Miltä F1-autot olisivat ilman mitään rajoituksia?

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vaan ehkäpä aerodynaaminen etu olisi niin merkittävä, että kuljettajien olisi vain tultava toimeen lokareidensa kanssa.
Ei ehkäpä, vaan varmuudella olisi.

maradona sanoi:
Mersuhan joskus ammoisina aikoina (1954 tai 1955 kenties?) ajatti joissain kisoissa autoa, jossa oli katetut renkaat. Silloin kuljettajat kommentoivat, että renkaiden piilossaolo teki hankaloitti ajoa, mutta niin kuin Otto Hokkanenkin totesi, kaipa siihen olisi totuttu aikanaan.
Näitä "streamlinereiksi" kutsuttuja versioita ajatettiin nopeilla radoilla. Ongelmana oli paino - silloisilla materiaaleilla kotterosta ei saatu riittävän kevyttä kisaamaan lokasuojattomien kanssa mutkaisemmilla areenoilla.

Renkaiden näkymättömyys taas ei ole niin suuri ongelma, että päätöksiä sen perusteella tehtäisiin. F1-kuski ei nykyautoistakaan näe noin ylipäätään erityisen hyvin puoli-istuvasta asennosta ja ohjaamon korkeista reunoista johtuen.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jos suunnittelijat saisivat tyhjän valkoisen paperin eteensä, tulokset saattaisivat olla maatamullistavia.

Case in point: Ben Bowlby ja Delta Wing.



Bowlby laski, että Delta Wing peittoaisi jo vaivaisella 300 hevosvoimallakin Champ Car - auto-autojen rataennätyksen Indianapolis Motor Speedway-vauhtirata-radalla. Toivottavasti yritys saa rahoituksen kuntoon ja he pääsevät rakentamaan edes yhden liikkuvan prototyypin osoittaakseen teorian toimivuuden.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mersuhan joskus ammoisina aikoina (1954 tai 1955 kenties?) ajatti joissain kisoissa autoa, jossa oli katetut renkaat. Silloin kuljettajat kommentoivat, että renkaiden piilossaolo teki hankaloitti ajoa, mutta niin kuin Otto Hokkanenkin totesi, kaipa siihen olisi totuttu aikanaan.

Löysinpä kuvankin:

-Tätä minun on ollut aina jotenkin vaikea mieltää F1-autoksi. :dunno:
 
Ylös