Audin historia lyhyesti

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Audi-nimeen littyy vähän samanlaista skismaa kuin nykyiseen Lotukseen:

August Horch perusti alunperin

Horch-merkkisiä autoja valmistaneen A. Horch & Cie -yhtiön Kölnissä 1899, myöhemmin hän riitaantui silloisten yhtiökumppaneittensa kanssa ja perusti uuden Horch Automobil-Werke GmbH-yhtiön Zwickauhun 1909.
Tällöin oli Horch vs Horch-asetelma (kuullostaako tutulle? ;)) ja kumpikin varmasti väitti olevansa se oikea Horch.
Lakikiistan takia Horch-nimen käytöstä hänen joutui vaihtamaan yhtiönsä nimen. Yhtiön uudeksi nimeksi tuli vuonna 1910 Audi Automobilwerke GmbH. Horch on yläsaksan murretta, ja tarkoittaa kuulehan. Nimi vaihdettiin vain vastaavaan latinan sanaan.
Auto-Unionissa sittemmin tuo Horch sulautui Audiin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/August_Horch
(Eiköhän tähän Lotus-nimi-kiistaankin siis joku ...tanan sopu vielä saada! :mad_old:)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Näkyy siellä olevan Opeliksikin. Ja M3 perimmäisenä?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ketjun otsikkoon liittyen: Mitä eroa on Hisse-skaboihin kelpaavalla r.4 Audi Quattrolla ja B-ryhmään luokitellulla Audi Quattro A1:lla vai onko mittään?

A2:n tunnistaa kyljen ilmanottoaukoista
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ketjun otsikkoon liittyen: Mitä eroa on Hisse-skaboihin kelpaavalla r.4 Audi Quattrolla ja B-ryhmään luokitellulla Audi Quattro A1:lla vai onko mittään?

A2:n tunnistaa kyljen ilmanottoaukoista
Kyllä kait tuo oli aika lailla viritelty versio jo tuohon nelosryhmäläiseen verrattuna. Päälle päin erotti mm. levitetyistä lokasuojista.

Ja kyllä A1:ssäkin oli jo nuo ilmanottoaukot.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=g-PIW0f2zbs#t=58s
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ku jaksais kaivaa tuon Quattro-raamatun esille, niin kyllä se sieltä selviäis.
 

maxi100

Active member
Liittynyt
28.1.2012
Viestit
28
Alatukivaret on 4 ryhmäs vakio tavaraa, luokiteltuna on alumiini varret,kun A1 on niin sanotusti ristikko malliset
ja sitten tietysti tuo korisarja 4 ryhmäs vakio quattron kori ja A1 levitetty.

Tässä pikaisesti joitain eroavaisuuksia A1 ja A2 väliltä,tähän hätiin en kerkiä kaikkia tarkistamaan luokkareista joita on useampi 4 ryhmälle ja B ryhmälle,mulla on kaikki ja joskus niitä tullut selailtua kun on tuo A2 projekti meneillään.

Moottorin tilavuus on A2 pienempi kuin A1
A2 yksi ilmanottoaukko enemmän kun A1 eli 3 yhteensä(2xjarrut1xtakaperän jäähdytys)
A2 kaikki korin osat(puskurit,ovet,etu,takaluukut,etu,takalokasuojat,spoileri ovat kevlaria/muovia A1 kaikki samoin paitsi ovet ja nokka pelti on alumiinia.
A1 Pierburgin ruisku A2 Motronic

tässä nyt jotain eroja.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Alatukivaret on 4 ryhmäs vakio tavaraa, luokiteltuna on alumiini varret,kun A1 on niin sanotusti ristikko malliset
ja sitten tietysti tuo korisarja 4 ryhmäs vakio quattron kori ja A1 levitetty.

Tässä pikaisesti joitain eroavaisuuksia A1 ja A2 väliltä,tähän hätiin en kerkiä kaikkia tarkistamaan luokkareista joita on useampi 4 ryhmälle ja B ryhmälle,mulla on kaikki ja joskus niitä tullut selailtua kun on tuo A2 projekti meneillään.

Moottorin tilavuus on A2 pienempi kuin A1
A2 yksi ilmanottoaukko enemmän kun A1 eli 3 yhteensä(2xjarrut1xtakaperän jäähdytys)
A2 kaikki korin osat(puskurit,ovet,etu,takaluukut,etu,takalokasuojat,spoileri ovat kevlaria/muovia A1 kaikki samoin paitsi ovet ja nokka pelti on alumiinia.
A1 Pierburgin ruisku A2 Motronic

tässä nyt jotain eroja.
Muistelisin 1983 Korsikan rallin koosteessa mainitun, että A2:n suurimmat eroavaisuudet A1:een olivat juuri painonpudotus ja lyhytiskuisempi (kierrosherkempi) moottori.

Tavoitteena nimenomaan hätäratkaisuna vastata Lancia 037:n vauhtiin asvaltilla ja tiukempia mutkia sisältävillä pätkillä.
 

maxi100

Active member
Liittynyt
28.1.2012
Viestit
28
Muistelisin 1983 Korsikan rallin koosteessa mainitun, että A2:n suurimmat eroavaisuudet A1:een olivat juuri painonpudotus ja lyhytiskuisempi (kierrosherkempi) moottori.

Tavoitteena nimenomaan hätäratkaisuna vastata Lancia 037:n vauhtiin asvaltilla ja tiukempia mutkia sisältävillä pätkillä.
Moottorin tilavuutta pienennettiin ainoastaan sylinterin halkaisijalla iskun pysyessä samana.
A1 halkaisija 79.50 isku 86.4 sen ajan turbo kerroin 1.4 = 3003ccm
A2 halkaisija 79.30 isku 86.4 sen ajan turbo kerroin 1.4 = 2989ccm

Mun nähdäkseni näin jouduttin toimimaan koska tuli voimaan uudet painotaulukot yli/ali 3000ccm,Audi olis joutunut lisämään painoa A1:seen tuon 3ccm takia.

Tämä taisi olla se hätäratkaisu,ja kun joutuivat luokitelemaan uuden moottorin niin samalla luokitelivat myös uuden ruiskun,pakosarjan,takaperän jäähdytys,nappikytkimen,vaihdelaatikon(niin sanottu lyhyt malli, noin 10kg kevyempi ja kestävämpi) ja vaihtoivat alumiinisia korin osia kevlariin.

Pitää muistaa myös että A1 elinkaari tehtaan kilpatoiminnas ei ollut kuin 4 kuukautta
A1 luokitus päivä 1.1.1983
A2 luokitus päivä 1.5 1983
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Audi on ehtinyt olla F1:ä lukuunottamatta olla monessa mukana:

laietaanpa noiden jatkoksi Superstars-sarjan RS5:

Audi on ollut parhaimmillaan moottoriurheilussa silloin kun se on päässyt hyödyntämään nelivetoaan ja rivi-5 moottoria. Näinköhän vielä joskus Le Mans´kin voitetaan tuolla koneella (dieselinä!)? :cool:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18476
Osaako joku kertoa tästä 80 B4-silhuettisestä kilpurista?


Oliko tämä jokin protoksi jäänyt malli, joka kehitettiin vähän ennen merkin vetäytymistä sarjasta C1-luokitteisten autojen tullessa 1993? :confused:
Autolla kierrettiin ainakin 1988 koko Trans-Am Sarja ja kuskeina olivat tuolloin Hurley Haywood, Hans-Joachim Stuck, Walter Röhrl ja Scott Goodyear. Tuon jälkeen firmalta tuli sit uutena luomuksena Audi S4 GTO. Ranskan TouringCar sarjassa aikoinaan oli mukana puolestaan Audi 2000 Turbo Quattro.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nyt ei tainu mennä ihan kohdilleen??
Tuo näyttäisi 1990-luvun alun facelift-mallilta, joten ainakin siinä mielessä kurskin arvuuttelu meni reisille.

Kuosi muistuttaa Audin 1992 käyttöön ottamaa väritystä DTM-sarjan Audi V8 -mallissa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mä luulen, että kyseessä on DTM-proto, joka olisi tullut käyttöön V8:sin jälkeen. Tai sitten jonkun kansallisen sarjan proto. IMSA ja Trans-Am ovat säännöiltään ihan erilaiset. Ja tuo ei ole kumpikaan. Väritys edustaa myös uudempaa kalustoa.

https://www.youtube.com/watch?v=sA5VR0ivzAI

7:30 Trans-Am
8:00 IMSA GTO -Kuismasen Audi oli etelä-afrikkalainen replica tästä
8:24 V8 DTM

http://www.s2forum.com/forum/showthread.php?t=59797
Eli kyseessä tosiaan ilmeisesti V6-koneinen DTM-proto.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös