) olisi nykypäivänä olemassa. Resepti monessa sama eli F1:n ja LMP:n yhteensiitos maaefektillä, aktiivijousituksella, liikkuvilla siivillä, pienellä mutta tehokkaalla moottorilla (ml. turbiini). Jim Hall itse päivitti fancarin. Tuo viimeinen ehdotus menee jo ehkä vähän fantasiaksi...
 
Viimeksi muokattu:

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Mersuhan joskus ammoisina aikoina (1954 tai 1955 kenties?) ajatti joissain kisoissa autoa, jossa oli katetut renkaat. Silloin kuljettajat kommentoivat, että renkaiden piilossaolo teki hankaloitti ajoa, mutta niin kuin Otto Hokkanenkin totesi, kaipa siihen olisi totuttu aikanaan.

Löysinpä kuvankin:

 
Ylös