Kaikkien aikojen nopein kierros "suljetulla" radalla

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Tuskin kuitenkaan ovaalisäädöillä... :rolleyes: Sitä IWE varmaankin ajoi takaa silloin.
Kutakuinkin näin.

Kyllähän noilla F1 autoillakin saataisiin hyvät vauhdit ovaalilla, kun ne varta vasten sinne suunniteltaisiin ja säädettäisiin. Hondankin 'ennätys yrityksessä' / mediatempauksessa auto oli sivuponttooneita ja takasiipeä lukuunottamatta melkolailla valmis heitettäväksi kilpailemaan vaikkapa Monzassa, eikä havaittavissa ollut kovinkaan suurta yrittämisen makua.

Muistaakseni treeneissä olivat ajaneet jopa kovempaa, kuin itse ennätys yrityksessä (päälle 410km/h) ja tämä tapahtui ihan ilman mitään spedeilyjä aerodynamiikan kanssa.


EDIT:

http://jalopnik.com/187303/hondas-f1-bonneville-speed-record-attempt-back-on

Last October, after Utah's Bonneville salt flats did its best Dead Sea impersonation for about a month, Honda F1's Bonneville 400 team was forced to cancel its speed record attempt. Now, they're on their way back to Utah to try again. Driver Alan van der Merwes saw 256.765 mph (413.205 km/h) during shakedown tests in the Mojave desert last November in the race-legal F1 car — becoming the first F1 driver to break the 400 km/h barrier. If all goes well, he could have his Bonneville record by early next week. Just don't ask him to pass the salt, he hates that joke.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Niin, tuskin F1 menee kovin nätisti Monaco-säädöillä Spassa, vai mitä tarkoititkaan?
Sitä tarkoitin, että nuo ovaalitankkerit tuskin kääntyisivät yhtään mihinkään kunnon radoilla, kun sitä downforcea ei ole juuri nimeksikään.

Sitäpaitsi kyllähän F1 kulkisi aika nätisti Monaco-säädöillä Spassa, mutta toisinpäin saattaa olla vähän kankeaa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kutakuinkin näin.

Kyllähän noilla F1 autoillakin saataisiin hyvät vauhdit ovaalilla, kun ne varta vasten sinne suunniteltaisiin ja säädettäisiin. Hondankin 'ennätys yrityksessä' / mediatempauksessa auto oli sivuponttooneita ja takasiipeä lukuunottamatta melkolailla valmis heitettäväksi kilpailemaan vaikkapa Monzassa, eikä havaittavissa ollut kovinkaan suurta yrittämisen makua.

Muistaakseni treeneissä olivat ajaneet jopa kovempaa, kuin itse ennätys yrityksessä (päälle 410km/h) ja tämä tapahtui ihan ilman mitään spedeilyjä aerodynamiikan kanssa.


EDIT:

http://jalopnik.com/187303/hondas-f1-bonneville-speed-record-attempt-back-on
Jos tuokin kulki >400km/h, olisiko tämä Brabham-BMW, jossa hetkellinen teho oli huhujen mukaan jopa 1500hv (!), kulkenut ilman siipiä pidemmillä välityksillä kenties jopa 450km/h? :doubtful:
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
nuo ovaalitankkerit tuskin kääntyisivät yhtään mihinkään kunnon radoilla...
Itseäni on aina ihmetyttänyt eurooppalaisella ratapuolella tämä ovaalien väheksyminen, sillä mitä muuta ne ovat kuin moottoriurheiluratoja? Olkoonkin että mutkia on niin vähän, ettei niitä tarvitse hirveästi muistella tai että ne ovat kaikki samaan suuntaan, niin ne ovat silti mutkia, joissa ajolinjan valinta, kaasun, jarrun ja ratin käyttö, määräävät kellon lukemat. Kuljettajalle ovaali on vähintään yhtä haastava kuin mutkaisempikin rata - ovaalilla virheen seurauksena ollaan betonissa todennäköisemmin kuin jonkun mutkaradan hitaassa shikaanissa, jossa virhe merkitsee nykyään oikaisua ja jarruttelua, ettei tule liian hyvää sektoriaikaa. Jessus!

Tuolla ovaalienväheksymislogiikalla radan kiertäminen on yleensä ottaen säälittävää pelleilyä ja ralli on ainoaa oikeaa moottoriurheilua. Mikä tietysti pitää paikkansa, mutta kannattaa ymmärtää asia ennen kuin laukoo noita totuuksiaan.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
B ryhmä

Muistaakseni Toivonen päästeli B ryhmän Lancialla jotain 450km/h, toki rata oli märkä ja olosuhteet muutenkin huonot. Renkaina taisi olla soralle sopivat mustat ja pyöreät.

Mutta asiaan.

Kuinka kovaa kulkivat ennen toistamaailmansotaa tehdyt kilpa-autot?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Niin, tuskin F1 menee kovin nätisti Monaco-säädöillä Spassa, vai mitä tarkoititkaan?
Menee se oikien nätisti, joskin on suorilla jokseenkin hidas. Mutta koitapas selviytyä vaikkapa Circuit Gilles Villeneuven maalipään shikaanista jollain Monzan tai Span säädöillä....
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Menee se oikien nätisti, joskin on suorilla jokseenkin hidas. Mutta koitapas selviytyä vaikkapa Circuit Gilles Villeneuven maalipään shikaanista jollain Monzan tai Span säädöillä....
Näinhän se on. Mikä lie aivopieru tuossa kävi alunperin. Tarkoitushan oli vain osottaa että jollekkin toisella radalle säädetty F1 voi olla täysin käyttökelvoton jossain muualla :)
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Menee se oikien nätisti, joskin on suorilla jokseenkin hidas. Mutta koitapas selviytyä vaikkapa Circuit Gilles Villeneuven maalipään shikaanista jollain Monzan tai Span säädöillä....
Montrealissahan ajetaan pienemmillä siivillä kuin Spassa.
 
Ylös