Säädettävä takasiipi

Onko säädettävä takasiipi hyvä sääntömuutos?


  • Äänestäjiä yhteensä
    30
  • Äänestys suljettu. .
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kanadassa takasuoran päässä oleva neulansilmä oli ammoisina aikoina ohituspaikka, jossa tapahtui joka kilpailussa muutama ohitus. Nyt mutkan jälkeen alkava DRS-alue on murhannut sen ohituspaikan. Mitä järkeä ruveta kamppailemaan sijasta, kun seuraavalla suoralla ohitettu kuljettaja nappaa paikan kuitenkin takaisin? Samoin ohittajallekin on houkuttelevampaa ohittaa helposti DRS:llä.
Olen samaa mieltä.
Vastustan avattavaa takasiipeä.
Tästä olen eri mieltä, DRS-mittauspiste pitäisi vain sijoittaa vasta neulansilmän jälkeen.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Täytyy liittyä Salon kuoroon, tappaa kisailun. Ainakin pitäisi muokata DRSsää lievemmäksi, jottei ohitukset oo itsestäänselviä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Se nimenomaan oli heti neulansilmän jälkeen. Koko DRS-alue pitäisi siirtää joko lähtösuoralle tai mieluiten suoralle ennen neulansilmää.
Ainoa paikka missä se ei olisi kilpailua pilannut olisi ollut varikkosuora, sillä kun nopeus on kuitenkin rajoitettu.

Päinvastainen mutta mahdollisesti toimiva ratkaisu olisi sallia sen käyttö jatkuvasti. Nähtäisiinpähän enemmän virheitä kuljettajilta kun yrittäisivät vetää tietyissä paikoissa enempi riskillä. Vaarallista voi olla, mutta parempi kuin nykyinen fiasko.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Jostakin syystä minusta tuntuu siltä, että jotkut haluavat mieluummin katsoa Trulli-junia kuin ohituksia.

Avattava takasiipi kehitettiin juuri siksi, että Trulli-junista päästäisiin eroon ja samalla päästäisiin eroo tylsistä kilpailuista joissa ohitukset tapahtuvat varikolla.

Suosittelen avattavia takasiipiä vastustaville muistin virkistämiseksi niiden kilpailujen katsomista, joissa ei viellä ollut avattavaa takasiipeä olemassa ja silloin viimeistään huomaatte avattavan takasiiven tekevän kilpailuista mielenkiintoisempia.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jostakin syystä minusta tuntuu siltä, että jotkut haluavat mieluummin katsoa Trulli-junia kuin ohituksia.

Avattava takasiipi kehitettiin juuri siksi, että Trulli-junista päästäisiin eroon ja samalla päästäisiin eroo tylsistä kilpailuista joissa ohitukset tapahtuvat varikolla.

Suosittelen avattavia takasiipiä vastustaville muistin virkistämiseksi niiden kilpailujen katsomista, joissa ei viellä ollut avattavaa takasiipeä olemassa ja silloin viimeistään huomaatte avattavan takasiiven tekevän kilpailuista mielenkiintoisempia.
Tämä on vähän väsyttävää argumentointia ottaen huomioon, että pääsyynä ohitusten lisääntymiseen näyttävät olevan pikemminkin Pirellin renkaat kuin DRS. Kanadassakin alkoi tapahtua vasta, kun ero tuli renkaista, sitä ennen mentiin juurikin jonoissa. Toisaalta DRS saa vähän aiheetontakin vihaa näistä keskellä suoraa tapahtuvista ohituksista, jotka johtuvat etupäässä kuluneiden renkaiden aiheuttamasta erosta kiihdytyksessä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Jostakin syystä minusta tuntuu siltä, että jotkut haluavat mieluummin katsoa Trulli-junia kuin ohituksia.

Avattava takasiipi kehitettiin juuri siksi, että Trulli-junista päästäisiin eroon ja samalla päästäisiin eroo tylsistä kilpailuista joissa ohitukset tapahtuvat varikolla.

Suosittelen avattavia takasiipiä vastustaville muistin virkistämiseksi niiden kilpailujen katsomista, joissa ei viellä ollut avattavaa takasiipeä olemassa ja silloin viimeistään huomaatte avattavan takasiiven tekevän kilpailuista mielenkiintoisempia.
Vastahan sitä muistia virkistettiin 2 viikkoa sitten Monacossa kun nähtiin Kimi-juna ja tasan 0 DRS-"ohitusta".

Tänään nähtiinkin sitten junia, joissa kymmenen perättäistä autoa veti menemään siipi auki kenenkään siitä hyötymättä. Rata jossa on monta hyvää ohituspaikkaa saatiin vaikuttamaan joltain Valensian kaltaiselta oksennukselta, jossa ohi tullaan vain DRS:sän avulla.

DRS ei ole välttämättä kaikin puolin huono asia, mutta sen tarpeellisuutta voisi kyllä katsoa kilpailukohtaisesti tai ainakin noihin DRS-aleiden pituuksiin ja sijainteihin olisi saatava muutoksia.

Tänään siitä ainakaan ei ollut kilpailun kannalta kuin haittaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se nimenomaan oli heti neulansilmän jälkeen.
Äh, niinpä olikin. No, itse asiassa molemmat ovat huonoja vaihtoehtoja. Joko hiusneulassa ei kannata ohittaa tai juuri ohittanut saa DRS-edun.
Koko DRS-alue pitäisi siirtää joko lähtösuoralle tai mieluiten suoralle ennen neulansilmää.
Lähtösuoralla mittauspiste tulisi ennen varikollemenoa, joten sekään ei olisi hyvä, koska DRS-edun saisi myös tyhjälle radalle (edelläolijan mennessä varikolle). Ongelma ei olisi kovin iso, muttei kovin perusteltavakaan.

Neulansilmää edeltävä suora voisi toimia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei noita DRS ohituksia feikkeinä tarvii pitää. Ohittajan pitää olla nopeampi ja päästä riittävän lähelle. On niitä helppoja ohituspaikkoja aikaisemminkin ollut. Typerintä ja tylsintä mitä voi katsoa on kun 20 maailman parasta autonkuljettajaa ajaa jonossa, eikä kukaan onnistu ohittamaan hitaampaansa. Ei se ohittamattomuus ole ainakaan kuljettajan hyvyydestä ollut kiinni vaan ohittamisen vaikeudesta. Hyvä kuljettaja on se joka löytää parhaat säädöt ja ajaa nopeiten, ei se joka ajaa jonossa omalla sijallaan muiden välissä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13809
Ei noita DRS ohituksia feikkeinä tarvii pitää. Ohittajan pitää olla nopeampi ja päästä riittävän lähelle.
Kyllä niissä latistaa vaan, kun jo tietää että heittämällä menee ohi.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Yksi vaihtoehto vois olla sekin, että siipi aukeaa normaalisti suoran alussa ja sulkeutuu vasta sitten, kun auton nopeus putoaa tietyn rajan alle(esim. Kanada 240km/h tms.), eikä heti kun jarrua painat. Ohi voi päästä, mut ohitetulla voisi olla mutkaan tullessa paremmat saumat kuitata vielä takaisin nyt suhteellisesti entistä lyhyemmän jarrutusmatkan turvin.

Joo, tiedetään turvallisuusriski ja silleen. Eiköhän 350 kulkevalla vehkeellä se ole joka tapauksessa, mut hei...nää onkin ammattilaisia. Ei kaksi erillistä jarrutuspistettä ja niiden opettelu samalla suoralla pitäisi olla liian vaikeita.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Kyllä tämä DRS ja rengassekoilu alkaa olla pikkuhiljaa nähty. Ohituksissa ei ole enään mitään hienoa. Samoin tuo renkaiden säästely ei oikein istu F1. Renkaita pitäisi olla niin paljon että varmasti riittää kumpaakin satsia.

Tankkauskielto on hyvä asia, mutta kyllä mun puolesta nämä muut uudistukset voisi poistaa. Onhan se hyvä, että pakka sekoittuu mutta tämä on jo helvetisti keinotekoista sekoittamista.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kyllä tämä DRS ja rengassekoilu alkaa olla pikkuhiljaa nähty. Ohituksissa ei ole enään mitään hienoa. Samoin tuo renkaiden säästely ei oikein istu F1.

Tankkauskielto on hyvä asia, mutta kyllä mun puolesta nämä muut uudistukset voisi poistaa. Onhan se hyvä, että pakka sekoittuu mutta tämä on jo helvetisti keinotekoista sekoittamista.
Sinänsä hauska että tämä kommentti tulee ehkä kauden parhaimman kisan jälkeen. Varsinkin kun renkaat ja DRS olivat todella tärkeässä osassa tapahtumien kannalta. Eilisen kaltaista showta ei olisi nähty playstation-renkailla ja ilman avattavaa takasiipeä.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Sinänsä hauska että tämä kommentti tulee ehkä kauden parhaimman kisan jälkeen. Varsinkin kun renkaat ja DRS olivat todella tärkeässä osassa tapahtumien kannalta. Eilisen kaltaista showta ei olisi nähty playstation-renkailla ja ilman avattavaa takasiipeä.
Niin no, mun mielestä tämä oli samaa tuubaa kuin muutkin kisat tänä vuonna. DRS ohitukset eivät todellakaan säväytä yhtään. Toinen on renkaiden loppuminen, ei mitään mahdollisuutta puolustautua. F1 on tullut joku helvetin peli.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Niin no, mun mielestä tämä oli samaa tuubaa kuin muutkin kisat tänä vuonna. DRS ohitukset eivät todellakaan säväytä yhtään. Toinen on renkaiden loppuminen, ei mitään mahdollisuutta puolustautua. F1 on tullut joku helvetin peli.
Renkaat voi aina käydä vaihtamassa uusiin. DRS-ohitukset eivät ole paras vaihtoehto, mutta voittavat jonoajelun. Tänä vuonna Kanadassa DRS-alue oli varsin onnistunut. Ohittaminen ei ollut liian helppoa ja ohitettavalla oli mahdollisuus puolustautua mikäli renkaat eivät olleet loppu.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Eilisen kaltaista showta ei olisi nähty playstation-renkailla ja ilman avattavaa takasiipeä.
Se pointti osallaan on se, ettei mielestäni ole edes hyvää showta tuollainen ilmainen ohittaminen. Ennen DRS:ää ajattelin, että ne jotka pitävät shown parantamisesta urheilemisen kustannuksella ovat DRS:n puolesta. Mutta eipä tuo mielestäni paranna edes showta. Saloa kompaten, ei noita kannattaisi näyttää edes hidastuksissa. Ei mitään hienoa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Sinänsä hauska että tämä kommentti tulee ehkä kauden parhaimman kisan jälkeen. Varsinkin kun renkaat ja DRS olivat todella tärkeässä osassa tapahtumien kannalta. Eilisen kaltaista showta ei olisi nähty playstation-renkailla ja ilman avattavaa takasiipeä.
Oli kyllä aikamoinen "show". Vaika sano itkettikö vai naurattiko enemmän DRS ohitukset. Ei mitään järkeä tai tekemistä kilpa-autoilun kanssa. :wall: :thumbfh:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä niissä latistaa vaan, kun jo tietää että heittämällä menee ohi.
Siinä vaiheessa meni heittämällä, kun renkaatkin oli kuvassa mukana.

Esim. Kimin ohitus Buttonista ja Rosberin kimistä oli tiukkoja, mutta mahdollisia vain DRS:n ansiosta. Ja DRS:tä huolimatta Kimi piti tosi pitkään nopeampaa Sauberia takana.

Kyllä olisi ollut huomattavasti tylsempi kisa ilman DRS:ää, turha jonoajelu vain pilaa useamman kuskin taktiikat ja taistelu ei tosiasiassa ole tiukkaa vaikka monta autoa ajaisi lähekkäin.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös