Ensimmäiset kaukomaiden kisat on nyt käyty ja kausi jatkuu Euroopassa. Team Lotuksella on ollut ensimmäisinä kisaviikonloppuina vaikeuksia aika-ajovauhdin löytämisessä, mutta kisavauhti on ollut lupaavampaa. Australian kisa tosin oli Lotukselle iso pettymys, mutta Malesiassa ja Kiinassa kisavauhti lunasti jo talvitestien herättämiä toiveikkaita odotuksia, että kilpailukyvyssä on otettu viime kaudesta kukonaskel eteenpäin.
Australia (Radan pituus: 5,303 km)
Nopeampi Lotus: Trulli, 13. sija
Lotuksen (Trulli) ero kärkeen (Vettel): n. 4,745s per kierros
Lotuksen (Trulli) ero kymmenenteen sijaan (Di Resta): n. 2,252s per kierros
Lotuksen (Trulli) ero yhdenteentoista sijaan (Alguersuari): n. 2,127s per kierros
Lotuksen (Trulli) ero kahdenteentoista sijaan (Heidfeld): n. 1,87s per kierros
Lotuksen (Trulli) ero nopeampaan Virginiin (D'Ambrosio, 14, sija): n. 2,02s per kierros
Malesia (Radan pituus: 5,543 km)
Nopeampi Lotus: Kovalainen, 15. sija
Lotuksen (Kovalainen) ero kärkeen (Vettel): n. 2,713s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero kymmenenteen sijaan (Di Resta): n. 1,068s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero yhdenteentoista sijaan (Sutil): n. 0,869s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero kahdenteentoista sijaan (Rosberg): n. 0,686s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero kolmanteentoista sijaan (Buemi): n. 0,178s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero neljänteentoista sijaan (Alguersuari): n. 0,007s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero nopeampaan Virginiin (Glock, 16. sija): n. 1,359s per kierros
Kiina (Radan pituus: 5,451 km)
Nopeampi Lotus: Kovalainen, 16. sija
Lotuksen (Kovalainen) ero kärkeen (Hamilton): n. 2,126s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero kymmenenteen sijaan (Kobayashi): n. 0,997s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero yhdenteentoista sijaan (Di Resta): n. 0,944s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero kahdenteentoista sijaan (Heidfeld): n. 0,938s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero kolmanteentoista sijaan (Barrichello): n. 0,526s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero neljänteentoista sijaan (Buemi): n. 0,517s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero viidenteentoista sijaan (Sutil): n. 0,238s per kierros
Lotuksen (Kovalainen) ero nopeampaan Virginiin (D'Ambrosio, 20. sija): n. 2,144s per kierros
Noustakseen pistesijoille puhtaasti omilla ansioillaan Lotuksen pitäisi parantaa kisavauhtiaan sekunnilla kierrosta kohden, mikä on varmaankin ylivoimainen tehtävä tällä kaudella. Toisaalta jo puolenkin sekunnin parannus kierrosaikoihin (suhteessa lähimpiin kilpailijoihin, jotka hekin tietysti parantavat vauhtiaan koko ajan kauden edistyessä) parantaisi merkittävästi Lotuksen mahdollisuuksia pisteille pinnistämiseen kisoissa, joissa edellä ajetaan kolareita tai keskeytetään teknisten ongelmien takia.
Toivotaan, että Barcelonaan suunniteltu ahdettu diffuusori valmistuu ajallaan ja tuo Lotukselle lisävauhtia niin aika-ajoihin kuin kilpailuihinkin.