Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4204
Toivotaan että luvattu 4 kymppää pitää paikkaansa, koska tämä tarkottaisi sitä että Q1 voisi hyvinkin toinen Toro Rossoista tai Williamsista jäädä taakse.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tääkin uudistus "pikkasen" myöhässä. Suurin osa talleista muuttanu takasiipeään tuohon suuntaan ajat sitten. Osa jopa jo testikaudella.
Hitaan olosta toi kehitys kyllä. Mut jos lisä vauhtia tulee 0,4s niin bring it on
Alle 10 km/h parannus siipi auki on kyllä ollut hävettävän huonosti, kun jo ennen kautta laskettiin etua saatavan 13-15 km/h ja takasiipien avautuvuus on siitä vain kehittynyt.

Tosin ratkaisevaksi tekijäksi ei välttämättä sitten enää tulekaan ilmanvastus, vaan välitykset ja kierrosrajoitin.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Alle 10 km/h parannus siipi auki on kyllä ollut hävettävän huonosti, kun jo ennen kautta laskettiin etua saatavan 13-15 km/h ja takasiipien avautuvuus on siitä vain kehittynyt.
Kehitysresurssien rajallisuudesta ovat Team Lotuksella puhuneet puolustuksena sille, ettei tämänvuotinen auto ole ollut riittävän nopea. (Mike Gascoynen arvio Lotus 128 -autosta löytyy Team Lotus Notesin Abu Dhabin GP-julkaisusta.) Auton kehityksestä vastannut insinööripoppoo oli vielä viime talvena kohtalaisen pieni keskikastin talleihin verrattuna ja Aerolabin tuulitunnelissa oli ilmeisesti saatu vietettyä vain puolet sääntöjen sallimasta ajasta. Lisävaikeutena on ollut, että kyseinen tuulitunneli on Italiassa, kun taas tallin päämaja sijaitsee Englannissa.

Force India piti kauden 2012 Caterham-auton pääsuunnittelijaksi palkattua Mark Smithiä "puutarhanhoitolomalla" mahdollisimman pitkään, eli kesäkuun 2011 alkuun asti. Ja on Team Lotus palkannut tämän kauden kuluessa muitakin insinöörejä, joten ensi kauden Caterham-autoa suunnitellaan nyt viime talvea selvästi isommalla porukalla. Williamsilta vuokrattua tuulitunnelia on ilmeisesti päästy käyttämään syyskuusta 2011 alkaen, ja yhdessä Aerolabin tuulitunnelin kanssa tämän pitäisi olla iso apu ensi kauden auton aerodynamiikan hiomisessa. Tämänvuotisen auton kehittäminen taisi suurimmalta osin päättyä Singaporen päivitykseen, joten Brasiliaan tuleva uusi takasiipi on mitä ilmeisimmin siirretty ensi vuotta varten kehitetystä autosta.

Olisi tietysti hienoa, jos päivitys toimisi tallin odottamalla tavalla ja parantaisi aika-ajovauhtia sekä vauhdittaisi ohituksia kisan aikana, mutta samalla siitä tietysti kerätään arvokasta dataa ensi kauden autoa varten. Tallin suunnitteluosastolle on varmaankin hyödyllistä, että osia ensi kauden autosta päästään testaamaan jo kuluvan kauden aikana. Näin saadaan hyvä käsitys siitä miten uusi takasiipi toimii, ja talvitesteissä voidaan jo toivottavasti keskittyä muiden uusien osien toimivuuden testaamiseen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Varmaan hieman kieliposkella kirjotit, mutta kysehän oli "lisävauhdin" tuplaantumisesta eli DRS-boostista.

Ainakaan Heikki ei ollut hitain huippunopeuksissa ekoissa harkoissa, kuten ovat muuten tainneet olla lähes koko vuoden. Ja "lupaavasti" vain kymmenyksien päässä keskikastin hännästä.

Se muakin kyllä hieman ihmetyttää, että jos kyse on vain samasta takasiiven muutoksesta, jonka esim. Mäkki lopulta päätyi tekemään, eli siiven profiilien kokosuhteista, niin miksei sitä ole aikasemmin jo tehty?
Toki oli Mäkilläkin syynsä käyttää alkukaudesta sitä huonomman DRS-tehon tarjoavaa takasiipeä eli kyseessä lienee jonkinlainen kompromissi kuitenkin.

Nyt Lotuksenkin takasiipi aukeaa siten että ylin profiili on kokonaan suorassa asennossa eli periaatteessa ei aiheuta ilmanvastusta lainkaan, kun DRS on käytössä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4204
Mersu oli ensimmäinen nykytakasiiven esitellyt talli, muistan hyvin ensimäisissä kisoissa kun Mersua näytettiin suorilla vaikutti aivan kuin ylin siipiprofiili olisi kadonnut DRS auki vrt muut. Mclaren kopio tämän pari-kolmen kisan jälkeen (Kiina??) ja muut on peesanneet näitä. Jos Lotuksen aika-ajo nopeuden parannus on ollut tuosta kiinni niin ihmettelen suuresti Lotuksen kehitystä, se on ollut todella hidasta ja suorastaan luokatonta. Vastaavan ratkaisun kopio jo viikon-parin aikana ja tähän sitten tuulitunneli/suoratestit päälle varmistamaan ratkaisun toimivuus/teho, kysymys kun ei ymmärtääkseni ole kuin siipiprofiilien mittasuhteiden muutoksesta(yläprofiilin on pienempi)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Lotuksella on aika paljon hommia koko auton kehittämisessä ja ovat käyttäneet resurssit ensisijaisesti kisaavauhdin kehittämisiin. Nyt kun vauhti etenkin kisan alkupuolella on parantut, niin aika-ajosijojen merkitys kasvaa. Samoin nyt on jo mahdollista ohittaakin muuten kuin lähdössä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kovia nimiä liittyy remmiin! Nyt menestyminen on kiinni vain orkesterinjohtajan osaamisesta/näkemyksistä. Pari-kolme vuotta menee vielä joka tapauksessa nousuun.
Lotuksen rekrytoinnit tekniikkapuolelle ovat tuon kokoiselle tallille kyllä tosi kovaa luokkaa. Eiväthän ne toki vaikuta välittömästi, vaan tosiaan vuoden kahsen viiveellä. Lotuksella oli tänä vuonna jo ihan oikea kilpa-auto, jota voidaan lähteä kehittämään, eikä tarvitse kaikkea arakentaa uusiksi niinkuin täksi kaudeksi.

Caterhamilla on kyllä potentiaalia nousta ylempään keskiluokkaan oarin kolmen vuoden sisällä, koska he panostavat mun mielestä oikeisiin asioihin pitkäjänteisesti kaikilla organisaation tasoilla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Lotus-tiimi on hankkinut riveihinsä Mclarenilta aerodynamiikka-asiantuntija John Ileyn.
Siirtoa ei ole näköjään vielä virallisesti ilmoitettu ja Iley keskittyy hoitelemaan puutarhaansa ensi vuoden kesäkuuhun asti. Allen kertoo myös Caterham F1-tallin muuttavan ensi vuonna uusiin tiloihin Oxfordshiren Leafieldiin. Tämä muutto ilmeisesti helpottaa Ileyn tapaisten huippuosaajien palkkaamista talliin.

Allen mainitsee artikkelissaan myös LRGP-tallista siirtyvän Steve Nielsenin, joka korvaa Caterhamilla Dieter Gassin "Sporting Director"-tehtävässä joulukuusta alkaen.

Talli muuttanee Leafieldin tiloihin virallisesti keväällä 2012, palatessaan kauden aloittavista kaukomaiden kisoista takaisin Eurooppaan. Tuulitunnelin valmistumisajankohdasta en ole vielä nähnyt ennusteita, mutta Caterhamille kaavaillaan Leafieldiin loppukesäksi 2012 uutta simulaattoria, ja Mark Smith vastaa uusimmassa Team Lotus Notes -julkaisussa simulaattoria koskevaan kysymykseen näin:
In terms of our resources, it’s well known we’re building our own simulator for 2012, but why is that so significant and what does it allow us to do?

The ‘driver-in-the-loop’ simulator should be ready July or August and that really will be a big step forward for us. It will obviously mostly impact on the 2013 car, although it will have some influence on next year’s challenger towards the second half of the season.

It will be mainly used as a development tool for the 2013 car, where we can a run a whole host of ‘what-if’ scenarios, from aerodynamics to mechanical aspects to vehicle handling, as well as being a driver development tool where applicable.
Smith kertoo omaksi ensi kauden tavoitteekseen, että Caterham kaventaisi jo kauden ensimmäisessä kilpailussa eroa keskikastiin ja pystyisi kilpailemaan keskikastissa säännöllisesti kauden puolivälistä alkaen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Lotuksella on aika paljon hommia koko auton kehittämisessä ja ovat käyttäneet resurssit ensisijaisesti kisaavauhdin kehittämisiin. Nyt kun vauhti etenkin kisan alkupuolella on parantut, niin aika-ajosijojen merkitys kasvaa. Samoin nyt on jo mahdollista ohittaakin muuten kuin lähdössä.
Tämä lienee syy miksi uusi DRS-takasiipiprofiili tuli vasta loppuvuodesta. Halusivat varmaan sitä ensi kautta varten kokeilla.

Muistan, että Mäkki käytti tätä "hitaampaa" siipeä juurikin paremman kisavauhdin toivossa. Eli kyseessä lienee kompromissi takasiiven downforcen, normaalin huippunopeuden ja DRS-huippunopeuden väliltä. Näistä Team Lotus on koko historiansa aikana painottanut kisavauhtia.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös