Renngeist
Soldiers of Antisthenes
Tuskin kuitenkaan ovaalisäädöillä... Sitä IWE varmaankin ajoi takaa silloin.Kumman hyvin nuo "tankkerit" kuitenkin näyttivät samana kautena kaartuvan mm. Road Americassa ja Reliant Parkissa.
Tuskin kuitenkaan ovaalisäädöillä... Sitä IWE varmaankin ajoi takaa silloin.Kumman hyvin nuo "tankkerit" kuitenkin näyttivät samana kautena kaartuvan mm. Road Americassa ja Reliant Parkissa.
Niin, tuskin F1 menee kovin nätisti Monaco-säädöillä Spassa, vai mitä tarkoititkaan?Tuskin kuitenkaan ovaalisäädöillä... Sitä IWE varmaankin ajoi takaa silloin.
Kutakuinkin näin.Tuskin kuitenkaan ovaalisäädöillä... Sitä IWE varmaankin ajoi takaa silloin.
Last October, after Utah's Bonneville salt flats did its best Dead Sea impersonation for about a month, Honda F1's Bonneville 400 team was forced to cancel its speed record attempt. Now, they're on their way back to Utah to try again. Driver Alan van der Merwes saw 256.765 mph (413.205 km/h) during shakedown tests in the Mojave desert last November in the race-legal F1 car — becoming the first F1 driver to break the 400 km/h barrier. If all goes well, he could have his Bonneville record by early next week. Just don't ask him to pass the salt, he hates that joke.
Sitä tarkoitin, että nuo ovaalitankkerit tuskin kääntyisivät yhtään mihinkään kunnon radoilla, kun sitä downforcea ei ole juuri nimeksikään.Niin, tuskin F1 menee kovin nätisti Monaco-säädöillä Spassa, vai mitä tarkoititkaan?
Jos tuokin kulki >400km/h, olisiko tämä Brabham-BMW, jossa hetkellinen teho oli huhujen mukaan jopa 1500hv (!), kulkenut ilman siipiä pidemmillä välityksillä kenties jopa 450km/h? :doubtful:Kutakuinkin näin.
Kyllähän noilla F1 autoillakin saataisiin hyvät vauhdit ovaalilla, kun ne varta vasten sinne suunniteltaisiin ja säädettäisiin. Hondankin 'ennätys yrityksessä' / mediatempauksessa auto oli sivuponttooneita ja takasiipeä lukuunottamatta melkolailla valmis heitettäväksi kilpailemaan vaikkapa Monzassa, eikä havaittavissa ollut kovinkaan suurta yrittämisen makua.
Muistaakseni treeneissä olivat ajaneet jopa kovempaa, kuin itse ennätys yrityksessä (päälle 410km/h) ja tämä tapahtui ihan ilman mitään spedeilyjä aerodynamiikan kanssa.
EDIT:
http://jalopnik.com/187303/hondas-f1-bonneville-speed-record-attempt-back-on
Itseäni on aina ihmetyttänyt eurooppalaisella ratapuolella tämä ovaalien väheksyminen, sillä mitä muuta ne ovat kuin moottoriurheiluratoja? Olkoonkin että mutkia on niin vähän, ettei niitä tarvitse hirveästi muistella tai että ne ovat kaikki samaan suuntaan, niin ne ovat silti mutkia, joissa ajolinjan valinta, kaasun, jarrun ja ratin käyttö, määräävät kellon lukemat. Kuljettajalle ovaali on vähintään yhtä haastava kuin mutkaisempikin rata - ovaalilla virheen seurauksena ollaan betonissa todennäköisemmin kuin jonkun mutkaradan hitaassa shikaanissa, jossa virhe merkitsee nykyään oikaisua ja jarruttelua, ettei tule liian hyvää sektoriaikaa. Jessus!nuo ovaalitankkerit tuskin kääntyisivät yhtään mihinkään kunnon radoilla...
Teoreettiset huippunopeudet Auto Unionin viimeisellä V16-mallilla (GP auto) oli muistaakseni n. 400km/h.Kuinka kovaa kulkivat ennen toistamaailmansotaa tehdyt kilpa-autot?
Menee se oikien nätisti, joskin on suorilla jokseenkin hidas. Mutta koitapas selviytyä vaikkapa Circuit Gilles Villeneuven maalipään shikaanista jollain Monzan tai Span säädöillä....Niin, tuskin F1 menee kovin nätisti Monaco-säädöillä Spassa, vai mitä tarkoititkaan?
Näinhän se on. Mikä lie aivopieru tuossa kävi alunperin. Tarkoitushan oli vain osottaa että jollekkin toisella radalle säädetty F1 voi olla täysin käyttökelvoton jossain muuallaMenee se oikien nätisti, joskin on suorilla jokseenkin hidas. Mutta koitapas selviytyä vaikkapa Circuit Gilles Villeneuven maalipään shikaanista jollain Monzan tai Span säädöillä....
Montrealissahan ajetaan pienemmillä siivillä kuin Spassa.Menee se oikien nätisti, joskin on suorilla jokseenkin hidas. Mutta koitapas selviytyä vaikkapa Circuit Gilles Villeneuven maalipään shikaanista jollain Monzan tai Span säädöillä....
Jep. Montrealin mutkat ovat sen verran hitaita, ettei siivillä saavuteta erityisen suurta hyötyä. Tämän vuoksi pienillä siivillä voitetaan enemmän radan pitkillä suorilla kuin mitä niillä mutkissa hävitään.Montrealissahan ajetaan pienemmillä siivillä kuin Spassa.