NASCAR 2011

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Mun mielest ei o mitään syytä miksei kaasuttimia vois käyttää maailman loppuun asti NASCARissa.
Sama. Nascarin idea ei ole teknologiassa tai edes autojen suorituskyvyssä vaan itse kilpailussa. Kaikki, mikä tekee auton ajattamisesta kalliimpaa tai vaatii enemmän osaamista varikoilla, on lähtökohtaisesti huonoksi kilpailulle. FIA:n sarjat ovat asiasta paraatiesimerkki.

edit: Viime kauden lopussa tuli sanottua, että mestaruus ratkotaan tällä kaudella Johnsonin, Kyle Buschin, Edwardsin ja Harvickin kesken. Alkukauden perusteella tuosta voi pitää edelleen kiinni: pistetilanteessa kaikki ovat viiden joukossa.
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Sama. Nascarin idea ei ole teknologiassa tai edes autojen suorituskyvyssä vaan itse kilpailussa. Kaikki, mikä tekee auton ajattamisesta kalliimpaa tai vaatii enemmän osaamista varikoilla, on lähtökohtaisesti huonoksi kilpailulle. FIA:n sarjat ovat asiasta paraatiesimerkki.

edit: Viime kauden lopussa tuli sanottua, että mestaruus ratkotaan tällä kaudella Johnsonin, Kyle Buschin, Edwardsin ja Harvickin kesken. Alkukauden perusteella tuosta voi pitää edelleen kiinni: pistetilanteessa kaikki ovat viiden joukossa.
Jenkeissä kilpaillaan. Täällä runkataan vaan sääntöjä. Hyvänä esimerkkinä tuo F1 sarjan avattava siipi. Voi hyvänen aika sentään!
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Eilen tuli Speedilta jotain NASCARIA, ekaa kertaa elämässämi vilkaisin. Kimin vika.

Kisan nimi oli joku Kroger 250 ja jos oikein ymmärsin niin USKOMATTOMAT neljännestuhat kierrosta koppiautot ajo ympyrää.

Pari kyssäriä asiasta enemmän ymmärtäville:

-Kisoja pätkittävät kolarien aiheuttamat punaiset liput ja silloin autot tuodaan varikolle odottelemaan?
-Saako autoihin koskea varikolla / operoidaanko niitä siellä?
-Kisat ajetaan yhdellä tankillisella bensaa?
-Onko ratissa nappeja? Säädetäänkö ajokorkeuksia tai muita kisan aikana?
-Jos osaa olla kolaroimatta, niin voittomahkut kasvaa reilusti?
-Lasketaanko kierroksia, vai saako kolarin jälkeen palata jonon perälle ja sanoa olevansa yhä samalla kierroksella kaikkien muiden kanssa?

Päällimmäisenä jäi mieleen, että pienimmästäkin pususta autot lähti lentoon. Lisäksi pitoa ei ollut edes sen vertaa että kärryn olisi saanu kääntymään 180 astetta kolarin jälkeen...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kaikki, mikä tekee auton ajattamisesta kalliimpaa tai vaatii enemmän osaamista varikoilla, on lähtökohtaisesti huonoksi kilpailulle.
Kohta tilanne vaan alkaa olla niin päin, että kaasarit ovat sitä erikoisosaamista vaativaa kallista tekniikkaa. Kaasuttimien säätö taitaa olla jo nykyisin monelle mekaanikolle salatiedettä ja homman taitavat lähinnä kokemukseen luottavat vanhemmat sepät. Ei eilispäivän tekniikkaan jumittuminen tee autoista automaattisesti edullisempia, kestävämpiä ja yksinkertaisempia.

Eli vaikka noin yleisesti olenkin samaa mieltä kanssasi, ei mulla ole mitään ruiskukoneita vastaan (ja tosiasiassa niihin olisi pitänyt mielestäni siirtyä jo vuosia sitten).
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
-Kisoja pätkittävät kolarien aiheuttamat punaiset liput ja silloin autot tuodaan varikolle odottelemaan?
Pääsuoralle, kuten ykkösissäkin.
-Saako autoihin koskea varikolla / operoidaanko niitä siellä?
Pienempiä korjauksia saa tehdä varikolla, isompia korjauksia pitää mennä "garageen" tekemään.
-Kisat ajetaan yhdellä tankillisella bensaa?
Ei ajeta. Varikolla käydään tankkaamassa noin 4-5 kertaa per kisa. (Sprint Cupissa, lyhyemmissä kisoissa luonnollisesti vähemmän.)

-Onko ratissa nappeja? Säädetäänkö ajokorkeuksia tai muita kisan aikana?
Ratista en tiedä. Auton käyttäytymistä voidaan säätää varikkopysähdyksillä. Ajokorkeutta ei tietääkseni enää kisan aikana säädetä.
-Jos osaa olla kolaroimatta, niin voittomahkut kasvaa reilusti?
Luonnollisesti.
-Lasketaanko kierroksia, vai saako kolarin jälkeen palata jonon perälle ja sanoa olevansa yhä samalla kierroksella kaikkien muiden kanssa?
Kierroksia lasketaan. "Cautonin" aikana tosin viimeisenä kärjelle kierroksen jäänyt kuljettaja on ns. lucky-dog, joka pääsee takaisin samalle kierrokselle kärjen kanssa.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Ratista en tiedä. Auton käyttäytymistä voidaan säätää varikkopysähdyksillä. Ajokorkeutta ei tietääkseni enää kisan aikana säädetä.
Joidenkin kuljettajian rateissa näkyy pari nappia, en oo varma mutta luulen että ne liittyvät radion käyttöön. Kuljettajat pystyy tekemään jotain säätöjä ajon aikana, mm. jarrubalanssia ja joitain sähköjärjestelmiä voi operoida. Varikolla voidaan säätää "ajokorkeutta", muuttamalla jousituksen jäykkyyttä, rengaspaineita ja "wedgeä".

Tätä kabiinikuvaa voi yrittää tulkita:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Olipahan maaliintulo Talladegassa. Johnson voitti Bowyerin kahdella tuhannesosalla. Viimeisessä mutkassa näytti vielä, että Gordon hoitaisi Martinin työntämänä voiton, mutta Johnson ja Earndhart Jr. vetivät hurjalla momentumilla kahden parin ohi loppusuoralla.

Muutenhan kisa oli taas unilääkettä.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
-Jos osaa olla kolaroimatta, niin voittomahkut kasvaa reilusti?
Tähän nyt vielä sen verran, että älä luule että joka kisassa tapahtuu hirveä kasa kolareita ja kaikki kuskit ovat kädettömiä tuhareita. Yleensä turva-auto tulee radalle "pienemmistä" asioista kuin F1:ssä, johtuen tietenkin suuremmista nopeuksista ja erilaisista ajoneuvoista, joten porukka pysyy tiiviinä pakettina yleensä koko kisan. Tärkeää on siis osata taktikoida, koko ajan ei voi vetää talla pohjassa vaan täytyy ottaa huomioon muiden antama imuapu, renkaiden ja bensan kuluminen ja radalla tapahtuvat muuttujat, kuten juuri nämä kolarit.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Pitaako paikkansa etta Piquet Jr otti ekassa Truck-kisassaan kuudennen sijan ja nyt sit ekaa taytta kauttaan ajaessa sijoittui jo tokaksi?

Armoton brasilialainen mittatikku Kimilla. Tuskin pystyy Raka tuosta parantamaan?
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Pitaako paikkansa etta Piquet Jr otti ekassa Truck-kisassaan kuudennen sijan ja nyt sit ekaa taytta kauttaan ajaessa sijoittui jo tokaksi?

Armoton brasilialainen mittatikku Kimilla. Tuskin pystyy Raka tuosta parantamaan?
Näin on, hyvä vertailukohta tosiaan Piquet - Kimi. Kimillä tulee kaiken lisäksi olemaan helvetisti parempi kalusto kuin Piquetilla...
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Vit...n jääkiekko taas yliaikaa suorasta lähetyksestä :thumbfh:
On se kumma et aina jääkiekko tai hiihto menee moottoriurheilun päälle, vois edes vaihtelun vuoksi tehdä toiste päin, edes kerran prkele....
En nyt viitsi julkisesti sanoa mihin ton jääkiekon voi tunkea.... sillähän on jo omakanava, eikö se jo riitä....

Täysin samaa mieltä. Tääkin kaupunki missä asun niin on muutenkin vähän liikaa kiekon suuntaan...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Myös Salo kesällä Nascarin Truck-sarjaan

Turun Sanomat 10.5 2011 21:41:27

Pari vuoden ajan Mika Salo on paiskinut töitä amerikkalaisilla sponsorimarkkinoilla tehdäkseen uuden aloitusvalloituksen Nascar -kuljettajana.

– Tänä vuonna se viimein tapahtuu. Neuvotteluja on väännetty vaikka kuinka kauan, Edistystä on tullut pikku hiljaa ja näillä näkymin heinäkuun lopussa olen sitten truck-luokan kisassa mukana, Salo paljasti Turun Sanomille.

44-vuotias Salo palasi MTV3 -kanavan F1-kommentaattoriksi Turkissa. Kiinnostuneena hän seuraa myös 31-vuotiaan Kimi Räikkösen aloittamista Nascar -tasolla Kyle Busch Motorsportsin pick up-autolla World Camping Truck -sarjassa.

– Tietysti olisi kiva päästä ajamaan Kimin kanssa samassa sarjassa, mutta ymmärtääkseni Kimin suunnitelmat on laadittu niin, että siinä vaiheessa kun minä saan asiat kuntoon truck -sopimuksesta, hän on loikannut jo ylemmäs Nationwide- tai kenties jopa Sprint Cup -luokkaan.

Räikkönen debytoi truck -kisassa ensi viikon perjantaina Charlotten puolentoista mailin ovaaliradalla.

Salo on ajanut kaksi Nascar -testiä Mike Waltripin Sprint Cup -Toyotalla. Salo kokeili isoa autoa Smyrnan radalla Floridassa ja sitten Charlottessa.

– Sinnehän minä olisin halunnut, mutta raha riittää vain truck-tasolle. Waltripillä ei ole sellaista autoa, joten ajan sitten toisessa tiimissä, Salo selvitti.

Salolla on toistaiseksi tälle vuodelle varmistettuna Nürburgringin 24 tunnin kisa juhannuksena Ferrarin P4/5 protoautolla yhdessä Fabrizio Giovanardin ja Nicola Larinin kanssa. Syksyllä Salo ajaa sitten taas Australiassa suuresti arvostamansa V8 Supercars -osakilpailun Fordilla.

Kielestä asti
kaikki opeteltava


Räikkösen kanssa Salo ei ole juuri kuulumisia ehtinyt vaihtaa. Mitä vanhempi virkaveli sitten odottaa Räikkösen Nascar -debyytistä?

– Tärkeintä olisi se, että Kimi pääsisi kisan maaliin asti. Siellä riittää opeteltavaa ihan kielestä asti ja mitä enemmän ajaa, sitä paremmin siihen kaikkeen pääsee sisään.

– Jo pelkästään radion kuuntemiseen täytyy tottua. Sieltä tulee koko ajan tietoa, missä kohtaa rataa pitäisi mennä ja missä muut ovat. Kun kieli on sellaista junttiamerikanenglantia, niin vaatii aikaa, että sitä alkaa tajuta luonnostaan tarvitsematta keskittyä sanojen ymmärtämiseen liikaa, Salo punnitsee.

– Kimi menee Nascar -urallaankin vuorenvarmasti nopeasti eteenpäin.
Mika Salo tekee vihdoin ja viimein Nascar debyytin, heinäkuun lopussa hänen olisi tarkoitus ajaa ensimmäinen osakilpailu. Toki Salo olisi halunnut Sprint Cup kisoihin, mutta raha riitti vain Truckeihin.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Aina vaan paranee. Ei taida olla Kimin tuoma medianäkyvyys ollenkaan haitaksi Salonkaan uralle NASCARissa?
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mikä medianäkyvyys?
Onhan tuosta Kimin NASCAR-kokeilusta uutisoitu aika näyttävästi. Tiedä sitten miten Jenkeissä? Riippuu varmaan hyvin paljon siitä miten ensimmäinen kisa menee.
Miten Räikkösen medianäkyvyys Saloa auttaisi?
Ajattelin sponsoreiden hankkimisen jatkossa hieman helpottuvan, kun toinen suomalainen nostaa NASCARin kiinnostusta Suomessa. Ja ehkä sponsoreiden kiinnostusta suomalaisiin.

Voihan se toki olla niinkin, ettei Räikkösestä ole Salolle mitään hyötyä. Kunhan mietin "ääneen".
 

kprt

Well-known member
Liittynyt
12.12.2009
Viestit
73
Sijainti
Vaasa
No niin paljastuiko Kimin suunnitelmat liian aikaisin, kun viime kisassa Darlingtonissa kerrottiin, että Red Bull tiimin autoon numero 4 tarvitaan vuodelle 2012 uusi kuljettaja ??? Onko Kimin kiireellä Sprint Cuppiin pääsy tossa asiassa syy....
Eikös Red Bull rahoittanut rallinkin aloituksen..... Noh jos asia olisi näin niin ainakin tällöin olisi Kimillä ihan hyvä tiimi Sprint Cuppiin olemassa :thumbup: Red Bull antaa siivet :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No niin paljastuiko Kimin suunnitelmat liian aikaisin, kun viime kisassa Darlingtonissa kerrottiin, että Red Bull tiimin autoon numero 4 tarvitaan vuodelle 2012 uusi kuljettaja ??? Onko Kimin kiireellä Sprint Cuppiin pääsy tossa asiassa syy....
Eikös Red Bull rahoittanut rallinkin aloituksen..... Noh jos asia olisi näin niin ainakin tällöin olisi Kimillä ihan hyvä tiimi Sprint Cuppiin olemassa :thumbup: Red Bull antaa siivet :rolleyes:
Red Bull yrittää lanseerata energiajuomaansa amerikkalaisille. Siihen strategiaan ei ei-amerikkalainen rookiekuski sovi kovin hyvin. Eikä Kimillä enää mitään Red Bull-kytkentää ole, se jäi yhteen kauteen.
 
Ylös